Studiul Privind Protectia Persoanelor Aflate in Cautarea unui Loc de Munca in Romania

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere. 2
1. FENOMENUL DE SOMAJ SI MODALITATILE DE COMBATERE A ACESTUIA 4
1.1. Notiuni si mecanisme generale ale protectiei sociale in Romania. 4
1.2. Evolutia sistemului de protectie sociala. 10
1.3. Gradul de ocupare al resurselor/fortei de munca. 11
1.3.1. Masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca in Romania. 15
1.3.2. Masuri pasive pentru stimularea ocuparii fortei de munca in Romania. 20
1.3.3. Servicii prestate persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca. 22
1.3.4. Cele mai frecvente modalitati de cautare a unui loc de munca in Romania. 23
1.4. Gradul de neocupare al fortei de munca. Somajul din Romania de azi. 24
1.5 Politici de ocupare a resurselor/fortei de munca. 29
2. STUDIU DE CAZ PRIVIND MANIFESTAREA FENOMENULUI DE SOMAJ SI MASURILE DE COMBATERE A ACESTUIA, PE JUDETUL GIURGIU. 33
2.1. Analiza pietei muncii in judetul Giurgiu. 33
2.2. Masuri active pentru realizarea Programului de ocupare al fortei de munca in anul 2007. 42
3 TENDINTE IN EVOLUTIA PIETEI MUNCII IN ROMANIA SI DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU CRESTEREA GRADULUI DE OCUPARE. 52
3.1. Prioritati la nivelul administratiei locale pentru imbunatatirea gradului de ocupare a fortei de munca. 52
3.2. Caracteristici in evolutia generala a pietei muncii in Romania. 53
3.3. Directii de actiune in vederea cresterii gradului de ocupare. 56
3.4. Analiza SWOT a pietei muncii la nivelul judetului Giurgiu. 58
Concluzii. 61


Extras din licenta Cum descarc?

MOTTO: "A fura idei de la cineva, este plagiat. A le fura de la mai multi, este cercetare."
Dupa Legile lui Murphy
Introducere
Romania a traversat si traverseaza o perioada de modificari profunde ce afecteaza toate sferele vietii sociale. Problemele de munca si de asigurari sociale erau reglementate, in tara noastra, sub diverse forme inca din secolele XII-XIV, cand existau bresle si corporatii. In jurul anului 1890, apar modificari esentiale in domeniul muncii, prin aparitia industriei in Romania; de aici si aparitia unor acte normative cu caracter general, care aveau functia de a reglementa noile probleme.
In ianuarie 1991, a fost adoptata Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, act normativ prin care era recunoscuta, existenta somerilor in Romania. Aceasta lege a fost inlocuita, la 1 martie 2002, cu o lege europeana, Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de somaj si stimularea ocuparii fortei de munca. Legea nr. 76/2002 pune accentul pe masurile active, destinate cresterii gradului de ocupare.
Masurile active isi propun ca efect cresterea gradului de ocupare a fortei de munca la nivel local, fie prin crearea de noi locuri de munca, fie prin inlesnirea accesului la locurile de munca vacante. De aceea, in lucrarea de fata, s-a plecat de la ipoteza ca decalajul dintre cererea si oferta de pe piata muncii poate fi atenuata prin promovarea masurilor active la nivel local. Aceste masuri active stimuleaza angajatorii sa incadreze in munca personal din randul somerilor, dar stimuleaza si persoanele in cautarea unui loc de munca sa se incadreze inainte de expirarea perioadei in care sunt indreptatite sa primeasca indemnizatie de somaj. Prin Legea nr. 145/1998 a fost infiintata Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala , institut care si-a schimbat denumirea, in anul 2000, in Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) si care s-a transformat intr-un furnizor de servicii pentru persoanele in cautarea unui loc de munca. In prezent oferind o paleta larga de servicii, cum sunt: consilierea profesionala, cursurile de formare profesionala, serviciile de preconcediere, medierea muncii, consultanta pentru initierea unei afaceri, subventionarea locurilor de munca in care sunt incadrate persoane din randul categoriilor defavorizate ale populatiei, acordarea de credite avantajoase pentru crearea de noi locuri de munca. 
Ca urmare a concluziilor desprinse de catre ANOFM din urmarirea aplicarii PNAO, au fost elaborate o serie de acte normative care sa creeze noi locuri de munca si sa stimuleze mobilitatea fortei de munca. Astfel, Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si Hotararea Guvernului nr. 174/2002 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002, prevad cresterea importantei masurilor active de combatere a somajului, sustinerea financiara a incadrarii somerilor in vederea realizarii unor lucrari de interes comunitar; acordarea de credite in conditii avantajoase pentru IMM-uri.
Politica si strategia Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale vizeaza - in principal -cresterea gradului de ocupare a populatiei active si, implicit, diminuarea somajului. Prin politicile din prezent, se preconizeaza o scadere a somajului sub rata de 8%, pana in anul 2009. Acest obiectiv este realizat, incepand cu 2004, printr-o utilizare diferita a fondului pentru plata ajutorului de somaj si a resurselor aflate la dispozitia Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca. Astfel, daca in prezent 2-3 % din bugetul fondului pentru plata ajutorului de somaj sunt folosite pentru aplicarea masurilor active de combatere a somajului, acest procent va creste pana in 2013 la 10 - 15 %. Nu in ultimul rand, se are in vedere promovarea unor acte normative care sa stimuleze ocuparea fortei de munca, in acord cu prevederile comunitare in domeniu.
Masurile concrete, active, pentru aplicarea acestor programe sunt:
- medierea, prin bursa locurilor de munca, actiune organizata de doua ori pe an, si care se adreseaza tuturor persoanelor care cauta un loc de munca ( bursa generala a locurilor de munca ), precum si absolventilor ( bursa locurilor de munca pentru absolventi ); 
- stimularea angajatorilor care creaza noi locuri de munca, prin creditarea cu dobanda avantajoasa a IMM-urilor ( 50 % din locurile de munca nou create sunt destinate somerilor, fiecare loc de munca nou fiind creditat cu 50 de milioane de lei );
- stimularea angajatorilor care incadreaza in munca absolventi de invatamant, prin subventionarea cu 70 % a salariului;
- Cursuri de calificare/recalificare, organizate de catre ANOFM si finantate total sau partial din bugetul fondului pentru plata ajutorului de somaj.
Toate aceste demersuri arata importanta pe care administratia centrala, cea locala si societatea civila o acorda pietei muncii, functionarii corecte a institutiilor care o guverneaza, ca domeniu fundamental de care depinde dezvoltarea economica a Romaniei. S-au facut pasi importanti in rezolvarea problemelor somerilor si diminuarii numarului acestora, dar mai sunt multe de facut.
Lucrarea de fata face o prezentare si o analiza a pietei muncii, legata de protectia persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca in Romania si propune cateva masuri pentru imbunatatirea sistemului de protectie sociala si a sistemului de ocupare a fortei de munca in Romania.
CAPITOLUL 1
FENOMENUL DE SOMAJ SI 
MODALITATILE DE COMBATERE A ACESTUIA
1.1. Notiuni si mecanisme generale ale protectiei sociale in Romania
Protectia sociala nu a existat din totdeauna, ci a aparut pe o anumita treapta de dezvoltare a societatii omenesti, odata cu dezvoltarea industriei.
Integrarea fortei de munca in componenta modelelor economice s-a realizat, intr-o anumita masura, de catre economistii clasici, care priveau populatia ca o premisa, dar si ca o restrictie a evolutiei economice. Unul din obiectivele principale ale politicii economice, in orice tara, este acela al asigurarii ocuparii depline a fortei de munca. Problema ocuparii fortei de munca constituie una din preocuparile importante ale analizei mocroeconomice. In cazul analizei macroeconomice prin ocuparea deplina a fortei de munca se intelege o situatie cand rata somajului are un anumit nivel, acceptat ( circa 4% este considerata rata naturala a somajului ). De aceea se considera mai indicat termenul de ocupare inalta a fortei de munca in locul celui de ocupare deplina ( totala ).


Fisiere in arhiva (10):

  • Studiul Privind Protectia Persoanelor Aflate in Cautarea unui Loc de Munca in Romania
    • anexa 1.doc
    • anexa 2.doc
    • anexa 3.doc
    • bibliografie.doc
    • cuprins.doc
    • Evolutia somerilor pe grupe de varsta si sexe, in anul 2007. dupa pct f.doc
    • Licenta finala Ali.doc
    • pag 1 si 2 ali.doc
    • somaj.doc
    • speak licenta.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!