Cuprins
- REZUMAT 2
- MEMORIU JUSTICATIV ..4
- CAP. 1 CALCULUL AUTOVEHICULULUI ...5
- 1.1. CALCULUL DINAMIC ...5
- 1.1.1 Studiul soluțiilor similare: ... 5
- 1.1.2. Definirea condițiilor de autopropulsare 8
- 1.1.3. Calculul de tractiune . 12
- 1.1.4. Reacțiunile normale și stabilitatea ... 18
- 1.2. CALCULUL MOTORULUI 25
- 1.2.1. Calculul termic simplificat al motorului . 25
- 1.2.2. Adoptarea tipului de motor, a numărului de timpi și a raportului de comprimare... 25
- 1.2.3. Calculul termic simplificat al motorului . 26
- 1.2.4. Adoptarea raportului de comprimare .. 26
- 1.2.5. Calculul admisiei .. 26
- 1.2.6. Calculul comprimării ... 26
- 1.2.7. Calculul arderii . 27
- 1.2.8. Calculul destinderii .. 27
- 1.2.9. Parametrii caracteristici ai ciclului de funcționare 28
- 1.2.10. Calculul dimensiunilor fundamentale ale motorului 28
- 1.2.11. Momentul motor . 30
- 1.2.12. Ordinea de aprindere .. 30
- 1.2.13. Perioada momentului motor instantaneu .. 30
- 1.2.14. Momentul motor instantaneu al întregului motor 31
- 1.2.15. Momentul motor mediu . 31
- 1.2.16. Verificarea puterii efective a motorului ... 32
- 1.3. CALCULUL TRANSMISIEI ...33
- 1.3.1. Ambreiajul 33
- 1.3.2. Cutia de viteze .. 34
- 1.3.3. Calculul transmisiei .. 36
- CAP. 2 SISTEMUL DE SUSPENSIE ...39
- 2.1. ROLUL ȘI DESTINAȚIA SUSPENSIEI 39
- 2.2. CLASIFICAREA SUSPENSIILOR ...41
- 2.3. TIPURI CONSTRUCTIVE DE SUSPENSII UTILIZATE LA AUTOMOBILE 41
- 2.3.1. Suspensii dependente ... 41
- 2.3.2. Suspensii dependente cu arcuri cu foi . 42
- 2.3.3. Suspensii depenedente cu arcuri elicoidale 44
- 2.3.4. Suspensii independente 44
- 2.4.MATERIALE UTILIZATE LA CONFECTIONAREA ARCURILOR 45
- 2.5. PRINCIPII DE CALCUL AL SISTEMELOR DE SUSPENSIE .46
- 2.5.1. Arcuri elicoidale cilindrice de compresiune ... 46
- 2.5.2. Arcuri lamelare . 49
- CAP. 3 METODE DE OPTIMIZARE IN INVENTOR .51
- 3.1. GENERALITĂȚI DESPRE INVENTOR 51
- 3.2. REPREZENTAREA 3D ÎN INVENTOR A SUSPENSIEI UNUI AUTOMOBIL ..53
- 3.2.1. MODELAREA SISTEMULUI DE SUSPENSIE . 53
- 3. OPTIMIZAREA SISTEMULUI DE SUSPENSIE 63
- CONCLUZII ...69
- BIBLIOGRAFIE 70 3
Extras din licență
MEMORIU JUSTICATIV
În acestă eră a vitezei, a tehnologiei, a cercetărilor, a experimentelor omul și-a extins limitele până la extreme, iar de aici până la situația în care un gând devine o idee, ideea cercetare, iar cercetarea să se finalizeze in soluții, prototipuri și noi tehnologii nu a fost mult. Datorită acestui fapt și lucrarea de față a fost o idee care mai apoi a prins contur prin cercetare, iar cercetarea a adus după sine o soluție.
Ideea a fost aceea că, dacă un autovehicul de teren poate fi modificat și optimizat ca dintr-un simplu autovehicul de teren să fie „transformat” într-un autovehicul mult mai dur, mai rezistent, mai robust pentru a fi folosit în condiții extreme, pe un teren extrem. Iar ideea s-a conturat în jurul autovehiculului Volkswagen Amarok.
Primii pași ca ideea să devină o cercetare au fost făcuți prin calculul teoretic al unui nou tip de autovehicul, dar având în permanență datele de referință al autovehicului ales. S-a inceput cu calculul dinamic al autovehicului, apoi cu calculul motorului, iar în final calculul transmisiei. Dar ca cercetarea să poată îndeplini condiția ideii, mare parte a efortului s-a concetrat pe studiul privind optimizarea suspensiei autovehicului. Importanța și scopul acestui studiu cu privire la optimizarea suspensiei nu a fost decât acela, după cum am menționat mai sus, ca cercetarea făcută asupra acestui autovehicul să aducă o soluție viabilă în prima fază, cel puțin teoretic și de ce nu, chiar practică.
Pentru realizarea cercetări s-a ales, din literatura de specialitate, un sistem de suspensie cu totul diferit decât ceea ce este deja implementat pe acest tip de autovehicul. Sistemului de suspensie ales este de tipul Duble wishbone sau cu brațe duble. Acest tip de suspensie este folosit de regulă pe autovehiculele de tip Buggy, autovehicule ce sunt folosite în condiții extreme și pe un relief accidentat, astfel creindu-se deja o legătură între idee - cercetare - soluție.
Dar ca ideea să poată să devină într-un final o soluție a fost de nevoie de o modelare grafică 3D, la cote reale, a întregului sistem de suspensie și a optimizării a acestuia.
În cuprinsul, ce urmează, al acestei lucrări sunt arătați toți pașii necesari făcuți de la o idee la cercetare și de la cercetare la alegerea unei soluții.
4
Studiul privind opimizarea suspensiei autovehiculelor
CAPITOLUL I
CALCULUL AUTOVEHICULULUI
Autovehiculul este un vehicul rutier autopropulsat care se poate deplasa pe un drum sau pe un traseu neamenajat, fiind echipat cu roți.
Autovehiculul pe roți este autovehiculul suspendat elastic pe cel puțin trei roți și servește pentru transportul persoanelor și a bunurilor, pentru tractarea unor autovehicule fără mijloace proprii de propulsie și pentru efectuarea de servicii speciale.[2]
Autovehiculele destinate pentru transportul de persoane se numesc autoturisme, când au o capacitate de maxim opt locuri, autobuze când au capacitate mai mare de opt locuri și automobile de performanță când se urmărește realizarea unor performanțe deosebite.
Amenajarea generală a autovehiculului de proiectat se adoptă in urma studiului soluțiilor similare de organizare generală a altor autoturisme al datelor impuse prin tema de proiectare.
1.1. Calculul dinamic
Pentru abordarea calculului dinamic al unui nou tip de autovehicul, ținând seama de datele impuse, prin temă, care precizează anumite particularități legate de destinația și performanțele acestuia, este nevoie, într-o primă etapă, să se caute un număr cât mai mare de solutii constructive, deja existente, având caracteristici asemănătoare cu cele ale autovehiculului cerut.
Literatura de specialitate cuprinde pentru fiecare categorie de autovehicule informații legate de organizarea generală, de modul de dispunere al motorului și punți motoare, de organizare a transmisiei.
De asemenea sunt date principalele dimensiuni geometrice, greutatea utilă și proprie, tipul sistemelor de direcție și frânare, tipul suspensiei.
1.1.1 Studiul soluțiilor similare:
În tabelul 1.1 se prezintă, pentru segmentul autoturismelor cu performanțe apropiate autoturismului din tema de projectare principalii parametrii constructivi și ai performanțelor pentru un nurnăr de 5 autovehicule cu capacitate mărită de trecere.[21]
Bibliografie
1. Fratilă, Gh. - Calculul si constructia automobilelor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1977
2. Frățilă, Gh., Frățilă, M., Samoilă, Șt. - Automobile - cunoaștere, întreținere și reparare, Editura Didactică și Pedagogică, R.A., București, 1998;
3. Fratila, Gh., s.a. - Automobile, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2004
4. Grunwald, B. - Teoria, calculul si constructia motoarelor pentru autovehicule rutiere, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1980
5. Ivanescu,M., s.a. - Constructia si calculul autovehiculelor - Proiectarea Transmisiei Mecanice, Editura Universitatii din Pitesti 2008
6. Macarie, T.N. - Automobile, Dinamica, Editura Universitatii din Pitesti 2003
7. Ștefan I. Maksay, Diana A. Bistrian - Introducere în metoda elementelor finite, Editura Cermi, Iași 2007
8. Tabacu, I. - Transmisii mecanice pentru autoturisme, Editura Tehnica, Bucuresti 1999
9. Tabacu, St., s.a. - Dinamica autovehiculelor - Indrumar de proiectare, Editura Universitatii din Pitesti 2004
10. Aurel J., Emil C., Mihai L. - Mecanisme și transmisii mecanice, Editura Universității Transilvania, Brasov 2006
11. Mereuță, V. - Bazele proiectării parametrice Autodesk Inventor 2015, Editura Fundației Universitare „Dunărea de Jos” - Galați 2015,
12. Aurel J., Mihai L., Editura Universității Transilvania, Organe de mașini, Brașov 2005
13. Gafițanu M., Crețu S. ș.a - Organe de mașini vol.I și II, Ed. Tehnică, București, 1981
14. Burciu M., Dinamica autovehiculelor, Note curs
15. Burciu M., Dinamica autovehiculelor, Îndruma proiect
16. Scarpete D., Calculul motoarelor cu ardere internă, Îndrumar proiect
17. Colectia revistei TopGear 2007-2010
18. Colectia revistei AutoCar 2005-2009
19. Autocatalog 2007-2009
20. http://www.autoama.com/2014/11/suspensia-automobilului.html.
21. www. iformatii auto.ro
22. www.wikipedia.com
23. http://www.autoexpert.ro/suspensia-fata/
24. http://documents.tips/documents/rolul-si-a-suspensiei.html
Preview document
Conținut arhivă zip
- Studiul privind opimizarea suspensiei autovehiculelor.pdf