CAPITOLUL 1. -Actualitatea temei ( introducere) -Motivatia alegerii temei -Scopul lucrarii.Competitie si cooperare.Definitii. -Ipoteza cercetării CAPITOLUL 2. -Fundamentare teoretica : joc, activitatile copiilor, particularitatile varstei. 2.1. Importanta jocurilor 2.2. Forme de joc 2.3. Activitatile copiilor 2.4. Particularitatile varstei CAPITOLUL 3. -Organizarea si desfasurarea cercetarii : metode de studiu, metodologie 3.1. Subiecţii şi desfăşurarea cercetării 3.2. Metode de studiu.Metodologie. 3.3. Desfăşurarea cercetării CAPITOLUL 4. -Analiza rezultatelor CAPITOLUL 5. -Concluzii BIBLIOGRAFIE
CAPITOLUL 1. ACTUALITATEA TEMEI. INTRODUCERE. SCURT ISTORIC. In ultimii ani se fac tot mai multe cercetari pe diferite specii de mamifere ce incearca sa evidentieze functiile jocurilor de lupta si rolul acestora in dezvoltarea individului. Valoarea adaptiva a comportamentului sau valoarea de supravietuire vizeaza contributia unor adaptari la cresterea sanselor de supravietuire si reproducere. In lumea animala , pe primul loc se afla camuflarea in mediul de viata, in scopul de a se evita capturarea de catre pradatori. Pradatorii la randul lor sunt stimulati de miscare pentru a-si detecta si urmari prada. In cazul speciei noastre manifestarile de joc au fost in mare parte neglijate, dar jocurile de lupta prezinta cea mai mare asemanare de comportament intre oameni si celelalte specii, in special primate. (Contributia jocurilor de lupta la dezvoltarea abilitatii de autoaprare- Analele Universitatii din Oradea 2011-Catedra de Educatie Fizica si Sport). Una din cele mai reprezentative teorii din istorie care studiaza evolutia si conceptele de baza care au dus la dezvoltarea speciei umane este cea a lui Charles Darwin care publica in 1859 o ampla lucrare despre originea speciilor si lupta pentru supravietuire. Este prima opinie prin care diversitatea speciilor devine un rezultat al selectiei naturale, al razboiului permanent al naturii, vazut ca o scena imensa de mare grandoare. Aceasta pozitie a influentat marii ganditori ai vremii si a penetrat fiecare ramura sociala aducand explicatii de comportament nu numai pentru fiecare individ , ci si pentru o natiune intreaga. Potrivit teoriei viata insasi este o lupta intensa si nemiloasa in care numai cei puternici supravieturiesc, iar cei slabi sunt sortiti pieirii. Cei care au succes in exploatarea oprotunitatilor lor sunt cei care aleg sa castige , acest fapt fiind pe deplin justificat biologic, deci motivatia lor ar fi corecta, iar cei asa zisi superiori vor ajunge sa-i elimine pe cei slabi. “Razboiul este un lucru bun si va fi mereu printre noi, este ca un carlig de curatare al naturii; asa cum curatarea pomilor aduce o crestere sanatoasa, asa si actele de razboi intre natiuni le ajuta sa nu degenereze si sa aiba sanatate si putere.”( Ashley –Montague : Darwin , competitie si cooperare , Editura Henry Schuman New York 1952, pag.17) Teoria lui Darwin a devenit insa controversata si s-a demonstrat ulterior ca poate avea o influenta dezatruoasa in istorie , multi filozofi fiind ingrijorati de efectele ei.Treptat ea a fost demontata ca fiind o eroare si a ramas in ziua de azi cunoscuta ca eroarea lui Darwin. Filozofii care l-au interpretat pe Darwin au gasit repede punctele slabe din teoria evolutiei.Ei au atras atentia ca s-au neglijat aspectele umane legate de competitie si cooperare, care la vremea accea ar fi modificat cu totul o concluzie. Esecul s-ar fi datorat factorului cooperare , care n-a fost luat in considerare in procesul de selectie naturala in particular si in general in descrierea procesului de evolutie.( Ashley- Montague ; Darwin , competitie si cooperare, Editura Henry Schuman New York 1952, pag.23) In 1888 T.H.Huxley a publicat “Lupta pentru existenta - o planificare”. El arata ca din punct de vedere moral lumea animalelor se situeaza la acelasi nivel ca un spectacol de gladiatori.Unii sunt bine hraniti si puternici si asteapta sa se razboiasca cu cei slabi care oricum nu au nici un rol in natura. La fel se poate spune si despre oamenii primitivi. Kropotkin este cel care in sfarsit in 1902 pune punct teoriilor razboinice si standardelor dure si nemiloase ale speciei. El publica articolul “Ajutor mutual – factor de evolutie”, in care arata ca din fericire competitia nu este o regula obligatorie nici in lumea animala , nici in lumea umana, ci este limitata in lumea animalelor de perioade si situatii exceptionale. Se pot crea mai bune conditii de viata prin eliminarea competitiei si adaparea la intrajutorare reciproca, ceea ce poate duce in vasta batalie pentru existenta la un consum mai mic de energie si la gasirea unor solutii net superioare de dezvoltare si bunastare.El ofera exemple din viata furnicilor care trudesc impreuna la constructia cuibului , un exemplu simplu de cooperare care asigura viitorul si bunastarea inregii comunitati, precum si ajutorul pe care si-l ofera pasarile cand calatoresc in grupuri catre tarile calde, deasemenea intr-o comuniune care evita total orice forma de competitie. Kropotkin nu contrazice competitia ca factor de progres, el subliniaza rolul cooperarii ca solutie pentru renuntarea la violenta sau evitarea violentei in sensul conservarii energiei catre noi idealuri evolutive. Dupa Kropotkin si independent de el se lanseaza teoria profesorului S.J.Holmes care analizeaza rolul competitiei in evolutia societatii : “In societatile dezvoltate se urmareste eliminarea competitiei si orientarea care activitati comune de intrajutoarare si cooperare. Societatea este o asociere de beneficii comune si tinde catre un altruism intre membrii ei care trece de natura egoista a unui individ sau grup minimal .Un mare avantaj al vietii sociale este ca imbina beneficiile dintre competitie si cooperare in acelasi timp.”( Ashley –Montague; Darwin, competitie si cooperare , Editura Henry Schuman New York 1952, pag.98)
1. Ashley –Montague –Darwin, competiţie si cooperare , Editura Henry Schuman New York 1952, pag.17, 23, 98, 103 2. Bacus A. –Jocuri pentru copii de la 0 la 6 ani – Editura Teora Bucureşti – 1998) 3. Barcan E, Ticaliuc E. – Exercitii si jocuri pentru prescolari –Editura Sport Turism Bucureşti 1976 4. Bursuc B, Educatie pentru sănătate la preşcolari 2013–Centrul expert-Universitatea Babeş-Bolyai-Cluj Napoca 5. Buruian L. – Educatie fizica pentru preşcolari –Casa de editură Mureş 6. Epuran, M., Metodologia cercetării activităţilor corporale în educaţie fizică şi sport, vol. I, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 1995 7. Gagea A., Metodologia cercetării ştiinţifice în educaţie fizică şi sport, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 1999) 8. Iacovlev V – Jocuri pentru copii – Editura didactica si pedagogică Bucureşti 1981 9. Istovan C. –Învăţarea prin cooperare şi spiritul de competiţie la copii, articol 20.06.2012 –parinti.si.copii.ro) 10. Jinga I. , Istrate E– Manual de pedagogie – Editura BIC ALL Bucureşti 2008 11. Lungu Ş. -Competiţie şi cooperare în context educaţional-note de curs 2011 – Facultatea de psihologie şi ştiinte ale educaţiei – Universitatea Babeş Bolyai Cluj Napoca) 12. Marotti Ş , Metodologia cercetării ştiinţifice în educaţie fizică şi sport”, Editura Universităţii Oradea 2008, pag.72 13. Minulescu M. –Psihologia copilului mic, Editura Psyche, Bucureşti 2003 14. Trifa.I. – Jocul ca activitate liber consimţită şi formele de manifestare a activităţilor fizice de joc- Analele Universităţii din Oradea 2008 – Facultatea de educaţie fizică şi sport ARTICOLE 15. Contribuţia jocurilor de luptă la dezvoltarea competenţelor sociale –Laboratorul de psihologia dezvoltării –devpsichology.ro -2010). 16. Contribuţia jocurilor de luptă dezvoltarea activităţii de autoapărare- Analele Universităţii din Oradea 2011-Catedra de Educaţie Fizica şi Sport). 17. Iştovan C. –Învăţarea prin cooperare şi spiritul de competiţie la copii, articol 20.06.2012 –părinţi.şi.copii.ro) 18. Şchiopu U. – Jocul ca activitate a copilului preşcolar -Blog despre copii şi părinţi 19. Universitatea de educaţie fizică şi sport Bucuresti – Catedra de teoria şi metodica culturii fizice- articol 28.10.2011) 20. Universitatea de educaţie fizică şi sport Bucureşti, Catedra de teoria şi metodica culturii fizice-articol 17.01.2012) 21. Wikipedia.org
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.