Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung

Licență
9/10 (2 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 75 în total
Cuvinte : 32220
Mărime: 228.93KB (arhivat)
Publicat de: Pompilia Pașca
Puncte necesare: 13
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. univ.dr. Cristina Ştefan
Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative FACULTATEA DE ŞTIINŢE POLITICE Specializarea Ştiinţe Politice

Cuprins

  1. Introducere.pag. 2
  2. Ipoteza lucrării și importanța studierii subiectului ales
  3. Capitolul 1 ABORDAREA TEORETICĂ A SISTEMELOR DE PENSII
  4. 1.1: Cadrul teoretic privind sistemul de pensii și context.pag. 5
  5. 1.2: Teorii și modele de state ale bunăstării.pag. 14
  6. 1.3: Trenduri și provocări ale reformelor de pensii în ECE.pag. 21
  7. Capitolul 2 ANALIZA COMPARATIVĂ A REFORMELOR PENSIILOR DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST
  8. 2.1: Politicile și rezultatele reformelor pensiilor în ECE.pag. 25
  9. 2.2: Impactul politicii domestice asupra politicilor de pensii.pag.28
  10. 2.3: Diferențe de gen la pensionare: efectele normelor și politici.pag. 32
  11. 2.4: Implicațiile îmbătrânirii populației în contextul sistemelor de pensii.pag. 36
  12. Capitolul 3 POLITICILE ȘI PROVOCĂRILE SISTEMELOR DE PENSII DIN SLOVENIA, UNGARIA, POLONIA, ROMÂNIA ȘI SLOVACIA – STUDII DE CAZ
  13. 3.1: Sistemul sloven de pensii și problema finanțării sistemului de pensii.pag. 39
  14. 3.2: Diminuarea pieței muncii și efectele asupra pensiilor în cazul Ungariei.pag. 45
  15. 3.3: Modificarea structurii pe bază de stimulente preferențiale: cazul Poloniei.pag. 50
  16. 3.4: Sustenabilitatea sistemului de pensii din România.pag. 32
  17. 3.5:Îmbătrânirea demografică și proiecții viitoare pentru sistemul de pensii din Slovacia.pag. 49
  18. Capitolul 4 Concluzii (determinarea factorilor care influențează rezultatele reformelor sistemelor de pensii și importanța analizei acestora în proiectarea viitoarelor politici de pensii pentru România).pag. 69
  19. Bibliografie.pag. 75

Extras din licență

Introducere

Descrierea problemei

Încă de la începutul anilor 1990, reformele sistemelor de pensii au ajuns în topul agendelor politice în numeroase țări datorită presiunilor severe asupra sistemelor de pensii cauzate de trendurile demografice. Experiențele anterioare ale valurilor de reforme din America Latină din anii 80 și până în 90, din Europa, din Sudul si Estul Asiei si Africa, au făcut aparent nepopulară ideea reformelor pensiilor în rândul publicului și au dus la divizarea problemei pentru elitele politice, fiind prinse între presiuni economice și internaționale pentru reformare pe de-o parte și opoziție domestică pe de alta .

În Europa Centrală și de Est reformarea sistemelor de pensii a întâmpinat dificultăți privind adoptarea, implementarea, sustenabilitatea, generând dezbateri aprige.

În majoritatea țărilor în tranziție diferitele viziuni asupra reformelor sistelemelor de pensii împărtășesc o caracteristică comună: o mișcare deliberată de la moștenirea universalist-redistributivă la cea puternic diferențiată, beneficii legate de câștiguri cu accent pe finanțarea contributorie. În același timp, diferențele de nivel și scop ale protecției persoanelor în vârstă din regiune sunt mari. Șomajul este direct proporțional cu nivelul sărăciei, iar riscul creșterii acestuia face imposibilă aprovizionarea fondurilor de pensii.

Deci, la 20 de ani după începutul transformărilor politice și economice, reforma sistemelor de pensii reprezintă încă o sarcină neterminată în majoritatea fostelor țări socialiste. Cei care elaborează politici în regiune vor trebui să găsească soluții mai inovative decât trecerea fondurilor de pensii în mediul privat și de la trecerea sistemului PAYG la prefinanțare care se desfășoară în prezent . Nu este important însă numai designul reformei alese, ci și contextul economic și politic. În zilele noastre, randamentul statelor – în special cel administrativ – diferă clar de la un stat la altul . Barr consideră că dacă un guvern este ineficient, orice schemă de sistem de pensii va fi riscantă – chiar dacă va fi privată sau publică, contributorie sau necontributorie. Problemele sistemelor de pensii din țările Europei Centrale și de Est sunt numeroase și s-au accentuat în timp. Colapsul comunismului a lăsat urme în sistemul de protecție socială: instituții nepregătite pentru schimbare, dezechilibre majore în fondurile de pensii, îmbătrânirea populației datorită creșterii speranței de viață și a declinului ratelor de fertilitate. Sistemele de pensii din perioada comunistă presupuneau garantarea unor beneficii foarte generoase și erau neclare în ceea ce privește eligibilitatea. Punctul slab al protecției pe care o asigura sistemul de pensii comunist includea și sistemul de pensii, dar nu era un buget separat de pensii – pensiile erau plătite din câștigurile generale – așadar nu era nevoie de legătura dintre contributori și beneficiari. De asemenea, au existat politici care au alterat chiar și mai mult balanța dintre câștiguri și cheltuieli. Restructurarea economică a dus la creșterea șomajului și la reducerea numărului de contributori. Pentru a contracara șomajul în timpul primilor ani de tranziție, multe guverne au oferit opțiunea pensionării anticipate de la vârsta de 50 de ani, ceea ce a dus inevitabil la creșterea numărului de beneficiari și, în același timp, la scăderea numărului de contributori la fond. Pe de o altă parte veniturile au scăzut, în plus, ratele de dependență au crescut dramatic până la mijlocul anilor ’90, atingând valori înte 60 pensionari pentru 100 de lucrători în Polonia, România și Slovacia, la peste 80 de pensionari pentru 100 de muncitoritori în Albania și Bulgaria. Pentru fiecare pensionar există mai puțin de doi lucrători care să-l susțină, ceea ce înseamnă o povară pentru generațiile actuale de lucrători. Deficitele fondurilor de pensii reprezintă 4% din PIB, astfel necesitând un transfer de la bugetul statului și cauzând restanțe sau datorii pentru pensii. Prin urmare proiecțiile pentru trendurile în sistemele de pensii pe termen mediu și lung nu pot fi favorabile, în multe țări fiind necesară creearea unui fond de pensii care să susțină deficitele din anii care urmează în absența unor reforme majore.

Perspectivele asupra reformelor sunt legate de discursul dominant în domeniu despre noua reformare a sistemelor de pensii în regiune. Instituțiile financiare internaționale au văzut în crizele sistemelor de pensii o sursă pentru deficitele bugetare și au condiționat împrumuturile de acțiunile întreprinse de guverne pentru punerea bazelor unui sistem de pensii sustenabil. Așadar, soluția este înlocuirea sistemelor PAYG cu sisteme private. În sistemele PAYG contributorii curenți sunt obligați să plătească pensiile generațiilor contemporane de pensionari. Dacă relația numerică dintre contributori și beneficiari va scădea, acest sistem va ceda din punct de vedere fiscal. Așadar, sistemele PAYG sunt extrem de vulnerabile datorită îmbătrânirii populației. În schimb, în sistemele de fonduri private, contribuția fiecărui muncitor este depozitată într-un cont individual, investit și returnat lucrătorului sub formă de rentă sau în întregime când lucrătorul atinge vârsta pensionării. Potrivit instituțiilor financiare internaționale este de așteptat ca privatizarea sistemelor de pensii să contracareze problema îmbătrânirii populației. Asigurând o legătură strânsă între contribuții și beneficii, privatizarea completă ar descuraja hazardul moral și comportamentul de tip free-rider reducând astfel distorsiunile pieței muncii. Hazardul moral este legat de un sistem de pensii determinat de beneficii, care nu le condiționează după plata unei contribuții corespunzătoare, creând stimulente perverse pentru a limita contribuția indivizilor în funcție de absența unei penalizări. Comportamentul de tip free-rider este asociat indivizilor care nu contribuie cu partea lor, dar care încă pot primi beneficii de la sistemul public de pensii. Ca un rezultat al acestor stimuli, unii indivizi aleg să rămână inactivi iar oportunitățile create de piața muncii nu sunt pe deplin exploatate.

Preview document

Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 1
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 2
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 3
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 4
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 5
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 6
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 7
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 8
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 9
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 10
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 11
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 12
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 13
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 14
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 15
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 16
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 17
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 18
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 19
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 20
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 21
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 22
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 23
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 24
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 25
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 26
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 27
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 28
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 29
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 30
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 31
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 32
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 33
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 34
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 35
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 36
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 37
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 38
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 39
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 40
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 41
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 42
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 43
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 44
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 45
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 46
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 47
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 48
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 49
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 50
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 51
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 52
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 53
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 54
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 55
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 56
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 57
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 58
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 59
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 60
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 61
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 62
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 63
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 64
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 65
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 66
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 67
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 68
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 69
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 70
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 71
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 72
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 73
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 74
Sustenabilitatea sistemului românesc de pensii pe termen lung - Pagina 75

Conținut arhivă zip

  • Sustenabilitatea Sistemului Romanesc de Pensii pe Termen Lung.doc

Alții au mai descărcat și

Politicile de incluziune ale romilor în Uniunea Europeană

Abstract Constituirea unui spațiu european economic unic este cel mai mare proiect politic al tuturor timpurilor, implicând o populație de peste...

Politici Publice

În sensul comun, termenul politica se considera de obicei ca se aplica la ceva “mai mare” decât deciziile particulare, dar la ceva “mai mic” decât...

Blocada Berlinului

Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial aduce cu sine era Razboiului Rece,o confruntare deschisa, nonmilitara si limitata intre doua grupuri de...

Organizații Regionale latino-americane

Organizaţie Data creãrii Ţãri membre (Nr). Ţãri membre AEC Asociaţia Statelor din Caraibe 1994 26 Antigua şi Barbuda, Bahamas, Barbados,...

Triunghiul violenței în Columbia

Triunghiul violentei in Columbia Format din: 1. Miscarile de gherila 2. Cartelurile de droguri 3. Organizatiile paramilitare Miscarile de...

Rusia după Încheierea Războiului Rece

Rusia si strainatatea apropiata Dupa încheierea razboiului rece, fiecare tara europeana a blocului socialist a fost confruntata cu problemele...

Planul de dezvoltare rurală și ocuparea forței de muncă în Comuna Feleacu, județul Cluj

Prezentarea generalǎ a comunei Feleacu Transilvania este consideratǎ de cǎtre mulţi specialişti ca fiind ţara tuturor formelor de relief, de la...

Te-ar putea interesa și

Finanțele Publice

Finanţele publice au apărut pe o anumită treaptă de dezvoltare a societăţii, fiind strâns legate de istoria statului şi dreptului. De-a lungul...

Asigurări private de pensii - căi de perfecționare a sistemului de pensii

CAPITOLUL 1 : SISTEMUL PRIVAT DE PENSII 1.1. Introducere în sistemul privat de pensii Sistemul privat de pensii este o apariţie relativ nouă în...

Grupul băncii mondiale și operațiunile sale în România

Prezenta lucrare îsi propune sa prezinte Grupul Bancii Mondiale, cel mai important creditor al României, si totodata sa analizeze o parte din...

Modalități de Îmbunătățire a Activității în Cadrul Casei Naționale de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale

CAPITOLUL 1 SISTEMUL DE PENSII 1.1. Factori actuali ce determină evoluţia sistemelor de pensii Sistemele de pensii din întreaga lume se...

Comparație între sistemele de protecție socială din Spania și România

Introducere Asigurările sociale sunt partea componentă a sistemului de securitate socială care are drept obiectiv principal compensarea prin...

Sustenabilitatea gradului de îndatorare publică - aplicație pe cazul României

Nu putem incepe prezentarea sustenabilitatii gradului de indatorare publica fara a defini in prealabil cativa termeni pe care-i vom utiliza in...

Impactul îmbătrânirii populației aspura sustenabilitatii finanțelor publice în UE

Impactul îmbătrânirii demografice asupra economiei populaţiei Imbatranirea populatiei (imbatranire demografica) se refera la scaderea numarului de...

Studiu de caz comparativ privind nivelul, structura, dinamica cheltuielilor publice (bugetare) în România și Grecia

1. Cadrul conceptual și metodologic provind cheltuielile publice Evoluția societății umane a impus o delimitare a nevoilor de consum de bunuri și...

Ai nevoie de altceva?