Rolul Jocurilor Liber-Alese in Stimularea Creativitatii Copilului Prescolar

Cuprins licenta Cum descarc?

ARGUMENT 5
CAPITOLUL I JOCUL DOMINANTA A VARSTEI PRESCOLARE SI FORMA DE ACTIVITATE IN CADRUL PROCESULUI DE DEZVOLTARE COGNITIVA SI STIMULARE A CREATIVITATII 7
I.1. Literatura de specialitate despre joc 7
I.2. Jocul - activitatea fundamentala a copilului. Aspecte psihologice privind jocul 10
I.3. Jocul ca element central al formarii si dezvoltarii intelectuale a copilului 15
I.4. Jocul - principala metoda si procedeu instructiv - educativ utilizat in gradinita 21
CAPITOLUL II CRESTEREA POTENTIALULUI CREATIV - NEVOIE INDIVIDUALA SI CERINTA SOCIALA 26
II.1. Creativitatea - spiritul timpului nostru 26
II.2. Identificarea creativitatii 28
II.3. Dimensiunile creativitatii 34
II.4. Specificul creativitatii la varsta prescolara 41
CAPITOLUL III CARACTERISTICI SI CERINTE FATA DE INVATAREA PRIN JOC 48
III.1. Jocul - principala modalitate de invatare 48
III.2. Jocul intre realitate si fictiune 53
III.3. Importanta amenajarii spatiului educativ in gradinita si dezvoltarea imaginatiei 56
CAPITOLUL IV METODELE DIDACTICE DE ACTIVARE SI DEZVOLTARE A POTENTIALULUI CREATIV AL COPILULUI PRESCOLAR 65
IV.1. Modalitati de stimulare a potentialului creativ 65
IV.2. Jocuri si activitati liber - creative la alegerea copiilor in ariile de stimulare 78
IV.3. Metode si tehnici de stimulare a creativitatii folosite in activitatile de pictura si desen 88
IV.4. Teste si probe de evaluare a creativitatii 104
CONCLUZII 124
BIBLIOGRAFIE 126


Extras din licenta Cum descarc?

MOTTO:
,,Legenda Mestereului Manole ne dezvaluie esenta creatiei. Creatia este legea insasi a vietii spirituale a omului, atacul creatiei este autotelic ca si jocul: ratiunea sa de a fi se afla in el insusi."
V. Pavelcu
ARGUMENT
Traim intr-o lume extrem de dinamica al carei destin trebuie sa ni-l asumam, in numele trecutului acestei planete dar si al viitorului care se prefigureaza la orizont.
De aceea, astazi la rascrucea dintre milenii, creativitatea constituie pentru omenire nu numai o mare speranta dar si o mare problema. Optiunea spre creativitate tine de insasi natura umana in ceea ce are ea mai nobil si mai cutezator.
,,Numai prin creatie omul isi poate oferi un ragaz in marea sa trecere" afirma Anca Munteanu in cartea sa ,,Incursiuni in creatologie" care a fost un simbol de lumina pentru tema aleasa de mine.
Creativitatea constituie una dintre cele mai importante valori umane, sociale, educationale. Rolul creativitatii in procesul culturii si civilizatiei este enorm iar in scoala contemporana este prezenta o vie preocupare pentru educarea creativitatii.
In ceea ce priveste gradinita, prezenta imaginatiei debordante la copil, a obligat intotdeauna educatoarele, pe mine personal, sa tin cont de acest aspect pentru ca imaginatia este miezul creativitatii.
Explozia informationala la care asistam si in care suntem si noi antrenati, ne determina la noi cautari, confruntari de noi mijloace prin care sa facilitam dezvoltarea creativitatii copiilor, sporind astfel eficienta procesului educativ.
Jocul este domeniul principal in care se manifesta si se exerseaza imaginatia, climatul psihologic cel mai favorabil al copilului prescolar pentru a se forma armonios.
Fortele creative ale prescolarului se formeaza si se dezvolta numai in climatul ludic si de aici importanta jocului in dezvoltarea creativitatii copilului prescolar si importanta temei alese pentru ameliorarea si dezvoltarea invatamantului prescolar, a procesului de instructie.
Prin joc, copilul are posibilitatea de a-si spori cunoasterea de sine, de a-si statornici relatia dintre el si mediul inconjurator. Jocul este activitatea fundamentala a copilului, o expresie a activitatii efect efectuate spontan, din placere, incarcata de satisfactii.
Metodele de investigatie folosite in cercetare au fost:
o Metoda observatiei,
o Experimentul psiho-pedagogic,
o Metoda anchetei (convorbirea si chestionarul),
o Metoda analizei produselor activitati,
o Metoda testelor, metoda bibliografica.
Lucrarea structurata pe patru capitole, defineste in capitolul I notiunea de joc, motiveaza aceasta actiune a copilului, selecteaza aspecte psihologice privind jocul si stabileste ca jocul este element central al formarii si dezvoltarii intelectuale a copilului prescolar dar si principala metoda si procedeu instructiv-educativ utilizat in gradinita.
Capitolul II demonstreaza ca in perioada prescolara imaginatia se exprima prin tot ce face copilul la toate activitatile, ca profilul psihologic al varstei prescolare cuprinde multiple premise favorizante pentru cultivarea potentialului creativ.
Capitolul III trateaza pe larg mediul specific in care se refuleaza copilul - jocul - lumea imaginara, fictiunea, care-i ofera largi posibilitati de manifestare a creativitatii si dezvolta ideea de a se desfasura activitatile ludice pe zone de interes amenajate functional si estetic unde copilul se joaca, invata, munceste sau se odihneste.
Ultimul capitol argumenteaza prin modalitatile de stimulare a potentialului creativ, prin alegerea ariilor de stimulare, ideea participarii active si constiente a copilului la activitati, atentia fiind centrata pe copil, pe progresul lui.
Aceasta lucrare este o clarificare in primul rand pentru mine si poate si pentru alte cadre didactice din invatamantul prescolar in ceea ce priveste modalitatile de a descoperii mereu copilul in noutatea si ,,ineditul" personalitatii sale, de a actiona creator in favoarea sa.
Lucrarile de specialitate pe care le-am consultat mi-au fost de un real folos, m-au ajutat sa-mi realizez cercetarea si in sufletul meu mi-a intarit ideea de a continua cu preocuparea pentru copil - care este prima piatra de hotar pe care se construieste activitatea didactica.
Am citit multe carti, lecturi generale si bine documentate in problematica temei care m-a preocupat, cautand sa realizez o legatura intre joc, creativitate, climat creativ si ariile de stimulare - unde accentul cade pe copil, pe particularitatile individuale ale acestuia, pe potentialitatea sa.
Cunoscand copilul si preferintele acestuia, programa devine un instrument viabil in mana educatoarei, ea contribuind la inlaturarea stereotipei, la cresterea valorica reala a activitatilor, la asigurarea climatului afectiv reconfortant pentru a da frau liber imaginatiei si inclinatiilor sale firesti.
CAPITOLUL I
JOCUL: DOMINANTA A VARSTEI PRESCOLARE SI FORMA DE ACTIVITATE IN CADRUL PROCESULUI DE DEZVOLTARE COGNITIVA SI STIMULARE A CREATIVITATII
I.1 LITERATURA DE SPECIALITATE DESPRE JOC
Pentru a intelege intregul proces de formare a omului, trebuia sa avem in vedere predominanta uneia din cele trei activitati principale desfasurate de fiinta umana: jocul, invatatura si munca. Acestor trei activitati le corespund si trei mari trepte evolutive care se exprima cronologic prin:
- Treapta prescolara (3 - 7 ani);
- Treapta scolaritatii (7 - 18, 19 ani);
- Treapta tineretii (18, 19 - 21, 22 ani).
In viata de fiecare zi a copilului, jocul ocupa un rol important deoarece jucandu-se copilul isi satisface nevoia de activitate, de a actiona cu obiecte reale sau imaginare, de a se transpune in diferite roluri si situatii care il apropie de realitatea inconjuratoare.
,,Ce este jocul si de ce se joaca copiii?" - sunt intrebari pe care si le-au pus oamenii de stiinta cu mai bine de un secol in urma. In acest sens literatura psihopedagogica dispune de numeroase lucrari consacrate jocului.
,,Prin joc copilul reuseste sa cunoasca lumea inconjuratoare si sa se integreze in societate. Caracterul colectiv al jocului permite stabilirea de relatii sociale intre copii, schimburi de cunostinte, trairea unor game bogate de stari afective, dezvoltarea stapanirii de sine si a curajului, a initiativei si a supunerii".


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Jocurilor Liber-Alese in Stimularea Creativitatii Copilului Prescolar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!