Rugăciunea domnească în exegeză biblică și patristică

Licență
6/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docm
Pagini : 77 în total
Mărime: 177.16KB (arhivat)
Publicat de: Elodia Zita Tudor
Puncte necesare: 14

Cuprins

  1. RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ ÎN EXEGEZA BIBLICĂ ŞI PATRISTICĂ. PRELIMINARII – pg. 4
  2. CAPITOLUL 1. MÂNTUITORUL HRISTOS, AUTORUL RUGĂCIUNII
  3. DOMNEŞTI
  4. 1.1. TATĂL NOSTRU MODEL DE RUGĂCIUNE CREŞTINĂ, ROSTIT DE DOMNUL IISUS – pg.
  5. 1.1.1. Matei 6, 9 – 13 – pg. 8
  6. 1.1.2. Luca 11, 2 – 4 – pg. 8
  7. 1.2. PREGĂTIREA PENTRU RUGĂCIUNE, MATEI 6, 5 – 9 – pg. 9
  8. 1.3. RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ ÎN SCRIERILE SFINŢILOR PĂRINŢI. ACELAŞI CONŢINUT ROSTIT LA FEL ÎN CONTEXTE DIFERITE – pg. 10
  9. CAPITOLUL 2. ÎMPĂRŢIREA TEMATICĂ A RUGĂCIUNII
  10. DOMNEŞTI
  11. 2.1. CHEMAREA, ADRESAREA DE ÎNCEPUT – pg. 12
  12. 2.2. TREI CERERI REFERITOARE LA DUMNEZEU – pg. 13
  13. 2.3. TREI CERERI REFRITOARE LA OM – pg. 15
  14. 2.4. ÎNCHEIEREA – pg. 18
  15. 2.5. RUGĂCIUNEA TÂLCUITĂ DE SF. IOAN GURĂ DE AUR – pg. 19
  16. CAPITOLUL 3. ANALIZA CELOR ŞAPTE CERERI
  17. 3.1. PRIMA CERERE - SFINŢEASCĂ-SE NUMELE TĂU – pg. 24
  18. 3.2. CEREREA A DOUA - VIE ÎMPĂRĂŢIA TA – pg. 25
  19. 3.3. A TREIA CERERE - FACĂ-SE VOIA TA PRECUM ÎN CER AŞA ŞI PE PĂMÂNT – pg. 26
  20. 3.4. CEREREA A PATRA - PÂINEA NOASTRĂ CEA DE TOATE ZILELE DĂ-NE-O NOUĂ ASTĂZI – pg. 27
  21. 3.5. A CINCEA CERERE - ŞI NE IARTĂ NOUĂ GREŞELILE NOASTRE PRECUM ŞI NOI IERTĂM GREŞIŢILOR NOŞTRI – pg. 28
  22. 3.6. A ŞASEA CERERE - ŞI NU NE DUCE PE NOI ÎN ISPITĂ – pg. 28
  23. 3.7. A ŞAPTEA CERERE - CI NE IZBĂVEŞTE DE CEL RĂU – pg. 29
  24. CAPITOLUL 4. METODE ŞI MIJLOACE PEDAGOGICE FOLOSITE
  25. ÎN CENTRELE ŞCOLARE PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ – pg. 30
  26. 4.1. PREDAREA LECŢIEI RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ – pg. 34
  27. 4.2. ÎNVĂŢAREA LECŢIEI RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ – pg. 38
  28. 4.3. TESTUL DE EVALUARE, REFERITOR LA LECŢIA RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ – pg. 42
  29. 4.4. GRAFICUL CERCETĂRII CU PREDAREA ÎN LEGĂTURĂ CU TEMA LUCRĂRII – pg. 44
  30. 4.5. GRAFICUL CERCETĂRII CU ÎNVĂŢAREA ÎN LEGĂTURĂ CU TEMA LUCRĂRII – pg. 46
  31. 4.6.GRAFICUL CERCETĂRII PRIVIND TESTUL DE EVALUARE ÎN LEGĂTURĂ CU TEMA LUCRĂRII – pg. 49
  32. 4.7. REZULTATELE CERCETĂRII PE EŞANTIOANE DE ELEVI – pg. 52
  33. 4.8. DIFERENŢA ÎNTRE METODELE CLASICE ŞI INTERACTIVE – pg. 55
  34. CAPITOLUL 5. CONSIDERAŢII, CONCLUZII GENERALE – pg. 61
  35. ANEXE – pg. 67
  36. BIBLIOGRAFIE – pg. 76

Extras din licență

RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ ÎN EXEGEZA BIBLICĂ ŞI PATRISTICĂ. PRELIMINARII

„Omenirea întreagă are nevoie de iertarea păcatelor astfel că prezenţa acestei cereri în actul de rugăciune al omului către Dumnezeu este o condiţie sine qua non în iconomia mântuirii.”

Lucrarea de disertaţie, cu tema aleasă de mine, “Rugăciunea domnească în exegeza biblică şi patristică”, este un subiect controversat şi cu implicaţii deosebite, în cadrul analizei subiectului prin prisma celor doi subiecţi, omul şi Dumnezeu, copilul special şi educatorul. Am ales această temă, din dorinţa şi interesul de aprofundare, cu speranţa că voi înţelege mai bine actualele probleme ale societăţii şi voi putea să comunic operativ, corect şi eficient.

Prin realizarea acestei lucrări am înţeles că problemele, interesele, trebuiesc tratate pro şi contra pentru a descoperi adevărul despre necesitatea şi impunerea lor, deasemeni am căutat să aflu cauzele şi condiţiile fenomenelor tratate.

Legătura implicită între iertarea aproapelui şi iertarea omului de către Dumnezeu reprezintă un consens patristic. Inevitabil însă, absenţa iertării fraterne obturează accesul la mântuire prin împietrirea inimii, ceea ce dă naştere la rostirea stearpă a rugăciunii. Rugăciunea Domnească stârneşte credinţa în măsura în care, cu ajutorul energiei din om, se orienteză către nădejdea mântuirii.

Aşa cum se vede din cuprins, lucrarea este structurată în cinci capitole şi douăzeci de subcapitole. Astfel, în debutul lucrarii, am prezentat Rugăciunea Domnească aşa cum am regăsit-o rostită de Domnul Iisus, cum ne este prezentată în Evanghelia după Matei şi Luca şi de asemeni cum o regăsim în scrierile sfinţilor părinţi. (Rugăciunea Domnească lipseşte din Evanghelia după Marcu) În continuarea lucrării am prezentat împărţirea tematică a Rugăciunii Domneşti privind adresarea de început, cele trei cereri referitoare la Dumnezeu, cele trei cereri referitoare la om, încheierea, precum şi tâlcuirea acesteea de către Sf. Ioan Gură de Aur.

Capitolul trei l-am dedicat analizei celor şapte cereri cuprinse în Rugăciunea Domnească. Cele şapte cereri cuprind năzuinţa credinciosului ca numele Tatălui să se sfinţească în el („Sfinţească-se numele Tău”), ca împărăţia Lui să fie „printre noi şi în noi” („Vie împărăţia Ta”), iar rugătorul să fie vrednic de a împlini voia lui Dumnezeu pe pământ, aşa precum îngerii o împlinesc în cer: („Facă-se voia Ta, precum în cer şi pe pământ”).

„Pâinea noastră cea spre fiinţă, dă-ne-o nouă, astăzi”, cea de-a patra cerere, înseamnă că dorim a primi de la Domnul tot ceea ce ne trebuie pentru întreţinerea vieţii trupeşti şi sufleteşti. Iertarea păcatelor noastre, în aceeaşi măsură în care şi noi suntem în stare să iertăm celor ce ne greşesc, o cerem atunci când spunem „Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”. Cerem Tatălui ca „harul Lui să ne ferească de ispitele, care întrec puterile noastre” (Mărturisirea ortodoxă, II, 23) atunci când invocăm „Şi nu ne duce pe noi în ispită”, ca, în finalul rugăciunii, să formulăm către Dumnezeu şi cea de-a şaptea cerere: „Ci ne mântuieşte de cel rău”, cel rău fiind „diavolul cel potrivnic”, cum zice Sfântul Chiril al Ierusalimului. Tălmăcirea Sfântului Ioan Gură de Aur, socotit până astăzi cel mai mare propovăduitor al cuvântului lui Dumnezeu din Biserica creştină, se caracterizează prin simplitate şi profunzime, claritatea stilului, expunerea sistematică şi înlănţuirea logică a ideilor.

În partea a doua a lucrării, partea de cercetare privind predarea religiei şi, implicit, a Rugăciunii Domneşti, elevilor din centrele şcolare pentru educaţie incluzivă, am încercat să găsesc deosebirile între metodele clasice de predare şi cele interactive, să aflu diferenţa rezultatelor obţinute într-o clasă cu elevi CES.

În cadrul acestei cercetări am realizat un plan de lecţie privind predarea Rugăciunii Domneşti, la clase diferite, atât ca structură de elevi cât şi ca an de învăţământ, am studiat metodele de învăţare a elevilor, am efectuat evaluarea cunoştinţelor dobândite de elevi, bazându-mă pe diferenţele metodelor utilizate de aceştia pentru receptarea şi aprofundarea cunoştinţelor. Tot în cadrul acestei cercetări am realizat grafice pentru cercetarea efectivă şi am stabilit rezultatele testului de evaluare pe eşantioane de elevi.

În cele din urmă am stabilit diferenţele dintre metodele clasdice şi metodele moderne de predare - învăţare şi eficienţa acestora în cadrul grupurilor care conţin elevi cu CES.

Evaluarea elevului cu CES trebuie realizată la nivelul posibilităţilor sale, individualizat, (în mod diferit de evaluarea celorlalţi elevi. Evaluarea curentă (atât conţinutul evaluării cât şi aprecierea, notarea rezultatelor) trebuie să fie individualizată, la nivelul posibilităţilor elevului, diferită de cea a celorlalţi colegi. Evaluările scrise (extemporale, teze) trebuie adaptate elevului: sarcinile trebuie să fie mai puţine decât ale celorlalţi copii, pentru a putea fi înţelese şi rezolvate în timp util, sarcinile trebuie să conţină toate explicaţiile necesare înţelegerii lor.

Absolvirea cursurilor şi realizarea lucrării pentru obţinerea gradului didactic I, mi-au permis să realizez înţelegerea corelaţiei dintre drept, morală, credinţă, libertate şi responsabilitate, să sesizez formele şi modurile de obţinere şi aplicare a corectitudinii, în toate aspectele vieţii cotidiene.

Conținut arhivă zip

  • Rugaciunea Domneasca in Exegeza Biblica si Patristica.docm

Alții au mai descărcat și

Maica Domnului în Ortodoxie

INTRODUCERE Învăţătura ortodoxă despre “Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria”, are o...

Postul în lumina predicii de pe munte

INTRODUCERE Asupra originii postului părerile sunt împărțite. Cei mai mulți îl leagă de cultul morților din vechime. Astfel, după unii, postul își...

Iisus Hristos - Logos Creator și Logos Mântuitor

Introducere Creaţia şi Creatorul ei „Toate prin El s-au făcut şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1,3) Această afirmaţie a...

Predica de pe munte - fericirile

Introducere Prima scriere a Noului Testament este Evanghelia după Matei. Este cea dintâi Evanghelie în ordine cronologică, după cum arată şi...

Conceptul despre Dumnezeu

Capitolul 1 ASPECTE METODICE 1.1. Definirea, delimitarea şi încadrarea subiectului Subiectul de studii al lucrării de faţă este, conceptul...

Hamartiologia și patologia - Legătura dintre păcate și bolile psihice

INTRODUCERE Am elaborat această lucrare de seminar cu titlul „Hartiologia și patologia: legătura dintre păcate și bolile psihice” la disciplina...

Postul - timp al pocăinței

Postul, ca mijloc de despătimire, merge mână în mână cu rugăciunea. Cele două mijloace se sprijină unul pe altul şi se intercondiţionează. De aceea...

Rugăciunea Domnească

Rugăciunea domnească Rugăciunea reprezintă actul cel mai expresiv al religiozităţii creştinului prin care se crează o comuniune neîntreruptă, un...

Ai nevoie de altceva?