Introducere: ...3 Capitolul I . Presedintele Romaniei. Generalitati ...5 1.1 Forma de guvernamant si regimul politic al Romaniei 5 1.2 Rolul Presedintelui Romaniei ...6 1.3 Principiul suprematiei legii ...7 1.4 Principiul alternantei democratice la guvernare 10 1.5 Alte Principii ale statului de drept ..11 Capitolul II. Actele si Raspunderea Presedintelui Romaniei ..14 2.1 Alegerea si durata mandatului Presedintelui Romaniei ..14 2.2 Interimatul functiei de Presedinte al Romaniei ...16 2.3 Actele juridice si politice ale Presedintelui Romaniei 17 2.4 Raspunderea penala si politica a Presedintelui ..19 Capitolul III. Atributiile Presedintelui Romaniei 22 3.1 Atributii in politica interna .22 3.2 Atributii in politica extern ..28 3.3 Alte atributii ale Presedintelui 31 Capitolul IV. Seful statului. Viziune europeana ...34 4.1 Institutia Sefului de Stat. Viziunea dreptului administrativ european ..34 4.2 Rolul si alegerea sefului de stat in diverse state U.E .41 4.3 Atributiile sefului de stat in diverse state U.E ...45 4.4 Raspunderea si interimatul functiei de sef al statului in diverse state U.E ..50 Concluzii: .53 Bibliografie: .54
Introducere: Lucrarea de fata, propune o analiza aprofundata a institutiei sefului de stat atat in tara noastra cat si pe plan European, astfel putand intr-un final sa realizam o comparatie intre Romania si celelalte state U.E. In primul capitol ne propunem sa vorbim despre forma de guvernamant din Romania putand astfel sa aflam si cateva informatii despre modul de guvernare a sefului de stat si de asemenea rolul acestuia in stat. Pe langa acestea ne propunem sa analizam principiile cele mai importante in cadrul acestui stat cum ar fi suprematia legii in stat si alternanta demcratiei la guvernare. In ce-l de-al doilea capitol vom vorbi despre modul in care este ales seful de stat si durata mandatului acestuia. Vom vorbi despre actele pe care le exercita in indeplinirea mandatului sau si despre ce ii este permis si ce ii este interzis. Vom continua analiza institutiei sefului de stat cu informatii despre interimatul functiei sale sau raspunderea acestuia pentru faptele sale. La acest capitol vom analiza raspunderea Presedintelui pe plan politic si penal si vom specifica ce are voie sa faca si ce ii este interzis acestuia in exercitarea functiei sale. In ce-l de-al treilea capitol vom analiza atributiile Presedintelui Romaniei pe plan intern, extern dar si alte atributii ce ii revin in urma fuctiei sale. Pe plan intern vom prezenta relatiile acestuia cu celelalte organe ale statului cum ar fi Parlamentul, Guvernul sau Inalta Curte de Casatie si Justitie iar in ceea ce priveste relatiile sefului de stat pe plan extern, vom vorbi despre acele acte sau fapte ale sefului de stat pe plan extern sau international cum ar fi semnarea de contracte cu celelealte state vecine sau incheierea tratatelor tot cu aceastea, etc. Dar pe langa aceastea vom analiza si restul atributiile care nu intra in sferele de atributii interne sau externe cum ar fi cele speciale. In ce-l de-al patrulea capitol vom vorbi despre institutia sefului de stat in diverse state U.E. si astfel vom analiza aceasta functie din perspectiva a mai mult state si vom analiza la fiecare stat in parte rolul sefului de stat, atributiile si raspunderea acestora. Acest capitol isi propune sa creeze o viziune europeana asa cum este intitulat si capitolul, asupra functiei de Presedinte atat in cadrul republicilor cat si in cadrul monarhiilor. Astfel putem spune ca aceasta lucrare de licenta descrie functia sefului de stat,in special rolul Presedintelui, atributiile acestuia, modul de alegerea si durata mandatului dar si raspunderea acestuia atat in Romania dar si in alte state din Uniunea Europeana. Ultimul capitol, intitulat ,,Seful statului. Viziune Europeana" va cumprinde si un subcapitol in care vom dezbate dreptul administrativ european si anume vom vorbi despre cum este adoptat dreptul administrativ in diverse state U.E si de asemenea vom vorbi despre forma de administratie a fiecarui stat in parte. Capitolul I Presedintele Romaniei. Generalitati 1.1. Forma de guvernamant si regimul politic al Romaniei Forma de guvernamant reprezinta modul prin care este recunoscut si numit conducatorul statului dar si organizarea puterii executive in stat. Ca forme de guvernamant avem doua categorii: monarhia si republica. In cadrul primei forme,monarhia, ,,seful de stat este ales pe baza ereditara sau pe viata" pe cand in ce-a de-a doua forma respectiv republica, seful de stat este ales de catre popor prin ,,vot direct sau indirect( republici prezidentiale sau republici semi-prezidentiale), fie de Parlament ( republici parlamentare)". Monarhia la randul sau poate fi una constitutionala unde monarhul detine puteri limitate, puterea executiva apartinandu-i Primului Ministru, si o monarhie absoluta unde monarhul detine toata puterea in stat. De asemenea Republica se clasifica si ea in: Republica Parlamentara, Republica Semiprezidentiala si Republica Prezidentiala. In Republica Parlamentara puterea executiva apartine Primului Ministru, seful de stat avand un rol simbolic, in Republica Semiprezidentiala puterea executiva este impartita intre seful de stat si Primul Ministru, iar in Republica Prezidentiala este exclusa functia de Prim-Ministru, seful de stat ocupand si functia de sef al guvernului. In Romania, de-a lungul timpului, institutia sefului de stat a cunoscut e evolutie semnificativa din punct de vedere a prerogativelor inscrise in Constitutie. In 1866 a avut loc prima Constititie in care seful de stat era numit Domn, forma de guvernamant fiind monarhia, domnitorul fiind ales in mod ereditar si reprezentand puterea executiva in stat. Aceasta forma de guvernare s-a mentinut si in Constitutiile din 1923 si 1938. Din 1947 forma de guvernamant monarhica a fost inlocuita de cea republicana si inscrisa in Constitutia din 1948. Functia de Presedinte a fost introdusa in Constitutia din 1989, forma de guvernamant ramanand tot republica iar Presedintele fiind ales prin vot universal.
I. Tratate, Cursuri, Monografii 1.Apostol Tofan, Dana, Drept administrativ, vol. I, editia 3, Ed. C.H. Beck, Bucuresti,2014; 2. Vedinas, Verginia, Drept Administrativ , Ed. Universul Juridic, Bucuresti , 2006 ; 3. Manda, Corneliu, Drept Aministrativ, Tratat elementar , volumul I, editia a II-a, Ed. LuminaLex, Bucuresti 2002; 4. Iorgovan, Antonie, Tratat de drept administrativ, volumul I, editia a IV-a, Ed. All Beck, Bucuresti, 2005; 5.Coman-Kund, Florin, Coman-Kund, Liviu, Drept administrativ, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2013; 6.Mihailescu, Elena-Madalina, Drept administrativ. Partea generala, Ed Hamangiu, 2016; 7. Apostol Tofan, Dana, Drept administrativ,volumul I, Editia a III-a, Ed. C.H. Beck, Bucuresti, 2003; 8. Vedinas, Verginia, Drept Administrativ, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2006; 9. Apostol Tofan, Dana, Institutii administrative europene, Note de curs, Bucuresti, 2008; 10.Alexandru, Ioan, Drept administrativ comparat, Editia a II, Editura Luminalex, Bucuresti, 2003; 11. Constitutia Romaniei, Editia 2016, Ed. Hamagiu, 2016 II Acte Normative 1. Legea nr. 215 din 2001 a administratiei publice locale (publicata in Monitorul Oficial nr. 204 din 23 aprilie 2001); 2. Legea-cadru a descentralizarii nr. 195/2006 - modificari (O.U.G. nr. 42/2016); 3. Legea nr. 370/2004 , actualizata si republicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 650/2011; III Site-uri 1. http://codex.just.ro/- Constitutiile statelor membre ale Uniunii Europene.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.