Succesul Scolar al Adolescentilor din Familii Monoparentale

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul I Contextul socio-cultural al familiei si reusita scolara la adolescenti
2.1 Succesul/Insuccesul scolar: delimitari conceptuale
2.2 Factorii ce contribuie la obtinerea succesului si insuccesului scolar
2.3 Reusita scolara in contextul familiilor complete si familiilor monoparentale
Capitolul II Repere psihopedagogice privind familia si adolescentii
1.1 Familia contemporana - notiuni generale
1.2 Particularitatile de varsta ale adolescentului
1.3 Dialogul si mediul familial - factori importanti in dezvoltarea personalitatii adolescentului
Capitolul III Baza experimentala a cercetarii
3.1 Caracteristica esantionului. Interpretarea si analiza datelor
Concluzii si recomandari
Bibliografie
Anexe


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Actualitatea si importanta problemei abordate. Educatia in familie este un mijloc eficient de inoculare a sistemului de valori traditionale ale societatii, de valori morale. Tendinta deplasarii responsabilitatii educatiei de la nivelul nucleului familial pe umerii sistemului educational institutionalizat, oarecum explicabila in contextual cresterii activitatii profesionale parentale si inclusiv a ocuparii mamei intr-o activitate, alta decat cea domestica, este evidenta in societatea contemporana actuala si explica evidentele carente educative ale tinerilor din societatea contemporana.
Viata de familie, atmosfera familiala si relatiile dintre membrii familiei au o influenta directa si hotaratoare asupra formariiadolescentului, astfel ca familia determina personalitatea lui. Parintii apar in fata adolescentului ca oameni a caror autoritate si prestigiu, in cele mai diferite domenii, sunt in afara de orice indoiala. Copiii urmaresc cu atentie viata parintilor, actiunile lor, isi insusesc vorbele lor si pe baza acestora isi formeaza atitudinile. Tocmai de aceea parintii trebuie sa constituie un exemplu de conduita pentru adolescenti, avand o responsabilitate majora in procesul educativ.
Pe langa sanatatea si dezvoltarea lui fizica, parintii sunt obligati sa-si creasca copilul ingrijindu-se si de educarea, invatatura si pregatirea profesionala a acestuia in raport de insusirile lui.. 
Frecventa cu care se produce ,,esecul scolar" in mediile scolare si, mai ales aspectul de fenomen cronicizat pe care el poate sa-l dobandeasca determina sa fie privit cu mare responsabilitate. Experienta personala atesta aceasta afirmatie si mi-a insuflat dorinta de a dobandi o buna pregatire de specialitate pentru a dispune de competenta psiho-pedagogica necesara in stabilirea factorilor si metodelor cele mai adecvate de redresare a insuccesului scolar.
In lucrarea de fata si cu ajutorul surselor bibliografice am incercat sa gasesc un raspuns cat mai apropiat de aceasta intrebare, dar sa gasesc cauzele si eventualele preveniri ale insuccesului, inclusiv a celui favorizat de mediul familial. Motivul pentru care am ales sa cercetez aceasta tema este numarul in continua crestere a familiilor monoparentale din RM, in ultimii ani, in special di cauza migratiei in masa. 
Avand in vedere ca tara noastra trece printr-o perioada de tranzitie, familia este supusa unor procese care influenteaza negativ relatiile dintre membrii acesteia. Cercetarile au demonstrat faptul ca procentul familiilor monoparentale in totalul familiilor este foarte mare. 
Cercetarea a fost impulsionata de constientizarea faptului ca transformarile social-economice
din tara au influenta directa asupra actiunilor educative realizate in cadrul familiei, abordata ca institutie sociala unicala, care sta la baza formarii habitusului primar al individului si integrarii lui sociale. In esenta, familia determina intr-o mare masura calitatea sau carentele ereditatii, a medului primar in care nimereste copilul, influentele si actiunile educative pe care le exercita 
Scopul si obiectivele cercetarii. Scopul consta in stabilirea dependentei succesului sau insuccesului scolar la adolescenti de structura familiei.
Obiectivele cercetarii:
1. Examinarea si interpretarea epistemologica a actiunii educative familiale la varsta adolescentei;
2. Delimitarea conceptuala a succesului si insuccesuli scolar;
3. Analiza particularitatilor de vtrsta a elevilor;
4. Determinarea rolului structurii familiale asupra reusitei elevului - adolescent;
5. Stabilirea impactului pe care familia monoparentala o are asupra reusitei/esecului scolar;
6. Stabilirea consecintelor pe care lipsa unui parinte o are asupra aparitiei insuccesului scolar.
Noutatea stiintifica a rezultatelor obtinute. Pentru prima data in spatiul academic si educational al Republicii Moldova a fost realizata analiza influientei structurii familiei asupra succesului sau insuccesului scolar la adolescenti.
Determinarea si interpretarea functiilor generale si particulare ale actiunii educative familiale la varsta adolescentei a asigurat sistematizarea si clasificarea actiunilor educative familiale prin stabilirea scopurilor, conditiilor, continuturilor extensiei posibilitatilor actiunii educative ale familiei monoparentale si biparentale, indiferent de structura ei.
Problema stiintifica importanta solutionata rezida in stabilirea si definirea fundamentelor teoretico-aplicative pedagogice ale actiunii educative familiei monoparentale la varsta adolescentei.
Importanta teoretica si valoarea aplicativa. Importanta teoretica rezida in conceptualizarea si fundamentarea actiunii educative familiale, abordate ca demers pedagogic polifunctional de formare a competentelor parentale privind educatia adolescentului. Literatura de specialitate vorbeste despre trei categorii de factori ai insucceselor scolare: factori care tin de elev (caracteristici anatomio-fiziologice si psihologice), factori care tin de scoala si de conditiile pedagogice si factori care tin de familie si de mediul sociocultural in general.
Efectuand investihatiile de rigoare, am constatat ca nu putem vorbi de un factor decisiv al insuccesului scolar, desi exista autori care privilegiaza un factor in raport cu ceilalti. Astfel, uneori au fost puse pe primul plan cauzele ,,dispozitionale", deci factorii care tin de individ, mai ales cei de origine congenitala, alteori hotaratori au fost considerati factorii de mediu. In al doilea rand, nu trebuie uitat ca fiecare caz de insucces scolar este unic, cu particularitati proprii, si poate proveni din combinatii inedite de factori, uneori imposibil de prevazut.
Valoarea aplicativa a lucrarii costa in primul rand ca ar reprezenta un indrumar in cariera de mai departe a autorului. Totodata, ar putea prezenta interes pentru autorii studiilor despre fenomenul migratiei in Republica Moldova, care a afectat sute de familii. 
Ipoteza cercetarii Daca elevii au o relatie defectuoasa cu membri familiei,atunci acesti elevi prezinta risc de insucces scolar. La elevii care provin din familii monoparentale creste riscul aparitiei unui esec scolar
Sumarul compartimentelor tezei
Introducerea precizeaza tema, actualitatea si importanta problemei abordate; scopul si obiectivele tezei, noutatea stiintifica a rezultatelor obtinute, importanta teoretica si valoarea
aplicativa a lucrarii, precum si sumarul compartimentelor tezei.
Capitolul 1 ,, Domeniul conceptual-fenomenologic al actiunii educative familiale la varsta adolescentei" contine studiul teoretic al problemei si scoate in evidenta precizarea conceptelor
Succesului si insuccesului scolar, a factorilor care il genereaza, a infulentei familiei monoparentale si biparentale asupra educatiei adolescentului. 
In capitolul 2 ,,Repere psihopedagogice privind familia si adolescentii" analizeaza tipurile de familii, particularitatile de varsta ale adolescentuluisi scoate in evidenta dialogul si mediul familial ca factori importanti in dezvoltarea personalitatii adolescentului. 
Capitolul 3 ,, Baza experimentala a cercetarii" este efectuat un experiment in calasa a X-ea a Liceului "Lucian Blaga". In acest experiment am incercat sa determinam care sunt principalii factori de influienta asupra succesului/insucersului scolar si in ce masura influienteaza familia monoparentala reusitele la invatatura ale adolescentului. 
Capitolul I 
Contextul socio-cultural al familiei si reusita scolara la adolescenti
1.1 Succesul/Insuccesul scolar: delimitari conceptuale
Componenta importanta a existentei noastre - succesul s-a impus in calitate de reper axiologic, dar si de criteriu actional si, aproape fara exceptie, cu toti il cautam, indiferent de forma particulara sub care il concepem. Succesul trebuie vazut nu doar ca o reusita unica, singulara, care, eventual ne permite atingerea unui scop, ci este un sistem care asigura si sustine perpetuarea reusitelor [90; 120] .
Conceptul de succes scolar este utilizat in sensul de reusita scolara si se refera la performantele superioare obtinute de elevi in invatarea scolara, performante care se raporteaza la cerintele programelor de invatamant. Din punct de vedere psihologic succesul exprima concordanta dintre cerintele fata de elev si rezultatele obtinute, dintre posibilitatile si aspiratiile lui (56; 104).
Succesul, sau reusita scolara este considerat de regula ca o confirmare, o recunoastere, o recompensare sociala a unei conduite performante la invatatura. Succesul in scoala, ca si in viata, presupune obligatoriu o conduita a scopului, autocunoasterea, valorificarea propriilor calitati si lupta continua pentru depasirea limitelor [77; 142] .
In sfera activitatii educative a secolului XXI se vehiculeaza insistent ideea succesului, a reusitei scolare, desi, in anii '70, dezbaterile asupra scolii invocau mai mult esecul, nereusita scolara [52; 131] . Succesul si esecul scolar sunt asociate cu un ansamblu amplu de elemente constitutive ale activitatii educative. Acest fapt a determinat, de altfel, constituirea pedagogiei succesului, ca ramura de sine statatoare intre diviziunile sistemului stiintelor educatiei [42;61]. Pedagogia succesului se constituie ca studiu al tuturor ipostazelor reusitei in activitatea scolara: succesul elevului/reusita scolara, succesul cadrului didactic, succesul procesului de invatamant, al metodelor/strategiilor didactice, al scolii ca atare, al reformelor scolare etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Succesul Scolar al Adolescentilor din Familii Monoparentale.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!