Strategii Metodice Utilizate in Vederea Stimularii si Dezvoltarii Creativitatii Elevilor din Clasele I-III

Cuprins licenta Cum descarc?

MOTTO 
INTRODUCERE 3
Capitolul 1 Rolul creativitatii in invatamantul matematic la elevi 5
1.1 Conceptul de creativitate 5
1.2 Actul de creatie si fazele lui 7
1. 3 Factorii creativitatii 8
1. 4 Factorii intelectuali 8
1.5 Factorii nonintelectuali 10
1.6 Educarea capacitatilor creatoare la elevi 12
1.7 Matematica - teren delimitat de dezvoltare a capacitatii creatoare a elevilor 14
Capitolul 2 Dezvoltarea creativitatii elevilor prin metode clasice si moderne in predarea matematicii in ciclul primar 16
2.1 Problematizarea 16
2.2 Invatarea prin descoperire 18
2.3 Exercitiul 22
2.4 Algoritmizarea 27
2.5 Jocuri didactice 31
2.6 Compunerea problemelor - mijloc de dezvoltare a gandirii elevilor 37
2.7 Preocupari personale privind formarea priceperilor si deprinderilor de rezolvare a problemelor in vederea dezvoltarii creativitatii elevilor din ciclul primar 43
Capitolul 3 Metodologia cercetarii stintifice 45
3.1 Ipoteza si obiectivele cercetarii 45
3.2 Prezentarea esantionului de lucru 46
3.3 Etapele cercetarii 47
3.4 Desfasurarea cercetarii si interpretarea rezultatelor 47
CONCLUZII 60
BIBLIOGRAFIE 62
ANEXA 1 63
ANEXA 2 65
ANEXA 3 67


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Stiintele educatiei joaca un rol din ce in ce mai influent in viata societatii contemporane, si aceasta ca un efect sine qua non al dezvoltarii stiintei si tehnicii, care impune matematicizarea domeniilor economico-sociale. Tocmai de aceea, insusirea matematicii de catre elevi a devenit o necesitate stringenta, careia trebuie sa-i acordam atentia cuvenita, incepand cu ciclul primar, cand studiul matematicii devine o disciplina de invatamant stiintific organizata.
M-am oprit la aceasta tema, pe de o parte avand in vedere marea importanta a gandirii matematice pentru viitor, iar pe de alta parte, pentru ca din experienta anilor de la catedra m-am convins ca invatatorul poate depista timpuriu elevii cu aptitudini spre gandirea productiva, creativa in matematica, se poate ocupa cu predilectie de dezvoltarea acestui tip de gandire, usurand in felul acesta sarcina formarii unor viitori matematicieni in verigile superioare de invatamant. 
Pentru a realiza depistarea acestei aptitudini timpuriu, invatatorul trebuie sa stapaneasca, pe de o parte, coordonatele teoretice ale conceptului de creativitate si psihologia copilului de 7-11 ani, iar pe de alta parte sa posede un arsenal de metode si procedee specifice dezvoltarii acestui tip de gandire.
In procesul de invatamant nu conteaza produsul elevilor ca valoare sociala ci, pe plan psihologic, intereseaza supletea solutiilor gasite pentru rezolvarea problemelor scolare solicitate de invatator, intereseaza masura in care solutiile gasite in rezolvarea problemei prin caracterul lor revelator, produc elevilor o stare de surpriza si in acelasi timp o traire intensiva pe plan afectiv.
Factorul esential pentru stimularea spiritului creator este relatia invatator-elev, atitudinea acestuia in clasa sau in afara ei. Totul depinde de invatator si invatatorul poate face pentru creativitatea elevilor aproape totul in conditiile actualei organizari a invatamantului.
In predarea matematicii invatatorul trebuie sa aiba in vedere mai mult capacitatea de a forma notiunile, decat facultatea de a le reproduce. Gandirea copilului se dezvolta prin exercitii si probleme rezolvate si nu prin acelea care se rezolva in fata lui. Astfel ca, prin utilizarea metodelor activ-participative se poate crea cadrul organizatoric al participarii directe a elevilor la propria lor instruire si formare.
In educarea creativitatii sunt deopotriva implicate: metodele, procedeele, relatia invatator-elev (autentic democratica si de cooperare), atitudinea invatatorului fata de elev (deschisa si receptiva fata de copil si de valorile creativitatii sale), precum si atmosfera creata in clasa de cadrul didactic.
Se contureaza astfel, ipoteza de lucru de la care am plecat: daca invatatorul reuseste sa depisteze timpuriu elementele aptitudinale ale gandirii productive matematice, el poate accelera ritmul de dezvoltare al acestei gandiri, prin procedee si tehnici de lucru specifice invatarii matematicii cu un prioritar caracter formativ.
Obligata sa-mi elaborez o metodologie adecvata de cercetare metodico- stiintifica, am constatat ca in domeniul metodologiei cercetarii stiintifice in invatamant exista studii numeroase si valoroase. De aceea, in realizarea lucrarii am cautat sa imbin elementele teoretice si bibliografia de specialitate cu experienta la clasa si sa aplic moduri concrete de lucru, sa finalizez analiza prin metode, tehnici, procedee, tipuri de exercitii si probleme care sa vina in interesul imbunatatirii predarii matematicii la ciclul primar.
Consider ca dezideratul principal al invatamantului este acela de a lupta impotriva rigiditatii si de a fi creator in fiecare moment al activitatii, de a participa activ si afectiv la procesul de dobandire a cunostiintelor, priceperilor si deprinderilor. Sta in puterea noastra de a utiliza in activitatea la clasa asemenea metode si procedee didactice care sa antreneze si sa stimuleze in cel mai inalt grad capacitatile si procedeele intelectuale ale elevilor, sa trezeasca interesul si curiozitatea acestora, sa inspire intregii actiuni de invatare un pronuntat caracter formativ.
Munca la clasa, contactul zilnic cu elevii in decursul celor 19 ani de activitate m-a determinat sa aleg aceasta tema de studiu si mi-a constituit veriga de lucru, cadrul direct al experientei mele didactice.
In aceasta lucrare voi incerca sa-mi exprim cateva opinii si sa prezint unele din metodele si procedeele pe care le-am utilizat pentru ca elevii mei sa simta atractie pentru matematica, sa lucreze cu placere, sa-i entuziasmeze permanent propriile lor progrese si sa le mobilizeze intreaga capacitate si energie pentru performante si succese tot mai mari.
Capitolul 1
Rolul creativitatii in invatamantul matematic la elevi
1.1. Conceptul de creativitate
Caracterizata printr-un inalt grad de complexitate si tehnicitate si printr-un ritm accelerat de dezvoltare, creativitatea a fost apreciata drept o insusire generatoare a progresului.
In depistarea si formarea aptitudinilor creatoare in educatia personalitatii active si inventive un rol hotarator il are scoala. Toti psihologii sustin ca toti copiii sunt receptivi pana in momentul cand adultii, prin sistemul lor educativ, prin autoritatea si disciplina impusa, nu le inabusa originalitatea. Depinde numai de sistemul educativ ca potentialul creator al unui individ sa se dezvolte sau sa se anihileze. Educatia este un act de creatie, iar educatorul un creator.
Termenul de creativitate are acceptiuni diferite, care nu se contrazic, ci mai degraba se completeaza.
Unii autori definesc creativitatea ca fiind aptitudine sau capacitate de a produce ceva nou si de valoare. Pentru altii creativitatea nu este aptitudine sau capacitate, ci proces, prin care se realizeaza produsul. Sunt unii pentru care creativitatea este orice rezolvare de probleme noi. Pentru altii creativitatea implica realizarea unui produs nou si de valoare pentru societate.
In Dictionarul de pedagogie acest concept este definit ca si capacitate de a realiza ceva nou, ca aptitudine si ca produs si proces. Este considerata un produs pentru ca se dovedette pe baza urmatorilor factori: flexibilitate, originalitate, fluenta, ingeniozitate, prin activitate, prin experienta. 
Ea este un proces, deoarece implica desfasurarea in timp, dezvoltari si retrageri ale factorilor si elementelor noi, invingerea unor obstacole.


Fisiere in arhiva (1):

  • Strategii Metodice Utilizate in Vederea Stimularii si Dezvoltarii Creativitatii Elevilor din Clasele I-III.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

CARTI:
1. Ana, D., Logel, D., Ana, M.L., Stroescu-Logel, E., (2005), Metodica predarii matematicii la clasele I-IV, Editura Carminis, Pitesti
2. Dima S., Paclea D., Tarca E., (1998), Jocuri logico-matematice pentru prescolari si scolari mici, editata de Revista invatamantului prescolar, Bucuresti
3. Dinuta N., (2003), Metodica predarii matematicii la clasele I-IV, Ed.Univ.din Pitesti
4. Iftime, Gh., (1976), Jocuri logice pentru prescolari si scolari mici, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti
5. Magdas, I., Valcan, D., (2007), Didactica matematicii in invatamantul primar si prescolar, Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca
6. Marcut I., (2008), Metodica predarii matematicii in invatamantul primar, Ed.Alma Mater, Sibiu
7. Neacsu, I., Dascalu, Gh., Rosu, M., Radu, H., Roman, M., Tagarta, V., Zafiu, Gh., (1988), Metodica predarii matematicii la clasele I-IV, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti
8. Neacsu, I., Galeteanu, M., Predoi, P., (2001), Didactica matematicii in invatamantul primar, Editura Aius, Craiova
9. Neagu, M., Streinu-Cercel, G., Eriksen, E.I., Eriksen, E.B., Nedita, N., (2006), Metodica predarii matematicii / activitatilor matematice, Editura Nedion, Bucuresti
10. Postelnicu C.,(2000), Fundamente ale didacticii scolare, Ed.Aramis, Bucuresti
11. Stoica A., (1993), Creativitatea elevilor, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti
12. Stoica M., (1995), Pedagogie Scolara, Ed.Gheorghe Cartu Alexandru, Craiova
REVISTE:
1. Revista Invatamantul primar, Nr.2001/2002, Ed.Discipol
2. Revista Invatamantul primar, Nr.2,3 /2000, Ed.Discipol
3. Revista Invatamantul primar, Nr.4/2000, Ed.Discipol


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!