Taina Sfantului Maslu in molitfelnicul romanesc

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 2
I. Taina Sfantului Maslu - prefigurare in Sfanta Scriptura si fundamentare scripturistica 3
1. Sfantul Maslu - etimologie si denumirile atribuite acestei Sfinte Taine 3
2. Taina Vindecarii - prefigurare in Vechiul Testament 5
3. Taina Vindecarii - fundamentare scripturistica 8
4. Taina Mangaierii - prefigurare in Noul Testament. 10
Iisus Hristos - Tamaduitorul si Restauratorul firii omenesti 10
II. Marturii Patristice privind ,,Taina Vindecarii" 14
1. Marturii din primele trei secole ale Crestinismului 14
2. Marturii patristice din urmatoarele secole 17
III. Taina Sfantului Maslu in editiile Molitfelnicelor romanesti 21
1. Taina Sfantului Maslu - randuiala greceasca 21
2. Taina Sfantului Maslu - randuiala slavona 24
3. Taina Sfantului Maslu - in ,,Molitavnic: Balgrad, 1689" 26
4. Taina Sfantului Maslu - in ,,Evhologiu 1888" 33
5. Randuiala Sfantului Maslu - in ,,Evhologiu bogat 1896" 36
6. Taina Sfantului Maslu - in editia ,,Molitfelnicului de Bucuresti 1937" 37
7. Taina Sfantului Maslu - alte editii romanesti 39
IV. Taina Sfantului Maslu - actualitate si importanta 41
1. Cati preoti oficiaza Sfantul Maslu ? 41
2. Interpretari liturgice ale Tainei Sfantului Maslu 45
3. Taina Sfantului Maslu - abateri si practici necanonice 47
4. Taina Sfantului Maslu - aspecte interconfesionale 52
V. ,,Taina Suferintei" - imensitatea dragostei lui Dumnezeu 60
1. Suferinta - aspecte scripturistice 60
2. Despre suferinta - aspecte patristice 61
3. Expresii ce viseaza suferinta din cadrul Tainei Sfantului Maslu 63
Concluzie 67
Anexe 69
Bibliografie 72


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Importanta vindecarii este covarsitoare, tinand cont de faptul ca, mai mult ca niciodata, omenirea sufera enorm atat fizic cat si spiritual. Acest fapt dezvolta in societate numeroase atitudini care inclina fie spre compasiune, fie, dureros dar adevarat, spre indiferenta. 
Am observat ca in analiza si abordarea fizica a bolii se neglijeaza dimensiunea de natura duhovniceasca, acest lucru datorandu-se desacralizarii sentimentului religios si catalogarea religiei ca act medieval si practica superstitioasa.
Desi dezvoltarea medicinei ofera sanse din ce in ce mai mari in realizarea vindecarii diferitelor boli, totusi nu s-ar putea discuta despre un act taumaturgic de natura spirituala. Pe parcursul lucrarii voi dezvolta si nuanta legatura dintre pacat si boala, elemente care in majoritatea cazurilor se succed si sunt intr-o dependenta considerabila. 
In analiza si cercetarea temei ,,Taina Sfantului Maslu in Molitfelnicul romanesc", voi realiza o prezentare documentata privind autenticitatea, intemeierea si practica acestei Sfinte Taine, pornind de la marturii scripturistice, argumentand prin marturii patristice si concluzionand prin analiza textuala a randuielii acestei Sfinte Taine. 
Mi-am propus totodata sa evidentiez dezvoltarea Sfantului Maslu in Molitfelnicul romanesc, tinand cont de influientele de natura greceasca sau slavona, care si-au facut simtita prezenta de-alungul anilor in diferitele editii aparute pe teritoriul tarii noastre. In evidentierea diferentelor si asemanarilor de natura textuala ma voi folosi de numeroase editii, dintre cele mai importante si voi aminti eventualele abateri de natura liturgica sau canonica care s-au strecurat fie din nestiinta, fie din nepasare sau neglijenta.
Desi tema licentei vizeaza in primul rand dezvoltarea Tainei Sfantului Maslu in Molitfelnicul romanesc voi rezerva si doua capitole in care sa tratez importanta si actualitatea acestei Sfinte Taine din viata crestinilor si practica Bisericii, dar voi aminti si cateva elemente de natura interconfesionala, pe care le-am considerat mai importante in studierea materialului parcurs.
In incheierea lucrarii mi-am propus o abordare a temei suferintei printr-o prezentare a diferitelor marturii scripturistice si argumentari patristice, dar nu in ultimul rand voi incerca sa reliefez cateva exemple din randuiala Sfantului Maslu care fac referire la suferinta, boala si neputinta.
I. Taina Sfantului Maslu - prefigurare in Sfanta Scriptura si fundamentare scripturistica
1. Sfantul Maslu - etimologie si denumirile atribuite acestei Sfinte Taine
Inainte de sistematizarea informatiilor cu privire la subcapitolul propus, as dori sa amintesc caracterul esential al disciplinei intitulata ,,teologie liturgica". Cu siguranta este cunoscut faptul ca scopul acestei discipline se rezuma la explicarea cultului prin elementul caracteristic intitulat ,,simbol". De aceea elucidarea semnificatiei cultului se realizeaza printr-un concept des folosit de teologia liturgica intitulat: ,,comemorare liturgica"; acest aspect mi-aminteste, in primul rand, de caracterul anamnetic al cultului divin.
In acest sens doresc sa fac referire la ideea exprimata de Alexander Schmemann: ,,daca teologia liturgica provine dintr-o intelegere a cultului ca act public al Bisericii, atunci scopul ei final va fi de a clarifica si a explica cum Biserica se exprima si se implineste pe ea insasi in acest act" . 
Cu privire la definitia acestei Sfinte Taine Hristu Andrutsos ne invata zicand: ,,Maslul sau Oleo-ungerea este Taina de origine dumnezeeasca, prin care, ungandu-se bolnavul cu unt-de-lem, se coboara harul dumnezeesc si vindeca boalele lui trupesti si sufletesti" .
In ceea ce priveste diferitele numiri ale acestei Sfinte Taine, trebuie sa fac referire, mai intai, la etimologia termenului ,,maslu"; denumirea este de origine slava (de la cuvantul ,,maslo", ce inseamna untdelemn) , intalnindu-se sub numirile: untdelemn, untdelemn impreunat cu rugaciune (din limba greaca ???? = rugaciune + ?????? = untdelemn) , binecuvantarea untdelemnului, ungere cu untdelemn sfintit , rugaciunea Sfantului Ulei sau Slujba Sfantului Ulei , eleoungere. In Biserica greaca Taina Sfantului Maslu este numita ,,Heptapadion", adica ,,taina celor sapte preoti" si in limba slavona se mai intrebuinteaza si termenul ,,soboravanie", adica ,,slujba adunarii" sau soborul preotilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Taina Sfantului Maslu in molitfelnicul romanesc.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Izvoare
1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1975.
2. Novum Testamentum Graece et Latine, novis curis elaboravit D. Erwin Nestle, Editio duodecima, Stuttgart, 1937.
Autori patristici si scrieri filocalice
3. Origen, Omilii si adnotari la Levitic, Editie bilingva, Studiu introductiv traducere si note de Adrian Muraru, Editura Polirom, Iasi, 2006.
4. Sfantul Ambrozie al Milanului, De Sacramentis (Despre Sfintele Taine), Scrieri (partea a II-a), in colectia ,,Parinti Scriitori Bisericesti", (53), Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1994.
5. Sfantul Chiril al Alexandriei, Inchinarea si slujirea in duh si adevar, in colectia ,,Parinti Scriitori Bisericesti", (38), Traducere introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1991.
6. Sfantul Grigorie de Nyssa, Marele cuvant catehetic, Traducere din limba greaca de Grigorie Teodorescu, Editura Sophia, 1998. 
7. Sfantul Ignatie Teoforul, Epistola catre Efeseni, in colectia ,,Parinti Scriitori Bisericesti", (1), Scrierile Parintilor Apostolici, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1979.
8. Sfantul Ioan Damaschin, Dogmatica, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2005. 
9. Sfantul Ioan Gura de Aur, Despre preotie, Traducere introducere si note de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Sophia, Bucuresti, 2004.
10. Sfantul Maxim Marturisitorul, Raspunsuri catre Talasie, in Filocalia, vol. 3, Traducere introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editie electronica, Editura Apologeticum, 2005. 
11. Idem, Ambigua, Traducere introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2006.
12. Sfantul Nicolae Cabasila, Despre viata in Hristos, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2009. 
13. Sfantul Sfintit Mucenic Irineu al Lyonului, Aflarea si respingerea falsei cunoasteri sau Contra ereziilor, Traducere din limba engleza introducere si note de Pr. Dr. Dorin Octavian Piciorus, Editura Teologie pentru azi, Bucuresti, 2007. 
14. Sfantul Simeon Arhiepiscopul Tesalonicului, Tratat asupra tuturor dogmelor credintei noastre ortodoxe, dupa principii puse de Domnul nostru Iisus Hristos si urmasii Sai, vol. I, Editura Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor, 2002. 
15. Idem, vol. II, Editura Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor, 2003.
16. Sfantul Vasile cel Mare, Scrieri (Partea Intaia), Omilia IX, Ca Dumnezeu nu este autorul relelor, in colectia ,,Parinti Scriitori Bisericesti", (17), Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1986.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!