Scoala si biserica in zona Buzaielor, secolele XVIII-XXI - Strategii moderne in predarea si invatarea istoriei in ciclul liceal

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE .. 3
I. BISERICA SI INVATAMANTUL ROMANESC DIN COMITATUL SI JUDETUL TREI SCAUNE IN SECOLELE XVIII -  XX ... 
8
I.1. Cadrul istoric; Biserica si invatamantul confesional in Trei Scaune .. 8
I.1.1. Biserica -  factor de coeziune a romanilor din Trei Scaune .. 14
I.1.1.1. Biserica din Intorsura Buzaului cu hramul "Sf. Gheorghe" .. 19
I.1.1.2. Biserica din Sita Buzaului cu hramul "Adormirea Maicii Domnului" .. 22
I.1.1.3. Biserica din Barcani .. 26
I.2. Zona Buzaielor in contextul general istoric al Transilvaniei ... 27
I.2.1. Primele scoli romanesti din zona Buzaielor .. 33
I.2.1.1. Istoricul invatamantului din Intorsura Buzaului . 33
I.2.1.2. Invatamantul in Sita Buzaului ... 37
I.2.1.3 Istoricul invatamantului din Vama Buzaului si Barcani .. 40
II. SISTEMUL DE INVATAMANT ROMANESC INTRE MODERNISM SI CONTEMPORANEITATE 
43
II.1. Invatamantul romanesc in anii comunismului .. 43
II.2. Cadrul legislativ al invatamantului in contextul reformei contemporane . 45
II.3. Procesul instructiv - educativ intre modernism si contemporaneitate ... 48
II.3.1. Teoriile invatarii . 52
II.3.2. Noile modele ale invatarii .. 53
II.3.3. Evaluarea 62
II.3.3.1. Evaluarea didactica -  abordare conceptuala . 62
II.3.3.2. Evaluarea si autoevaluarea invatarii in echipa . 63
II.3.3.3. Tipuri de evaluare didactica . 64
II.4. Sistemul educational contemporan in Romania si in Zona Buzaielor .. 71
II.4.1. Starea invatamantului in Romania . 72
II.4.2. Starea invatamantului in judetul Covasna . 76
II.4.2.1. Invatamantul liceal din Buzaul Ardelean . 80
II.4.2.2. Invatamantul gimnazial din Buzaul Ardelean ... 92
II.4.2.3. Analiza si interpretarea datelor statistice .. 96
III. STRATEGII MODERNE IN PREDAREA SI INVATAREA ISTORIEI . 99
III.1. Fundamente Teoretice ... 99
III.2. Metode moderne de predare-invatare .. 100
III.2.1. Problematizarea 100
III.2.2. Instruirea programata 101
III.2.3. Brainstorming ... 102
III.2.4. Ciorchinele 102
III.2.5. Studiul de caz .. 103
III.2.6. Turul galeriei 103
III.2.7. Cubul 104
IV. CERCETAREA PSIHOPEDAGOGICA, OBIECTIVELE SI METODOLOGIA CERCETARII 
106
IV.1. Experimentul pedagogic propriu-zis si raportarea datelor cercetarii .. 111
IV.2. Rezultate obtinute ... 113
IV.3. CDS .. 118
V. CONCLUZII SI RECOMANDARI .. 131
BIBLIOGRAFIE .. 136
ANEXE 140


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
"Semeni fapte bune si culegi deprinderi, semeni deprinderi si culegi un caracter, semeni un caracter si culegi un om." (Proverb chinezesc)
Studiul de fata isi propune o reconstituire a trecutului a doua institutii vitale pentru istoria unei natiuni, Scoala si Biserica, intr-un areal geografic restrans- Zona Buzaielor si intr-un orizont cronologic marcat de multiple modificari politico-legislative -  secolele XVIII-XXI.
MOTIVUL ALEGERII TEMEI
M-am nascut si am petrecut copilaria intr-un colt de rai in inima Carpatilor de Curbura numit bazinul depresionar al raului Buzau. Un loc linistit si prielnic pentru o comunitate mica in care oamenii se cunosc unii cu altii si isi petrec impreuna povestile de viata. Am copilarit in casa bunicilor bucurandu-ma de tot ceea ce a insemnat copilaria. In fiecare dimineata doua clopote mari si grele sub sfoara groasa a unui clopotar anunta o noua zi. Totul parea firesc si bine organizat deoarece oamenii erau ocupati cu munca in gospodarie pe langa care cresteau animalele. Fascinata de privelistea si linistea intrerupta de aceste clopote am inceput sa ascult povestea: este un cimitir pe deal, al eroilor asezat la iesirea din trecatoarea Tabla Butii -  intrebarile pe care am inceput sa le pun trebuiau sa-si gaseasca raspunsurile , si ele nu au intarziat sa apara , povestea a inceput sa se desfire cu mare grija de parca bunica nu ar fi vrut sa deranjeze pe cineva , atunci am inteles ca exista lucruri si fapte ale unor generatii care trebuie cunoscute, intelese si transmise mai departe.
Fiecare om isi justifica deprinderile si aptitudinile spre ceva, fapt pentru care si eu consider ca intelesul si dragostea pentru profesia aleasa au un inceput acolo unde sa plamadit neamul din care provin.
Daca istoria poate fi o poveste, ea se desprinde din tiparele obisnuite atunci cand cunoasterea , intelegerea si argumentul devin surse de informare si intelegere pentru generatiile urmatoare. Este adevarat ca in lipsa unor certitudini si dispute doar adevarul odata iesit la iveala nu mai are voie sa fie modificat, trebuie sa il transmiti asa cum el s-a nascut pentru aceasta corectitudinea, receptivitatea si exemplificarea constituie coordonatele de baza ale celui care are menirea si datoria de a forma comportamente .
Curiozitatea este innascuta omului, de aceea din frageda copilarie punem des intrebarea "De ce", prin ea descoperim lumea daca cei care ne raspund cauta sa dea raspunsurile potrivite si argumentele potrivite. Argumentul in istorie este stalpul de baza al formarii notiunilor si explicarea fenomenelor, evenimentelor in timp si spatiu . Pentru aceasta am considerat ca nu poti sa afli, sa identifici, sa descoperi si nu poti sa transmiti mai departe tocmai de aceea am ales sa fiu intermediarul acestor generatii care au nevoie de a se raporta la anumite valori, de a se identifica cu trecutul, de a-si gasi raspunsurile ajutati si sprijiniti de un mentor.
Nimic nu este intamplator ci totul se produce in interiorul unei comunitati umane, care de cele mai multe ori preocupata de problemele de zi cu zi uita de notiunea de timp, cel care ne masoara si ne defineste viata. Fiecare generatie traieste un anumit timp legat intr-o conjunctura definita de imprejurari si indiferent cum el se scurge va deveni istorie. Evenimentele si faptele generatiilor care s-au perpetuat in anumite teritorii pot fi aduse in actualitatea cotidiana prin intermediul acestei discipline care implica cunoastere, adevar si schimbare. Ma consider un om norocos ca am ales aceasta profesie prin care am avut ocazia izvorata din dorinta de a ma informa, cunoaste si afla tainele ascunse ale comunitatii in care locuiesc dar si ale altor comunitati. Dar in acelasi timp nu este usor sa incerci sa formezi competente de cunoastere la nivelul unor generatii in care contextul este schimbat adoptat unei comunitati umane in evolutie intr-o formare si modernizare continua, aici cred ca este nevoie sa ne aratam viata , dragostea si interesul pentru profesia aleasa, reusita noastra va depinde de noi cei care am ales sa convingem, sa exemplificam si sa demonstram lucrurile asa cu ele s-au desfasurat sa insistam pe experienta care face diferenta dintre generatii, sa deschidem oportunitati prin exemplificare, sa indemnam la construirea unor valori prin modele si prin exemple pozitive.
Analizand subiectul temei abordate, am remarcat faptul ca in "mediile inalte" nu a fost investigat un subiect similar de cercetare. In acest context, mentionez ca anumite aspecte, in special generale (pentru Transilvania), au fost reflectate in lucrari din tara si de peste hotare.
GRAD DE ACTUALITATE
Istoria invatamantului romanesc reprezinta o directie prioritara a evolutiei culturii nationale. Studierea istorica a evolutiei scolii romanesti din Zona Buzaielor este actuala si reprezinta o valoare evidenta pentru cunoasterea acesteia de catre noile generatii pe care le formam.


Fisiere in arhiva (1):

  • Scoala si biserica in zona Buzaielor, secolele XVIII-XXI - Strategii moderne in predarea si invatarea istoriei in ciclul liceal.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Izvoare documentare, arhivistice
1. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan, Dosar IV.1., 1893, f. 23 fata/verso
2. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan", Circulara din 30 aprilie 1892 de la Sibiu, Fond Protopopiat Ordodox Trei Scaune, Dosar I.500, 1892, f. 10
3. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan", Fond Protopopiat Ordodox Trei Scaune, Dosar III.6, 1892, f. 1-8
4. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan", Fond Protopopiat Ordodox Trei Scaune, Dosar III.4, 1808, f. 12
5. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan", Fond Protopopiat Ordodox Trei Scaune, Dosar I., 1808, f. 30
6. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan, Dosar IV.1., 500, 1892, f. 37
7. Arhiva Centrului Ecleziastic "Mitropolit Nicolae Colan, Dosar 1. 500. 1882, f. 77-78
8. Arhiva Mitropoliei Ardealului, Fond Protocolul parohiilor, inv. 787/1879
9. Arhiva Mitropoliei Ardealului, Fond Conspecte scolare, II, inv. 870/1886-1887
10. Arhiva Mitropoliei din Sibiu, Fond IV, Dosar 61
11. Arhivele Nationale Covasna, Fond 166-Protopopiat Oituz, Dosar III.6, an 1840, p.10-14
12. Arhivele Nationale Covasna, inv. 609, Fond 532-Protopopiat Sfantu Gheorghe, Inventar 1784-1904
13. Arhivele Nationale ale Romaniei, Pretura plasii Buzaul Ardelean, Fondul nr. 188, nr. INV. 230
14. Proces Verbal, pastrat in muzeul amenajat in biserica din Intorsura Buzaului
15. MEN, Raport Privind Starea Invatamantului Preuniversitar din Romania, 2009-2016
16. MNCR Sfantu Gheorghe, Documente de arhiva nr. 665, Hotararea Nostra, Sita Buzaului, 14/27 noembrie 1918; Creditional si Protocol f. S66-S74
17. Concluziile si recomandarile Conferintei Internationale privind combaterea stereotipiilor si prejudecatilor in manualele de istorie din S-E Europei, Visby, 1999
Studii si articole:
1. Baila Maria, Biserica si Scoala in Trei Scaune, in ANGVSTIA, 5, 2000, Istorie, p. 15-30
2. Cristache-Panait Ioana, Intorsura Buzaului. Construirea bisericii din piatra Sfantu Gheorghe, in ANGVSTIA, 5, 2000, Istorie, p. 39-52
3. Cristian Ioan-Anghel, Aspecte privind situatia unor scoli confesionale romanesti in Trei Scaune, in ANGVISTIA, 8, 2004, Istorie, p. 109-119
4. Lupas Ioan, Realitati istorice in voievodatul Transilvaniei sec. IX-XIV, in Anuarul Institutului de Istorie Nationala din Cluj, VII, 1929, p. 15-30
5. Muntean Ovidiu, Despre situatia invatamantului romanesc in Comitatul Trei Scaune la sfarsitul secolului al XIX-lea, in ANGVISTIA I, 1996, p. 207-220
6. Plosnea Nicoleta, Bisericile romane din Protopopiatele Trei Scaune, Orhei, Ciuc-Giurgeu, Reghin (1850-1914), in ANGVSTIA, 13, 2009, p.107-124
7. Sigmirean Cornel, Preotul la sfarsitul sec. al XIX-lea si inceputul secolului XX: nivel intelectual, conditie sociala, relatii cu comunitatea, in Comunicarea celui de al XVIII-lea Simpozion al Cercetatorilor Romani din Ungaria, Giula, 29-30 noiembrie, 2008, pp. 74-90
8. Sporea-Baragan Corina, Romanii din Buzaul Ardelean implicati in faurirea Romaniei Mari, in ANGVSTIA, 13, 2009, Istorie, p. 141-158
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!