Studiu privind unele posibilități de valorificare ale pedagogiei Montessori în învățământul primar tradițional

Cuprins licență Cum descarc?

CUPRINS 2
ARGUMENT 4
CAPITOLUL I. PEDAGOGIILE ALTERNATIVE. ASEMANARI SI DIFERENTE CU SISTEMUL TRADITIONAL DE INVATAMANT 5
I.1. Pedagogia Montessori 7
I.1.1. Respectarea libertatii copilului 8
I.1.2. Disciplina si autodisciplina 9
I.1.3. Actiunea subtila a educatorului 9
I.1.4. Respectul fata de ritmul copilului 10
I.1.5. Invatarea prin experienta 10
CAPITOLUL II. DEZVOLTAREA COPILULUI 12
II.1. Etapa 0-6 ani- Mintea absorbanta 13
II.2. Etapa 6-12 ani- Explorarea prin imaginatie 14
II.3. Etapa 12-18 ani- Definirea caracterului 15
II.4. Etapa 18-24- Transformarea in adult 16
CAPITOLUL III. MONTESSORI IN SCOALA 17
III.1. Mediul scolar 17
III.2. Materialul pedagogic 20
III.3. Educatoarea 21
III.4. Organizarea si realizarea activitatilor 30
III.5. Arii curriculare in pedagogia Montessori 42
III.5.1. Viata practica 43
III.5.2. Dezvoltarea senzoriala 44
III.5.3. Matematica 44
III.5.4. Limbaj 44
III.5.5. Stiinte si activitati culturale 44
CAPITOLUL IV. STUDIU PRIVIND UNELE POSIBILITATI DE VALORIFICARE ALE PEDAGOGIEI MONTESSORI IN INVATAMANTUL PRIMAR TRADITIONAL 46
IV.1. Obiectivele cercetarii si formularea ipotezei 46
IV.2. Metodologia cercetarii 46
IV.2.1. Identificarea lotului de subiecti 46
IV.2.2. Metode si instrumente utilizate in cercetare 47
IV.3. Desfasuararea cercetarii, analiza si interpretarea rezultatelor 47
IV.4. Concluziile cercetarii 54
IV.5. Limite ale cercetarii 55
CONCLUZII 56
ANEXE 57
Anexa 1: Chestionar pentru parinti 57
Anexa 2: Chestionar pentru cadre didactice 58
BIBLIOGRAFIE 61
WEBOGRAFIE 61


Extras din licență Cum descarc?

ARGUMENT
Alternativele educationale reprezinta variante de organizare scolara, care propun modificari ale anumitor aspecte legate de formele oficiale de organizare a activitatii instructiv-
educative. Proiectarea si realizarea alternativelor educationale reprezinta actiuni care se realizeaza
prin raportare la finalitatile educationale formulate la nivelul macro, al idealului si al scopurilor 
educationale si la nivelul micro, al obiectivelor educationale care directioneaza procesul de invatamant.
Una dintre aceste alternative educationale este Educatia Montessori. Metoda Montessori se bazeaza si incurajeaza impulsul natural al copilului de a se lasa absorbit si de a invata din ceea ce il inconjoara. Pornind de la observaiile sale, Dr. Maria Montessori a elaborat materiale, tehnici si arii curriculare specifice, care il ajuta pe fiecare copil sa ii atinga potentialul maxim.
Am ales sa abordez acest subiect deoarece consider ca invatamantul traditional romanesc are nevoie de o reimprospatare a sistemului de invatamant cat si a continutului predat. Principiile eleborate de Maria Montessori vin in sprijinul unei dezvoltari naturale bazate pe nevoile individuale ale copilului/ elevului. 
Spre deosebire de invatamantul traditional, scopul principal al activitatilor Montessori respecta filozofia educatiei Montessori si anume: Ajuta-ma sa pot face singur 
Metoda Montessori, am putea spune ca include o intreaga filozofie de viata, caracterizata de cuvinte precum independenta si libertate, incredere si respect, ordine si disciplina, iubire si autonomie. Astfel dar, Educatia Montessori isi propune mult mai mult decat insusirea unor cunostinte cu privire la diferite subiecte.
Spre deosebire de invatamantul de masa, unde in general o metoda se aplica pe toti, dezavantajand astfel pe cei supradotati si pe cei cu probleme de invatare, in Pedagogia Montessori se cauta metoda optima pentru fiecare copil in parte.
Prin aceasta lucrare mi-am propus abordarea cadrelor didactice din invatamantul traditional, cat si a parintilor cu scopul de a analiza deschiderea fata de principiile si metoda elaborata de Maria Montessori.
CAPITOLUL I. PEDAGOGIILE ALTERNATIVE. ASEMANARI SI DIFERENTE CU SISTEMUL TRADITIONAL DE INVATAMANT
Jan-Amos Comenius, in cunoscuta sa lucrare Didactica magna (1632), pleda in urma cu cateva secole pentru organizarea invatamantului pe clase si lectii. Acest tip de organizare a prezentat numeroase avantaje, fapt care a condus la punerea in practica scolara din intreaga lume. Invatamantul comenian propunea gruparea elevilor pe clase, elevii avand acelasi nivel de dezvoltare si aproximativ aceiasi varsta. Continutul invatamatului este impartit pe ani de studiu, pe diferite discipline si pe cicluri de invatamant. Pentru fiecare disciplina scolara exista o programa proprie, stabilita pentru fiecare an de studiu, cu o structura de teme, capitole si subcapitole. Pentru ca elevii sa treaca dintr-o clasa in alta este necesara promovarea tuturor disciplinelor studiate. Invatamantul traditional impune activitati zilnice care se desfasoara conform unui orar fix de discipline studiate intr-un timp egal ca si masura de timp, intercalat cu pauze. Procesul de educare este realizat prin intermadiul lectilor, conduse de scopuri bine determinate.
In ultimele doua decenii in tara noastra au aparut si s-au dezvoltat, intr-un timp relativ scurt, o serie de alternative educationale la sistemului traditional, precum: Pedagogia Waldorf, Pedagogia curativa, Pedagogia Freinet, Pedagogia Montessori, Programul Step-by-Step, Planul Jena. Acetea au provocat o reactie pozitiva atat in dreptul elevilor cat si a cadrelor didactice. Ca reactie a democratiei si a libertatii in domeniul invatamantului, pedagogiile alternative au sustinut pluralismul educational. Diversitatea tipurilor de invatamant disponibile in sistemul educatonal permite individului sa aleaga o cat mai buna valorificare a diferitelor talente si totodata vine in sprijinul necesitatilor societatii: ,, Diversele tipuri de invatamant trebuie sa includa atat educatia conventionala, care se concentreaza mai mult asupra ideilor abstracte si conceptualizarii, cat si abordari care sa alterneze scoala cu experientele de munca, astfel incat sa stimuleze noi inclinatii si aptitudini." ( Jacques Delors, Comoara launtrica, 2000, p.18.) .
Indepartandu-se mai mult sau mai putin de caracteristicile invatamantului traditional, alternativele educationale propun forme de organizare, strategii de predare- invatare- evaluare, continuturi, obiective si medii scolare diferite. Prima definitie a alternativelor educationale a fost data in Dictionnaire actuel de l'education (1993), preluata de Sorin Cristea in Dictionar de termeni pedagogici (1998, p. 12): ,,Alternativele pedagogice reprezinta acele variante de organizare scolara care confera diferite solutii de schimbare a preceptelor oficiale, aplicate intr-o anumita epoca sau intr-un anumit context". In Dictionarul de pedagogie al lui Horst Schaub si Karl Zenke (Editura Polirom, 2001), termenul de invatamant alternativ este definit astfel: ,,activitatea care se desfasoara in institutii scolare, dupa obiective, organizare, continut, forme de predare si invatare, mijloace, viata scolii si activitatea parintilor, cu abatere totala sau partiala de la caracteristicile unitare ale scolii de stat si care ofera o varianta de instruire si educare". Astfel dar, putem spune ca alternativele educationale sunt pedagogii care au deputat de la ideile unui autor asupra conceptului de educatie. Aceste pedagogii alternative vin in completarea corectitudinii sistemului traditional si vizeaza toate componentele educatiei, oferind alte variante organizatorice si functionale ( continuturi, strategii de predare-invatare, forme de evaluare etc.), decat cele regasite in sistemul traditional. Aceste alternative educationale vin in intampinarea nevoilor copiilor, a cadrelor didactice si a parintilor, oferind un profil in care flexibilitatea, comunicarea si colaborarea cu toti partenerii educationali sunt elementele cheie. Ele promoveaza individualizarea si diferentierea procesului de invatamant, realizarea unor relatii sociale optime si dezvoltarea personalitatii copilului.


Fisiere în arhivă (1):

  • Studiu privind unele posibilitati de valorificare ale pedagogiei Montessori in invatamantul primar traditional.docx

Imagini din acest licență Cum descarc?

Bibliografie

1. Catalano, H. (2011). Dezvoltari teoretice si institutionale in alternative educationale. Pitesti: Ed. Nomira.
2. Lillard, P. P., & Jessen, L. L. (2003). Educatia Montessori in primii ani de viata. Bucuresti: Editura Litera.
3. Montanaro, S. Q. (2018). Importanta primilor trei ani de viata. Iasi: Editura Maria Montessori.
4. Montessori, M. (1925, Decembrie). Chemarea Educatiei, 11(IV).
5. Montessori, M. (2017). Mintea absorbanta. Bucuresti : Ed. VREMEA.
6. Poussin, C. (2017). Pedagogia Montessori explicata parintilor. Iasi: Gama Parentis.
7. Cum se invata la o scoala Montessori. (2017). Preluat de pe Scoala Monterra https://scoalamonterra.ro/scoala/cum-se-invata-la-o-scoala-montessori/
8. Curriculum. (2018). Preluat pe aprilie 14, 2019, de pe Montessoriland: https://montessoriland.ro/curriculum/
9. Despre Montessori: Ariile curriculare: Stiinte si activitati culturale. (2017). Preluat de pe Aici cresc Montessori: https://aicicrescmontessori.ro/blog/ariile-curriculare-stiinte-si-activitati-culturale/
10. Introducere la limbaj. (2018). Preluat de pe Montessori Brasov: https://www.montessoribrasov.ro/introducere-la-limbaj/
11. Metoda Montessori. (2013). Preluat pe 05 17, 2019, de pe http://pipp-bn.blogspot.com/2013/05/metoda-montessori.html
12. Muzica si influentele ei. (2016). Preluat de pe Echilibria: http://echilibria.ro/index.php?mact=CGBlog,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=37&cntnt01returnid=54&cntnt01summarytemplate=browse&cntnt01returnid=54
WEBOGRAFIE
13. https://virginia33.wordpress.com/category/mintea-absorbanta/
14. http://www.casamontessori.ro/gradinita-montessori/curriculum-montesssori-3-6-ani/limbajul/
15. https://handinhand.online/2018/07/28/10-diferente-mari-intre-educatia-montessori-si-educatia-traditionala/
16. https://adevarul.ro/life-style/parinti/19-principii-aur-mariei-montessori-maimare-pedagod-istorie-cresterea-corecta-unui-copi-1_5873a3245ab6550cb845652e/index.html
17. https://www.qbebe.ro/copilul/cresa_si_gradinita/educatia_montessori%3A_pentru_orice_copil%2C_dar_nu_pentru_orice_parinte
18. https://www.institutulmontessori.ro/cursuri-ami-pentru-educatori-montessori-2/?gclid=Cj0KCQjwxMjnBRCtARIsAGwWnBPQ2s4c6RJz-9XrJvJnvVvlJpmF3_kP0vsPqJdioTZN0e2MPjmOPkUaAmFrEALw_wcB
19. https://montessoriedu.ro/metoda-montessori/
20. https://www.printesaurbana.ro/2017/04/scoala-montessori-cum-e-pentru-copiii-mei.html
21. https://www.academia.edu/37851548/Prezentare_-Educatia_Montessori
22. https://www.academia.edu/27253198/Educa%C8%9Bia_Mariei_Montessori
23. http://centruldeparenting.ro/metoda-montessori-11-principii-cheie-educatia-montessori-acasa-cu-succes/
24. https://www.desprecopii.com/info-id-3376-nm-Educatia-prin-metoda-Montessori-sau-educatia-personalizata.html
25. https://pisicapesarma.ro/metoda-montessori-pe-intelesul-tuturor/
26. http://www.montessori.org.ro/documents/CeEsteEducatiaMontessori.pdf


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 9€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!