Taina Preotiei, Vehicul neintrerupt al harului Sfantului Duh in Biserica

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul 1. Notiuni introductive .4
1.1.Despre Preotie si rolul preotului ca pastor de suflete . 4
1.2.Preotia, lucrare cereasca. ... .7
Capitolul 2. Slujirea Preotiei in perioada vetero-testamentara . .11
2.1.Scurt istoric privind Preotia in Vechiul Testament ..11
2.2.Particularitati ale Preotiei in Vechiul Testament .. 12
Capitolul 3. Superioritatea Preotiei nou-testamentare fata de cea a Vechiului Testament
3.1. Aspecte introductive cu privire la Preotia nou-testamentara ..19
3.2.Pogorarea Sfantului Duh,inceputul Preotiei nou-testamentare .. ..25
3.3.Continuitatea lucrarii Sfantului Duh prin Preotie, pana astazi .31
3.4. Logosul inomenit si lucrarea Sa mantuitoare in Noul Testament 37
Capitolul 4. Sacramentalitatea si universalitatea Preotiei crestine 43
4.1.Preotia universala si treptele Preotiei sacramentale .43
4.2. Succesiunea apostolica 55
Capitolul 5. Hristos Arhiereul cel Vesnic si Jertfa Suprema adusa Tatalui pe Cruce 60
5.1. Slujirea arhiereasca a Mantuitorului Hristos ...60
5.2. Fiul lui Dumnezeu Intrupat, Imparat al cosmosului . ...77
5.3. Dumnezeu Cuvantul cel Intrupat, sfinteste Creatia prin om si in special prin preot..83
5.4. Taina Chenozei si necesitatea ei ... ...88
Concluzii ..93
Bibliografie . .95


Extras din licenta Cum descarc?

CAPITOLUL I
Notiuni introductive
1.1. Despre preotie si rolul preotului ca pastor de suflete.
Preotia este slujirea sfanta intemeiata de Mantuitorul Iisus Hristos spre mantuirea sufletelor
noastre. Prin intermediul Bisericii si al preotilor, credinciosii se impartasesc de harul dumnezeiesc
sfintitor si desavarsitor, isi lucreaza si isi dobandesc mantuirea, fericirea vesnica. In afara Bisericii si
fara mijlocirea preotilor, nu exista mantuire. Preotul este un om ales dintre oameni, pe criterii de
vocatie si vrednicie, care isi dedica viata sa slujirii integrale a lui Dumnezeu si a semenilor sai. El
este luat din lume, ales din cele ale ei, asa cum Insusi Mantuitorul Si-a ales ucenicii Sai si I-a
consacrat unei vieti duhovnicesti inalte. Sacerdotul crestin ,,este ales dintre oameni si sfintit prin harul
dumnezeiesc, ca sa le fie de folos oamenilor, spre mantuire. Mare este slujba lui, mare este si
raspunderea lui,sfanta trebuie sa fie si viata lui. Fiecare crestin este numit sfant, si cu atat mai mult
preotul. Viata lui trebuie sa oglindeasca viata marilor sfinti, sa oglindeasca viata cerului aici pe
pamant"1 .
Desi cu trupul se afla in lume si pastoreste in timp, dar ,,cu timp si fara timp" , si desi lucrarea
lui se adreseaza unor oameni precis vizati, prin indeplinirea exemplara a oficiului sau, prin slujirea sa
si prin inaltele sale calitati, preotul petrece in ceruri, cu ingerii, contempland slava dumnezeirii.Insusi
cerul se pogoara in timpul savarsirii Sfintei Liturghii, asupra sa. Om dintre noi, ca si noi, el este totusi
un ,,ales al lui Dumnezeu", care Ii implineste mai mult decat oricare dintre noi cuvantul Lui
mantuitor, spre pilda si desavarsirea noastra. El este lumina a lumii, care lumineaza din lumina cea
necreata a lui Dumnezeu; lumina si luminator semenilor sai. Faptele sale, cuvintele sale, tot ceea ce
face el si insasi viata sa trebuie sa fie o marturie despre iubirea si bunatatea lui Dumnezeu, despre
indelunga-rabdare si multa Lui milostivire fata de oameni, o pilda si o marturie care sa ne indemne si
pe noi la urmarea lor, intocmai. Numeroase, frumoase si inalte sunt paginile consacrate de Sfintii
Parinti acestei slujiri si demnitati duhovnicesti Ele izvorasc, pe de o parte, din inalta conceptie a lor
despre Preotie, iar pe de alta parte, dau dovada unor suflete curate si sensibile, in care nu mai este
urma de pacat, suflete care au inteles si trait aceste adevaruri aducatoare de fericire si de mantuire,
intr-un mod exemplar, integral. Doar din sufletele lor curate si din gurile lor de ,,aur" au putut sa
rasara asa nestemate duhovnicesti despre Preotie. De aceea, tratatele lor privind Sfanta Taina a
Preotiei sunt adevarate manuale de pastorala, vademecum-uri in Preotie, absolut necesare oricarui
slujitor bisericesc si folositoare chiar si celor pastoriti. Lectura lor duhovniceasca in spirit de credinta
si de rugaciune, meditatia asupra celor descrise magistral de autorii lor, au puterea de a schimba in
bine sufletele sensibile, de a le constientiza, de a ne arata frumusetea, demnitatea si sublimitatea
Preotiei crestine dar si ispitele si greutatile ei, au puterea de a spori responsabilitatea celor ,,putini
alesi" dintre cei ,,multi chemati spre urmarea totala a lui Hristos, spre slujirea si daruirea deplina lui
Dumnezeu, ale Carui slugi nevrednice si pacatoase suntem, si a semenilor, care asteapta de la noi
cuvintul si fapta care sa aduca pacea si mangaierea, sa aline suferinta si sa stearga lacrimile, sa
intareasca dragostea si sa dea gand de pocainta si dorinta de mantuire.
Dintre celebrele tratate despre Preotie, cel al Sfantului Ioan Gura de Aur ocupa un loc
privilegiat, fiind considerat ,,Magna Charta a preotilor crestini"1, ,,un adevarat imn de slava inchinat
preotiei"2.
,,Tratatul Despre Preotie'' al Sfantului Ioan Gura de Aur are aspectul unui dialog si al unei
argumentari a atitudinii initiale a Sfantului Parinte, de eschivare, de ascundere si chiar de fuga de
hirotonie, dialog purtat cu prietenul sau cel mai apropiat - Vasile, care nu este altcineva decat Sfantul
Vasile cel Mare. Motivul acestei conduite il constituie sentimentul de nevrednicie si de
responsabilitate fata de o demnitate asa de inalta, cum este Preotia. Sentimentele descrise de Sfantul
Ioan Gura de Aur sunt numeroase: teama, nedumerire, tulburare, tristete, amaraciune, toate acestea
izvorate din inalta sa conceptie despre sublimul Preotiei crestine. Tratatul debuteaza cu frumoasele
consideratii ale Sfantului Ioan, privind dragostea sa fata de fiinta care i-a dat viata - mama. Daca
religia crestina este o religie a iubirii de Dumnezeu si de semeni, iubirea aproapelui incepe cu
dragostea si respectul nostru fata de cei apropiati noua, intimi noua, familia si cei dintr-o rudenie cu
noi - si se extinde, apoi, asupra tuturor. Crestinul adevarat iubeste pe toti semenii sai, ii considera pe
toti apropiati si le este tuturor aproape. Pentru el, nu exista strain sau necunoscut, dusman sau
vrajmas, ci toti ii sunt ,,frati intru Domnul", in calitatea sa si a lor de ,,fii ai Aceluiasi Parinte ceresc".
Iubirea crestina cuprinde, prin puterea si intensitatea sa, stihiile lumii, se intinde pana la marginile
pamantului dar incepe cu iubirea celor apropiati noua. Mantuitorul spune ca cel ce zice ca iubeste pe
Dumnezeu, dar pe fratele sau il uraste, este mincinos. In acelasi mod, putem spune, ca acela care
crede ca poate iubi pe altii, pe ceilalti, fara a-i iubi cu dragoste desavarsita pe ai sai, nu este in Iubire
si Adevar. Iubirea de semeni porneste de la cei mai asemanatori noua si de la cei cu care ne
asemanam noi mai mult, cei de un sange cu noi - cei ai nostri - familia noastra. Cei dintai asupra
carora trebuie sa se reverse dragostea noastra sunt parintii nostri dupa trup, fratii si surorile noastre,
cei dintr-o semintie cu noi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Taina Preotiei, Vehicul neintrerupt al harului Sfantului Duh in Biserica.pdf

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1988.
Braniste, Pr. Prof. Dr. Ene, Preotia dupa cartile sfinte ale Vechiului Testament
si Preotia crestina. Chipul adevaratului preot dupa Sfanta Scriptura a Noului
Testament in Despre preotie, Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2004, pg. 10-27.
Buzescu, Pr. Prof. Nicolae C., Lucrarea Duhului Sfant in Sf. Taine, in Revista
,,Ortodoxia'', nr. 3-4/1979, pg. 562-575.
Candea, Pr. Prof. Sp., Sensul preotiei la Sfintii Parinti, in Revista ,,Studii
Teologice'', nr. 3-6/1950, pg. 192-212.
Cp. si Ierom. Pavel, Pastoratia dupa Sfantul Evanghelist Ioan, trad. romana in
Revista ,,Mitropolia Banatului'', nr. 1-3/1958, pg. 105-131.
Crainic, Nichifor, Nostalgia paradisului, Editura Babel, Bacau, 2014.
Dalmais, Irenee-Henri , L'Experience de l'esprit par l'Eglise, in Revista ,,La
Maison-Dieu'', Cerf. Paris, nr.110/1972, pg. 140-169.
David, Diac. Conf. Petru I., Biserica si lumea, in Revista ,,Ortodoxia'', nr.
4/1982, pg. 541-550.
Fecioru, Pr. Dumitru; Parvuloiu Ierom. Policarp, Sfantul Ioan Gura de Aur - 
Despre preotie, traducere din limba greaca veche, Editura Basilica, Bucuresti, 2015.
Grigorie, Pr. C.; Saru, Prof. S., Comentariul Sfintei Evanghelii dupa Matei,
traducere in romana, vol. II, Institutul de Editura crestina, Ramnicu-Valcea, 1933.
Ica, Pr. Prof. Ioan I., Invatatura ortodoxa despre conditiile indreptarii sau
manturii subiective: har,credinta si fapte bune, EIMBOR, Bucuresti, 1982.
Ivan, Pr. Dr. Ilie, Intruparea Logosului Divin-Fagaduinta si implinire, in
Revista ,,Mitropolia Olteniei'', nr. 1-2/2001, Craiova, pg. 71-77.
Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, EIMBOR, Bucuresti, 2000.
Lopuhin, A. P., Istoria biblica. Vechiul Testament. Traducere de Patriarhul
Nicodim, EIMBOR, Bucuresti, 1944.
Mihoc, Vasile , Canonul si inspiratia Sfintei Scripturi vazuta din punct de
vedere ortodox, in Revista ,,Ortodoxia'', nr. 1-2/1997, pg. 32-47.
Pogan, Pr. Dr. Dorel, Biserica si mantuirea credinciosilor. Constitutia
teandrica a Bisericii, Editura Mitrop. Aradului, Arad, 1998.
Popa, IPS. Prof. Univ. Dr. Irineu, Iisus Hristos este Acelasi, ieri si azi si in
veac, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2010.
Radu, Pr. Lector Dumitru, Despre innoirea si indumnezeirea omului in
Hristos, Editura ,,Mitropolia Olteniei'', Craiova, 2007.
Radu, Pr. Prof. Gh., Indrumari misionare, EIMBOR, Bucuresti, 1996.
Sf. Chiril al Alexandriei, Comentariu la Evanghelia dupa Ioan. Cartea intai,
in PSB, vol. 41, EIMBOR, Bucuresti, 2000, pg. 12-92.
Sf. Clement Romanul, Epist. 1 Corinteni, cap. 40; Constitutiile Apostolice, II,
pg. 26-59.
Sf. Ioan Gura de Aur, Omilia III, in PSB, vol. 23, EIMBOR, Bucuresti, 1994,
pg. 37-45.
Sf. Maxim Marturisitorul, Capete teologice (gnostice). Suta intaia, in Filocalia
Vol. 2, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999, pg. 166-210.
Sf. Simeon Noul Teolog, A cincea cuvantare morala, in Filocalia vol. 6,
EIMBOR, Bucuresti, 1977, pg. 183-202.
Sf. Simion Metafrastul, Parafraza la Macarie Egipteanul, in Filocalia vol. 5,
EIMBOR, Bucuresti, 1976, pg. 275-387.
Sfantul Nectarie de Eghina, Taina preotiei ca slujire sfanta, in Despre preotie,
Editura Sophia, Bucuresti, 2008, pg. 9-16.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru , Filocalia, vol. VI, EIMBOR, Bucuresti, 1977.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Dumnezeu Cuvantul cel Intrupat, sfinteste Creatia
prin cuvantul si fapta omeneasca a Sa si a omului si in special a preotului, in Revista
,,Mitropolia Olteniei'', nr. 4/1991, pg. 12-20.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Iisus Hristos sau restaurarea omului, Sibiu,
1943, pg. 187, in Revista ,,Mitropolia Olteniei'', nr. 1-3/1997, pg. 48-54.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Sfantul Duh in Revelatie si in Biserica, in Revista
,,Ortodoxia'', nr. 2/1974, pg. 217-223.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. III, EIMBOR,
Bucuresti, 1997.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. II, EIMBOR,
Bucuresti, 1978.
Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Morala Ortodoxa, EIMBOR, Bucuresti,
1977.
Staniloae, Pr.Prof.Dumitru, Filocalia, vol. V, EIMBOR, Bucuresti, 1976.
Staniloae, Pr.Prof.Dumitru, Temeiurile teologice ale ierarhiei si ale
sinodalitatii, in Revista ,,Studii Teologice'', nr. 3-4/1970, pg. 170-183.
Tesu, Pr. Prof. Dr. Ioan , Demnitatea si sublimitatea preotiei crestine in
conceptia Sf. Ioan Gura de Aur, in Frumusetea si sublimitatea preotiei crestine,
Editura Doxologia, Iasi, 2010, pg. 11-34.
Tilea, Pr. Gheorghe, Sf. Grigorie de Nazianz- Taina m-a uns, Editura Herald,
Bucuresti, 2004.
Tilea, Pr. Gh.; Barbu, Nicolae I., Sf. Grigorie de Nazianz -  Cele cinci
Cuvantari despre Dumnezeu, dupa editia din 1947, EIMBOR, Bucuresti, 2008.
Triod. Editia a VII-a, Bucuresti, 1986.
Vornicescu, Ierom. Magistr. Nestor, Viata si morala duhovniceasca a
preotului, in Revista ,,Biserica Ortodoxa Romana'', nr. 3-4/1958, pg. 334-360.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!