Specificul Consilierii in Invatamantul Primar

Cuprins licenta Cum descarc?

CUPRINS
Introducere 2
Capitolul I Specificul consilierii in invatamanul primar 5
I.1. Nevoia de consiliere si beneficiile ei 5
I.2. Problemele scolarului mic si necesitatea accentuarii rolului consilierii in rezolvarea lor 9
I.3. Rolul si locul ariei curriculare ,,Consiliere si orientare" in planul de invatamant 14
I.3.1. Proiectarea curriculumului la decizia scolii. 20
Capitolul al II-lea Repere metodice ale consilierii copiilor de varsta scolara mica 30
II.1. Scopul si obiectivele consilierii in invatamantul primar 30
II.2. Metode si tehnici folosite in consiliere 34
II.2.1 Observatia 36
II.2.2 Convorbirea 37
II.2.3 Dezbaterea 41
II.2.4 Chestionarul 43
II.2.5 Fisa de caracterizare psihopedagogica 45 
II.2.6 Studiul de caz 47
II.2.7 Activitati ludice 51
Capitolul al III-lea Modalitati de realizare a consilierii in invatamantul primar 57
III.1. Consilierea copiilor in Cabinete de asistenta psihopedagogica 57
III.2. Lectia de consiliere si orientare 68
III.3. Proiectul educational 71
Concluzii 90
Bibliografie 92


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
In lucrarea de fata propun o abordare a problematicii consilierii elevilor in invatamantul primar din perspectiva impusa de contextul mai larg al schimbarilor politice si social-economice din tara noastra. Reforma invatamantului in Romania subliniaza importanta comutarii accentului de pe latura informativa a procesului educativ spre cea formativa. 
Invatamantul traditional se centreaza prioritar pe aspectele de ordin cognitiv ale elevului, ignorand intr-un mod impardonabil personalitatea unica si irepetabila a subiectului educatiei, componentele sale afective, motivationale, atitudinale si comportamentale.
Consilierea scolara este o actiune educationala complexa, specifica invatamantului modern romanesc, invatamant care are ca scop nu doar absolventi bine informati, ci formarea de persoane bine abilitate si instrumentate cu resurse adaptative la solicitarile sociale. 
In toate timpurile si oranduirile sociale a existat o atitudine favorabila de incredere in forta si rolul educatiei, daca lumea devine din ce in ce mai complexa, mai problematica si contradictorie, educatia este chemata sa raspunda din ce in ce mai adecvat acestor transformari, sa le anticipeze.
Un raspuns util al educatiei la problemele lumii contemporane este consilierea. Consilierea vazuta ca stiinta a educatiei reprezinta una din modalitatile prin care scoala raspunde nevoilor comunitatii si infuzeaza societatea cu persoane competente pentru viata sociala si profesionala.
Am ales aceasta tema deoarece am considerat-o ca fiind de o deosebita importanta, atrasa fiind de noutatea subiectului si de faptul ca din ce in ce mai mult, se discuta astazi despre consiliere psihologica, educationala, vocationala ca modalitate de sprijin a persoanei care intampina dificultati in existenta sa, ca suport afectiv si moral pentru cei care nu pot relationa optim, pentru cei care nu comunica sau nu vor sa o faca. Tendintele prezente pe plan mondial si european impun consilierea in domenii din ce in ce mai largi ale vietii sociale si economice.
Scopurile urmarite in lucrare sunt:
- Prezentarea conceptului de consiliere;
- Relevarea personalitatii in formare a scolarului mic si a trebuintelor sale educative;
- Abordarea consilierii din perspectiva invatamantului primar;
- Conturarea unei metodologii specifice activitatii de activitatilor de consiliere educationala;
- Elaborarea concluziilor si recomandarilor practice cu privire la consilierea scolara eficienta. 
In lucrare sunt subliniate aspecte ale personalitatii in formare ale scolarului mic. Elevul mic nu are inca identitate, el este in cautarea si in formarea sinelui, consilierea il ajuta sa constientizeze unicitatea sa, sa si-o accepte si sa si-o asume. Daca nu stie sa se inteleaga si sa se accepte poate avea probleme de conflict interior acerb, sa se revolte contra modelelor pedagogice si tipurilor institutionale, ca raspuns la incapacitatea de adaptare, acesta poate sa-si piarda sensul valoric si echilibrul emotional, sa refuze sa accepte norme si valori, fapt care conduce la o stare de insecuritate, sa refuze de a se accepta, pentru ca nu i s-a dezvoltat o imagine pozitiva despre sine. Elevul trece adesea prin faze de cautare a unor motivatii si de raspunsuri la intrebari gen:
,,Pentru ce fac lucrul acesta?",
"Sunt eu potrivit pentru acest rol?",
" Pot eu sa depasesc toate obstacolele?",
,,Sunt capabil sa lupt cu propriile-mi defecte?",
" Pot sa ma impac cu limitele mele?".
Raspunsurile nu-l conduc pe subiect la impacare cu sine, ci, dimpotriva, pot sa declanseze nemultumiri interioare si manifestari exterioare deviante: esec scolar, abandon scolar, stari conflictuale, neincredere, suspiciune. Aceste caracteristici sunt proprii tuturor elevilor si consilierea ii ajuta sa-si autodefineasca, sa-si formeze identitatea, sa-si dezvolte respectul de sine si increderea in fortele proprii, scoala urmand sa-i inteleaga si sa-i accepte ca individualitati unice, oferindu-le asistenta si tratament diferentiat.
Consilierea vine in intampinarea nevoilor elevilor, vizand continuturi de larg interes cum ar fi: cunoasterea de sine si respectul de sine, comunicarea si relationarea armonioasa cu ceilalti, posedarea unor tehnici de invatare eficiente si creative, luarea deciziilor si rezolvarea de probleme, rezistenta la presiunile negative ale grupului. Prin relevanta problematicii abordate, lucrarea vizeaza extinderea cunostintelor de specialitate cu abordarile recente din consilierea educationala. 
Structurata pe trei capitole, lucrarea isi propune surprinderea specificului consilierii in invatamantul primar, astfel ca, pentru inceput debu!teaza, cu un capitol dedicat nevoii de consiliere si prezentarea beneficiilor acesteia. 
Capitolul intai, intitulat "Particularitatile consilierii in invatamantul primar" descrie specificul muncii invatatorului in constientizarea trebuintelor educative de baza ale elevilor sai, prezinta locul si rolul ariei curriculare ,,Consiliere si orientare", si unele reglementari ale proiectarii programei optionalului in functie de cerintele si nevoile clasei de elevi. 
Urmeaza Capitolul al doilea, intitulat "Repere metodice ale consilierii copiilor de varsta scolara mica", bogat ilustrat in metode si tehnici propuse pentru realizarea continuturilor si atingerea obiectivelor specifice nivelului primar.
Daca in capitolele precedente analiza a fost una preponderent teoretica, in ultimul capitol, ,,Modalitati de realizare a consilierii", se extinde partea de cercetare prin prezentarea contributiei proprii la tema.
Contributiile practic-aplicative se concretizeaza intr-o cercetare cantitativa si calitativa empirica. Valoarea practica a lucrarii consta in posibilitatea aplicarii modelului programei disciplinei optionale, utilizarea fisei psihopedagogice, a studiilor de caz, prezentarea planurilor de actiune pentru o mai buna cunoastere a procesului de formare a grupurilor informale din clasa, programe de mediere a relatiilor dintre elevi, parteneriatul educational Scoala-Familie-Comunitate "Impreuna pentru copii nostri". Valoare practica au si exercitiile elaborate de autocunoastere si intercunoastere, jocuri de socializare, precum si chestionarele, interviurile prezentate in lucrare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Specificul Consilierii in Invatamantul Primar.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!