Serviciile Publice Finanțate de la Buget

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 72 în total
Cuvinte : 24124
Mărime: 168.80KB (arhivat)
Puncte necesare: 12

Cuprins

  1. INTRODUCERE 3
  2. CAPITOLUL I
  3. CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ 5
  4. 1.1. Noţiunea de serviciu public 5
  5. 1.2. Regimul juridic al înfiinţării, organizării şi funcţionării serviciului public 7
  6. 1.3. Aspecte privind administraţia publică ministerială 10
  7. 1.4. Principiile de bază ale organizării administraţiei 14
  8. 1.4.1. Centralizarea administrativă 14
  9. 1.4.2. Raportul dintre deconcentrarea şi descentralizarea serviciilor publice 17
  10. CAPITOLUL II
  11. MODUL DE FINANŢARE A SERVICIILOR PUBLICE 22
  12. 2.1. Cheltuielile publice 22
  13. 2.2. Finanţarea serviciilor publice din România 28
  14. 2.2.1. Modalităţi de finanţare a sistemului de sănătate 28
  15. 2.2.2. Finanţarea serviciilor de ordine publică şi siguranţă naţională 31
  16. 2.2.3. Analiza surselor de finanaţare ale apărării 35
  17. CAPITOLUL III
  18. FINANŢAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI ROMÂNESC 40
  19. 3.1. Finanţarea învăţământului preuniversitar 40
  20. 3.2. Evoluţia finanţării învăţământului superior public după 1990 şi mecanismul actual de finanţare al acestuia 46
  21. CAPITOLUL IV
  22. STUDIU PRIVIND MECANISMUL DE FINANŢARE A ÎNVĂŢĂMÂNTULUI MILTAR 54
  23. 4.1. Organizarea şi finanţarea învăţământului militar 54
  24. 4.2. Mecanismul de finanţare a învăţământului în Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu” 57
  25. CONCLUZII 61
  26. BIBLIOGRAFIE 63
  27. ANEXE 67

Extras din licență

INTRODUCERE

Încă de la apariţia primelor comunităţi umane, oamenii au avut nevoi dintre cele mai diversificate. Recunoscute de colectivitate ca fiind de interes general, satisfacerea acestora a făcut obiectul serviciilor publice, sarcina înfiinţării şi organizării acestora revenind statului.

Deşi statul este principalul responsabil de funcţionarea acestora, gestionarea în mod direct a serviciilor publice este practic imposibilă. Pentru aceasta, statul a transferat competenţa soluţionării diferitelor probleme la nivel local. Această opţiune s-a dovedit a fi mai eficientă, întrucât structurile administraţiei publice locale sunt cele care cunosc cel mai bine nevoile comunităţii pe care o conduc.

Printre cele mai importante servicii pe care statul trebuie să le asigure se numără sănătatea, învăţământul, apărarea, ordinea publică şi siguranţa naţională. Potrivit legislaţiei în vigoare, aceste servicii sunt finanţate integral de la bugetul statului. Însă, presiunea financiară exercitată asupra acestui buget, de menţinerea la standarde ridicate a serviciilor este foarte mare chiar şi în cazul statelor dezvoltate din punct de vedere economic. Din acest motiv, ele caută surse noi şi cât mai diversificate de finanţare, fapt ce are drept consecinţă şi creşterea nivelului calitativ al serviciilor.

Am abordat tema serviciilor publice finanţate de la buget cu scopul de a demonstra că şi în România, care se numără printre ţările în curs de dezvoltare, nevoia de identificare a noi surse de finanţare este tot mai mare.

În vederea argumentării celor expuse am structurat lucrarea pe patru capitole, organizate la rândul lor pe subcapitole şi am finalizat cu un set de concluzii şi propuneri referitoare la problematica dezbătută.

Primul capitol introduce conceptul de serviciu public, obiectul administraţiei publice, şi prezintă principiile de bază ale organizării acesteia.

Al doilea capitol încearcă să surprindă structura bugetului public în general şi cheltuielile publice în particular, ca parte integrantă a bugetului. Tot în acest capitol am considerat important să detaliez modalităţile de finanţare a câtorva servicii publice de interes naţional, şi anume: a serviciilor de sănătate, de ordine publică, siguranţă naţională şi de apărare.

Învăţământului românesc, ca serviciu public, i se acordă o importanţă deosebită, fapt ce m-a determinat să analizez finanţarea acestuia într-un capitol separat, studiind astfel atât particularităţile învăţământului preuniversitar, cât şi ale celui universitar.

În capitolul patru al lucrării se face trecerea de la teoretic la practic printr-o studiere mai aprofundată a modului în care se finanţează învăţământul în Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu”, după ce în prealabil am prezentat o analiză a modului de organizare şi finanţare a învăţământului militar.

Ultima parte este destinată trasării concluziilor referitoare la problematica studiată şi a propunerilor, care, urmărind soluţiile potenţiale identificate de conducerea celor mai importante sisteme furnizoare de servicii publice pentru diversificarea surselor de finanţare, determină o mai bună gestionare a resurselor destinate soluţionării problemelor de interes general.

CAPITOLUL I

CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ

1.1. Noţiunea de serviciu public

Termenul de nevoie desemnează necesităţile umane fundamentale, care, dacă nu sunt satisfăcute, produc neplăceri persoanei şi împiedică participarea socială deplină a acesteia. Nevoile diferă de dorinţe deoarece dorinţele sunt exclusiv individuale şi subiective, în timp ce nevoile pot fi determinate în mod obiectiv.

Nevoile sociale însoţesc evoluţia unei comunităţi umane şi diferă după cele mai variate criterii: geografice, culturale, economice, vârstă, sex, grad de civilizaţie etc. Administraţia publică, în mod obiectiv, nu-şi poate propune decât rezolvarea acelor nevoi care particularizează la un moment dat un interes public, ceea ce presupune o valorizare de către puterea politică şi fixarea unor coordonate legislative. Este clar că sfera nevoilor sociale în sens de interes public, ca şi priorităţile administraţiei de a organiza sau autoriza activităţi pentru satisfacerea acestora se modifică în funcţie de programul politic al forţelor care cuceresc puterea politică.

Nevoile oamenilor, recunoscute de colectivitate ca fiind de interes general, cărora iniţiativa privată nu le poate da o satisfacţie corespunzătoare, sunt asigurate prin servicii publice. Serviciul public, ca activitate, este legat indisolubil de ideea de interes general,care-l animă şi, în final de voinţa autorităţilor publice care decid la ce moment şi ce modalitate de satisfacere a acestuia se alege.

Etimologia cuvântului serviciu îşi are originea în latinescul „servitum”, care avea semnificaţia de „sclav” şi, de aici, interpretarea de „a fi în serviciul cuiva”, „a face un serviciu”, „a pune în serviciu” .

În dreptul românesc, folosirea expresă a noţiunii de serviciu public în tot mai multe acte normative a fost interpretată ca o reconsiderare a acestei instituţii , ca o necesitate ce derivă din obligaţiile statului faţă de drepturile fundamentale ale cetăţeanului pe noi baze constituţionale. Concluzia corespunde opiniei autorilor francezi citaţi care arată că noţiunea păstrează în dreptul pozitiv şi în realitate un loc important, în ciuda dezbaterilor privind actualitatea şi limitele conceptului de serviciu public.

În orice caz, teoriile care consideră desuetă noţiunea de serviciu public, se confruntă cu cele opuse, întemeiate pe dreptul exclusiv al statului, ce decurg din suveranitatea acestuia, din dreptul de a organiza şi înfăptui justiţia, dreptul de a apăra teritoriul naţional, dreptul de a bate monedă, dreptul de a percepe impozite etc., ca servicii monopol al statului, consolidate iată, prin raportare la izvoarele juridice actuale, de numărul în creştere al reglementărilor ce au ca obiect înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea unor servicii publice variate.

Preview document

Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 1
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 2
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 3
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 4
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 5
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 6
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 7
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 8
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 9
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 10
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 11
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 12
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 13
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 14
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 15
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 16
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 17
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 18
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 19
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 20
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 21
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 22
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 23
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 24
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 25
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 26
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 27
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 28
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 29
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 30
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 31
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 32
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 33
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 34
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 35
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 36
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 37
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 38
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 39
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 40
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 41
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 42
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 43
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 44
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 45
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 46
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 47
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 48
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 49
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 50
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 51
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 52
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 53
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 54
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 55
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 56
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 57
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 58
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 59
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 60
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 61
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 62
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 63
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 64
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 65
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 66
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 67
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 68
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 69
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 70
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 71
Serviciile Publice Finanțate de la Buget - Pagina 72

Conținut arhivă zip

  • Serviciile Publice Finantate de la Buget.doc

Alții au mai descărcat și

Cheltuieli pentru servicii publice generale, ordine publică, siguranță națională - nivel, structură, dinamică

Sistemul cheltuielilor publice Cheltuielile publice concretizeaza cea de-a doua faza a functiei de repartitie a finantelor publice, si anume aceea...

Evoluția cheltuielilor cu serviciile publice generale

Introducere În România, cheltuielile cu serviciile publice generale sunt înscrise în bugetul administrației centrale de stat, și în bugetele...

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Organizarea și Conducerea Gestiunii Financiare la Primăria Municipiului Moinesti

ORGANIZARE SI FUNCTIONARE Introducere "Domnia" este principala institutie centrala a statului feudal Moldova, al carei detinator reuneste...

Organizarea și conducerea gestiunii financiar bugetare la Primăria Iași

CAPITOLUL 1 Organizarea şi funcţionarea Primǎriei Municipiului Iaşi 1.1 Organizarea administraţiei publice locale Termenul administraţiei...

Evoluția Serviciilor Poștale - Previziunea Dezvoltarii Lor în Etapele Următoare

INTRODUCERE Lucrarea propune o abordare din punct de vedere a evoluţiei serviciilor în general cu cercetare a serviciilor poştale la nivel...

Organizarea gestiunii financiare la o instituție din domeniul adminstratiei publice - Primăria Municipiului Bârlad

1. Capitolul I – Organizarea si functionarea Primariei Municipiului Barlad 1.1. Istoricul municipiului Barlad Barladul reprezinta un nume si o...

Bugetul de venituri și cheltuieli la nivelul unei instituții publice

În procesul de reformă început în anul 1990, România a suferit schimbări profunde, tranziţia în sine a determinat constrângeri severe asupra...

Gestiunea financiară a instituțiilor publice

1. ORGANIZARE SI FUNCTIONALITATE IN INSTITUTIA PUBLICA 1.1.PREZENTAREA GENERALA A PRIMARIEI MUNICIPIULUI BOTOSANI Municipiul Botosani este...

Fundamentarea și finanțarea cheltuielilor bugetare la AJOFM Iași

1. ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA AGENTIEI JUDETENE PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA IASI 1.1 Scurt istoric Aflata in subordinea Agentiei Nationale...

Ai nevoie de altceva?