Rolul si Activitatea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in Supravegherea Respectarii Legislatiei de Mediu

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere .6
1. Curtea de Justitie.8
1.1. Introducere.8
1.2. Componenta.8
1.3. Competenta.9
1.4. Diferitele tipuri de proceduri .9
1.5. Procedura.11
1.6. Curtea de Justitie in cadrul ordinii juridice comunitare.15
2. Tribunalului de Prima Instanta.19
2.1. Introducere.19
2.2. Componenta.19
2.3. Procedura.20
2.4. Jurisprudenta.23
3. Tribunalul Functiei Publice.26
3.1. Componenta.26
3.2. Competenta.26
3.3. Procedura.27
4. Statistici judiciare.28
4.1. Statistici judiciare ale Curtii de Justitie.28
4.2. Statistici judiciare ale Tribunalului.32
5. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene pe domeniul ,,Mediu" in perioada 2007-2010.35
5.1. Jurisprudenta Curtii de Justitie pe domeniul ,,Mediu" in perioada 2007-2010.35
5.2. Jurisprudenta Tribunalului pe domeniul ,,Mediu" in perioada 2008-2010.43
6. Concluzii.53
7. Bibliografie.58


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Baza legala a politicii de mediu a UE este constituita de articolele 191 - 193 ale Tratatului CE, la care se adauga articolele 11 si 114. 
Articolul 191 este cel care traseaza obiectivele politicii de mediu si contine scopul acesteia - asigurarea unui inalt nivel de protectie a mediului tinand cont de diversitatea situatiilor existente in diferite regiunii ale Uniunii. 
In completarea acestuia, Articolul 192 identifica procedurile legislative corespunzatoare atingerii acestui scop si stabileste modul de luare a deciziilor in domeniul politicii de mediu, iar Articolul 193 permite Statelor Membre adoptarea unor standarde mai stricte. 
Articolul 114 vine in completarea acestuia si are in vedere armonizarea legislatiei privitoare la sanatate, protectia mediului si protectia consumatorului in Statele Membre, iar o clauza de derogare permite acestora sa adauge prevederi legislative nationale in scopul unei mai bune protejari a mediului. 
Functionand intr-o alta directie, Articolul 11 promoveaza dezvoltarea durabila ca politica transversala a Uniunii Europene si subliniaza astfel nevoia de a integra cerintele de protectie a mediului in definirea si implementarea politicilor europene sectoriale. Acestora li se adauga peste 200 de directive, regulamente si decizii adoptate, care constituie legislatia orizontala si legislatia sectoriala in domeniul protectiei mediului. 
Legislatia orizontala cuprinde acele reglementari ce au in vedere transparenta si circulatia informatiei, facilitarea procesului de luare a deciziei, dezvoltarea activitatii si implicarii societatii civile in protectia mediului s.a. (de exemplu: Directiva 90/313/CEE privind accesul liber la informatia de mediu, Regulamentul 1210/90/CEE privind infiintarea Agentiei Europene de Mediu, etc.). 
Spre deosebire de aceasta, legislatia sectoriala (sau verticala) se refera la sectoarele ce fac obiectul politicii de mediu si care sunt: gestionarea deseurilor, poluarea sonora, poluarea apei, poluarea aerului, conservarea naturii (a biodiversitatii naturale), protectia solului si protectia civila (care se regasesc in planurile de actiune si in strategiile elaborate).
Dupa ce este adoptata, legislatia de mediu devine obligatorie in toate Statele Membre, cu posibilitatea unor clauze de salvgardare, a unor derogari temporare si a unor perioade de tranzitie (in cazul noilor State Membre), iar Comisia supravegheaza aplicarea legislatiei, beneficiind de sprijinul Curtii Europene de Justitie care poate fi sesizata daca Statele Membre sau agentii economici nu respecta acquis-ul comunitar.
De la crearea sa, in 1952, misiunea Curtii de Justitie a Uniunii Europene este de a garanta ,,respectarea legii in interpretarea si aplicarea" tratatelor. In cadrul acestei misiuni, Curtea de Justitie a Uniunii Europene:
c) controleaza legalitatea actelor institutiilor Uniunii Europene; 
d) se asigura ca Statele Membre isi indeplinesc obligatiile rezultate din tratate si interpreteaza dreptul Uniunii la solicitarea instantelor nationale.
Astfel, aceasta reprezinta autoritatea judiciara a Uniunii Europene si, in colaborare cu instantele din Statele Membre, asigura aplicarea si interpretarea uniforma a dreptului Uniunii. Curtea de Justitie a Uniunii Europene, al carei sediu este la Luxemburg, este compusa din trei instante: 
1. Curtea de Justitie;
2. Tribunalul (creat in 1988);
3. Tribunalul Functiei Publice (creat in 2004).
De la crearea acestora, au fost pronuntate de catre cele trei instante aproximativ 15 000 de hotarari.
Intrucat fiecare stat membru are propria limba si un sistem juridic specific, Curtea de Justitie a Uniunii Europene este o institutie multilingva. Regimul sau lingvistic nu are echivalent in nicio alta instanta din lume, deoarece fiecare dintre limbile oficiale ale Uniunii poate fi limba de procedura. Astfel, Curtea are obligatia sa respecte un multilingvism integral ca urmare a necesitatii de a comunica cu partile in limba procesului si de a asigura difuzarea jurisprudentei sale in toate Statele Membre.
1. Curtea de Justitie
1.1. Introducere
De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, la 1 decembrie 2009, Uniunea Europeana are personalitate juridica si a preluat competentele conferite anterior Comunitatii Europene. Prin urmare, dreptul comunitar a devenit dreptul Uniunii Europene si include, de asemenea, toate dispozitiile adoptate in trecut in temeiul Tratatului privind Uniunea Europeana, in versiunea anterioara Tratatului de la Lisabona. 
Expresia ,,drept comunitar" va fi utilizata atunci cand este vorba despre jurisprudenta Curtii de Justitie anterioara intrarii in vigoare a Tratatului de la Lisabona.
Alaturi de Uniunea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice (Euratom) continua sa existe. Avand in vedere ca, in principiu, competentele Curtii de Justitie in ceea ce priveste Euratom sunt aceleasi cu cele exercitate in cadrul Uniunii Europene - si pentru claritatea prezentarii - orice referire la dreptul Uniunii va acoperi si dreptul privind Euratom.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul si Activitatea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in Supravegherea Respectarii Legislatiei de Mediu.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!