Capitolul 1. Notiuni introductive .4 1.1.Despre Preotie si rolul preotului ca pastor de suflete . 4 1.2.Preotia, lucrare cereasca. ... .7 Capitolul 2. Slujirea Preotiei in perioada vetero-testamentara . .11 2.1.Scurt istoric privind Preotia in Vechiul Testament ..11 2.2.Particularitati ale Preotiei in Vechiul Testament .. 12 Capitolul 3. Superioritatea Preotiei nou-testamentare fata de cea a Vechiului Testament 3.1. Aspecte introductive cu privire la Preotia nou-testamentara ..19 3.2.Pogorarea Sfantului Duh,inceputul Preotiei nou-testamentare .. ..25 3.3.Continuitatea lucrarii Sfantului Duh prin Preotie, pana astazi .31 3.4. Logosul inomenit si lucrarea Sa mantuitoare in Noul Testament 37 Capitolul 4. Sacramentalitatea si universalitatea Preotiei crestine 43 4.1.Preotia universala si treptele Preotiei sacramentale .43 4.2. Succesiunea apostolica 55 Capitolul 5. Hristos Arhiereul cel Vesnic si Jertfa Suprema adusa Tatalui pe Cruce 60 5.1. Slujirea arhiereasca a Mantuitorului Hristos ...60 5.2. Fiul lui Dumnezeu Intrupat, Imparat al cosmosului . ...77 5.3. Dumnezeu Cuvantul cel Intrupat, sfinteste Creatia prin om si in special prin preot..83 5.4. Taina Chenozei si necesitatea ei ... ...88 Concluzii ..93 Bibliografie . .95
CAPITOLUL I Notiuni introductive 1.1. Despre preotie si rolul preotului ca pastor de suflete. Preotia este slujirea sfanta intemeiata de Mantuitorul Iisus Hristos spre mantuirea sufletelor noastre. Prin intermediul Bisericii si al preotilor, credinciosii se impartasesc de harul dumnezeiesc sfintitor si desavarsitor, isi lucreaza si isi dobandesc mantuirea, fericirea vesnica. In afara Bisericii si fara mijlocirea preotilor, nu exista mantuire. Preotul este un om ales dintre oameni, pe criterii de vocatie si vrednicie, care isi dedica viata sa slujirii integrale a lui Dumnezeu si a semenilor sai. El este luat din lume, ales din cele ale ei, asa cum Insusi Mantuitorul Si-a ales ucenicii Sai si I-a consacrat unei vieti duhovnicesti inalte. Sacerdotul crestin ,,este ales dintre oameni si sfintit prin harul dumnezeiesc, ca sa le fie de folos oamenilor, spre mantuire. Mare este slujba lui, mare este si raspunderea lui,sfanta trebuie sa fie si viata lui. Fiecare crestin este numit sfant, si cu atat mai mult preotul. Viata lui trebuie sa oglindeasca viata marilor sfinti, sa oglindeasca viata cerului aici pe pamant"1 . Desi cu trupul se afla in lume si pastoreste in timp, dar ,,cu timp si fara timp" , si desi lucrarea lui se adreseaza unor oameni precis vizati, prin indeplinirea exemplara a oficiului sau, prin slujirea sa si prin inaltele sale calitati, preotul petrece in ceruri, cu ingerii, contempland slava dumnezeirii.Insusi cerul se pogoara in timpul savarsirii Sfintei Liturghii, asupra sa. Om dintre noi, ca si noi, el este totusi un ,,ales al lui Dumnezeu", care Ii implineste mai mult decat oricare dintre noi cuvantul Lui mantuitor, spre pilda si desavarsirea noastra. El este lumina a lumii, care lumineaza din lumina cea necreata a lui Dumnezeu; lumina si luminator semenilor sai. Faptele sale, cuvintele sale, tot ceea ce face el si insasi viata sa trebuie sa fie o marturie despre iubirea si bunatatea lui Dumnezeu, despre indelunga-rabdare si multa Lui milostivire fata de oameni, o pilda si o marturie care sa ne indemne si pe noi la urmarea lor, intocmai. Numeroase, frumoase si inalte sunt paginile consacrate de Sfintii Parinti acestei slujiri si demnitati duhovnicesti Ele izvorasc, pe de o parte, din inalta conceptie a lor despre Preotie, iar pe de alta parte, dau dovada unor suflete curate si sensibile, in care nu mai este urma de pacat, suflete care au inteles si trait aceste adevaruri aducatoare de fericire si de mantuire, intr-un mod exemplar, integral. Doar din sufletele lor curate si din gurile lor de ,,aur" au putut sa rasara asa nestemate duhovnicesti despre Preotie. De aceea, tratatele lor privind Sfanta Taina a Preotiei sunt adevarate manuale de pastorala, vademecum-uri in Preotie, absolut necesare oricarui slujitor bisericesc si folositoare chiar si celor pastoriti. Lectura lor duhovniceasca in spirit de credinta si de rugaciune, meditatia asupra celor descrise magistral de autorii lor, au puterea de a schimba in bine sufletele sensibile, de a le constientiza, de a ne arata frumusetea, demnitatea si sublimitatea Preotiei crestine dar si ispitele si greutatile ei, au puterea de a spori responsabilitatea celor ,,putini alesi" dintre cei ,,multi chemati spre urmarea totala a lui Hristos, spre slujirea si daruirea deplina lui Dumnezeu, ale Carui slugi nevrednice si pacatoase suntem, si a semenilor, care asteapta de la noi cuvintul si fapta care sa aduca pacea si mangaierea, sa aline suferinta si sa stearga lacrimile, sa intareasca dragostea si sa dea gand de pocainta si dorinta de mantuire. Dintre celebrele tratate despre Preotie, cel al Sfantului Ioan Gura de Aur ocupa un loc privilegiat, fiind considerat ,,Magna Charta a preotilor crestini"1, ,,un adevarat imn de slava inchinat preotiei"2. ,,Tratatul Despre Preotie'' al Sfantului Ioan Gura de Aur are aspectul unui dialog si al unei argumentari a atitudinii initiale a Sfantului Parinte, de eschivare, de ascundere si chiar de fuga de hirotonie, dialog purtat cu prietenul sau cel mai apropiat - Vasile, care nu este altcineva decat Sfantul Vasile cel Mare. Motivul acestei conduite il constituie sentimentul de nevrednicie si de responsabilitate fata de o demnitate asa de inalta, cum este Preotia. Sentimentele descrise de Sfantul Ioan Gura de Aur sunt numeroase: teama, nedumerire, tulburare, tristete, amaraciune, toate acestea izvorate din inalta sa conceptie despre sublimul Preotiei crestine. Tratatul debuteaza cu frumoasele consideratii ale Sfantului Ioan, privind dragostea sa fata de fiinta care i-a dat viata - mama. Daca religia crestina este o religie a iubirii de Dumnezeu si de semeni, iubirea aproapelui incepe cu dragostea si respectul nostru fata de cei apropiati noua, intimi noua, familia si cei dintr-o rudenie cu noi - si se extinde, apoi, asupra tuturor. Crestinul adevarat iubeste pe toti semenii sai, ii considera pe toti apropiati si le este tuturor aproape. Pentru el, nu exista strain sau necunoscut, dusman sau vrajmas, ci toti ii sunt ,,frati intru Domnul", in calitatea sa si a lor de ,,fii ai Aceluiasi Parinte ceresc". Iubirea crestina cuprinde, prin puterea si intensitatea sa, stihiile lumii, se intinde pana la marginile pamantului dar incepe cu iubirea celor apropiati noua. Mantuitorul spune ca cel ce zice ca iubeste pe Dumnezeu, dar pe fratele sau il uraste, este mincinos. In acelasi mod, putem spune, ca acela care crede ca poate iubi pe altii, pe ceilalti, fara a-i iubi cu dragoste desavarsita pe ai sai, nu este in Iubire si Adevar. Iubirea de semeni porneste de la cei mai asemanatori noua si de la cei cu care ne asemanam noi mai mult, cei de un sange cu noi - cei ai nostri - familia noastra. Cei dintai asupra carora trebuie sa se reverse dragostea noastra sunt parintii nostri dupa trup, fratii si surorile noastre, cei dintr-o semintie cu noi.
Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1988. Braniste, Pr. Prof. Dr. Ene, Preotia dupa cartile sfinte ale Vechiului Testament si Preotia crestina. Chipul adevaratului preot dupa Sfanta Scriptura a Noului Testament in Despre preotie, Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2004, pg. 10-27. Buzescu, Pr. Prof. Nicolae C., Lucrarea Duhului Sfant in Sf. Taine, in Revista ,,Ortodoxia'', nr. 3-4/1979, pg. 562-575. Candea, Pr. Prof. Sp., Sensul preotiei la Sfintii Parinti, in Revista ,,Studii Teologice'', nr. 3-6/1950, pg. 192-212. Cp. si Ierom. Pavel, Pastoratia dupa Sfantul Evanghelist Ioan, trad. romana in Revista ,,Mitropolia Banatului'', nr. 1-3/1958, pg. 105-131. Crainic, Nichifor, Nostalgia paradisului, Editura Babel, Bacau, 2014. Dalmais, Irenee-Henri , L'Experience de l'esprit par l'Eglise, in Revista ,,La Maison-Dieu'', Cerf. Paris, nr.110/1972, pg. 140-169. David, Diac. Conf. Petru I., Biserica si lumea, in Revista ,,Ortodoxia'', nr. 4/1982, pg. 541-550. Fecioru, Pr. Dumitru; Parvuloiu Ierom. Policarp, Sfantul Ioan Gura de Aur - Despre preotie, traducere din limba greaca veche, Editura Basilica, Bucuresti, 2015. Grigorie, Pr. C.; Saru, Prof. S., Comentariul Sfintei Evanghelii dupa Matei, traducere in romana, vol. II, Institutul de Editura crestina, Ramnicu-Valcea, 1933. Ica, Pr. Prof. Ioan I., Invatatura ortodoxa despre conditiile indreptarii sau manturii subiective: har,credinta si fapte bune, EIMBOR, Bucuresti, 1982. Ivan, Pr. Dr. Ilie, Intruparea Logosului Divin-Fagaduinta si implinire, in Revista ,,Mitropolia Olteniei'', nr. 1-2/2001, Craiova, pg. 71-77. Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, EIMBOR, Bucuresti, 2000. Lopuhin, A. P., Istoria biblica. Vechiul Testament. Traducere de Patriarhul Nicodim, EIMBOR, Bucuresti, 1944. Mihoc, Vasile , Canonul si inspiratia Sfintei Scripturi vazuta din punct de vedere ortodox, in Revista ,,Ortodoxia'', nr. 1-2/1997, pg. 32-47. Pogan, Pr. Dr. Dorel, Biserica si mantuirea credinciosilor. Constitutia teandrica a Bisericii, Editura Mitrop. Aradului, Arad, 1998. Popa, IPS. Prof. Univ. Dr. Irineu, Iisus Hristos este Acelasi, ieri si azi si in veac, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2010. Radu, Pr. Lector Dumitru, Despre innoirea si indumnezeirea omului in Hristos, Editura ,,Mitropolia Olteniei'', Craiova, 2007. Radu, Pr. Prof. Gh., Indrumari misionare, EIMBOR, Bucuresti, 1996. Sf. Chiril al Alexandriei, Comentariu la Evanghelia dupa Ioan. Cartea intai, in PSB, vol. 41, EIMBOR, Bucuresti, 2000, pg. 12-92. Sf. Clement Romanul, Epist. 1 Corinteni, cap. 40; Constitutiile Apostolice, II, pg. 26-59. Sf. Ioan Gura de Aur, Omilia III, in PSB, vol. 23, EIMBOR, Bucuresti, 1994, pg. 37-45. Sf. Maxim Marturisitorul, Capete teologice (gnostice). Suta intaia, in Filocalia Vol. 2, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999, pg. 166-210. Sf. Simeon Noul Teolog, A cincea cuvantare morala, in Filocalia vol. 6, EIMBOR, Bucuresti, 1977, pg. 183-202. Sf. Simion Metafrastul, Parafraza la Macarie Egipteanul, in Filocalia vol. 5, EIMBOR, Bucuresti, 1976, pg. 275-387. Sfantul Nectarie de Eghina, Taina preotiei ca slujire sfanta, in Despre preotie, Editura Sophia, Bucuresti, 2008, pg. 9-16. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru , Filocalia, vol. VI, EIMBOR, Bucuresti, 1977. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Dumnezeu Cuvantul cel Intrupat, sfinteste Creatia prin cuvantul si fapta omeneasca a Sa si a omului si in special a preotului, in Revista ,,Mitropolia Olteniei'', nr. 4/1991, pg. 12-20. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Iisus Hristos sau restaurarea omului, Sibiu, 1943, pg. 187, in Revista ,,Mitropolia Olteniei'', nr. 1-3/1997, pg. 48-54. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Sfantul Duh in Revelatie si in Biserica, in Revista ,,Ortodoxia'', nr. 2/1974, pg. 217-223. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. III, EIMBOR, Bucuresti, 1997. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. II, EIMBOR, Bucuresti, 1978. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Morala Ortodoxa, EIMBOR, Bucuresti, 1977. Staniloae, Pr.Prof.Dumitru, Filocalia, vol. V, EIMBOR, Bucuresti, 1976. Staniloae, Pr.Prof.Dumitru, Temeiurile teologice ale ierarhiei si ale sinodalitatii, in Revista ,,Studii Teologice'', nr. 3-4/1970, pg. 170-183. Tesu, Pr. Prof. Dr. Ioan , Demnitatea si sublimitatea preotiei crestine in conceptia Sf. Ioan Gura de Aur, in Frumusetea si sublimitatea preotiei crestine, Editura Doxologia, Iasi, 2010, pg. 11-34. Tilea, Pr. Gheorghe, Sf. Grigorie de Nazianz- Taina m-a uns, Editura Herald, Bucuresti, 2004. Tilea, Pr. Gh.; Barbu, Nicolae I., Sf. Grigorie de Nazianz - Cele cinci Cuvantari despre Dumnezeu, dupa editia din 1947, EIMBOR, Bucuresti, 2008. Triod. Editia a VII-a, Bucuresti, 1986. Vornicescu, Ierom. Magistr. Nestor, Viata si morala duhovniceasca a preotului, in Revista ,,Biserica Ortodoxa Romana'', nr. 3-4/1958, pg. 334-360.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.