Sfanta Liturghie - Taina Comuniunii

Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Prin Sfanta Liturghie se realizeaza cea mai vie legatura duhovniceasca a Domnului Iisus Hristos cu Biserica Sa, cea mai bogata comunicare si, totodata, cea mai intensa comuniune dintre El si Trupul Sau tainic. In timpul Sfintei si Dumnezeiestii Liturghii preotul se impartaseste cu Trupul si Sangele Domnului, ,,pentru iertarea pacatelor si viata de veci", iar strana canta aceasta confirmare credinciosilor: ,,Trupul lui Hristos primiti, si din izvorul cel fara de moarte gustati". De aceea, suntem chemati ca ,,toata viata noastra, lui Hristos Dumnezeu sa o dam". Deci, Sfanta Liturghie este insasi viata Bisericii in legatura ei vie cu Hristos Domnul, Care a spus: ,,Iata, Eu sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacului" (Matei 28, 20).
Sfanta Liturghie confirma prezenta iubitoare, sfintitoare si mantuitoare a Mantuitorului Hristos in viata Bisericii. Hristos Domnul este prezent in toata lumea, dar in modul cel mai intens este prezent acolo unde e chemat mai des si iubit mai mult, adica in Biserica Sa, mai ales in Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii Sale, ,,pe care a castigat-o cu Insusi Sangele Sau" (Fapte 20, 28). In Sfanta Liturghie se multumeste lui Dumnezeu ,,pentru binefacerile pe care le stim si pe care nu le stim, pentru binefacerile Sale cele aratate si cele nearatate ce ni s-au facut noua". Roadele Sfintei Liturghii pentru viata crestinilor sunt nenumarate, fiind exprimate chiar in rugaciunile care se rostesc: trezirea (sau trezvia) sufletului, iertarea pacatelor, impartasirea cu Sfantul Duh, primirea Imparatiei cerurilor, indraznirea catre Dumnezeu (Rugaciunea dupa sfintirea Darurilor). De asemenea, ,,sfintirea sufletelor si trupurilor, tamaduirea sufletului si a trupului, izgonirea a tot potrivnicului, luminarea ochilor inimii, impacarea sufletestilor puteri..." (Rugaciunea intai de multumire, dupa Dumnezeiasca Impartasanie, a Sfantului Vasile cel Mare), ,,spre bucurie, spre sanatate si spre veselie" (Rugaciunea a patra de multumire a Sfantului Chiril al Alexandriei).
Sfanta Liturghie, asa cum apare in spiritualitatea ortodoxa, cuprinde in rugaciunile sale viii si mortii, pe cei prezenti si pe cei ce nu pot participa la ea din motive intemeiate, ea cuprinde Biserica intreaga de la o margine la alta a pamantului si intregul univers. Ea se savarseste pentru sanatatea si mantuirea oamenilor, pentru imbelsugarea roadelor pamantului si pentru vremuri pasnice fiindca prin ea se arata iubirea atotmilostiva si atotcuprinzatoare a lui Dumnezeu.
In Traditia si spiritualitatea ortodoxa, Sfanta Liturghie este centrul cultului divin, al teologiei creatine si al misiunii Bisericii. in cadrul Sfintei Liturghii se realizeaza Biserica insasi: Adunare - Euharistie - Biserica, prin conlucrarea permanenta si eficienta dintre poporul lui Dumnezeu si preot in sinaxa Bisericii. In jurul Sfintei Liturghii polarizeaza toate Tainele Bisericii, cele Sapte Laude si multe dintre ierurgiile bisericesti. De aceea, potrivit spiritualitatii ortodoxe, toata viata crestinilor izvoraste si graviteaza in jurul Sfintei Liturghii. In aceasta Taina a Bisericii se realizeaza unirea reala si deplina dintre credinciosi si Dumnezeu, precum si intre credinciosi laolalta. Pentru crestinul ortodox, participarea la Sfanta Liturghie inseamna participarea neintrerupta la o permanenta sarbatoare in viata sa. Tocmai de aceea si Parintii Bisericii au considerat locasul Bisericii drept o Liturghie cantata in piatra sau in lemn. Nu intamplator, spatiul Bisericii a fost numit de multe ori, sugestiv, ,,cerul pe pamant". In plus, fastul liturgic, armonia imnelor, lumina si caldura spirituala a icoanelor, parfumul tamaiei, prezenta tainica a Sfintilor si a ingerilor in Sfanta Liturghie reprezinta universul spiritual in care se realizeaza marea simfonie teologica dintre Dumnezeu, om si cosmos. De altfel, in evlavia si constiinta credinciosilor, Sfanta Liturghie este sinteza densa si profunda a credintei si spiritualitatii.
Daca am fi intrebati care este cel mai mare tezaur al credintei noastre ortodoxe, am raspunde ca este Sfanta Liturghie, pentru ca ea cuprinde si rezuma toata teologia si viata Bisericii. Inca din perioada crestinismului primar, neofitii sau iluminatii, devenind crestini, cunosteau aceasta mare Taina a credintei in Sfanta Liturghie. Tot aici, acestia cresteau, se hraneau si se desavarseau in Tainele credintei ortodoxe. Evlavia crestinilor din Biserica veche se baza pe faptul ca in Liturghie si Biserica, Hristos innoieste si transfigureaza toate realitatile si lucrurile. De fiecare data cand intram in Biserica avem credinja ca trecem dincolo de spatiul si timpul acestei lumi. In Biserica descoperim o alta mancare (Euharistia), o alta vedere (icoana), un alt cuvant (Cuvantul lui Dumnezeu), o alta cantare (imnurile religioase) si o alta lume (Imparatia lui Dumnezeu).
In perioada moderna, unii contemporani au remarcat si au vorbit si despre o criza liturgica pe care ar traversa-o si Biserica Ortodoxa. Teologia ortodoxa, marcata de influente teologiei apusene, a afectat in unele parti si viata liturgica a Bisericii. In alti termini, ar fi vorba despre reducerea elementului mirean, care in unele cazuri devine doar un spectator pasiv. Relativizarea comuniunii ecleziale nu duce decat la o slabire a conlucrarii dintre preot si credinciosi, conlucrare care este insa din ce in ce mai necesara.
Ca urmare a acestei crize, teologii ortodocsi moderni au incercat sa refaca legatura liturgica dintre slujitor si credinciosi pe baza unei reevaluari a ecleziologiei comuniunii, prin consolidarea dialogului liturgic dintre preot si credinciosi, dar si pentru realizarea unitatii spirituale in Euharistie.
In acest context, trebuie sa ne intrebam cum se poate reconsidera pozitia si slujirea in Biserica si cum trebuie transformati credinciosii, din elemente pasive si decorative ale Bisericii, in elemente active, dinamice, pentru o colaborare liturgicii eficienta intre poporul lui Dumnezeu si slujitorii sai, ca rod si expresie a spiritualitatii ortodoxe.
CAPITOLUL I
GENERALITATI PRIVIND ISTORIA LITURGHIEI
I. 1. Istoria Sfintei Liturghii in primele veacuri
Instituirea Sfintei Liturghii
Cunoastem faptul ca centrul activitatii de rascumparare a Mantuitorului Iisus Hristos il constituie patimile si moartea Sa pe Cruce, urmate de Inviere. Jertfa de pe Golgota este reactualizata permanent in Sfanta Liturghie, dar nu este doar o aducere aminte, ci si o sinteza liturgica a intregii lucrari savarsita de Hristos.
Mantuitorul Hristos, in convorbirea cu samarineanca de la fantana lui Iacob, subliniaza un principiu fundamental al cultului: inchinarea in duh si adevar (In. IV, 23-24), adica cinstirea lui Dumnezeu in curatia inimii, din care trebuie sa izvorasca formele externe ale cultului. Acest principiu trebuia sa deosebeasca, in chip fundamental, cultul cel nou instituit de celelalte culte pagane si cel iudaic, care puneau mai mult accent pe riturile si formele externe decat pe fondul launtric, adica simtirea religioasa, evlavia adevarata. 
Mantuitorul anunta Jertfa cea Noua cu mult timp inainte de Patimile Sale, chiar in predica tinuta multimii dupa savarsirea inmultirii painilor in pustie: ,,Eu sunt Painea cea vie Care S-a pogorat din cer. Cine mananca din Painea aceasta, viu va fi in veci. Iar Painea pe care Eu o voi da pentru viata lumii este trupul Meu" (In.VI, 51). Instituirea cultului crestin si, in mod deosebit, a Sfintei Euharistii o face Insusi Mantuitorul nostru Iisus Hristos la Cina cea de taina, atunci cand oficiaza un ritual pascal iudaic impreuna cu ucenicii Sai: ,,Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor, a zis: "Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Luand apoi paharul si multumind, le-a dat, zicand: Beti dintru acesta toti, ca acesta este sangele Meu, al Legii celei Noi care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor."(Mt.XXVI, 26-28; Mt.XIV, 22-24; Lc.XXII, 19-20; 1 Cor.XI, 23-25).


Fisiere in arhiva (1):

  • Sfanta Liturghie - Taina Comuniunii.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!