Romanul Romanesc Interbelic

Extras din licenta Cum descarc?

1. Introducere
Perioada interbelica se distinge de alte delimitari pe care istoria literara le-a imprimat in constiinta publicului larg cel putin printr-un amanunt, de fond, dar si de forma: importanta fara precedent acordata romancierilor si, prin urmare, romanului ca specie. Se constientizeaza atunci lipsurile pe care proza romaneasca le avea in domeniu si se incearca o depasire a complexului inapoierii prin tendintele de aliniere la modernismul occidentalizant. In cadrul acestui proces, romanul ca evolutie sintagmatica si paradigmatica ajunge practic sa arda etapele, regrupand opere diferite ca substanta si constructie. Constienti ca literatura romana nu are in spate o istorie romaneasca proprie, interbelicii inventeaza si suplinesc, prin maximum de formule, un vid contrazis doar de rare exceptii (Dimitrie Cantemir, Nicolae Filimon, Duiliu Zamfirescu, etc.) 
Multe dintre categoriile pe care teoria literara le-a transferat romanului isi fac aparitia acum, unele dintre ele pentru prima oara, iar publicarea lor este strans legata de numele si chiar reputatia unui autor. Asa de pilda, romanul de analiza poarta marcile unei Hortensia Papadat-Bengescu, unui Camil Petrescu, Anton Holban, sau Gib Mihaescu; romanul obiectiv se alatura, cu precadere pe linia tematicii rurale, personalitatii lui Liviu Rebreanu; romanul de moravuri are un prolific reprezentant in persoana lui Cezar Petrescu sau a lui Ionel Teodoreanu; romanul istoric e echivalent cu Sadoveanu, in timp ce o parodie totala a mijloacelor si a formei romanesti, absenta, la acel moment, din spatiul european, mergand chiar pe ideea de antiliteratura, trebuie cautata sub numele de Urmuz. 
Literatura singulara, inclasabila, cu un pronuntat caracter estetizant, in interiorul careia se provoaca placerea textului si decriptarea altor modele decat cel francez o dau romancieri precum Mateiu Caragiale, M. Blecher, sau Tudor Arghezi. La fel clasificarile cuprind date din ce in ce mai distinctive, in functie de tema, stuctura, forme, sensuri (romanele de mistere, de calatorie sau ale periferiei nu sunt nici ele absente); ideea de scoala se scrie practic o data cu istoria cenaclului Zburatorul. 
Toate instantele caracteristice promovarii fenomenului literar (chiar si cele retrograde) se implica afectiv (fiecare in felul ei) pentru a inventa necesara specificitate a romanului romanesc modern. Lupte de culise, ierarhii intotdeauna discutabile si contestabile, aruncarea in necunoscut din complexul inferioritatii fata de marile literaturi ale lumii descriu starea de mijloc poetica si totusi confuza, sub auspiciile careia avea sa irumpa, nu cu foarte mult timp in urma, romanul, transformat intr-o specie fundamentala a literaturii. 
Perioda interbelica, in care specia literara de care vorbim capata consistenta unui gen in sine, e comparabila, din acest punct de vedere, cu etapa in care romanul avea sa-si capete legitimitatea si, mai mult, sa faca dovada unor tendinte de expansiune din Europa Occidentala in Rusia, adica secolul al XIX-lea. Daca la origini romanul fusese considerat un gen bastard , nascut in urma inlantuirii genurilor nobile - epopeea si tragedia, conform clasificarilor practicate de vechii greci - si a celui mai putin serios - comedia - de aceasta data magma sa pare a cuprinde efecte de real care antreneaza ,,viata" unei intregi societati, complex si ierarhizat alcatuite (de la burghezie si aristocratia nobiliara la apele tulburi dar suculente din psihologia comportamentala a proletariatului), desi castiga un public dens, la fel de diferentiat ca eruditie pe cat de variate tematic sunt operele in cauza. Majoritatea cercetatorilor cad de acord in a aprecia ca poate fi constatata o tendinta evolutiva interna, de mondializare a genului care, altadata minor, isi declama dominanta.
Si la noi premisele erau, oricum, demne de luat in seama: de la personajele-masti din Istoria hieroglifica a lui Dimitrie Cantemir la notele realiste cu accente idilice si polemice din Ciocoii vechi si noi ale lui Nicolae Filimon, pana la Mara lui Slavici si Ciclul Comanestilor al lui Duiliu Zamfirescu. Dar estetismul unui Mateiu Caragiale, complexitatea unui M. Blecher si chiar neinscrierea, caracterul in definitiv inclasabil al altor autori interbelici descriu un fenomen mult mai amplu. Iar diferenta temporala de aproape un secol in construirea acestei dominante a speciei nu trebuie sa deranjeze neaparat, pentru ca atesta o inapoiere a literaturii romane, ci o mai tarzie, dar mai bine stapanita aliniere la universal (prin aceasta intelegand si inovatiile de tot felul la nivelul procedeelor), in cunostinta de cauza si arborand chiar - idealist si naiv - dorinta de transgresare a modelelor si modelor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Romanul Romanesc Interbelic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!