Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 84 în total
Cuvinte : 23305
Mărime: 1.06MB (arhivat)
Publicat de: Ani D.
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Grigore Aurica
UNIVERSITATEA „DANUBIUS” GALAŢI FACULTATEA DE ŞTIINŢE ECONOMICE SPECIALIZAREA: CONTABILITATE ŞI INFORMATICĂ DE GESTIUNE

Cuprins

  1. Capitolul I. Managementul strategic – sursă de obţinere a avantajului competitiv 3
  2. 1.1. Definirea componentelor strategiei 3
  3. 1.2. Tipologia strategiilor 14
  4. 1.3. Managementul strategic ca o formă de conducere modernă 23
  5. 1.4. Conceptul de performanţă şi evaluarea acesteia la nivel de firmă 30
  6. Capitolul 2. Strategii competitive în domeniul marketingului internaţional 34
  7. 2.1. Abordare generală a strategiilor concurenţiale 36
  8. 2.2. Strategii concurenţiale bazate pe avantajul concurenţial 43
  9. 2.3. Strategii concurenţiale bazate pe poziţia pe piaţă 47
  10. 2.4. Analiza concurenţilor 51
  11. Capitolul 3. Studiu de caz: Starea actuală a mediului concurenţial românesc 57
  12. Concluzii 78
  13. Bibliografie 80

Extras din licență

Capitolul I. Managementul strategic – sursă de obţinere a avantajului competitiv

1.1. Definirea componentelor strategiei

Odată cu trecerea la economia de piaţă, managerii trebuie să se adapteze rapid la cerinţele conducerii impuse de noile condiţii, să însuşească noile concepţii, metode şi tehnici manageriale pentru a putea asigura dezvoltarea întreprinderilor şi creşterea performanţelor acestora în condiţiile unui mediu concurenţial puternic.

În condiţiile actuale, când în economia României încă nu toate lucrurile sunt aşezate, iar gradul de instabilitate a factorilor externi este înalt, un management performant nu poate funcţiona fără o strategie bine gândită. Iată de ce, din cadrul tuturor factorilor ce determină procesul de redresare şi dezvoltare a activităţii întreprinderilor, pe prim-plan se situează utilizarea strategiilor adecvate care ar putea asigura sporirea performanţelor întreprinderilor şi creşterea competitivităţii acestora.

Actualmente, în mass-media tot mai frecvent devine utilizat cuvântul „strategie”. În continuare se vor examina diverse abordări ale acestui termen în scopul determinării şi folosirii corecte în practică.

În literatura economică de specialitate se expune o multitudine de definiţii şi concepte privind strategia ca componenta de bază a managementului strategic, autorii punând accent pe diferite aspecte considerate mai importante.

Din momentul apariţiei termenul „strategia” făcea parte din terminologia militară. Pentru prima dată acest cuvânt a fost utilizat în China Antică cu circa 2500 ani în urmă de către Sun-Tzu care este cunoscut ca marele strateg militar. În cartea sa „Arta războiului” filosoful a descris o strategie originală de conducere a unui război, stabilind modalităţile de prevedere a planului duşmanului şi de asigurare a propriei sale protecţii, ci nu certarea distrugerii armatei acestuia.

Analizând esenţa conceptului de strategie în domeniul militar, deja se poate constata faptul, că ea se bazează nu numai pe modalităţile de luptă, ci are la temelia sa un plan de lungă durată care include multitudinea obiectivelor stabile şi valoarea resurselor necesare pentru atingerea scopului final – victoriei.

Multe dicţionare explicative şi la momentul actual definesc strategia ca modalitatea de planificare şi desfăşurare a campaniilor militare. De exemplu, „Dicţionarul de neologisme” defineşte strategia ca „arta de a folosi cu dibăcie toate mijloacele disponibile în vederea asigurării succesului într-o luptă”. În ceea ce priveşte lupta la nivel de întreprindere, ea are sens de luptă concurenţială, atunci când competitivitatea firmei are tendinţă de scădere.

Primele încercări de utilizare a strategiei în conducerea întreprinderilor au avut loc încă în anii 20-30 ai secolului trecut. Însă, termenul „strategia” a intrat în vocabularul managerial numai în anii 1950-1960, când un rol deosebit de important i-a revenit modului de adoptare a întreprinderii la schimbările neprevăzute în mediul extern.

În prezent termenul de strategie se utilizează cu semnificaţii diferite în mai multe domenii de activitate:

- În domeniul militar, strategia este partea componentă a artei militare care se ocupă cu problemele pregătirii, planificării şi desfăşurării războiului şi operaţiunilor militare;

- În domeniul teoriei jocurilor, strategia este un plan complet care specifică opţiunile pe care le are jucătorul în orice situaţie posibilă;

- În domeniul managementului, strategia presupune o stare de luptă, o confruntare între organizaţii pe un teren reprezentat de piaţă.

Prima abordare ştiinţifică a strategiei a apărut în lucrarea lui Alfred Chandler „Strategy and Structure” publicată în 1962. Autorul defineşte strategia ca „determinarea pe termen lung a scopurilor şi obiectivelor întreprinderii, adoptarea cursurilor de acţiune şi alocarea resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor” . După părerea lui Ovidiu Nicolescu principalul neajuns al acestei definiţii constă în absenţa diferenţierii procesului de elaborare a strategiei de strategia însuşi. Autorul este totalmente de acord cu observaţia menţionată anterior. Analizând această definiţie, ca o sugestie de îmbunătăţire poate fi propusă indicarea scopului final pentru care este necesar de a formula şi de a implementa obiectivele sus-numite.

Unul dintre primii autori care a realizat diferenţierea între strategie ca atare şi procesul de elaborare a acesteia a fost Igor Ansoff. Conform conceptului său strategia este definită ca ansamblul tuturor criteriilor de decizie care determină comportamentul unui agent economic.

Savantul Igor Ansoff divizează criteriile sus-numite în patru grupe :

- criteriile cu ajutorul cărora întreprinderea îşi poate evalua performanţele în momentul actual şi pe viitor;

- criteriile de strategie administrativă bazate pe raporturile interne şi procedurile din interiorul întreprinderii;

- criteriile strategiei comerciale scopul cărora este de a reglementa raporturile firmei cu mediul său prin formarea cuplului produs/piaţă;

- criteriile operaţionale pe care le urmează întreprinderea pe piaţa cotidiană a activităţilor.

Bibliografie

1. Ansoff I., Stratégie et développement de l’entreprise. Les Editions d’Organisation, Paris, 1996.

2. Avram M., Industria alimentară – creşterea potenţialului concurenţial // Tribuna Economică – 1998 – Nr.1.

3. Băcanu B., Management strategic. Editura Teora, Bucureşti, 1998.

4. Bărbulescu C., Managementul producţiei industriale. Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1995.

5. Bărbulescu C., Sisteme strategice ale întreprinderii. Editura economică, Bucureşti, 1999.

6. Borza A., Repere teoretice în abordarea strategiei de firmă // Tribuna Economică – 1996 – Nr.49.

7. Ciobanu I., Management strategic. Editura Polirom, Iaşi, 1998.

8. Constantinescu D. şi colectiv, Management strategic. Colecţia Naţională, Bucureşti, 2000.

9. Daft R., Management, The Dryden Press, New York, 1992.

10. Dinu E., Strategia firmei. Editura economică, Bucureşti, 2000.

11. Grigore A. - Marketing Editura TERRA NOSTRA, Iaşi, 2007

12. Grigore A. - Marketingul Serviciilor Editura Fundaţiei Academice Danubius, Galaţi, 2008

13. Grigore A. - Marketing General Editura ZIGOTTO a Fundaţiei Academice Danubius, Galaţi, 2008

14. Keynes JM: „Teoria generală a folosirii mâinii de lucru, a dobânzii şi a banilor”, Editura Ştiinţifică 1970.

15. Philip Kotler „Marketing Management’’ McGraw Hill New York, 1998

16. Kotter H., Culture et performance. Les Editions d’Organisation, Paris, 1992.

17. Marcu F., Maneca C., Dicţionar de neologisme. Editura Academiei, Bucureşti, 1978.

18. Moraru I., Strategii creative transdisciplinare. Editura Academiei Române, Bucureşti, 1992.

19. Nicolescu O. (coord.), Sistemul decizional al organizaţiei. Editura Economică, Bucureşti, 1996.

20. Nicolescu O., Strategii manageriale de firmă. Editura Economică, Bucureşti, 1998.

21. Nicolescu O., Verbomcu I., Management. Editura Economică, Bucureşti, 1999.

22. Niculescu M., Diagnostic global strategic. Editura Economică, Bucureşti, 1997.

23. Pierce J., Robinson R., Explaining Corporative strategy. Irwin, Boston, 1991.

24. Porter M., L’avantage concurrentiel. InerEdtions, Paris, 1986.

25. Rue L., Holland P., Strategic Management, Concepts and Experiences. Mc. Graw-Hill Company, New York, 1996.

26. Russu C., Management. Editura Expert, Bucureşti, 1999.

27. Rusu C., Managementul întreprindeilor mici şi mijlocii. Editura Expert, Bucureşti, 1996.

28. Thompson A., Strickland A., Strategic management. Concepts and Cases, Irwin Homewood, Boston, 1987.

29. Tureac Cornelia Elena “Management strategic “ – Tratat -, Ed. Didactică si Pedagogică Bucuresti, 2008

30. Tureac C. – Dicţionar economic. Culegere de termeni economici, Ed. Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 2008

Preview document

Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 1
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 2
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 3
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 4
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 5
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 6
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 7
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 8
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 9
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 10
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 11
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 12
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 13
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 14
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 15
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 16
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 17
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 18
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 19
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 20
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 21
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 22
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 23
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 24
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 25
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 26
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 27
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 28
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 29
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 30
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 31
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 32
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 33
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 34
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 35
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 36
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 37
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 38
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 39
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 40
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 41
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 42
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 43
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 44
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 45
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 46
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 47
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 48
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 49
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 50
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 51
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 52
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 53
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 54
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 55
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 56
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 57
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 58
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 59
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 60
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 61
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 62
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 63
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 64
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 65
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 66
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 67
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 68
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 69
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 70
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 71
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 72
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 73
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 74
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 75
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 76
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 77
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 78
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 79
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 80
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 81
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 82
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 83
Strategii Competitive în Mediul Concurențial Actual - Pagina 84

Conținut arhivă zip

  • Strategii Competitive in Mediul Concurential Actual.doc

Alții au mai descărcat și

Cercetare de Marketing Privind Perfecționarea Serviciilor de Transport Comercial în Economia Românească

Cuvânt înainte Economiile moderne funcţionează prin intermediul transporturilor. Transporturile participă alături de alte domenii de activitate la...

Business plan - metodă statistică de fundamentare a strategiilor economice

INTRODUCERE În lumea de azi, managerii sunt confruntaţi cu probleme complexe şi situaţii noi.Ei trebuie să asigure folosirea eficientă a...

Strategii de marketing ale liderilor de pe segmentul marilor distribuitori

CAP. I – Strategiile de piaţă a distribuitorilor Este important pentru orice afacere, în cadrul procesului complex de planificare a activităţii pe...

Analiza Concurenței prin Prețuri

INTRODUCERE Mediul economic este, în prezent, în majoritatea ţărilor un mediu prin excelenţă dinamic şi puternic concurenţial, iar tendinţa...

Studiu privind piața produselor agroalimentare

Statul de-a lungul timpului, indiferent de forma sa de organizare, şi-a creat întotdeauna un sistem de control ale cărui principale obiective au...

Logistică Colgate Palmolive

Capitolul I – Sinteza teoretica logistica si management logistic 1.1.Definiţii şi terminologie Conceptul de sistem apare in forme incipiente in...

Piața cu Concurență de Oligopol

INTRODUCERE Monopolul şi concurenţa perfectă sunt două forme extreme de piaţă, în analiza tradiţională. Între aceste două forme se găsesc alte...

Implementarea unui sistem logistic performant la SC Brădet SRL

INTRODUCERE „ Conceptul de logistică a fost utilizat pentru prima dată în domeniul militar. Logistica era privită ca o parte a artei războiului,...

Te-ar putea interesa și

Rolul informației contabile în managementul modern

Introducere Economia actuala este globală, deschisă şi imediată. Succesul firmei moderne depinde în directă măsură de capacitatea managerilor şi a...

Analiza Concurenței prin Prețuri

INTRODUCERE Mediul economic este, în prezent, în majoritatea ţărilor un mediu prin excelenţă dinamic şi puternic concurenţial, iar tendinţa...

Tendințe privind Competitivitatea Serviciilor Turistice din România

CAPITOLUL 1. LOCUL TURISMULUI ÎN ECONOMIA ROMÂNEASCĂ. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII TURISTICE DIN ROMÂNIA Turismul mobilizează nenumărate rezerve şi...

Rentabilitatea Firmei de Turism

Rentabilitatea firmei de turism 7 CAPITOLUL I ACTIVITATEA TURISTICA. ORGANIZAREA SI REGLEMENTAREA ACTIVITATII TURISTICE Turismul reprezinta un...

Hotel Restaurant Belvedere strategie de schimbare organizațională

MATRICEA SCHIMBĂRILOR ORGANIZAŢIONALE I - PREZENTAREA SOCIETĂŢII COMERCIALE 1. Informaţii Hotel BELVEDERE Hotelul Belvedere este situat in...

Strategia de schimbare organizațională

Conceptul de schimbare Schimbare organizatorică sau managementul schimbarii Schimbarea este un imperativ al lumii sociale şi economice iar în...

Cultura Organizațională

I. Definirea culturii organizaţionale Este incontestabil faptul că trăim cu toţii într-o societate organizaţională. Esenţa raţiunii existenţei...

Analiza mediului concurențial al Hotelului Ambient din Brașov

Notiuni introductive Concurenta presupune existenta a doua sau mai multe întreprinderi care activeaza în cadrul unei piete pentru atragerea unui...

Ai nevoie de altceva?