Teologia luminii si a intunericului in spiritualitatea parintilor mistici

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE . 5
CAPITOLUL I: ORIGINILE LUMINII SI ALE INTUNERICULUI. 7
1. Fiinta umana - intre lumina si intuneric. 7
2. Cuvantul ,,???-lumina" in Grecia Antica si in Filozofie. 10
3. Cuvantul ,,??????-intuneric" in Grecia Antica si in Filozofie. 14
4. Iisus Hristos - Lumina lumii. 16
CAPITOLUL AL II-LEA: TEOLOGIA LUMINII SI A INTUNERICULUI IN OPERA SFANTULUI GRIGORIE DE NYSSA. 25
1. Introducere in Teologia Sfantului Grigorie de Nyssa . 25
2. Trei cai de cunoastere a lui Dumnezeu. 27
3. Epectaza. 30
CAPITOLUL AL III-LEA: TEOLOGIA LUMINII SI A INTUNERICULUI IN OPERA SFANTULUI DIONISIE AREOPAGITUL. 34
1. Introducere in Teologia Sfantului Dionisie Areopagitul. 34
2. Intunericul divin. 36
3. Doua cai de cunoastere a lui Dumnezeu . 39
4. Epectaza. 42
CAPITOLUL AL IV-LEA: TEOLOGIA LUMINII SI A INTUNERICULUI IN OPERA SFANTULUI SIMEON NOUL TEOLOG. 44
1. In Lumina lui Hristos. 44
2. Lumina si intunericul in Catehezele Sfantului Simeon Noul Teolog . 50
3. Lumina si intunericul in Imnele Sfantului Simeon Noul Teolog. 53
4. Valoarea soteriologica a vederii luminii dumnezeiesti. 57
CAPITOLUL AL V-LEA: FINALITATEA LUMINII SI A INTUNERICULUI. 59
1. Omul - chip al Luminii. 59
2. Persoana umana, lumina si taina. 63
CONCLUZII. 67
BIBLIOGRAFIE. 69


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Lucrarea de fata s-a nascut din dorinta de a decripta atat cat este posibil, printr-un studiu de ansamblu, lumina si intunericul ca elemente ce compun viata noastra spirituala.
Teologia luminii si a intunericului in Spiritualitatea Parintilor mistici, reprezinta o lucrare ce face referinte la perioadele istoriei omenirii, in care lumina si intunericul se regasesc in toata Spiritualitatea, din orice timp si spatiu, constituind doua elemente interdependente ce modeleaza fiinta umana. 
Trebuie mentionat, inca de la inceputul acestei prezentari, faptul ca lucrarea de fata este o provocare, o invitatie la un studiu si mai amanuntit, deoarece tema tratata este foarte vasta, si faptul ca am scris acest numar de pagini, s-a datorat doar unor motive tehnice si nu volutive, deoarece s-ar fi putut scrie deosebit de multe lucruri interesante. Dupa parerea mea meritul acestei lucrari este acela de a sintetiza intr-un mod academic toata informatia ce poate exista in legatura cu aceasta tematica, lucrarea cuprinzand cinci capitole de referinta, care doresc sa elucideze, teologia luminii si a intunericului. 
In primul capitol se realizeaza un periplu in istoria precrestina, unde putem sesiza inceputurile perceperii de catre om a luminii si a intunericului, constitutia sa de fiinta umana, aflandu-se intr-o pozitie mediana, intre lumina si intuneric. Se face apoi o interesanta si inedita expunere a terminologiei cuvintelor lumina (???) si intuneric (??????), cu referire preciza la Grecia Antica si la filozofii marcanti. Acest capitol se incheie cu prezentarea Mantuitorului Iisus Hristos ca Lumina a lumii si invitatia ce ne-o ofera Hristos de a deveni fii ai Luminii.
Capitolul al doilea incepe sa trateze in mod deplin aceasta tema, Sfantul Grigorie de Nyssa fiind primul dintre Parintii mistici, a carui Teologie Spirituala am tratat-o. Lumina si intunericul sunt elementele esentiale ale Teologiei Sfantului Grigorie. La inceputul capitolului s-a facut o expunere de ansamblu a teologiei sale. Se prezinta apoi cele trei cai prin care putem sa-L cunoastem pe Dumnezeu si cum se poate realiza fenomenul epectazei. 
In cel de-al treilea capitol se expune Teologia luminii si a intunericului in opera Sfantului Dionisie Areopagitul. Dupa o introducere in Teologia sa, se pune in evidenta caracterul mistic, incognoscibil al lui Dumnezeu, numindu-L Intunericul divin, prin care aflam din opera sfantului cum se poate realiza unirea cu Dumnezeu si vederea Sa in nevedere. Acest capitol prezinta similitudini in prezentare cu cel anterior, deoarece se stie ca Sfantul Dionisie s-a apropiat foarte mult de Teologia Sfantului Grigorie de Nyssa. Astfel cele doua Teologii merg bine impreuna si datorita contextului apropiat in care au trait cei doi Sfinti Parinti. Caile de cunoastere a lui Dumnezeu si drumul epectatic din sfarsitul acestui capitol evoca caracterul mistic, spiritual de netagaduit al acestui sfant parinte.
Capitolul patru pune in lumina pe ,,teologul luminii". Acest supranume nu i se atribuie intamplator sau gratuit deoarece opera sa, aproape integral, este dominata de lumina, luminozitate si stralucire. Capitolul acesta realizeaza o tratare amanuntita a intregii sale opere. Subcapitolului intai ii este atribuit acelasi titlu dat si de P.S. Basile Krivokeine splendidei sale lucrari, In lumina lui Hristos. Apoi se desfasoara un periplu prin opera Sfantului Simeon, si anume prin Catehezele si Imnele binecunoscute de cei ce indragesc Spiritualitatea teologiei sale, pentru a reliefa importanta teologiei luminii si a intunericului. Nu se putea incheia capitolul acesta altfel, decat evidentiind finalitatea Spiritualitatii Sfantului Simeon, si anume: valoarea soteriologica a vederii luminii dumnezeiesti. 
Capitolul al cincilea este capitolul final al acestei lucrari si este mai mult un capitol personalizat, cu indemnul de a deveni chipuri ale Luminii, fii stralucitori ai Mirelui Ceresc. Noi suntem persoane umane ce detinem deodata lumina si taina, misterul. 
CAPITOLUL I: ORIGINILE LUMINII SI ALE INTUNERICULUI
1. Fiinta umana - intre lumina si intuneric
La baza vietii crestine se afla faptul Intruparii lui Dumnezeu. In trupul nostru, creat de El, Dumnezeu ne-a aratat desavarsirea Sa. Multumita acestui fapt noi posedam un criteriu palpabil din care constatam in ce masura suntem departe de El sau ne apropiem de Fiinta Sa mai presus de lume. Asemanandu-ne cu El in miscarile launtrice ale inimii noastre, in infatisarea gandirii noastre, in reactiile la toate cele ce se intampla cu noi pe plan uman, tocmai prin aceasta devenim asemenea Lui. Divinitatea vietii in El este infatisata in epistolele Apostolilor . Poruncile sunt, de fapt, Lumina in care El in mod deosebit ni se deschide ,,asa cum este" (I Ioan 3, 1). ,,Eu sunt Lumina lumii, cel ce vine dupa Mine nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii" (Ioan 8, 12).
Minunate sunt actiunile acestei Lumini asupra noastra: suntem atinsi de uimire in fata nepatrunsei minuni a venirii noastre in lumea aceasta! Actul crearii tuturor celor existente este o taina care ne atrage pe toti.
Dar inainte de a veni Lumina de Sus, petrecand in intunericul necunostintei, parcurgem calea dureroasa a devenirii noastre intru fiinta. Desigur lumina este domeniul propriu al vietii. Tot ceea ce este claritate, ordine, face parte din aceasta regiune a luminii. Este, cu alte cuvinte, domeniul in care viata se exprima, nu si domeniul in care ea exista. Lumina lumineaza si duce intotdeauna la claritate, ratiune s.a.m.d.


Fisiere in arhiva (1):

  • Teologia luminii si a intunericului in spiritualitatea parintilor mistici.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, editura I.B.M.B.O.R. Bucuresti, 1995;
2. Scrieri despre lucrarea mantuitoare, traducerea de Pr. Gh. Tilea, editura Herald, Bucuresti, 2002;
3. ARSENIEV, Nicolae, Mistica si Biserica Ortodoxa, traducerea de Remus Rus, editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1994;
4. AUXENTIOS, PS al Foticeei, Lumina Sfanta de Pasti de la Ierusalim, editura Deisis, 1996;
5. BANU, Drd. Emanuel, Lucrarea Sfantului Duh in opera Sfantului Simeon Noul Teolog, Studii Teologice, 1980, nr. 1-2;
6. BARBULESCU, Constantin, Despre lumina taborica, Glasul Bisericii, 1957, nr. 8-9;
7. BARSAN, Arsenie, Despre contemplatie si Har, Mitropolia Olteniei, 1989, nr. 6;
8. BELU, Pr. Prof. Dumitru, Lumina mintii, Revista Teologica, Sibiu 1991, nr. 3;
9. BERDIAEV, Nicolae, Despre menirea omului, traducerea de Daniel Holdea, editura Aion, Oradea, 2004;
10. BIANCHI, Enzo, Cuvant si rugacine, ed. Deisis, Sibiu, 1996;
11. BRANISTE, Pr. Prof. Dr. Ene si Prof. Ecaterina, Dictionar enciclopedic de cunostinte, ed. Diecezana Caransebes, 2001;
12. BUGA, Drd. Ioan, Semnificatiim ale notiunii de lumina in Noul Testament, Studii Teologice, 1975, nr. 90;
13. BULACU, Pr. Mihail, Cunoasterea lui Dumnezeu prin Ortodoxie, Glasul Bisericii, 1973, nr. 9-10;
14. BULGAKOV, Nicolae, Lumina neiserata, Contemplatii si reflectii metafizice, traducerea de Elena Dragusin, editura Anastasia, Bucuresti, 1999;
15. BULGAKOV, Serghei, Ortodoxia, traducere de Nicolae Grosu, ed. Diecezana, Sibiu, 1933;
16. CALCIU-DUMITREASA, Pr. Gheorghe, Rugaciunea si lumina mistica, ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1998;
17. COCAGNAC, Maurice, Simbolurile biblice-Lexic teologic - lumina/intunericul, ed. Humanitas, Bucuresti, 1997;
18. CORBU, Agapie, Sfanta Scriptura si talcuirea ei in opera Sfantului Grigorie de Nyssa, editura Teofania, Sibiu, 2002;
19. CORNEANU, IPS Nicolae, Patristica mirabilia, ed. Polirom, Bucuresti, 2001;
20. CRAINIC, Nichifor, Sfintenia-implinirea umanului, editura Trinitas, Iasi, 1993;
21. DANIEL, Constantin, Vederea lui Dumnezeu in Noul Testament si teofaniile esenienilor, Studii Teologice, 1973, nr. 3-4;
22. DAVU, Marie-Madelaine, Eciclopedia doctrinelor mistice, vol. I, ed. Amarcord, Timisoara, 1997;
23. DAVY, Marie Madeleine, Enciclopedia doctrinelor mistice, vol. II, editura Amacord, Timisoara, 1997;
24. DRAGULIN, Pr. Dr. Gheorghe, Personalitatea si opera Sfantului Dionisie Areopagitul in teologia romaneasca, B.O.R. 1981, nr. 5-6;
25. DUSE, Pr. Lect. Dr. Calin Ioan, Taina Sfantului Botez la Sfantul Simeon Noul Teolog, Orizonturi Teologice, 2000, nr. 3;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!