CAPITOLUL I CONCEPTUL DE MANAGEMENT 1.1 Definirea, rolul şi importanţa managementului Baza obiectivă a apariţiei managementului a constituit-o activitatea comunităţilor umane – organizaţiilor managementul fiind un proces de orientare a activităţii oamenilor în scopul realizării unor obiective. Pe măsura dezvoltării societăţii omeneşti, preocupările în domeniul managementului s-au intensificat şi amplificat, managementul începând să fie considerat o formă specifică de muncă intelectuală, cu o funcţie bine precizată, bazată pe un fond foarte consistent şi în continuă creştere de cunoştinţe ştiinţifice. Etimologia termenului „management” este engleză, dar de origine franceză. În lucrarea sa „Organisation”, autorul francez Jean Chevalier, susţine că termenul „management” este derivat din cuvântul francez „menaje” care semnifică „l ordre et le train d une maison”(organizarea şi dirijarea unei case). Corespondentul semantic al managementului în limba română este „conducere”. În ultimul timp, termenul de „conducere” este tot mai mult înlocuit cu „management”datorită nu numai predispoziţiei specialiştilor şi publicului spre completarea limbii cu neologisme determinată de tendinţa evidentă a statelor spre exterior, dar şi pentru că termenul a căpătat recunoaştere internaţională. Se poate afirma că, datorită complexităţii pe care acest termen a căpătat-o, este imposibil de înlocuit cu altceva, fără a-l sărăci de multiplele sale sensuri. Termenul „management” n-a avut de la început o consacrare în economie. A fost introdus şi folosit la început în administraţie, politică, poliţie, armată şi abia la începutul secolului XX, termenul îşi găsea consacrarea în domeniul economic, în Statele Unite, unde semnifica conducerea unei afaceri. Consacrarea definitivă a în domeniul economic a termenului de „management” se datorează contribuţiei în special a două mari personalităţi, care au transmis în economie principii şi reguli ale managementului. Ei au fost: englezul Frederick W. Taylor şi francezul Henri Fayol. În anii 40, un alt specialist, James Burnham, în lucrarea sa „Revoluţia managerială”, publicată la New York în 1941, consacră definitiv termenii de „manager” şi „management”, arătând că managerii au devenit un grup social distinct, cu un rol major în cadrul societăţii şi că orice societate, indiferent de regimul ei politic, are nevoie de manageri valoroşi şi de un management competitiv dacă vrea ca economia ei să prospere î ritm inovator şi dinamic. Managementul a fost definit în mod diferit de diverşi specialişti, astăzi cunoscându-se peste 140 de definiţii ale managementului. Ca ştiinţă relativ nouă, interdisciplinară, managementul reprezintă un ansamblu unitar de concepte, principii, metode, şi tehnici de lucru cu caracter general, a căror utilizare asigură folosirea optimă a potenţialului uman, material şi financiar dintr-o organizaţie. În concepţia Asociaţiei Americane de Management, managerul presupune: - a obţine prin alţii, asumându-se responsabilităţi pentru aceste rezultate; - a fi orientat spre mediul înconjurător; - a lua decizii vizând finalitatea misiunii firmei; - a avea încredere în subordonaţi, încredinţându-le responsabilităţi pentru rezultatele a fi obţinute, a le recunoaşte posibilitatea de a greşi şi a primi favorabil iniţiativele lor; - a descentraliza sistemul organizatoric şi a aprecia oamenii în funcţie de rezultatele obţinute. În mod esenţial rolul managerilor este acela de a conduce organizaţiile înspre atingerea obiectivelor. Toate organizaţiile există pentru îndeplinirea anumitor scopuri sau obiective, iar managerii sunt responsabili pentru combinarea şi folosirea resurselor organizatorice astfel încât organizaţiile lor să-şi atingă scopurile. Câteva din cele mai relevante definiţii ale managementului: „Managementul presupune atingerea scopurilor organizaţiei printr-o conducere efectivă şi eficientă, ca urmare a planificării, organizării, coordonării şi controlului resurselor organizaţiei”(Richard L.Draft – Managemenrt, New York, The Dryden Press, 1989) „Managementul reprezintă integrarea şi coordonarea eficace şi eficientă a resurselor în scopul atingerii obiectivelor dorite.”(A.M. Hitt, R.D. Mathis – Management: Concepts and Effective Practice, 1089) „Managementul este procesul îndeplinirii obiectivelor organizaţiei lucrând cu şi prin intermediul oamenilor, precum şi al altor resurse ale organizaţiei.” (Samuel C. Certo – Managementul modern) Mare majoritatea specialiştilor sunt de acord că, în prezent, conceptul de management are trei accepţiuni: - managementul ca proces (grupare de activităţi specifice de conducere); - managementul ca mentalitate a conducătorilor (a echipei de condicere – management team); - managementul ca disciplină ştiinţifică şi artă a practicanţilor.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.