Trasaturile, Formele si Rolul Impozitelor Indirecte in Formarea Resurselor Financiare Publice

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul 1 Formele impozitelor indirecte si trasaturile acestora 2
1.1 Trasaturile distinctive ale impozitelor indirecte 2
1.2 Formele impozitelor indirecte 4
Capitolul 2 Locul impozitelor indirecte in sistemul resurselor financiare publice 11
2.1 Analiza aportului impozitelor indirecte la constituirea resurselor financiare publice (comparatii pe plan international) 11
2.2 Analiza structurii veniturilor din impozitele indirecte 18
Capitolul 3 Formele si rolul impozitelor indirecte in Romania 25
3.1 Forme ale impozitelor indirecte practicate in Romania 25
3.2 Analiza prelevarilor din impozite indirecte si implicatii ale acestora 29
3.3 Impactul integrarii europene a Romaniei asupra impozitelor indirecte 36
CONCLUZII SI PROPUNERI
BIBLIOGRAFIE


Extras din licenta Cum descarc?

CAPITOLUL 1 FORMELE IMPOZITELOR INDIRECTE SI TRASATURILE ACESTORA
1.1 Trasaturile distinctive ale impozitelor indirecte
Principala sursa de venituri a statului o constituie atat impozitele directe cat si impozitele indirecte. Aparitia si evolutia impozitelor indirecte evidentiaza anumite tendinte, legate fie de posibilitatile de satisfacere a nevoilor de resurse financiare ale statului, fie de preocuparile pentru imbunatatirea sistemelor de impozite, in raport cu mutatiile survenite in mediul social-economic. 
Impozitele indirecte sunt stabilite de stat pentru vanzarile de marfuri dar si pentru prestarile de servicii, la care se adauga anumite cote de impozitare pentru preturile marfurilor cat si pentru tarifele aplicate serviciilor. De aici apare caracterul de impozit pe cheltuieli sau de impozit pe consum. 
Avand in vedere practicarea cotelor de impozitare, acestea nu se deosebesc in functie de venitul sau situatia materiala a consumatorilor, asadar ele sunt suportate de toti consumatorii.
Cei mai afectati in aceasta situatie, sunt cei care au venituri mici, deoarece impozitele indirecte se aplica, de obicei la vanzarea acelor bunuri pentru largul consum. Fata de impozitele directe la care persoanele cu venituri mici beneficiaza de anumite scutiri, la impozitele indirecte nu se poate prevede nici un fel de scutire.
Din punctul de vedere al eticii fiscale, acest sistem de impozitare este nedrept, deoarece perceperea lui nu tine deloc seama de puterea contributiva a consumatorului, acelor cu venituri mici si foarte mici, acestia fiind obligati sa opteze fie pentru a-si irosi ultimele venituri pentru intretinerea lor si a familiei, fie a renunta, in mare masura, la un consum de produse si servicii minim care ar fi strict necesar unei existente normale si decente. 
Un alt dezavantaj al impozitelor indirecte se remarca in timpul crizei, cand consumul se diminueaza pe toate planurile, direct proportional cu aceasta manifestare se diminueaza si resurselele financiare publice, fiind un moment neprielnic, atunci economia ar avea nevoie de a mari cheltuielile publice pentru a relansa consumul.
Diferentele dintre impozitele indirecte si cele directe se evidentiaza prin multiple trasaturi specifice.
Impozitele indirecte sunt atribuite unor operatiuni tranzitorii, de exemplu crearea unor marfuri, folosirea acestora precum si prestarea unor servicii; impozitele directe vizeaza averea sau venitul pe cand impozitele indirecte fac referire la cheltuirea acestora.
Caracteristica impozitelor indirecte este si modalitatea prin care aceasta se resfrange asupra veniturilor obtinute de suportator. In acest mod, se evidentiaza faptul ca ele nu aduc vreun prejudiciu veniturilor nominale, ci numai asupra celor reale, pe fundalul reunirii lor direct cu cheltuirea veniturilor. Spre exemplu impozitele indirecte sunt adaugate la pretul marfurilor, realizandu-se in acest mod o majorare a acestora, micsorand volumul bunurilor si serviciilor ce poate fi achitat dintr-un anumit venit.
Unii economisti considera ca impozitele indirecte ar avea si un caracter voluntar, deoarece renuntandu-se la consumul de bunuri si servicii impozitate exista posibilitatea ca ele sa fie evitate. In situatia in care, impozitele indirecte se percep in mod special la vanzarea produselor de larg consum, afirmatia de mai sus ramane nefondata. In opinia noastra daca impozitele indirecte ar fi fost percepute numai la vanzarea produselor de lux atunci s-ar fi putut afirma ca acestea au un caracter voluntar, deoarece in cazul acestor bunuri, consumul lor nu este indispensabil.
Impozitele indirecte prezinta un caracter voalat, deoarece acestea fiind reflectate in pretul de vanzare al bunurilor, la aplicarea de preturi ridicate nemultumirea clientilor se manifesta asupra agentilor economici, si nu asupra statului care impune cresterea impozitelor, generand scumpirea bunurilor. Cumparatorii nu stiu exact cat din pret au platit pentru acel bun agentului economic si cat ajunge la stat.
Randamentul acestor impozite este unul instabil deoarece acesta depinde foarte mult de situatia economica. Astfel in perioadele in care economia prezinta un trend ascendent, impozitele indirecte au un randament fiscal ridicat, iar cand economia se confrunta cu dezechilibre, cand productia si consumul prezinta un recul, veniturile din impozitele indirecte au o evolutie similara, punand in pericol obtinerea echilibrului bugetar ori ducand la o intensificare a deficitului bugetar. De aici putem evidentia ca impozitele indirecte au o sensibilitate sporita in ceea ce priveste conjuctura economica.
Impozitele directe sunt distribuite catre bugetul de stat sau local de catre producatori, comercianti, etc.; in cazul impozitelor indirecte opereaza ,,incidenta indirecta", realizandu-se deosebirea intre subiect/platitor si suportatorul impozitelor.
Modalitatea de incasare a impozitului indirect este distincta, in sensul ca nu poate realiza deschiderea ,,realului nominativ", deoarece nu fac referire la componente de bogatie ce au un caracter permanent, ci fapte intamplatoare care nu pot fi impozabile decat in momentul in care acestea s-au realizat.
Pe langa caracteristicile mentionate, impozitele indirecte manifesta si o serie de avantaje:
- Nu necesita un aparat fiscal numeros si foarte instruit in logistica speciala;
- Cheltuielile cu asezarea, colectarea si urmarirea sunt minime;
- Au o ritmicitate relativ buna in colectare, ceea ce nu creeaza probleme Trezoreriei publice, cum se intampla cu alte venituri neritmice ( impozitele directe ) care provoca goluri temporare de casa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Trasaturile, Formele si Rolul Impozitelor Indirecte in Formarea Resurselor Financiare Publice.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!