Somajul in Romania - Studiu de Caz Analiza Somajului la Nivelul Judetului Tulcea

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE.4
CAPITOLULI: Somajul. Delimitari teoretice ale somajului.6
1.1. Definitii. Caracteristici.6
1.2. Clasificarea somajului .8
1.3. Rata somajului .9
1.4. Metode de combatere a somajului.10
CAPITOLUL II:Analiza somajului la nivelul Romaniei .13 
2.1. Situatia somajului inregistrat in anul 2011.13 
CAPITOLUL III:Dezvoltarea economica si sociala a judetului Tulcea.20
3.1. Geografie administrativa si teritoriala .20
3.2. Evaluarea si dezvoltarea Capitalului Antropic - structura sistemului 
economic .22
CAPITOLUL IV:Studiu de caz:Analiza somajului la nivelul judetului Tulcea.25
4.1 Situatia somajului in Jud. Tulcea la 31.12.2011.25
4.2 Evolutia ratei somajului in judetul Tulcea.26
4.3 Situatia disponibilizarilor efective de personal.29
4.4 Masuri pentru stimularea ocuparii in judetul Tulcea.29
4.5 Rolul AJOFM in reducerea si ameliorarea efectelor somajului la nivelul
Judetului Tulcea.37
CONCLUZII .42
BIBLIOGRAFIE.44


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Problemele vizand viitorul muncii si ocuparea fortei de munca reprezinta unele dintre cele mai importante probleme cu care se confrunta economia. Munca si ansamblul activitatilor productive au drept scop sporirea avutiei natiunilor si crearea astfel a unei vieti mai bune pentru toti oamenii.
In conditiile restructurarii economiei pe piata muncii s-a acumulat un numar mare de probleme sociale, printre care aparitia si dezvoltarea somajului. Romania se confrunta astfel cu o adevarata criza a ocuparii fortei de munca in conditiile declinului economic instalat in ultima perioada. Involutiile care au avut loc in economie au restrans posibilitatile de ocupare a fortei de munca, conducand astfel la o reducere a populatiei active si ocupate si la cronicizarea somajului.
Somajul nu poate fi inlaturat in totalitate, ci numai adus si mentinut in limite acceptabile din punct de vedere economic si social. In momentul de fata, politicile pe care le are in vedere Romania se axeaza in general pe crestere economica, scaderea somajului si restructurarea economica in sectoarele cele mai importante. Analiza somajului se realizeaza in functie de diferite aspecte ale acestui complex fenomen, cele mai importante diferentieri facandu-se in functie de grupa de varsta a persoanelor, de sex si la nivel regional. In ceea ce priveste somajul pe grupe de varsta, cea mai afectata categorie este clar cea a tinerilor, cu varsta cuprinsa intre 15-25 ani. 
Desi legislatia muncii este stimulatoare in angajarea tinerilor, economia are capacitati reduse de a-i absorbi pe noii veniti, ceea ce demonstreaza ca piata muncii contine puternice elemente discriminatorii. Detinerea unei diplome de absolvire a unei forme de invatamant, chiar si superioara, nu garanteaza ocuparea unui loc de munca, ci doar mareste sansele de ocupare a unuia. Din cauza ca facultatile din Romania au scos absolventi pe banda rulanta, piata nu ii poate absorbi pe toti, iar acestia risca sa ajunga sa profeseze in domenii de care au fugit atunci cand s-au decis sa faca studii superiore. In ceea ce priveste masura in care somajul afecteaza mai mult unul dintre sexe, poate fi observata o inversare a situatiei. 
Daca pana in 1998,femeile detineau ponderea cea mai ridicata in randul somerilor, acum barbatii sunt cei care contribuie in cea mai mare parte la cresterea ratei somajului. In ceea ce priveste somajul la nivel regional, zonele cu cele mai ridicate rate ale somajului au fost Sud-Vest, Sud si Centru,regiuni in care activitatile rurale sunt preponderente, iar cele mai mici rate ale somajului s-au inregistrat in zona Bucuresti - Ilfov.
Cauzele aparitiei somajului sunt multiple si fie ca este vorba de progresul tehnic, de saracie, de fenomenul restructurarilor sau de crizele economice, acest fenomen are numeroase efecte negative
si nu poate fi ameliorat intr-o perioada scurta de timp ci doar mentinut la un nivel acceptabil. 
Criza actuala a dovedit fragilitatea unor activitati industriale, care inregistrasera o dezvoltare aproape exploziva in perioada anterioara crizei si care, in contextul regresului economiei mondiale, au fost nevoite sa se restructureze.
Existenta somajului prin ea insasi constituie un dezechilibru fundamental la orice nivel. Consecintele acestuia sunt extrem de puternice, manifestandu-se atat la nivel national cat si la nivel de individ - familie. Acest fenomen reprezinta de asemenea o piedica a progresului economico-social. Aparitia si extinderea sa reprezinta pasi inapoi in ceea ce priveste standardul individului si al colectivitatii din care face parte. Una dintre principalele probleme cauzate de somaj este necesitatea realizarii echilibrului dintre incasarile si platile sistemelor de asigurari sociale. Din perspectiva corelatiei dintre numarul celor care cotizeaza pentru sistemele de asigurari sociale si numarul de beneficiari, somajul reprezinta o ingustare,o reducere proportionala a beneficiarilor viitori. Ajutoarele de somaj pot contribui deasemenea si la sustinerea si extinderea economiei subterane, ca urmare a faptului ca persoanele care beneficieaza de ajutor de somaj desfasoara activitati nedeclarate.Somajul se prezinta astfel ca unul dintre cele mai mari dezechilibre existente in economie si care nu poate fi inlaturat indiferent de numarul si intensitatea masurilor luate la nivelul tarii. 
In tarile dezvoltate el este privit ca un fenomen normal, firesc, care prin surplusul de forta de munca genereaza un climat concurential, atat pentru cei care ofera forta de munca, cat si pentru cei care creaza locuri de munca. 
In Romania insa, somajul este perceput ca un fenomen catastrofal datorita mentalitatii populatiei fata de acest fenomen, dar si datorita situatiei dezastruasa a economiei, cronicizarii pietei muncii si lipsei unei protectii sociale reale.
CAPITOLUL I
SOMAJUL. DELIMITARI TEORETICE ALE SOMAJULUI
1.1. Definitii. Caracteristici.
Conform Dictionarului explicativ al limbii romane, munca este o activitate constienta, specifica omului, indreptata spre un anumit scop, in procesul careia omul efectueaza, reglementeaza si controleaza prin actiunea sa schimbul de materii intre el si natura, pentru satisfacerea trebuintelor sale.1 
Antoine de Saint Exupery, numeste aceasta activitate: "Calitate a omului, care nu are nici un nume. Aceasta calitate poate fi insotita de veselia cea mai zambitoare. Este acea calitate a tamplarului care se aseaza de la egal la egal in fata bucatii sale de lemn, o pipaie, o masoara, si, departe de a o trata cu usurinta, isi aduna pentru ea toata priceperea2".
Munca, factor de productie activ si determinant in activitatea economica, impune o analiza ampla la nivel macroeconomic si microeconomic. 
Munca ocupa, in universul sociologilor, un loc preponderent. Ea mobilizeaza iscusintele, permite omului sa depaseasca constrangerile mediului si contribuie astfel la crearea bogatiilor. Veniturile care ii sunt asociate constituie o componenta esentiala a cererii reprezentate de gospodarii si permit accesul la consum. Indiferent ca este vorba de atribuirea posturilor, de ierarhia calificarilor, sau de organizarea relatiilor profesionale, gestiunea resurselor umane regrupeaza aceste diferente caracteristice si pune in joc mai multe problematici. Unele trimit la dezbateri teoretice, altele se refera la contributii mai factuale; de exemplu, cum se explica progresia somajului de lunga durata: trebuie sa incriminam rigiditatea aparatului productiv, sa ne pronuntam in favoarea unei redefiniri a procedurilor de indemnizare sau sa evocam recompunerea relatiilor sociale; trebuie sa rationam in termeni de integrare si de polivalenta sau sa punem accent pe delocalizarea activitatilor si reducerea posibilitatilor de angajare. O alta tema de actualitate: precarizarea locurilor de munca, inegalitatile dintre categoriile mainii de lucru ce risca sa se accentueze.
Pentru a caracteriza nivelul fortei de munca trebuie utilizati urmatorii indicatori: populatia activa si populatia ocupata sau neocupata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Somajul in Romania - Studiu de Caz Analiza Somajului la Nivelul Judetului Tulcea.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Jula D., Jula N. , Macroeconomie, Ed. Mustang, Bucuresti, 2006;
2. Angelescu C., Stanescu I, Economie politica - elemente fundamentale, Ed. Oscar Print, Bucuresti, 2000;
3. Planul National de Dezvoltare 2007 - 2013, Guvernul Romaniei;
4. Programul Operational Regional 2007-2013, www.mie.ro;
5. AJFOM Tulcea, Raportul privind rezultatele implimentarii programului de ocupare si a masurilor active;
6. Breviar judetul Tulcea-2007;
7. Directia Judeteana de Statistica, Anuarul Statistic al Judetului Tulcea, Editia 2008;
8. Directia Judeteana de Statistica, Anuarul Statistic al Romaniei, Editia 2008;
9. http://www.anofm.ro;
10. http://www.tulcea.anofm.ro;
11. http://www.cjtulcea.ro;
12. www.insse.ro;
13. www.tulcea.insse.ro;
14. www.dexonline.ro;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!