Tulburarile de Limbaj la Scolarul Mic

Cuprins licenta Cum descarc?

CUPRINS 2
INTRODUCERE- Motivatia alegerii temei 4
CAPITOLUL I - Limbajul in acceptiune psihologica 7
1.1 Functiile limbajului 10
1.1.1 Functia de comunicare a limbajului 11
1.1.2 Functia dialectica 12
1.1.3 Functia practica 12
1.1.4 Functia afectiva 13
1.1.5 Functia ludica 14
1.1.6 Functia cathartica 14
1.2 Forme ale limbajului 14
CAPITOLUL II -Limbajul indicator al dezvoltarii psihice 21
2.1 Rolul limbajului in dezvoltarea gandirii 22
CAPITOLUL III - Dezvoltarea limbajului la scolarul mic 28
3.1 Limbajul in perioada scolara mica 31
CAPITOLUL IV - Tulburari de vorbire la scolarul mic 46
4.1 Cauze 46
4.2 Tipuri de tulburari de vorbire 50
4.2.1 Dislalia 50
4.2.2 Dislalia secundara sau periferica 51
4.2.3 Dislalia de tip rinolaric 53
4.2.3.1 Tulburari de tip rinolalic 54
4.2.4 Dislalia audiogena 55
4.2.4.1 Simptome ale dislaliei audiogene 56
4.2.5 Dislalia centrala sau ,,de evolutie'' 56
4.2.5.1 Factorii care determina aparitia dislaliei centrale 
sau de evolutie 56
4.2.5.2 Simptome ale dislaliei de evolutie 57
4.3 Tulburarile limbajului scris-citit 58
4.3.1 Dislexodisgrafia 58
4.3.2 Caracteristici ale dislexodisgrafiei la persoanele cu intelect normal in contextul limbii romane 60
4.4 Relatia dintre tulburarile de pronuntie si deficientele limbajului scris 62
CAPITOLUL V - Metode si procedee folosite in corectarea dislaliei 65
5.1 Metode si procedee de ordin general in corectarea dislaliei 66 
5.2 Optimizarea activitatilor instructiv- educative ale copiilor cu tulburari 
de limbaj 71
CAPITOLUL VI -Studii de caz si planuri de interventie in corectarea 
tulburarilor de limbaj 76
6.1 Munca invatatorului in corectarea tulburarilor de limbaj 76
6.2 Importanta depistarii copiilor cu tulburari de limbaj 82
6.3 Experimentul 83
CONCLUZII 98
BIBLIOGRAFIE 101


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Motivatia alegerii temei 
Comunicarea orala este o metoda cardinala in dezvoltarea personalitatii prescolarilor. 
Limbajul ii cofera copilului prescolar autonomie si posibilitatea de a se misca cu usurinta in mediul inconjurator. Dobandind inca de la varsta prescolara capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-si exprima in mod inteligibil gandurile, ideile, impresiile, copilul isi formeaza o baza pentru activitatea scolara si pentru viata sociala de mai tarziu. 
In procesul instructiv-educativ limbajul reprezinta un mijloc de comunicare, dar si un mijloc de cunoastere, deoarece prin intermediul lui se se transmit cunostintte si se largeste orizontul copiilor cu noi reprezentari. 
Prin limbaj copilul transmite propriile sale nevoi, cerinte, elaboreaza si comunica propriile ganduri, isi manifesta bucuriile si supararile si isi organizeaza activitatile sale. Imposibilitatea de a comunica prin limbaj atrage dupa sine stagnarea dezvoltarii personalitatii copilului, ceea ce duce la modificarea relatiilor lui cu oamenii si cu realitatea inconjuratoare. 
Cu cat isi insuseste mai bine vorbirea,cu atat copilul poate fi educat mai usor. Prin intermediul cuvantului se contribuie la educarea lui intelectuala. Utilizand limbajul, copilul poate sa gandeasca, sa analizeze, sa compare, sa clasifice si sa traga concluzii asupra unor probleme ce se cer rezolvate. Astfel isi dezvolta gandirea, vocabularul si modul de exprimare. Cunoscand direct si indirect realitatea inconjuratoare, munca parintilor si grija lor pentru ei, dragostea cu care sunt inconjurati, se educa la copii anumite trasaturi morale. Lumea minunata a basmelor si povestilor, rimele si expresiile ritmate din poezii, cantecele ii ajuta pe copii sa deosebeasca faptele bune de cele rele, sa-si imbogateasca vocabularul, dar si sa-si formeze o conduita morala si estetica. Copiii retin cu usurinta expresiile care le-au placut si i-au impresionat si incep sa le foloseasca in vorbirea curenta. 
Copilulul are nevoie permanenta de prezenta unui adult in preajma sa. Este imperios ca acesta sa-l indrume, sa-l ajute sa comunice si ce-i mai important sa-l corecteze atunci cand greseste. Cand comunicam cu un copil trebuie sa-i acordam toata atentia, sa-l facem sa aiba incredere in noi si sa-l tratam ca pe un egal. Explicati copiilor tot ce intreaba evitand expresiile ,,esti prea mic", ,,nu sti tu", ,,iti explic altadata".
Prescolarul si scolarul mic sunt la varsta cand recepteaza cu usurinta orice cuvant si din acest motiv trebuie sa avem mare grija cum ne exprimam in preajma lor. Limbajul folosit in familie si in mediul frecventat de copil isi pune amprenta asupra dezvoltarii lui.
Exista numeroase tulburari ale limbajului verbal si scris: dislalia, balbaiala, logonevroza, intarzierea in dezvoltarea vorbirii, alalia, afazia, dislexia, disgrafia, etc.
Dintre aceste tulburari cele mai des intalnite sunt dislaliile,adica imposibilitatea de a pronunta unul sau mai multe sunete sau pronuntia defectuoasa a acestora.
Cauzele tulburarilor de limbaj pot fi diverse, precum: deficiente anatomice (leziuni ale urechii), anomalii ale aparatului osteo-muscular de articulare, insuficiente la nivelul sistemului nervos central, deformarile la nivelul cavitatii bucale sau simple perturbari ale activitatii organelor de vorbire, fara evidentierea unor leziuni organice vizibile.
Nivelul dezvoltarii intelectuale a copilului are un rol important atat in stabilirea cauzelor tulburarii, cat mai ales in procesul de recuperare. La cei intarziati din punct de vedere al dezvoltarii intelectuale, tulburarile de limbaj se pot datora unor pareze sau chiar paralizii ale muschilor care asigura pronuntarea. La cei cu dezvoltare intelectuala normala, tulburarea de limbaj se poate datora neindemanarii organelor articulatorii, insuficientei dezvoltarii a atenttiei auditive, oferirea unui model gresit de pronuntare sau imitarea pronuntarii defectuoase a copilului de catre persoanele din anturajul acestuia, incurajand astfel copilul in pronuntia gresita a sunetului.
Orice abatere de la vorbirea standard reprezinta o tulburare de limbaj.Tulburarea de limbaj se agraveaza in timp, avand repercursiuni asupra comportamentului si a personalitatii daca nu este corectata.
Aparitia tulburarilor de limbaj nu presupune automat existenta unor tulburari intelectuale sau senzoriale. Insa, cand se asociaza acestor tulburari sunt mult mai grave si se corecteaza mult mai greu.
Toate aceste tulburari pot fi inlaturate printr-un program specific de recuperare.
Durata procesului de recuperare depinde de nivelul dezvoltarii intelectuale a copilului, personalitatea acestuia, varsta sa, colaborarea parintilor cu logopedul, existenta altor tulburari, gradul de implicare a copilului in realizarea terapiei


Fisiere in arhiva (1):

  • Tulburarile de Limbaj la Scolarul Mic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!