Studierea influentei statutului social individual dezirabil asupra comportamentului consumatorului

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 4
Cap. I. Comportamentul consumatorului 5
1.1. Conceptul de comportament al consumatorului 5
1.2. Modele teoretice ale comportamentului consumatorului 8
1 3. Importanta studierii comportamentului consumatorului 16
Cap. II. Factorii care influenteaza comportamentul consumatorului 18
2.1. Factorii economici 19
2.2. Factorii demografici 20
2.3. Factorii psihologici 20
Cap. III. Rolul claselor sociale in formarea si stratificarea comportamentului de
cumparare si consum 28
3.1. Generalitati privind clasele sociale 28
3.1.1. Ce este clasa sociala 28
3.1.2. Aplicatii ale stratificarii sociale in marketing 30
3.2. Modul de reflectare a apartenentei la o clasa sociala in comportamentul de cumparare si consum 32
3.2.1. Masurarea claselor sociale 32
3.2.2. Rolul decisiv a intelectualilor in formarea preferintelor de consum in randul populatiei 36
3.3. Influenta statutului social asupra comportamentului consumatorilor 37
Cap. IV. Cercetarea statutului social, individual dezirabil al populatiei
municipiului Resita 41
4.1 Consideratii generale asupra metodologiei cercetarii 41
4.2 Realizarea studiului cantitativ .43
4.3 Prezentarea si interpretarea rezultatelor cercetarii 47
4.3.1 Prezentarea si interpretarea rezultatelor cercetarii pe total esantion si
dupa criteriul de sexe 47
4.3.2. Prezentarea si interpretarea cercetarii dupa criteriul de varsta 50
4.3.3 Prezentarea si interpretarea rezultatelor dupa criteriul de ocupatie 55
4.4 Concluziile cercetarii situatiei statutului social individual dezirabil. 58
Concluziile generale ale lucrarii 60
Bibliografie 62
Anexe 63


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Din totdeauna, in vremuri de schimbari, oamenii s-au aflat confruntati cu probleme inedite. Ceea ce desemnam azi indeobste prin sintagma ,,tranzitie catre economia de piata" aduce, printre altele, un aspect pe cat de complex, pe atat de dificil: acela ca, dincolo de declaratii, omul trebuie sa constituie la modul real, scopul actiunilor noastre.
Intreprinderea dobandeste profitul visat doar satisfacand trebuintele si aspiratiile consumatorilor. Iesind din economia de comanda, si propunandu-si succesul in afaceri, agentii economici se vad nevoiti, din ce in ce mai mult, sa recunoasca aceasta realitate si sa invete a i se conforma, sa-si inteleaga consumatorul caruia se adreseaza pentru a-1 servi. Pe de alta parte, consumatorul insusi cunoaste mutatii esentiale: de la preocuparea constanta si stresanta de a gasi ce sa cumpere, el invata, zi de zi, sa aleaga. Este, pentru aceasta etapa, un exercitiu cel putin la fel de dificil, dar necesar.
In conceperea noilor produse si servicii destinate lansarii pe piata, perfectionarii produselor existente, selectia campaniilor promotionale, cunoasterea pietei careia ne adresam prin investigarea comportamentului consumatorului, se constituie intr-un necesar punct de pornire, in acest context, lucrarea urmareste comportamentul consumatorului resitean in conditiile unei tranzitii spre o economie de piata libera si democratica, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Putem vorbi deja nu de un consumator local ci de unul european, cu dorinte, aspiratii si nevoi din ce in ce mai selective si mai elevate. De aceea, consider ca o analiza a comportamentului social individual dezirabil al populatiei Municipiului Resita constituie o problematica de interes mai ales pentru marketeri, dar si pentru conducerea firmelor care actioneaza pe piata resiteana.
Cap.I. COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI
1.1. Conceptul de comportament al consumatorului
Comportamentul de cumparare al consumatorului, ca domeniu recent de cercetare al marketingului, se refera la comportamentul consumatorilor finali, care cumpara bunuri si servicii pentru consum personal -  persoane individuale si gospodarii - prin care isi satisfac cerintele curente sau isi indica rolul in societate.
Exista si consumatori organizationali, care cumpara bunuri sau servicii in numele organizatiei pentru care lucreaza, in vederea producerii altor bunuri si servicii, al caror comportament are o serie de trasaturi caracteristice, dar ele nu fac obiectul analizei noastre din acest capitol.
Ca in orice nou domeniu, abordarile conceptuale ale comportamentului consumatorului cunosc o mare varietate, ce exprima pe de-o parte complexitatea acestuia, dar si atentia de care se bucura din partea specialistilor. 
In general, comportamentul este un ansamblu de reactii exterioare prin care individul raspunde la stimuli. Din punct de vedere psihologic, comportamentul desemneaza ceea ce este obiectiv observabil in reactia globala a individului, independent de ceea ce declara, de gandurile si atitudinile sale psihologice. Din punct de vedere sociologic, comportamentul este activitatea subiectului intr-o situatie sociala data [19] .
Psihologul american Harold Leavit precizeaza, ca trei sunt elementele esentiale ce definesc comportamentul uman: stimulul ce reprezinta cauza; nevoia care este dorinta ce se poate infaptui; obiectivul care este scopul acestuia. Cum nevoile se multiplica in proportie exponentiala, datorita progresului tehnico-stiintific ce conduce la inventarea altora, iar nevoia satisfacuta duce la aparitia altora, evident comportamentul individului se schimba si el.
Marketingul abordeaza notiunea de comportament al consumatorului atat in sens restrans, cat si in sens larg, dar cei mai multi specialisti se plaseaza cu definirea lui intre cele doua extreme.
Astfel, in sens restrans comportamentul consumatorului reflecta "conduita oamenilor in cazul cumpararii si / sau consumului de bunuri si servicii" [11] , iar in sens larg "el cuprinde intreaga conduita a utilizatorului final de bunuri materiale si imateriale, incluzand, de exemplu, si comportamentul alegatorilor, al pacientilor unui medic sau al enoriasilor fata de biserica"[32] .
Cunoscutii specialisti J. F. Engel, R. D. Blackwell si D.T. Miniard in lucrarea " Consomer Behaviour " (ed. 5-a The Dryden Press, l986) definesc comportamentul consumatorului prin " acele actiuni ale indivizilor implicati direct in procesul de obtinere si utilizare a bunurilor si serviciilor, inclusiv procesul de decizie care precede si determina aceste acte". 
Asociatia Americana de Marketing defineste comportamentul consumatorului ca " o interactiune referitoare la impresie si perceptie, conduita si intamplari naturale comune prin care fiintele umane isi dirijeaza schimbarile survenite in propriile vieti ".
Evident, am putea prezenta si alte incercari de delimitare ale acestui concept, dar consideram, ca prin sistematizarea acestora se pot puncta cateva aspecte esentiale, definitorii pentru comportamentul consumatorului:
-  comportamentul consumatorului este un sistem complex de manifestari, atitudini, motivatii, decizii;
-  dezvoltarea individualitatii omului atat pe cale naturala, cat si prin educatie, se reflecta in comportarea lui prin preferinte, antipatii, credinte, atitudini si valori, pozitie ocupata in societate, anturajul frecventat, etc. Astfel prin combinarea circumstantelor individuale si a psihologiei se vor influenta deciziile de cumparare ale fiecarui individ;
-  comportamentul consumatorului este dinamic, atat datorita evolutiei in timp a generatiei de consumatori confruntati cu schimbarile pe care ei le produc, cat si datorita aparitiei de noi factori ce influenteaza direct comportamentul acestora. Modificarea in timp, determina pe producatori sa monitorizeze permanent clientii pentru a avea siguranta unei perceptii reale, corecte;
-  comportamentul consumatorilor determina interactiuni si de aceea este important de stiut " ce cred consumatorii (perceptie), ce simt (impresie) si ce fac (conduita), care sunt lucrurile si locurile care influenteaza " [1];
-  comportamentul consumatorului este reactia individului la diferite variabile endogene si exogene.
-  comportamentul consumatorilor determina schimburi intre oameni si de aceea " in cazul relatiei dintre consumator care dimensioneaza cererea si producator, care dimensioneaza oferta pe piata, cunoasterea reciproca este esentiala atat in procesul de cumparare, cat si in cel al productiei de bunuri si servicii "[20] ;
-  comportamentul consumatorului, implica actiuni succesive sau concomitente pentru selectarea unei alternative sau alteia, concretizate in decizii [19];
-  sfera comportamentului consumatorului se largeste, mai ales datorita dezvoltarii si diversificarii sectorului serviciilor in sfera nelucrativa. Ca urmare " in acceptiunea actuala a marketingului social, comportamentul consumatorului presupune o astfel de abordare cuprinzatoare care exprima pozitia oamenilor, in aceasta calitate, fata de toate bunurile materiale si imateriale aparute in consumul final" [19].


Fisiere in arhiva (8):

  • 00.prima pagina.doc
  • 01.cuprins.doc
  • 02.Cap.1.doc
  • 03.Cap 2.doc
  • 04.Cap.3.doc
  • 05.Cap 4.doc
  • 06.Concluzii + Bibliografie.doc
  • 07.ANEXE.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Blythe Jim - The essence of consumer behaviour, Londra 1997
2. Boier Rodica - Comportamentul consumatorului, Ed. Graphix, Iasi, 1994 
3. Buell, VP. - Marketing Management, A Strategic Planning Approach, McGraw-Hill Book Company, New Zork s.a., 1984 
4. Catoiu I. - Comportamentul consumatorului. Teorie si practica, Ed. Economica, Bucuresti, 1998 
5. Demetrescu M.C. -- Modelul consumatorului si decizia de cumparare, Marketing, Management, Studii, Cercetari, Consulting, nr. 4/1993, Bucuresti, AROMAR
6. Demetrescu M.C. - Marketing, Ed. Europa Nova, 1992 
7. Dobre C. - Comportamentul consumatorului, Ed. Orizonturi universitare, 2000
8. Fekete Ildiko - Comportamentul consumatorului, Ed. Modus P.H., 2000
9. Fekete Ildiko - Studiul comportarii consumatorului, Ed. Eftimie Murgu, Resita, 2001 
10. Fekete Ildiko - Caiet de lucrari la seminariile de la disciplina ,,Comportamentul Consumatorului", Resita, 1996 
11. Florescu Constantin - Meseria de comerciant, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995 Florescu C. - Marketing, Ed. Marketer, 1992 
12. Foxall G -  Consumer Behavior: A Practical Guide, Routledge, Londra, 1980, p. 81
13. Glenn Walters C. s.a. - Consumer behavior, South-western publising Co., Cincinati,Ohio, 1989
14. Gheorghe Ionescu - Dimensiunile culturale ale managementului, Editura Economica, Bucuresti, 1996 
15. Katz Daniel -  The Functional Approach to the Study of Attitudes, in Pulbic Opinion Quarterly, March 1975
16. Kotler Philip - Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1998
17. Kotler Philip- Principiile marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998 
18. Maslow A. -  Motivation and Personality, Harper and Row, New York, 1958
19. Malcomete P., coord. -  Dictionar de marketing, Ed. Junimea, Iasi, 1979, p. 72
20. Mihut I., Pop M. -  Consumatorul si managementul ofertei, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1996, p. 14
21. Miron MA. - Comportamentul consumatorului, Ed. AII, Bucuresti, 1996 
22. Negrat C. - Marketing, Ed. Amphora, 1997 
23. Patriche D. - Protectia consumatorului in economia de piata, Ed. Atheneum, 1993 
24. Plaias Ioan - Comportamentul Consumatorului, Ed. Intelcredo, Deva, 1997 
25. Pride M.W., Ferell O.C. -  Marketing -  Concepts and Strategies, Ed. a 7-a, Houghton Miffin Company, Boston, 1991
26. Prutianu Stefan s.a. - Inteligenta Marketing Plus, Ed. Polirom, Bucuresti, 1999 
27. Purcell Theodore - Management and the Ethical Investors, in Harvard Business Review, September-October, 1979
28. Ross Irvin - New Lawless are big Companies, Fortune, December, 1980 
29. Sasu C. -  op. cit., p. 86
30. Skinner, I.S. - Marketing, Houghton Mifflin Co., Boston, 1990
31. Solomon M. -  Consumer Behavior: Buyng, Having and Being, Prentice Hall, 2004, pp. 118 -  120
32. Werner Kroeber Riel -  Konsumentenvertalten -  Auflage, Verlag Franz Vahlen, Munhen, 1990, p. 1


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!