Cuprins
- Argument pag.4
- Capitolul I. Importanța activităților matematie în educația preșcolară
- 1.1.Importanța activităților matematice cu conținut matematic în grădiniță pag.6
- 1.2.Obiectivele activităților matematice din grădiniță pag.10
- Bibliografie pag.15
- Capitolul II. Rolul grădiniței în pregătirea copilului pentru școală
- 2.1.Profilul psihofizic al copilului apt pentru debutul școlar pag.16
- 2.2.Aptitudinea de preșcolaritate ca sinteză de trăsături și capacități specifice copilului apt pentru școală pag.21
- 2.3.Valoarea formativă a jocului didactic matematic și contribuția sa specifică la pregătirea preșcolarului pentru școală pag. 27
- Bibliografie pag.32
- Capitolul III. . Rolul, locul și importanța jocului didactic matematic în învățământul preșcolar
- 3.1.Funcțiile și importanța jocului didactic matematic în învățământul preșcolar pag.33
- 3.2. Clasificarea jocurilor didactice matematice pag.35
- 3.3. Note definitorii ale jocului didactic matematic pag.38
- 3.4. Organizarea și desfășurarea jocului didactic matematic pag.40
- Bibliografie pag.47
- Capitolul IV.Microcercetare
- 4.1.Obiectivele cercetarii pag.48
- 4.2. Ipotezele cercetării pag.48
- 4.3. Metodologia utilizată pag.49
- 4.4. Desfășurarea experimentului pag.50
- 4.5. Prezentarea și interpretarea datelor pag.50
- 4.5. Desfășurarea experimentului pag.48
- Concluzii pag.61
- Bibliografie pag.63
- Anexe
Extras din licență
Argument
MOTTO:
Matematica va fi limba latină a viitorului, obligatorie pentru toți oamenii de știință.
Tocmai pentru că matematica permite accelerarea maxima a circulației ideilor știintifice.
Grigore. C. Moisil
Copilul la grădiniță va intra în contact nemijlocit cu lumea pe care o va vedea, o va cerceta și o va înțelege. Acest lucru îl va ajuta să formuleze imagini clare despre formă, culoare, dimensiune.
Pentru dezvoltarea copilului ca și formă a deprinderii de a gândi cu eficiență și creativitate, o importanță deosebită o au activitățile matematice din învățământul preșcolar.
Matematica înseamnă gândire, prelungită în ultimpul timp cu calculatorul.
Calitățile și operațiile gândirii fundamentale se realizează cel mai repede la vârsta preșcolară. În această etapă sunt înregistrate ritmurile cele mai ridicate in dezvoltarea intelectuală a copiilor.
Pornind de la locul si rolul matematicii în general, și în special de la importanța deosebită pe care o au activitățile matematice în dezvoltarea raționamentului și logicii copiilor, de la necesitatea înțelegerii cât mai clare a cunoștințelor matematice ce se predau în grădinită am optat in alegerea acestei teme.
Am ales această temă „Rolul, locul și metodologia jocului didactic matematic în activitățile din învățământul preșcolar” cu scopul de a culege cât mai multe informații, de ai învăța pe copii să își însușească conștient jocul didactic matematic, acesta fiind de actualitate și foarte atractiv pentru ei.
Fundamentul pe care se clădește întregul sistem al cunoștințelor matematice din clasa I il constituie activitățile matematice desfășurate cu preșcolarii. Acestea oferă largi posibilități de stimulare a progresului fiecarui copil, făcându-i pe toți apți pentru școală.
Scopul învățământul preșcolar este de a contribui la formarea personalității copiilor de la 3 la 6/7 ani, atât sub aspectul dezvoltării psihice armonioase cât și al stimulării inteligenței și creativității acestora. Educația estetică și moral civică, socializarea lor în condițiile specifice grădiniței, potrivit particularităților vârstei, precum si pregătirea adecvată contribuie la o mai bună integrare a acestora în clasa I. Rezultatele muncii de instruire si educare depind de eforturile educatorilor, de pregătirea acestora, de dăruirea cu care muncesc.
Sesizarea relațiilor spațiale dintre diferite grupe de obiecte, a unor relații matematice referitoare la cantitate, formarea unor reprezentări concrete despre unele forme geometrice, dezvoltarea unor operatii ale gândirii, inteligenței, creativității se urmăresc în mod deosebit în activitățile cu conținut matematic.
Este necesara formularea obiectivelor operaționale astfel încât să se comunice mai exact intențiile urmărite, rezultatul concret ce se așteptă. Formularea clară a acestora facilitează realizarea obiectivelor operaționale precum si descrierea comportamentului final al copiilor, ceea ce trebuie să cunoască și să realizeze la sfârșitul activității didactice.
Educatoarea are menirea să dirijeze jocul didactic matematic, de al face pe înțelesul preșcolariilor.
Capitolul I. Importanța activităților matematie în educația preșcolară
1.1.Importanța activităților matematice cu conținut matematic în grădiniță
În concepția noului curriculum pentru învățământ preșcolar este necesar ca preșcolarul să fie în contact cu domeniul matematic prin diferite jocuri matematice, jocuri dirijate cu materiale ori prin simularea unor activități. Dezvoltarea reprezentărilor acestora în ceea ce privește unele concepte (masă, număr, volum) vor fi implicați în unele activități de discriminare, descriere sau clasificare cantitativă. Dezvoltarea capacităților de raționament abstract este încurajat în relație cu activități și obiecte familiare.
Concretizarea ideilor matematice în experimente, folosirea împreună cu alte noțiuni și elemente de cunoaștere pentru rezolvarea de probleme, pentru formularea punctelor de vedere, creșterea clarității și relevanța unor noi mesaje.
Importanța activităților matematice în grădiniță este de a efectua o introducere în procesul de matematizare care va garanta înțelegerea unor comportamente ale realității.
Domeniul să nu fie îndrăgit de preșcolar doar în cazul disciplinelor matematice să ofere posibilitatea de a explora și în cazul altor componente curriculare (generarea unor desene geometrice, estimarea unor cheltuieli, scheme, organizarea unor activități).
Preșcolarii vor fi încurajați să organizeze experimente, să utilizeze diferite instrumente și echipamente, să comunice și să înregistreze rezultatele obținute, utilizarea diferitelor surse de informare, efectuarea unor probleme și căutarea unor soluții.
Reprezentativ activităților matematice, etapa preșcolară este o perioadă de dezvoltare. Solicitarea cunoștințelor mecanismelor intelectuale caracteristice etapei de evoluție a copilului cuprinsă între 3-7 ani în activitățile matematice din ciclul preșcolar. Evidențierea caracteristicilor gândirii preșcolarului este de a determina implicațiile dezvoltării stadiale asupra reprezentărilor matematice la vârsta mică.
Simpla observare a apariției și dezvoltării diferitelor tipuri de reprezentări la nivelul preșcolarității este insuficientă, fiind necesară analiza factorilor ce determină această dezvoltare. În acest scop este importantă evidențierea reprezentărilor specifice etapei senzorio-motorii și implicațiilor lor în planul gândirii pentru exersarea posibilităților de reprezentare ale copilului prin acțiune cu obiecte. (Neagu, Beraru, 1995, 1).
Bibliografie
Antohe, V., Gherghinoiu, C., (2002) Metodica predării matematicii - Jocul didactic matematic, Brăila, Ed. Ex Libris
Beraru ,G., Neagu M. , (1995), Activități matematice în grădiniță, București, Editura Asis
Borțeanu, S., Brăniștean, R., Breben, S., Fulga, M., (2009), Curriculum pentru învățământul preșcolar, București, Editura Publishing
Claparede, Ed., (1975), Psihologia copilului și pedagogia experimentală, București, Editura Didactică și Pedagogică
Constantinescu, L., (1986), Ne jucăm, construim, învățăm, Craiova, Editura Scrisul Românesc
Dumitrana, M., (2005), Jocuri și jucării pentru preșcolari, București, Editura Compania
Elkonin, D.B., (1975), Psihologia jocului, Iași, Ed. Asis
Neagu, M., Beraru, G. (1995), Activități matematice în grădiniță, Iași, Ed. Asis
Ozunu, D., (1996), Pedagogia preșcolară a jocului, Cluj-Napoca, Editura Genesis
Petrovici C., (2004), Metodica activităților matematice în grădiniță, București
Popescu, N., Andreescu, F., (1970) Studii pedagogice privind dezvoltarea copiilor între 3 și 7 ani, București, Ed. Didactică Pedagogică
Șchiopu, U., (1971) Probleme psihologice ale jocului și distracțiilor, București, Ed. Didactică Pedagogică
Taiban, M., Petre, M., Nistor, V., Berescu, A., (1976), Jocuri didactice pentru grădiniță, București, Editura. Didactică și Pedagogică
Preview document
Conținut arhivă zip
- Rolul locul si metodologia jocului didactic matematic in activitatile din invatamantul prescolar.doc