Cuprins
- CAPITOLUL I
- ANALIZA MODELELOR SIMILARE DE AUTOVEHICULE DUPĂ CRITERII TEHNICE (CONSTRUCTIVE, DE PERFORMANȚĂ, TEHNOLOGICE), ECONOMICE ȘI DE MARKETING, PRECUM ȘI STABILIREA TIPULUI DE AUTOVEHICUL CORESPUNZĂTOR CERINȚELOR TEMEI DE PROIECT .8
- 1.1. Justificarea alegerii modelelor similare ...8
- 1.2. Analiza modelelor similare după criterii constructive (motorul, transmisia, sistemul de direcție, sistemul de frânare, sistemul de rulare) .9
- 1.3. Calculul histogramelor pentru analiza parametrilor dimensionali 11
- 1.3.1. Lungimea totală a autovehiculelor (La) ...12
- 1.3.2. Ampatamentul autovehiculelor (L) 13
- 1.3.3. Lățimea autovehiculelor (la) 14
- 1.3.4. Înălțimea autovehiculelor (Ha) . . 15
- 1.3.5. Ecartamentul față (E1) .16
- 1.3.6. Ecartamentul spate (E2) ..17
- 1.4. Calculul histogramelor pentru analiza parametrilor masici ...18
- 1.5. Calculul histogramelor pentru analiza parametrilor energetici .19
- 1.5.1. Puterea maximă a autovehiculelor .20
- 1.5.2. Turația de putere maximă ...21
- 1.5.3. Momentul maxim al autovehiculelor ..22 1.5.4. Turația de moment maxim .23
- 1.6. Calculul histogramelor pentru analiza parametrilor constructivi ai motoarelor modelelor similare 24
- 1.6.1. Cilindreea totală a motoarelor autovehiculelor ..26
- 1.6.2. Raportul Ψ ...27
- 1.7. Stabilirea tipului de autovehicul corespunzător cerinței temei de proiect 28
- Bibliografie capitolul I .. 29
- CAPITOLUL II
- DETERMINAREA MĂRIMILOR CARACTERISTICE ALE AUTOVEHICULULUI CARE SUNT NECESARE LA PROIECTAREA MOTORULUI ȘI A SUBANSAMBLURILOR INDICATE ÎN TEMĂ. REALIZAREA PROIECTULUI-SCHIȚĂ DE ORGANIZARE GENERALĂ A AUTOVEHICULULUI CU DETALIEREA ZONEI DE AMPLASARE A MOTORULUI DE PROIECTAT .30
- 2.1. Stabilirea parametrilor dimensionali și masici ai autoturismului 30
- 2.2. Determinarea formei, a dimensiunilor spațiului util și a interiorului postului de conducere 30
- 2.3. Calculul de tracțiune al autovehiculului .32
- 2.3.1. Determinarea coeficientului de rezistență la rulare ...32
- 2.3.2. Determinarea ariei transversale .. . 33
- 2.3.3. Stabilirea coeficientului de rezistență a aerului . 34
- 2.3.4. Stabilirea randamentului transmisiei ...34
- 2.3.5. Determinarea rezistențelor la înaintare și a puterilor necesare pentru învingerea lor corespunzător deplasării pe un drum în palier fără vânt ..35
- 2.4. Predeterminarea caracteristicii exterioare a motorului din condiția de viteză maximă la deplasarea în palier .36
- Bibliografie capitolul II ..40
- CAPITOLUL III
- STUDIUL TEHNIC (CONSTRUCȚIE ȘI FUNCȚIONARE) ȘI ECONOMIC AL SOLUȚIILOR POSIBILE PENTRU SISTEMUL SAU SUBANSAMBLUL DE PROIECTAT. ANALIZA DETALIATĂ A DOUĂ VARIANTE ȘI DEFINITIVAREA SOLUȚIEI TEHNICE DE CONCEPȚIE PROPUSĂ PENTRU PROIECTARE .41
- 3.1. Alegerea a două modele de motoare necesare pentru analiză 41
- 3.2. Analiza detaliată a celor două variante de motoare . 45
- 3.2.1. Numărul de timpi ai ciclului motor (τ). . . 45
- 3.2.2. Numărul și dispunerea cilindrilor ...45
- 3.2.3. Raportul cursă (S)/diametru (D), Ψ .. .. .46
- 3.2.4. Tipul admisiei ..47
- 3.2.5. Raportul de comprimare ε ..48
- 3.2.6. Tipul sistemului de răcire 48
- 3.2.7. Sistemul de ungere .50
- 3.2.8. Sistemul de distribuție 50
- Bibliografie capitolul III .52
- CAPITOLUL IV
- PROIECTAREA GENERALĂ A SISTEMULUI SAU SUBANSAMBLULUI DEFINIT ÎN CADRUL TEMEI DE PROIECT. PRECIZĂRI PRIVIND MENTENANȚA ȘI DIAGNOSTICAREA ACESTUIA .53
- 4.1. Calculul termic .. ..53
- 4.1.1. Calculul proceselor de schimbare a gazelor 53
- 4.1.2. Calculul procesului de comprimare .54
- 4.1.3. Calculul procesului de ardere ..54
- 4.1.4. Calculul procesului de destindere ...58
- 4.1.5. Calculul dimensiunilor fundamentale ale motorului (D, S) .59
- 4.1.6. Indicii tehnico-economici ai motorului ...60
- 4.1.7. Bilanțul energetic al motorului ...61
- 4.2. Calculul dinamic .62
- 4.2.1. Alegerea tipului de mecanism bielă-manivelă 62
- 4.2.2. Calculul dimensiunilor de mecanism bielă-manivelă ..62
- 4.2.3. Stabilirea maselor pieselor în mișcare ale mecanismului motor 63
- 4.2.4. Calculul forțelor și momentul care acționează asupra echipajului mobil al unui cilindru ..64
- 4.3. Calculul și construcția segmenților de compresie ..72
- 4.3.1. Alegerea semifabricatului ...72
- 4.3.2. Predimensionarea segmentilor ...72
- 4.3.3. Rostul de dilatare 73
- 4.3.4. Jocurile segmentului in canal ..73
- 4.4. Construcția și calculul bolțului ...74
- 4.4.1. Alegerea semifabricatului ...74
- 4.4.2. Predimensionarea boltului ..74
- 4.4.3. Calculul boltului ...74
- 4.4.4. Verificarea de rezistență .75
- 4.5. Construcția și calculul pistonului ...77
- 4.5.1. Analiza functionala ..77
- 4.5.2. Alegerea semifabricatului ...77
- 4.5.3. Predimensionarea pistonului ..77
- 4.5.4. Calculul pistonului ...78
- 4.5.4.1. Calculul capului pistonului ...78
- 4.5.4.2. Calculul regiunii port segmenți 79
- 4.5.4.3. Calculul mantalei ..80
- 4.5.4.4. Calculul umerilor pistonului .80
- 4.6. Dimensionarea bielei .81
- 4.6.1. Predimensionarea piciorului bielei .81
- 4.6.2. Predimensionarea capului bielei .82
- 4.6.3. Dimensiunile corpului bielei 83
- 4.7. Dimensionarea arborelui cotit ...84
- 4.8. Precizări privind mentenanța mecanismului motor și a mecanismului de distribuție .85
- 4.8.1. Modificarea stării tehnice a mecanismului motor .85
- 4.8.2. Modificarea stării tehnice a mecanismului de distribuție ..86
- 4.9. Precizări privind diagnosticarea mecanismului motor și a mecanismului de distribuție .87
- Bibliografie capitolul IV 90
- CAPITOLUL V
- PROIECTAREA UNEI PIESE DIN COMPONENȚA SISTEMULUI SAU SUBANSAMBLULUI DE LA CAPITOLUI I: Piston. PREDIMENSIONARE, ALEGEREA MATERIALULUI, CALCULE DE REZISTENȚĂ, PRECIZAREA JOCURILOR FUNCȚIONALE, STABILIREA PRECIZIEI DIMENSIONALE, A CALITĂȚII SUPRAFEȚELOR ȘI A TRATAMENTELOR TERMOCHIMICE, FIȘA FILM A TEHNOLOGIEI DE FABRICARE .
- 5.1. Analiza rolului functional, a condițiilor tehnice impuse piesei finite și a tehnologicitatii acesteia
- 5.1.1. Rolul funcțional și solicitările piesei .
- 5.1.2. Condiții tehnice impuse piesei finite prin desenul de executie ...
- 5.2. Studiul procedeelor de obținere a semifabricatului și alegerea variantei optime de fabricare
- 5.3. Stabilirea succesiunii logice a operatiilor de prelucrare mecanica tratament termic si control ..
- BIBLIOGRAFIE GENERALĂ ...
Extras din licență
Cap 1. Analiza modelelor similare de autovehicule după criterii tehnice (constructive, de performanță, tehnologice), economice și de marketing, precum și stabilirea tipului de autovehicul corespunzător cerințelor temei de proiect
1.1. Justificarea alegerii modelelor similare
Modele similare de autovehicule au fost selectate în baza caracteristicilor autoturismului dat în tema de proiect, și anume: autoturism cu cinci locuri, viteza maximă 185 km/h, motor cu aprindere prin scânteie.
Caracteristicile principale care au fost luate în vedere la selecție au fost: Tipul caroseriei, numărul de locuri, viteza maximă în palier, combustibilul utilizat și tracțiunea.
Tab. 1.1. Modele similare de autoturisme comparate [1]
Nr. crt. Denumire autoturism An apariție Tip caroserie Număr locuri Viteza maximă [km/h] Combustibil Tracțiune
1 Nissan Primera Saloon 1.6 2003 Berlină 5 185 Benzină 4X2
2 Skoda Octavia 1.4 2004 Berlină 5 180 Benzină 4X2
3 Skoda Fabia Sedan 1.4 16v 2006 Berlină 5 185 Benzină 4X2
4 Hyundai Accent 1.6 2007 Berlină 5 190 Benzină 4X2
5 Citroën C4 Saloon 1.6i 16v 2007 Berlină 5 185 Benzină 4X2
6 Volvo S40 1.6 2007 Berlină 5 185 Benzină 4X2
7 Renault Symbol 1.4 16V 2008 Berlină 5 185 Benzină 4X2
8 Mazda 3 Saloon 1.6 2009 Berlină 5 188 Benzină 4X2
9 Renault Fluence 1.6 16v 2009 Berlină 5 185 Benzină 4X2
10 Geely MK 1.5 2009 Berlină 5 180 Benzină 4X2
11 Suzuki SX4 1.6 2009 Berlină 5 180 Benzină 4X2
12 Toyota Corolla 1.3 2010 Berlină 5 180 Benzină 4X2
13 Hyundai Solaris 1.6 2010 Berlină 5 190 Benzină 4X2
14 Ford Mondeo Saloon 1.6 2010 Berlină 5 190 Benzină 4X2
15 Volkswagen Vento 1.6 2010 Berlină 5 185 Benzină 4X2
16 Ford Focus Saloon 1.6 TiVCT 2011 Berlină 5 189 Benzină 4X2
17 Opel Astra 1.6 16V 2008 Berlină 5 188 Benzină 4X2
18 Fiat Brava 100 SX 2008 Berlină 5 180 Benzină 4X2
19 Volkswagen Polo Saloon 1.4 2011 Berlină 5 188 Benzină 4X2
20 Buick Excelle 1.6 2010 Berlină 5 180 Benzină 4X2
Au fost selectate douăzeci de modele de autoturisme care posedă același tip de caroserie (berlină), acelasi număr de locuri (5), viteza maximă în palier (185 km/h ± 3%), același tip de motor, MAS (motor cu aprindere prin scânteie) cu tracțiune 4X2.
Autoturismele diferă între ele prin anul apariției modelului care variază între anii 2003 si 2011.
1.2. Analiza modelelor similare după criterii constructive (motorul, transmisia, sistemul de direcție, sistemul de frânare, sistemul de rulare)
În vederea analizării particularităților constructive au fost luate în vedere următoarele caracteristici ale celor douăzeci de autoturisme: amplasarea și tipul motorului, transmisia, sistemul de direcție, sistemul de frânare și sistemul de rulare.
Tab. 1.2. Particularități constructive ale autoturismelor comparate [1]
Nr. Crt. Denumire autoturism Amplasare și tip motor Transmisia Sistem de direcție Sistem de frânare față / spate Sistemul de rulare
1 Nissan Primera Saloon 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera VPAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
2 Skoda Octavia 1.4 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală - Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
3 Skoda Fabia Sedan 1.4 16v Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
4 Hyundai Accent 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
5 Citroën C4 Saloon 1.6i 16v Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera VPAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
6 Volvo S40 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
7 Renault Symbol 1.4 16V Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
8 Mazda 3 Saloon 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
9 Renault Fluence 1.6 16v Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Tambur servoasistat Puntea față
10 Geely MK 1.5 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală - Discuri ventilate / Tambur servoasistat Puntea față
11 Suzuki SX4 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
12 Toyota Corolla 1.3 Față transversal, 4 cilindri în linie Șase trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
13 Hyundai Solaris 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS - Puntea față
14 Ford Mondeo Saloon 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
15 Volkswagen Vento 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS - Puntea față
16 Ford Focus Saloon 1.6 TiVCT Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
17 Opel Astra 1.6 16V Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală - Discuri / Disc servoasistat Puntea față
18 Fiat Brava 100 SX Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri / Tambur Puntea față
19 Volkswagen Polo Saloon 1.4 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală Mecanism Pinion Cremaliera PAS Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
20 Buick Excelle 1.6 Față transversal, 4 cilindri în linie Cinci trepte manuală - Discuri ventilate / Disc servoasistat Puntea față
Concluzii:
- Toate cele douăzeci de autoturisme au motorul amplasat în partea frontală iar dispunerea motorului este în plan transversal.
- Autoturismele au motoarele alcătuite din patru cilindri dispuși în linie.
- Cele douăzeci de autoturisme sunt echipate cu o cutie de viteze manuală cu 5+1 trepte, excepție făcând Toyota Corolla 1.3 care are o cutie de viteze manuală cu 6+1 trepte.
- Sistemul de direcție al celor douăzeci de autoturisme este mecanism pinion cremalieră.
- Sistemul de frânare pe puntea față variază între soluțiile: Frâne cu disc și frâne cu discuri ventilate.
- Sistemul de frânare pe puntea spate variază între soluțiile: discuri ventilate și tambur cu acționare cu servomecanism.
Bibliografie
1. Andreescu, C. ș.a. - Diagnosticarea automobilelor - lucrări practice - Editura “Printech”, București - 2002
2. Andreescu , C. - Dinamica Autovehiculelor - notițe de curs
3. Anghelache, G. - Mentenanța autovehiculelor - notițe de curs
4. Bejan, N. - Fabricarea și repararea autovehiculelor - notițe curs
5. Bobescu, Gh. ș.a. - Motoare pentru autovehicule și tractoare Vol II - Dinamică, calcul și construcție - Editura ”Tehnica”, Chișinău - 1998
6. Costia, D. - Proiect Automobile I
7. Costia, D. - Proiect Automobile II
8. Costia, D. - Proiect C.C.M.A.I.
9. Costia, D. - Proiect F.R.A.
10. Grunwald, B. - Teoria - Construcția și calculul motoarelor pentru autovehicule rutiere - Editura didactică și pedagogică, București -1969
11. Stoicescu, A. - Dinamica autovehiculelor pe roți, București - 1981
12. Stoicescu, A. - Proiectarea performanțelor de tracțiune și de consum ale automobilelor, Editura Tehnică București, 2007
13. Negurescu, N. - Construcția și calculul motoarelor cu ardere internă - notițe de curs
14. Negurescu, N . - Procese și caracteristici ale motoarelor cu ardere internă - notițe curs
15. Negurescu, N. ș.a. - Motoare cu ardere internă Vol III - București, 1988
16. Oprean, M. - Transmisii pentru autovehicule - notițe de curs
17. www.carfolio.com
18. Zătreanu, Gh. ș.a. - Motoare cu ardere internă Vol I - Construcție și calcul - Editura “Gh. Asachi” , Iași - 1995
19. Zătreanu, Gh. ș.a. - Motoare cu ardere internă Vol II - Calcul și construcție - Editura “Shakti”, Iași - 1997
Preview document
Conținut arhivă zip
- Bibliografie generala.docx
- Capitolul I.docx
- Capitolul II.docx
- Capitolul III.docx
- Capitolul IV.docx
- Capitolul V.doc
- Cuprins.docx