Studiu privind Brokerul Vamal Precum si a Experientei Sale Internationale si Cooperarii in Domeniul Vamal

Cuprins licenta Cum descarc?

Cuprins
INTRODUCERE 3
Capitolul I POLITICA VAMALA A REPUBLICII MOLDOVA 5
1.1 Principii generale de vamuire 5
1.2 Cadrul normativ in domeniul activitatii vamale 11
1.3 Simplificarea si armonizarea procedurilor vamale 16
1.4 Aspecte cantitative privind obiectul activitatii organelor vamale 22
Capitolul II ASPECTE TEORETICE SI PRACTICE PRIVIND ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA BROKERULUI VAMAL 27
2.1 Notiunea de broker vamal 27
2.2 Activitatea brokerului vamal. 28
2.3 Drepturile, obligatiile si responsabilitatea brokerului vamal 37
2.4 Raporturile cu specialistul si reprezentantul 41
Capitolul III EXPERIENTA INTERNATIONALA SI COOPERAREA IN DOMENIUL VAMAL 44
3.1 Uniunea vamala 44
3.2 Cooperarea vamala si armonizarea legislatiei Republicii Moldova 51
3.3 Implementarea normelor internationale in politica vamala a RM 55
3.4 Rolul brokerului vamal pe plan international 63
CONCLUZII SI RECOMANDARI 66
BIBLIOGRAFIE 74
Acte normative: 74
Literatura: 75
Resurse Internet: 77
ANEXE 78


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Odata cu proclamarea independentei, Republica Moldova a demarat procesul de trecere la economia de piata, organizare economica indispensabil legata de fenomenul globalizarii. Dezvoltarea economica a tarii se bazeaza tot mai mult pe cooperarea internationala.
Unul dintre mecanismele menite sa asigure securitatea economica a statului este sistemul vamal. De rand cu alte mecanisme statale, Republica Moldova a avut nevoie de crearea si implementarea, intr-un termen scurt, a sistemului sau vamal. In acest scop institutiile vamale de pe teritoriul Republicii Moldova (ale sistemului vamal dizolvat al ex-URSS) au fost subordonate Guvernului Republicii Moldova. Conform deciziilor adoptate, a fost creat Departamentul de Stat pentru Controlul Vamal, stabilindu-se principalele directii de activitate: asigurarea exercitarii controlului la trecerea marfurilor si a mijloacelor, crearea centrelor de control si a punctelor de trecere la frontiera, formarea sistemului vamal de statistica si solutionarea problemei tarifelor vamale. Tot atunci s-a decis constituirea punctelor de trecere si control vamal si instituirea Inspectoratului Vamal. Au fost adoptate un sir de legi, hotarari ale Parlamentului, hotarari ale Guvernului care au drept obiectiv reglementarea activitatii vamale. De asemenea, Republica Moldova a incheiat un sir de acorduri bi- sau multilaterale si a aderat la unele mecanisme internationale in scopul colaborarii in sectorul vamal.
Incepand cu anul 1991, in Republica Moldova s-au depus eforturi considerabile pentru crearea bazei normative si organizatorice a activitatii vamale. Cu toate acestea, constatam ca in aceasta perioada nu s-a facut inca totul pentru a implementa integral principiile activitatii vamale. Situatia la zi din acest sector nu permite sa afirmam ca organele vamale exercita pe deplin atributiile, ca scopul de asigurare a securitatii economice a statului, de aparare a drepturilor si intereselor legitime ale persoanei in cadrul activitatii vamale este atins. Pe parcursul acestei perioade in cadrul activitatii vamale au aparut mai multe probleme care de repetate ori au fost in atentia opiniei publice. In contextul examinarii activitatii vamale, apare desigur si problema transparentei, coruptiei in acest sector.
Activitatea vamala se mai constituie din perceperea drepturilor de import si drepturilor de export, vamuirea, controlul si supravegherea vamala precum si din alte activitati de promovare a politicii vamale. Politica vamala, la randul sau, este parte integranta a politicii externe si interne a statului si cuprinde arealul pilonilor principali ce tin de asigurarea eficientei operatiunilor vamale, de reglementarea schimbului de marfuri pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, ajutorului acordat rezolvarii problemelor politice si comerciale privind protectia pietei interne si stimularea economiei nationale si a altor obiective stabilite de legislatie.
Scopul prezentei lucrari este de a examina complex activitatea vamala in Republica Moldova, in special a brokerului vamal - persoana juridica, inregistrata in conformitate cu legislatia, care detine licenta de broker vamal, eliberata de Departamentul Vamal si care efectueaza in nume propriu, dar pe contul si la solicitarea persoanei care o reprezinta, operatiuni de mediere in domeniul vamal. Se reflecta, in masura posibilitatilor, problemele care exista in acest domeniu, se inainteaza recomandari pentru ameliorarea situatiei, sporirea eficientei acestei activitati, asigurarea securitatii statului, mai cu seama a celei economice, apararea drepturilor si intereselor legitime ale persoanei in cadrul activitatii vamale.
Capitolul I
POLITICA VAMALA A REPUBLICII MOLDOVA
1.1 Principii generale de vamuire
Conform Codului Vamal, introducerea si scoaterea marfurilor si mijloacelor de transport din tara se efectueaza in functie de regimul vamal sub care sunt plasate conform procedurii de vamuire stabilite de acte normative (art. 22). La randul sau, regimurile vamale se stabilesc in functie de scopul operatiei si de destinatia marfurilor. In functie de regimul vamal se aplica restrictii la introducerea/scoaterea marfurilor, se percep drepturi de import/export, se acorda scutiri de drepturi, se stabilesc drepturile si obligatiile declarantilor, precum si responsabilitatea pentru incalcarea legislatiei. Din cele mentionate mai sus rezulta ca reglementarile netransparente si contradictorii in domeniul regimurilor vamale constituie un factor de baza ce faciliteaza fenomenul coruptiei in sectorul vamal.
Codul Vamal al Republicii Moldova stabileste 14 tipuri de regimuri vamale care, in principiu, corespund celor utilizate in practica internationala (pentru comparatie Codul Vamal din 1993 prevedea numai 4 regimuri vamale). Dat fiind faptul, ca prevederile Codului sunt de caracter general, iar actele care reglementeaza aplicarea acestuia nu au fost elaborate la timp, in activitatea curenta organele vamale s-au condus de regulamente si ordine ale Departamentului Vamal care, de fapt, nu au fost supuse expertizei juridice si nu au fost publicate in Monitorul Oficial, iar in lipsa acestora, deciziile autoritatilor vamale se bazau pe indicatiile administratiei si interpretarile personale. In consecinta, nu au fost excluse cazurile de autorizare neintemeiata a unor regimuri vamale, precum si acordarea de facilitati vamale in baza deciziilor persoanelor cu functii de raspundere. Numai in martie 2003 (cu intarziere de peste 3 ani) a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr.207 din 26 februarie 2003 vizand aprobarea Regulamentelor cu privire la aplicarea regimurilor vamale. Examinarea minutioasa a regulamentelor in cauza releva ca autorii acestora, probabil, aveau alte intentii decat cele de simplificare si armonizare a procedurilor vamale, deoarece este bine cunoscut faptul ca reglementarile si operatiunile complicate sunt principalele cauze ale coruptiei. Din acest context, rezulta necesitatea perfectionarii reglementarilor privind regimurile vamale prin transpunerea in legislatia nationala a principiilor stipulate in Conventia de la Kyoto.
Din toate 14 regimuri vamale existente cel mai des sunt utilizate importul si exportul, care prevad achitarea drepturilor de import (taxa vamala, TVA, accize, taxa pentru operatiunile vamale) sau ale drepturilor de export si punerea marfurilor in circulatie libera pe/sau in afara teritoriului vamal.


Fisiere in arhiva (1):

  • Studiu privind Brokerul Vamal Precum si a Experientei Sale Internationale si Cooperarii in Domeniul Vamal.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!