Introducere ..1 CAPITOLUL I. Sectorul public. Aspecte definitorii si conceptii privind politica economica 1.1 Definirea si importanta sectorului public ...3 1.2 Functiile sectorului public ..5 1.3 Aspecte doctrinare privind rolul statului 8 1.4 Politici macroeconomice ...11 1.4.1 Statul si politica macroeconomica ..11 1.4.2 Politici structurale de macrostabilizare ...14 1.4.3 Politici de ajustare ...14 1.4.4 Politici de environement .17 1.5 Teoria optiunii publice ...17 1.6 Bunurile publice .19 1.6.1 Cererea agregata de bunuri publice .20 1.6.2 Productia optima de bunuri publice .21 1.7 Resurse si cheltuieli publice ...23 CAPITOLUL II. Sectorul privat in Romania in raport cu sectorul public 2.1 Definirea si evolutia sectorului privat in Romania 27 2.1.1 Evolutia sectorului privat in produsul intern brut ...28 2.1.2 Structura si evolutia capitalului social din sectorul privat ..31 2.2 Intreprinderile mici si mijlocii ...33 2.2.1 Definirea si importanta IMM-urilor 33 2.2.2 Evolutia IMM-urilor in Romania 35 2.2.3 Societati comerciale in Romania .37 2.3 Parteneriatul public-privat ..39 2.4 Privatizarea .41 2.4.1 Definirea privatizarii si necesitatea acesteia 41 2.4.2 Metode de privatizare si obstacole in calea acestora ...43 CAPITOLUL III. Studiu de caz Public si privat in cazul S.C TERMOPREST S.A Petrila 47 CAPITOLUL IV. Concluzii finale ...53 BIBLIOGRAFIE ..57
Introducere Realitatea ultimilor ani ne prezinta fenomenul orientarii teoretice si practice spre privatizare. Aceasta s-a propus si s-a realizat in rasunatoare cazuri in Occident, dar se realizeaza si sub ochii nostri in economia Romaniei. Justificarea si realizarea economica a acestui proces lasa inca loc pentru discutii. Prin lucrarea "Sector public si sector privat in Romania" mi-am propus sa expun principalele sectoare ale economiei precum si procesul privatizarii din Romania sub aspecte teoretice dar si practice. Tema reprezinta o importanta deosebita deoarece reflecta realitatea economica cu care se confrunta economia actuala. Lucrarea se doreste a fi o sinteza si o paralela intre public si privat, punand accent pe principalul instrument de instaurare a proprietatii private in economie si anume procesul de privatizare. De asemenea se urmaresc evolutiile celor doua sectoare, a micsorarii celui public in favoarea celui privat , a bunurilor produse in cadrul lor si a principalelor institutii. Nu exista un singur mod prin care sa se faca diferenta intre public si privat. Trebuie dezbatute mai multe interpretari ale celor doua sectoare : trecerea de la economia de comanda la cea de piata, alocarea resurselor, proprietate publica si proprietate privata. Economia de comanda este specifica Romaniei de dinainte de anul 1989 si reprezinta o economie in care proprietatea publica este dominanta, aproape toate mijloacele de productie se afla in proprietatea statului bunurile nefiind produse in raport cu cererea existenta, dand nastere astfel unei economii ineficiente. Economia de piata este reprezentata de un sistem social al diviziunii activitatilor bazat pe proprietatea privata asupra mijloacelor de productie. O parte semnificativa a literaturii este orientata spre problemele din cele doua sectoare si pe studiul consecintelor expansiunii guvernamentale. Aceeasi literatura priveste problema micsorarii sectorului public in doua modalitati: "doua alternative de furnizarare a serviciilor atat de catre sectorul public cat si de cel privat si aici putem include privatizarea, sau prin realizarea de partenriate public-privat." Dupa revolutie, evolutia pregnanta a economiei a dus la dezvoltarea sectorului privat intr-o proportie din ce in ce mai semnificativa in industrie, agricultura sau servicii, ponderea acestuia ajungand sa depaseasca cifra de 70% conform Comisie Nationale de Prognoza. In prezent se vorbeste depre coexistenta si interferenta dintre cele doua sectoare pentru functionarea eficienta a economiei. Daca inainte de anul 1990 ponderea sectorului privat in economie era practic inexistenta, o data cu aparitia economiei de piata statul vinde din patrimoniul sau agentilor, privati. Teoriile economice de specialitate ne prezinta diversele pozitii pe care le detine statul in economie. Teoriile sunt completate sau imbunatatite, sunt fie combatute accentul fiind pus pe teoria neoliberalista cu privire la stat. Acesta critica interventia statului in economie. Mai mult, se considera ca aceste interventii "au capacitatea de a diminua si chiar anula caracterul informativ pe care il are pretul pe piata". In cadrul sectorului privat nu trebuie uitat conceprul de privatizare.Aparitia intreprinderilor mici si mijlocii dar si a diferitelor forme de societati sunt dovada vie a acestui proces. Privatizarea este reprezentata de trecerea din proprietate publica in proprietatea privata, proces ce in Romania ia nastere dupa anul 1989 si care se desfasoara si in prezent,fiind de importanta deosebita si amplu dezbatut. Fara a-si propune sa rezolve probleme aflate in dezbatere de mult timp, lucrarea de licenta se straduieste sa aprofundeze problematica sectoarelor public si privat intr-o abordare actuala, dar fara a pierde din vedere realitatile practice, dintre care unele s-au dovedit experiente cel putin neplacute pentru economia romaneasca, cele mai multe cu efecte pe termen lung si chiar ireversibile. CAPITOLUL I SECTORUL PUBLIC - ASPECTE DEFINITORII SI CONCEPTII PRIVIND POLITICA ECONOMICA 1.1 Definirea si importanta sectorului public Sectorul public inglodeaza un anumit set de sarcini pe care societatile occidentale moderne nu le pot lasa doar pe mana mecanismelor pietei. Aici este vorba despre bunurile colective adica cele publice precum si bunurile individuale ce implica externalitati. Este motivul pentru care statul e responsabil de functiile sociale importante precum sanatatea, educatia sau ordinea publica si securitatea. Cu toate acestea statul nu trebuie in mod necesar sa furnizeze el serviciile ce decurg din aceste functii ci poate delega aceasta sarcina catre organisme private sau catre societati comerciale. Un al doilea mijloc de a apara interesul public consta in a regla jocul pietei cu ajutorul legilor si reglementarilor. Cea mai generala definitie a sectorului public poate fi reprezentata de " activitatea guvernului si consecintele ei." Conceptul de sector public implicat aici cuprinde apropierea traditionala a sectorului public de administratia publica sau de catre autoritatiile publice. Aceasta definitie poate fi insa de o alta ce prezinta sectorul public ca fiind reprezentat de decizia generala a statului si de rezultatele sale. Alte definitii de specialitate vorbesc si despre consumul guvernamental sau investitii ori despre productia guvernamentala. Sectorul public este reprezentat in viata economica in mai multe modalitati. Nu exista economie de piata in care sectorul public mai mult sau mai putin sa nu se regaseasca intr-un mod direct sau indirect intre principalii factori ce influenteaza economia precum si deciziile agentilor economici la fel ca si activitatea acestora. In general sectorul public este legat de interventia statului in economie si in acelasi timp de activitatiile guvernului. Sectorul public reprezinta acea parte a economiei in care se manifesta proprietatea publica. Dimesiunea acestui sector difera de la o tara la alta in functie de ideologia politica a guvernului aflat la conducere si explima domeniile in care se manifesta interventia statului. Activitatea economica se desfasoara prin actiunile agentilor economici pe diferite piete. Sectorul public joaca si el un rol deosebit de important in viata si activitatiile diferitelor categorii de agenti economici. Permanent acesti agenti economici se gasesc in diferite ipostaze putand avea rol atat de cumparator cat si de vanzator, de furnizori sau beneficiari sau de intermediari. Recunoasterea sectorului public in viata economica complica dar si simplifica functionarea activitatilor economice. Implicarea sectorului public asadar in activitatile economice ajuta la derularea eficienta a fluxurilor economice.
1. Anghelescu Coralia, Ciucur Dumitru, Dinu Marian, Popescu Constantin, Suciu Cristina-"Dictionar de economie", Ed. Economica, Bucuresti, 2001 2. Babaita Ilie, Duta Alexandrina, Imbrescu Ion-"Microeconomie", Ed. Mirton, Timisoara, 2005 3.Bacescu Marius, Bacescu-Carbunaru Angelica-"Macroeconomie si politici macroeconomice", Ed. All, Bucuresti, 1998 4. Deaconu Alexandrina-"Economia intreprinderii", Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti, 2005 5. Dobrin Cosmin-"Calitatea in sectorul public", Ed. ASE, Bucuresti, 2005 6.Dumitrescu Mihail-" Privatizarea-succes al economiei moderne", Imprimeria de Vest, Oradea, 1993 7.Duta Alexandrina, Cismas Laura, Sirghi Nicoleta, Parean Mihai, Vadasan Ioana-"Macroeconomie-note de curs", Ed. Universitatii de Vest, Timisoara, 2006 8.Donath Liliana-" Finante publice si elemente de administrare a impozitelor", Ed. Marineasa, Timisoara, 2004 9.Klent Jurgun, Philipp Christine, Schmitz Norbert-" Privatizarea in tarile in tranzitie si in curs de dezvoltare", Ed. Economica, Bucuresti, 1997 10.Jan Erick Lane-"The public sector", Ed. Sage Publications, London, 2000 11. Jivan Alexandru-"Teorii economice actuale", Ed. Mirton, Timisoara, 2007 12,Silasi Grigore, Saighi Nicoleta-"Microeconomie aprofundata", Ed. Mirton, Timisoara, 2003 - ** 13. Legea nr.346 din 14 iulie 2004 (actualizata) privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii - ** 14.Statutul S.C. TERMOPREST S.A Petrila - ** 15.Magdalena Platis- "Economia Sectorului public" www.ebooks.unibuc.ro/Stiinte ADM/platis/2.htm Data accesarii 03.08.2008 16. Comisia Nationala de Prognoza-"Evolutia sectorului privat in Romania" www.cnp.ro.user/repository.pdf Data accesarii 5.08.2008 17. "Un deceniu de privatizare in Romania" www.cerope.ro/pub/study13ro.htm Data accesarii 06.08.2008
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.