Cuprins
- Cap.1. Introducere. 1
- Cap.2. Instalaţii de alimentare pentru motoarelor cu aprindere prin scânteie (m.a.s.). 3
- 2.1. Generalităţi. . 3
- 2.2. Instalaţii pentru injecţie de benzină asistate electronic . 6
- 2.3. Studiul constructiv-funcţional al principalelor sisteme de injecţie de benzină asistate electronic . 10
- Cap.3. Instalaţii de alimentare pentru motoarelor cu aprindere prin comprimare (m.a.c.). 30
- 3.1. Arderea normală în motoarele tip M.A.C. 30
- 3.2. Soluţii constructive ale instalaţiilor de alimentare M.A.C. 33
- 3.3. Pompe de alimentare cu combustibil pentru motoarele cu aprindere prin comprimare . 35
- 3.4. Necesitatea utilizării filtrelor de combustibil. 40
- Cap.4. Calculul comparativ al pompelor de alimentare cu membrană şi a celor centrifuge. Soluţia optimă de filtrare a combustibilului. 45
- 4.1. Calculul pompei de alimentare cu membrană. 45
- 4.2. Calculul pompei electrice centrifuge cu palete. 54
- 4.3. Analiză comparativă asupra pompelor de alimentare. 57
- Cap.5. Calculul comparativ al filtrelor de combustibil şi determinarea soluţiei optime de filtrare. 59
- Cap.6. Soluţii constructive ale rezervoarelor şi conductelor de joasă presiune din cadrul instalaţiei de alimentare. 62
- 6.1. Generalităţi. . 62
- 6.2. Rezervorul de combustibil . 63
- Bibliografie. 73
Extras din licență
CAPITOLUL 1
INTRODUCERE
În ultimul deceniu importurile de maşini cât şi modernizarea liniilor de fabricaţie la fabricile proprii, au dus la îmbunătăţirea motoarelor cu ardere internă, şi implicit a instalaţiilor de alimentare cu combustibil a motoarelor cu aprindere prin scânteie (M.A.S.) şi a motoarelor cu aprindere prin compresie (M.A.C.).
Pentru toate destinaţiile se fabrică astăzi tipuri noi de instalaţii pentru alimentarea motoarelor cu caracteristici tehnice şi economice superioare. Se produc astfel de noi tipuri de carburatoare şi sisteme de injecţie, cu performanţe superioare. A crescut astfel atât calitatea instalaţiilor de alimentare cu combustibil a motoarelor, cât şi metodele de exploatare, întreţinere şi reglare a acestora. Funcţionarea normală a instalaţiei de alimentare cu combustibil a motoarelor, nu reprezintă numai o condiţie pentru siguranţa funcţionării motorului; abaterile de la dozajul normal al amestecului, care sunt provocate de dereglarea sau uzura sistemelor de alimentare, influenţează negativ economia de combustibil şi durata de serviciu a motorului. Tema proiectului urmăreşte să contribuie la cunoaşterea unor tipuri de sisteme de alimentare străine asimilate în ţară, la o mai bună cunoaştere a acestor sisteme de alimentare şi a particularităţilor lor constructive. În proiect se ţine seama de progresele realizate în industria de motoare din ţara noastră şi prezintă în detaliu echipamente de alimentare străine asimilate recent în ţară.
Totodată, s-a avut în vedere că în ultimii ani parcul de autovehicule din ţara noastră s-a lărgit, în acelaşi timp diversificându-se cu o serie de modele străine care constituie în prezent un procent majoritar al parcului auto din România.
Se prezintă totodată şi procedee de deservire şi întreţinere folosite la instalaţiile de alimentare. Instalaţia de alimentare are rolul de a alimenta cilindrul cu combustibil şi aer necesar arderii şi de a evacua gazele arse. După modul de formare a amestecului carburant, acesta diferă:
- la M.A.S., amestecul se formează în exterior, din benzină şi aer
(în carburator) şi continuă în timpul curselor de admisie şi compresie;
- la M.A.C., amestecul se formează în interiorul cilindrului, la
sfârşitul cursei de compresie a aerului, când se injectează motorină.
O excepţie este cazul M.A.S. cu injecţie de benzină, la care formarea amestecului de ardere se realizează în interiorul cilindrului. Unele motoare pot folosi în locul combustibililor lichizi, gaze lichefiate (G.P.L.) sau combustibili sintetici.
CAPITOLUL 2
INSTALAŢII DE ALIMENTARE PENTRU MOTOARELOR CU APRINDERE PRIN SCÂNTEIE (M.A.S.)
2.1. Generalităţi
Structura instalaţiei de alimentare a motoarelor cu aprindere prin scânteie conţine totalitatea organelor care asigură alimentarea cu benzină şi aer diferenţa făcându-se la procedeul de prelevare a combustibilului care poate fi prin cădere liberă, cu ajutorul unei pompe sau mixt.
În primul caz, benzina circulă în instalaţie datorită nivelului superior (300-500mm) la care se plasează rezervorul; soluţia, deşi foarte simplă, este rar folosită deoarece nivelul lichidului în rezervor se modifică în timpul deplasării vehiculului pe teren accidentat sau în pantă; în plus nu se poate asigura presiunea necesară traversării filtrului de combustibil.
Alimentarea prin pompă elimină aceste deficienţe şi permite amplasarea rezervorului în orice parte a vehiculului.
Alimentarea mixtă asigură circulaţia combustibilului de la rezervor la motor atât prin plasarea rezervorului la un nivel mai ridicat decât carburatorul sau pompa de injecţie cât şi de acţiunea unei pompe de combustibil. Această metodă prezintă avantajul de asigurare a funcţionării motorului chiar în cazul defecţiunii pompei de combustibil, asigurând alimentarea prin cădere.
În cilindrii motorului cu aprindere prin scânteie, către sfârşitul procesului de comprimare, amestecul de aer şi combustibil, împreună cu gazele arse reziduale, se găseşte în fază gazoasă, şi la un grad mare de omogenizare. Aprinderea forţată a acestui amestec se realizează prin producerea a unei scântei electrice între electrozii bujiei.
Desfăşurarea procesului de lucru al motorului depinde în foarte mare măsură de funcţionarea instalaţiei de alimentare.
Pentru a asigura o funcţionare normală motorului, instalaţia de alimentare trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
• să asigure funcţionarea amestecului aer combustibil în bune condiţii;
• să asigure debitarea fără întrerupere a combustibilului din rezervor spre carburator sau pompă de injecţie;
• să asigure calitatea de combustibil corespunzătoare regimului de funcţionare a motorului;
• să nu permită pătrunderea în combustibil a impurităţilor mecanice din afară şi să asigure reţinerea acestora şi a apei din combustibil la debitarea către motor;
• să permită păstrarea unei cantităţi de combustibil care să asigure funcţionarea motorului un anumit timp.
Preview document
Conținut arhivă zip
- BIBLIOGRAFIE.doc
- Coperta.doc
- cuprins.doc
- Studii Privind Sistemul de Alimentare a Motoarelor cu Ardere Interna.doc