Extras din licență
Introducere.
Am elaborat lucrarea „Taxa pe Valoarea Adăugată un impozit în continuă transformare„ pornind de la premiza că introducerea ei reprezintă una dintre măsurile fundamentale întreprinse pe linia reformării sistemului fiscal românesc. Caracteristicile principale ale acestui impozit sunt următoarele :
• are un caracter universal, deoarece se aplică asupra tuturor bunurilor şi serviciilor din economie;
• este un impozit neutru unic, dar cu plată fracţionată; este eliminată discriminarea, deoarece cotele se aplică asupra tuturor activităţilor din economie;
• asigură transparenţa, deoarece asigură fiecărui subiect impozabil posibilitatea de a cunoaşte exact şi concret care este mărimea impozitului şi obligaţiei de plată ce-i revine;
• asigură eficacitatea, întrucât, ca o taxă cumulativă, ea este percepută la fiecare tranzacţie privind produse şi servicii;
• asigură neutralitatea datorită faptului că, fiind o taxă unică, mărimea sa rămâne independentă de numărul verigilor (tranzacţiilor) şi deci de lungimea circuitului economic parcurs de un produs sau serviciu.
Primul capitol vizează cadrul juridic, reglementările legale referitoare la taxa pe valoarea adăugată, conform Codului Fiscal şi ale Codului de Procedura Fiscală, conţinând în acelaşi timp rolul impozitelor şi generalităţi privind TVA-ul.
Capitolul al doilea conţine aspecte teoretice legate de regimul intracomunitar şi extracomunitar al taxei pe valoarea adăugată, obligaţiile de înregistrare şi raportare.
Capitolul trei cuprinde aspectele fiscale şi contabilitatea TVA-ului, obligaţiile declarative fiscale precum şi modificarea sistemului de facturare.
Al patrulea capitol prezintă studiul de caz privind achiziţiile şi livrările intracomunitare, operaţiunile tripartite, relaţia între depăşirea cheltuielilor nedeductibile fiscal şi calculul TVA-ului aferent în cazul determinării impozitului pe profit.
Cel de-al cincilea capitol cuprinde armonizarea taxei pe valoarea adăugată.
Ultima parte cuprinde concluziile, precum şi păreri personale şi sugestii privind taxa pe valoarea adăugată.
Anexele cuprind deconturile de T.V.A., declaraţia recapitulativă 390, facturi, ca surse informaţionale utilizate pentru realizarea studiului de caz.
Lucrarea are ca fundament actuala legislaţie privind taxa pe valoarea adăugată conform prevederilor titlului VI din Codul fiscal al României.
CAPITOLUL I
Cadrul juridic.
1.1. Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală – baza legală principală în domeniul taxelor şi impozitelor.
Prezentul cod stabileşte cadrul legal pentru următoarele impozite şi taxe:
a) impozitul pe profit;
b) impozitul pe venit;
c) impozitul pe veniturile microîntreprinderilor;
d) impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi;
e) impozitul pe reprezentanţe;
f) taxa pe valoarea adăugată;
g) accizele;
h) impozitele şi taxele locale.
Aceste impozite şi taxe constituie venituri la bugetul de stat şi bugetele locale. Codul Fiscal precizează contribuabilii care trebuie să plătească aceste impozite şi taxe, precum şi modul de calcul şi de plată al acestora, cuprinde procedura de modificare a acestor impozite şi taxe. De asemenea, autorizează Ministerul Finanţelor Publice să elaboreze norme metodologice, instrucţiuni şi ordine în aplicarea prezentului cod şi a convenţiilor de evitare a dublei impuneri .
Cadrul legal de administrare a impozitelor şi taxelor reglementate de prezentul cod este stabilit prin legislaţia privind procedurile fiscale.
În materie fiscală, dispoziţiile prezentului cod prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispoziţiile Codului fiscal.
Dacă orice prevedere a prezentului cod contravine unei prevederi a unui tratat la care România este parte, se aplică prevederea acelui tratat.
Orice măsură de natură fiscală care constituie ajutor de stat se acordă potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a guvernului nr.117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.137/2007.
Principiile fiscalităţii
Impozitele şi taxele reglementate de prezentul cod se bazează pe următoarele principii:
a) neutralitatea măsurilor fiscale în raport cu diferitele categorii de investitori şi capitaluri, cu forma de proprietate, asigurând condiţii egale investitorilor, capitalului român şi străin;
b) certitudinea impunerii, prin elaborarea de norme juridice clare, care să nu conducă la interpretări arbitrare, iar termenele, modalitatea şi sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare plătitor, respectiv aceştia să poată urmări şi înţelege sarcina fiscală ce le revine, precum şi să poată determina influenţa deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale;
c) echitatea fiscală la nivelul persoanelor fizice, prin impunerea diferită a veniturilor, în funcţie de mărimea acestora;
d) eficienţa impunerii prin asigurarea stabilităţii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel încât aceste prevederi să nu conducă la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice şi juridice, în raport cu impozitarea în vigoare la data adoptării de către acestea a unor decizii investiţionale majore.
Prezentul cod se modifică şi se completează numai prin lege, promovată, de regulă, cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia.
Orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege.
Ministerul Finanţelor Publice are atribuţia elaborării normelor necesare pentru aplicarea unitară a prezentului cod.
În înţelesul prezentului cod, prin norme se înţelege norme metodologice, instrucţiuni şi ordine.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Taxa pe Valoarea Adaugata - un Impozit in Continua Transformare.doc