Salariul - Venit Fundamental Stimulativ al Fortei de Munca

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 4
Capitolul I. Salariul - venit fundamental 5
1.1. Geneza notiunii de salariu 5
1.2. Marimea si dinamica salariului 10
1.3. Modalitati si forme de salarizare 13
1.4. Politica salariala in tara noastra in perioada tranzitiei la economia de piata 16
Capitolul II 20
Salariul ca factor stimulativ al fortei de munca 20
2.1. Conceptii privind salariul 20
2.3. Teorii privind salariul 22
2.4. Salariul - termeni derivati, salariul minim, salariul de baza, adaosurile, sporurile 26
Capitolul III. 31
Contractul de munca - cadru de reglementare al relatiilor de munca 31
3.1. Definitie si reglementari 31
3.2. Relatiile de munca 32
3.3. Contractul colectiv de munca unic la nivel national 33
3.4. Timpul de munca si timpul de odihna 34
Capitolul 4. Studiu de caz 38
Evolutia salariilor in Romania in perioada 2006-2010 38
Concluzii 50
Bibliografie 52
Anexe 54


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
In multe tari ale lumii, dezvoltarea managementului resurselor umane trece printr-o profunda schimbare, in conformitate cu strategiile in domeniul salarizarii, care servesc drept fundament pentru elaborarea politicilor salariale, private in general, ca instrumente specifice, operationale de realizare a obiectivelor strategice. Politicile salariale constituie din acest punct de vedere, un ansamblu de decizii de actiune directionale privind obiectivele pe care orice organizatie si le propune in domeniul salarizarii, precum si mijloacele de realizare a acestora. Dezvoltarea unei politici salariale sau abordarea pe baze stiintifice a acesteia este o activitate complexa care impune luarea in considerare a tuturor laturilor de esenta ale salariului, a sarcinilor si functiilor de baza ale acestuia, a corelatiilor acestuia cu cele mai diferite variabile economice si sociale, precum si a implicatiilor acestora asupra tuturor intereselor, de cele mai multe ori divergente ale agentilor economici.
"Precizam ca nu este suficient sa utilizam un sistem sofisticat, oricare ar fi acesta. Trebuie, inainte de toate, sa definim o politica a remunerarii, ea insasi componenta a politicii generale a intreprinderii. Sistemele si tehnicile nu vor putea niciodata sa suplineasca absenta politicii".(Dimitri Weiss) 
In tara noastra, dupa cum se apreciaza in unele publicatii de referinta, datorita faptului ca inca nu s-au modificat simtitor sistemele de salarizare, ca firmele nu si-au creat inca o politica proprie in materie de remunerare a muncii, salariul nu opereaza inca, in mod corespunzator pe piata muncii si isi indeplineste defectuos functiile sale de recompensare a muncii, de echilibru economic si social. In perioada actuala, numai o parte din agentii economici au dovedit preocupare pentru stabilirea de criiterii specifice pentru evaluarea performantei profesionale individuale a personalului. De regula si acestia s-au limitat la evaluarea rezultatelor in munca si cele de comportament.
In Romania, lipsa unor prevederi unitare privind salarizarea in sistemul bugetar a condus la aparitia a tot felul de situatii care au depasit demult pragul normalului. Exista, asadar, pericolul iminent al aparitiei disputelor intre diferite categorii de salariati, ceea ce este mult mai grav decat incercarea de a aduce un minim de echitate in ceea ce priveste salarizarea. In lipsa unei astfel de legislatii unitare au aparut o multitudine de legi care, separat, au condus la o situatie de-a dreptul grava, cu discrepante majore in privinta salarizarii in sistemul public.
Ca remediu la aceasta situatie de-a dreptul inechitabila, s-a conturat si urmeaza a se definitiva ceea ce are sa se numeasca Legea unica a salarizarii.
Potrivit noilor reglementari, salariile mici vor avea o crestere mai accelerata (exponentiala) iar retributiile mari vor fi inghetate pentru un timp. Raportul intre salariul de baza minim brut pe economie si salariul de baza maxim al personalului platit din fondurile publice va fi de 1 la 15, la aceasta ajungandu-se pe parcursul a trei ani. Astfel, cel putin teoretic, bugetarii care au in prezent un salariu de 600 lei ar putea avea 1.200 sau chiar si 1.800 lei, in 2012, Salariul de baza va fi principalul element de castig salarial, acesta incluzand si sporurile cu caracter general. 
O alta modificare importanta care poate aparea odata cu intrarea in vigoare a noii legi este cea referitoare la sporuri, care nu trebuie sa depaseasca 30% din salariul de baza, acordarea acestora fiind facuta doar in conditii speciale. Salariul de baza ar trebui sa devina principalul element atunci cand se stabileste venitul lunar al unui bugetar, sporurile cu caracter general fiind incluse aici. Dezbaterile legate de legea unica pentru salarizarea bugetarilor sunt abia la inceput astfel incat pare sa fie cale lunga pana vom putea afla si intelege toate necunoscutele acestei ecuatii care imbraca forma salariului unic.
Capitolul I. Salariul - venit fundamental
1.1. Geneza notiunii de salariu
In teoria si practica economica, salariul ocupa un loc deosebit de important. Termenul ca atare este de origine latina. Salarium era suma ce se platea fiecarui soldat roman pentru cumpararea sarii. Soldatul era un om dependent si i se acorda salarium in virtutea acestei dependente. Un om liber nu primea salarium. Termenul s-a pastrat in timp si a capatat sensul de venit al unui om care este dependent de altul, fie juridic, fie economic. 
Salariul a cunoscut numeroase schimbari in ceea ce priveste marimea, insemnatatea si formele de realizare. Esenta si dinamica salariului decurg desigur, in mod direct din economia de schimb.
De-a lungul secolelor, notiunea de salariul si-a modificat si diversificat semnificatia.
In decursul timpului conceptia despre munca si salariul a evoluat. In Antichitatea greaca si romana oamenii liberi se consacrau artelor, sportului, activitatilor politice iar munca in sensul in care o percepem astazi era lasata pe seama sclavilor, fiind considerata o umilinta, o tortura. 
In Evul Mediu - crestinismul priveste munca ca pe o pedeapsa pentru pacatul originar din cauza caruia Adam si Eva au fost izgoniti din rai si condamnati sa-si castige existenta cu sudoarea fruntii, munca fiind considerata ca o pedeapsa. 
In tarile in care spre sfarsitul Evului Mediu apar curentele reformatoare in religie - protestantismul, calvinismul - are loc o rasturnare a conceptiilor anterioare despre munca promovandu-se sacralizarea acesteia. Prin munca se cauta si se asteapta semne pentru mantuirea oamenilor. Potrivit acestei conceptii profitul nu poate servi placerilor - opere ale Satanei, el trebuind sa fie reinvestit. Lenea, consumul fara munca sunt privite ca un pacat. 
O consecinta logica a noilor orientari in care s-a raspandit reforma a constat in faptul ca ,,cel care trebuie respectat nu mai este saracul ci cel care munceste" (G. Abraham Frois). 
Secolul XVIII in Anglia si apoi in Franta este marcat de cresterea populatiei, dezvoltarea agriculturii, inceputurile industrializarii, dezvoltarea mijloacelor de transport, ceea ce a condus la aparitia clasei intreprinzatorilor si raspandirea muncii salariale. Suprimarea in Franta in anul 1791 a corporatiilor care devenisera o frana in dezvoltarea industriei avea sa permita fiecaruia sa-si aleaga singur profesia. 
Proprietatea privata a fost proclamata ,,inviolabila si sacra" prin Declaratia Drepturilor Omului si ale Cetateanului adoptata in Franta anului 1789. In mod logic, in aceste imprejurari de la sfarsitul secolului XVIII si inceputul secolului XIX, intemeietorii economiei clasice, au putut sa-si formuleze teoriile in baza carora munca este considerata fundamentul valorii.
Clasicii economiei politice considerau salariul un venit ce recompenseaza munca, marimea acestuia osciland in jurul nivelului natural. Substanta salariului si marimea lui erau explicate prin ceea ce economistii clasici - au numit teoria costului formarii resurselor de munca. Intr-o asemenea optica, salariul este definit ca suma de bani prin care se asigura strictul necesar pentru intretinerea salariatului si a familiei sale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Salariul - Venit Fundamental Stimulativ al Fortei de Munca.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!