CUPRINS 2 ARGUMENT 4 CAPITOLUL I. PEDAGOGIILE ALTERNATIVE. ASEMANARI SI DIFERENTE CU SISTEMUL TRADITIONAL DE INVATAMANT 5 I.1. Pedagogia Montessori 7 I.1.1. Respectarea libertatii copilului 8 I.1.2. Disciplina si autodisciplina 9 I.1.3. Actiunea subtila a educatorului 9 I.1.4. Respectul fata de ritmul copilului 10 I.1.5. Invatarea prin experienta 10 CAPITOLUL II. DEZVOLTAREA COPILULUI 12 II.1. Etapa 0-6 ani- Mintea absorbanta 13 II.2. Etapa 6-12 ani- Explorarea prin imaginatie 14 II.3. Etapa 12-18 ani- Definirea caracterului 15 II.4. Etapa 18-24- Transformarea in adult 16 CAPITOLUL III. MONTESSORI IN SCOALA 17 III.1. Mediul scolar 17 III.2. Materialul pedagogic 20 III.3. Educatoarea 21 III.4. Organizarea si realizarea activitatilor 30 III.5. Arii curriculare in pedagogia Montessori 42 III.5.1. Viata practica 43 III.5.2. Dezvoltarea senzoriala 44 III.5.3. Matematica 44 III.5.4. Limbaj 44 III.5.5. Stiinte si activitati culturale 44 CAPITOLUL IV. STUDIU PRIVIND UNELE POSIBILITATI DE VALORIFICARE ALE PEDAGOGIEI MONTESSORI IN INVATAMANTUL PRIMAR TRADITIONAL 46 IV.1. Obiectivele cercetarii si formularea ipotezei 46 IV.2. Metodologia cercetarii 46 IV.2.1. Identificarea lotului de subiecti 46 IV.2.2. Metode si instrumente utilizate in cercetare 47 IV.3. Desfasuararea cercetarii, analiza si interpretarea rezultatelor 47 IV.4. Concluziile cercetarii 54 IV.5. Limite ale cercetarii 55 CONCLUZII 56 ANEXE 57 Anexa 1: Chestionar pentru parinti 57 Anexa 2: Chestionar pentru cadre didactice 58 BIBLIOGRAFIE 61 WEBOGRAFIE 61
ARGUMENT Alternativele educationale reprezinta variante de organizare scolara, care propun modificari ale anumitor aspecte legate de formele oficiale de organizare a activitatii instructiv- educative. Proiectarea si realizarea alternativelor educationale reprezinta actiuni care se realizeaza prin raportare la finalitatile educationale formulate la nivelul macro, al idealului si al scopurilor educationale si la nivelul micro, al obiectivelor educationale care directioneaza procesul de invatamant. Una dintre aceste alternative educationale este Educatia Montessori. Metoda Montessori se bazeaza si incurajeaza impulsul natural al copilului de a se lasa absorbit si de a invata din ceea ce il inconjoara. Pornind de la observaiile sale, Dr. Maria Montessori a elaborat materiale, tehnici si arii curriculare specifice, care il ajuta pe fiecare copil sa ii atinga potentialul maxim. Am ales sa abordez acest subiect deoarece consider ca invatamantul traditional romanesc are nevoie de o reimprospatare a sistemului de invatamant cat si a continutului predat. Principiile eleborate de Maria Montessori vin in sprijinul unei dezvoltari naturale bazate pe nevoile individuale ale copilului/ elevului. Spre deosebire de invatamantul traditional, scopul principal al activitatilor Montessori respecta filozofia educatiei Montessori si anume: Ajuta-ma sa pot face singur Metoda Montessori, am putea spune ca include o intreaga filozofie de viata, caracterizata de cuvinte precum independenta si libertate, incredere si respect, ordine si disciplina, iubire si autonomie. Astfel dar, Educatia Montessori isi propune mult mai mult decat insusirea unor cunostinte cu privire la diferite subiecte. Spre deosebire de invatamantul de masa, unde in general o metoda se aplica pe toti, dezavantajand astfel pe cei supradotati si pe cei cu probleme de invatare, in Pedagogia Montessori se cauta metoda optima pentru fiecare copil in parte. Prin aceasta lucrare mi-am propus abordarea cadrelor didactice din invatamantul traditional, cat si a parintilor cu scopul de a analiza deschiderea fata de principiile si metoda elaborata de Maria Montessori. CAPITOLUL I. PEDAGOGIILE ALTERNATIVE. ASEMANARI SI DIFERENTE CU SISTEMUL TRADITIONAL DE INVATAMANT Jan-Amos Comenius, in cunoscuta sa lucrare Didactica magna (1632), pleda in urma cu cateva secole pentru organizarea invatamantului pe clase si lectii. Acest tip de organizare a prezentat numeroase avantaje, fapt care a condus la punerea in practica scolara din intreaga lume. Invatamantul comenian propunea gruparea elevilor pe clase, elevii avand acelasi nivel de dezvoltare si aproximativ aceiasi varsta. Continutul invatamatului este impartit pe ani de studiu, pe diferite discipline si pe cicluri de invatamant. Pentru fiecare disciplina scolara exista o programa proprie, stabilita pentru fiecare an de studiu, cu o structura de teme, capitole si subcapitole. Pentru ca elevii sa treaca dintr-o clasa in alta este necesara promovarea tuturor disciplinelor studiate. Invatamantul traditional impune activitati zilnice care se desfasoara conform unui orar fix de discipline studiate intr-un timp egal ca si masura de timp, intercalat cu pauze. Procesul de educare este realizat prin intermadiul lectilor, conduse de scopuri bine determinate. In ultimele doua decenii in tara noastra au aparut si s-au dezvoltat, intr-un timp relativ scurt, o serie de alternative educationale la sistemului traditional, precum: Pedagogia Waldorf, Pedagogia curativa, Pedagogia Freinet, Pedagogia Montessori, Programul Step-by-Step, Planul Jena. Acetea au provocat o reactie pozitiva atat in dreptul elevilor cat si a cadrelor didactice. Ca reactie a democratiei si a libertatii in domeniul invatamantului, pedagogiile alternative au sustinut pluralismul educational. Diversitatea tipurilor de invatamant disponibile in sistemul educatonal permite individului sa aleaga o cat mai buna valorificare a diferitelor talente si totodata vine in sprijinul necesitatilor societatii: ,, Diversele tipuri de invatamant trebuie sa includa atat educatia conventionala, care se concentreaza mai mult asupra ideilor abstracte si conceptualizarii, cat si abordari care sa alterneze scoala cu experientele de munca, astfel incat sa stimuleze noi inclinatii si aptitudini." ( Jacques Delors, Comoara launtrica, 2000, p.18.) . Indepartandu-se mai mult sau mai putin de caracteristicile invatamantului traditional, alternativele educationale propun forme de organizare, strategii de predare- invatare- evaluare, continuturi, obiective si medii scolare diferite. Prima definitie a alternativelor educationale a fost data in Dictionnaire actuel de l'education (1993), preluata de Sorin Cristea in Dictionar de termeni pedagogici (1998, p. 12): ,,Alternativele pedagogice reprezinta acele variante de organizare scolara care confera diferite solutii de schimbare a preceptelor oficiale, aplicate intr-o anumita epoca sau intr-un anumit context". In Dictionarul de pedagogie al lui Horst Schaub si Karl Zenke (Editura Polirom, 2001), termenul de invatamant alternativ este definit astfel: ,,activitatea care se desfasoara in institutii scolare, dupa obiective, organizare, continut, forme de predare si invatare, mijloace, viata scolii si activitatea parintilor, cu abatere totala sau partiala de la caracteristicile unitare ale scolii de stat si care ofera o varianta de instruire si educare". Astfel dar, putem spune ca alternativele educationale sunt pedagogii care au deputat de la ideile unui autor asupra conceptului de educatie. Aceste pedagogii alternative vin in completarea corectitudinii sistemului traditional si vizeaza toate componentele educatiei, oferind alte variante organizatorice si functionale ( continuturi, strategii de predare-invatare, forme de evaluare etc.), decat cele regasite in sistemul traditional. Aceste alternative educationale vin in intampinarea nevoilor copiilor, a cadrelor didactice si a parintilor, oferind un profil in care flexibilitatea, comunicarea si colaborarea cu toti partenerii educationali sunt elementele cheie. Ele promoveaza individualizarea si diferentierea procesului de invatamant, realizarea unor relatii sociale optime si dezvoltarea personalitatii copilului.
1. Catalano, H. (2011). Dezvoltari teoretice si institutionale in alternative educationale. Pitesti: Ed. Nomira. 2. Lillard, P. P., & Jessen, L. L. (2003). Educatia Montessori in primii ani de viata. Bucuresti: Editura Litera. 3. Montanaro, S. Q. (2018). Importanta primilor trei ani de viata. Iasi: Editura Maria Montessori. 4. Montessori, M. (1925, Decembrie). Chemarea Educatiei, 11(IV). 5. Montessori, M. (2017). Mintea absorbanta. Bucuresti : Ed. VREMEA. 6. Poussin, C. (2017). Pedagogia Montessori explicata parintilor. Iasi: Gama Parentis. 7. Cum se invata la o scoala Montessori. (2017). Preluat de pe Scoala Monterra https://scoalamonterra.ro/scoala/cum-se-invata-la-o-scoala-montessori/ 8. Curriculum. (2018). Preluat pe aprilie 14, 2019, de pe Montessoriland: https://montessoriland.ro/curriculum/ 9. Despre Montessori: Ariile curriculare: Stiinte si activitati culturale. (2017). Preluat de pe Aici cresc Montessori: https://aicicrescmontessori.ro/blog/ariile-curriculare-stiinte-si-activitati-culturale/ 10. Introducere la limbaj. (2018). Preluat de pe Montessori Brasov: https://www.montessoribrasov.ro/introducere-la-limbaj/ 11. Metoda Montessori. (2013). Preluat pe 05 17, 2019, de pe http://pipp-bn.blogspot.com/2013/05/metoda-montessori.html 12. Muzica si influentele ei. (2016). Preluat de pe Echilibria: http://echilibria.ro/index.php?mact=CGBlog,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=37&cntnt01returnid=54&cntnt01summarytemplate=browse&cntnt01returnid=54 WEBOGRAFIE 13. https://virginia33.wordpress.com/category/mintea-absorbanta/ 14. http://www.casamontessori.ro/gradinita-montessori/curriculum-montesssori-3-6-ani/limbajul/ 15. https://handinhand.online/2018/07/28/10-diferente-mari-intre-educatia-montessori-si-educatia-traditionala/ 16. https://adevarul.ro/life-style/parinti/19-principii-aur-mariei-montessori-maimare-pedagod-istorie-cresterea-corecta-unui-copi-1_5873a3245ab6550cb845652e/index.html 17. https://www.qbebe.ro/copilul/cresa_si_gradinita/educatia_montessori%3A_pentru_orice_copil%2C_dar_nu_pentru_orice_parinte 18. https://www.institutulmontessori.ro/cursuri-ami-pentru-educatori-montessori-2/?gclid=Cj0KCQjwxMjnBRCtARIsAGwWnBPQ2s4c6RJz-9XrJvJnvVvlJpmF3_kP0vsPqJdioTZN0e2MPjmOPkUaAmFrEALw_wcB 19. https://montessoriedu.ro/metoda-montessori/ 20. https://www.printesaurbana.ro/2017/04/scoala-montessori-cum-e-pentru-copiii-mei.html 21. https://www.academia.edu/37851548/Prezentare_-Educatia_Montessori 22. https://www.academia.edu/27253198/Educa%C8%9Bia_Mariei_Montessori 23. http://centruldeparenting.ro/metoda-montessori-11-principii-cheie-educatia-montessori-acasa-cu-succes/ 24. https://www.desprecopii.com/info-id-3376-nm-Educatia-prin-metoda-Montessori-sau-educatia-personalizata.html 25. https://pisicapesarma.ro/metoda-montessori-pe-intelesul-tuturor/ 26. http://www.montessori.org.ro/documents/CeEsteEducatiaMontessori.pdf
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.