Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic

Licență
7/10 (6 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 102 în total
Cuvinte : 34352
Mărime: 587.14KB (arhivat)
Publicat de: Maria B.
Puncte necesare: 14
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Dorin Herlo
Licrare de licenta, sustinuta la Arad UNIVERSITATEA “AUREL VLAICU” DIN ARAD FACULTATEA DE ŞTIINŢE ALE EDUCATIEI ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ SPECIALIZAREA -PEDAGOGIA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR

Cuprins

  1. CUPRINS 2
  2. INTRODUCERE- Motivaţia alegerii temei 4
  3. CAPITOLUL I - Limbajul în accepţiune psihologică 7
  4. 1.1 Functiile limbajului 10
  5. 1.1.1 Funcţia de comunicare a limbajului 11
  6. 1.1.2 Funcţia dialectică 12
  7. 1.1.3 Funcţia practică 12
  8. 1.1.4 Funcţia afectivă 13
  9. 1.1.5 Funcţia ludică 14
  10. 1.1.6 Funcţia cathartică 14
  11. 1.2 Forme ale limbajului 14
  12. CAPITOLUL II –Limbajul indicator al dezvoltării psihice 21
  13. 2.1 Rolul limbajului în dezvoltarea gândirii 22
  14. CAPITOLUL III - Dezvoltarea limbajului la şcolarul mic 28
  15. 3.1 Limbajul în perioada şcolară mică 31
  16. CAPITOLUL IV - Tulburări de vorbire la şcolarul mic 46
  17. 4.1 Cauze 46
  18. 4.2 Tipuri de tulburări de vorbire 50
  19. 4.2.1 Dislalia 50
  20. 4.2.2 Dislalia secundară sau periferică 51
  21. 4.2.3 Dislalia de tip rinolaric 53
  22. 4.2.3.1 Tulburări de tip rinolalic 54
  23. 4.2.4 Dislalia audiogenă 55
  24. 4.2.4.1 Simptome ale dislaliei audiogene 56
  25. 4.2.5 Dislalia centrală sau ,,de evoluţie’’ 56
  26. 4.2.5.1 Factorii care determină apariţia dislaliei centrale
  27. sau de evoluţie 56
  28. 4.2.5.2 Simptome ale dislaliei de evoluţie 57
  29. 4.3 Tulburările limbajului scris-citit 58
  30. 4.3.1 Dislexodisgrafia 58
  31. 4.3.2 Caracteristici ale dislexodisgrafiei la persoanele cu intelect normal în contextul limbii române 60
  32. 4.4 Relaţia dintre tulburările de pronunţie şi deficienţele limbajului scris 62
  33. CAPITOLUL V – Metode şi procedee folosite in corectarea dislaliei 65
  34. 5.1 Metode şi procedee de ordin general în corectarea dislaliei 66
  35. 5.2 Optimizarea activităţilor instructiv- educative ale copiilor cu tulburări
  36. de limbaj 71
  37. CAPITOLUL VI -Studii de caz şi planuri de intervenţie în corectarea
  38. tulburărilor de limbaj 76
  39. 6.1 Munca învăţătorului în corectarea tulburărilor de limbaj 76
  40. 6.2 Importanţa depistării copiilor cu tulburări de limbaj 82
  41. 6.3 Experimentul 83
  42. CONCLUZII 98
  43. BIBLIOGRAFIE 101

Extras din licență

INTRODUCERE

Motivaţia alegerii temei

Comunicarea orală este o metodă cardinală în dezvoltarea personalităţii preşcolarilor.

Limbajul îi coferă copilului preşcolar autonomie şi posibilitatea de a se mişca cu uşurinţă în mediul înconjurator. Dobândind înca de la vârsta preşcolară capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-şi exprima în mod inteligibil gândurile, ideile, impresiile, copilul îsi formează o baza pentru activitatea şcolară şi pentru viaţa socială de mai târziu.

În procesul instructiv-educativ limbajul reprezintă un mijloc de comunicare, dar şi un mijloc de cunoaştere, deoarece prin intermediul lui se se transmit cunoştintţe şi se lărgeste orizontul copiilor cu noi reprezentări.

Prin limbaj copilul transmite propriile sale nevoi, cerinţe, elaborează şi comunică propriile gânduri, îsi manifestă bucuriile şi supărările şi îşi organizează activitaţile sale. Imposibilitatea de a comunica prin limbaj atrage dupa sine stagnarea dezvoltării personalitaţii copilului, ceea ce duce la modificarea relaţiilor lui cu oamenii şi cu realitatea înconjuratoare.

Cu cat îsi însuseste mai bine vorbirea,cu atât copilul poate fi educat mai usor. Prin intermediul cuvântului se contribuie la educarea lui intelectuală. Utilizând limbajul, copilul poate să gândească, să analizeze, să compare, să clasifice şi să tragă concluzii asupra unor probleme ce se cer rezolvate. Astfel îşi dezvoltă gândirea, vocabularul şi modul de exprimare. Cunoscând direct şi indirect realitatea înconjuratoare, munca părinţilor şi grija lor pentru ei, dragostea cu care sunt înconjurati, se educa la copii anumite trăsături morale. Lumea minunată a basmelor şi poveştilor, rimele şi expresiile ritmate din poezii, cântecele îi ajută pe copii să deosebească faptele bune de cele rele, să-şi îmbogăţească vocabularul, dar şi să-şi formeze o conduită morală şi estetică. Copiii reţin cu usurinţă expresiile care le-au plăcut şi i-au impresionat si încep să le folosească în vorbirea curentă.

Copilulul are nevoie permanentă de prezenţa unui adult în preajma sa. Este imperios ca acesta să-l îndrume, să-l ajute să comunice şi ce-i mai important să-l corecteze atunci când greşeste. Când comunicam cu un copil trebuie să-i acordăm toată atenţia, să-l facem să aibă încredere în noi şi să-l tratăm ca pe un egal. Explicaţi copiilor tot ce întreabă evitând expresiile „eşti prea mic”, „nu şti tu”, „iţi explic altădată”.

Preşcolarul şi şcolarul mic sunt la vârsta când receptează cu usurinţă orice cuvânt şi din acest motiv trebuie să avem mare grijă cum ne exprimăm în preajma lor. Limbajul folosit în familie şi în mediul frecventat de copil îşi pune amprenta asupra dezvoltării lui.

Există numeroase tulburări ale limbajului verbal şi scris: dislalia, bâlbâiala, logonevroza, întarzierea în dezvoltarea vorbirii, alalia, afazia, dislexia, disgrafia, etc.

Dintre aceste tulburări cele mai des întalnite sunt dislaliile,adică imposibilitatea de a pronunţa unul sau mai multe sunete sau pronunţia defectuoasă a acestora.

Cauzele tulburărilor de limbaj pot fi diverse, precum: deficienţe anatomice (leziuni ale urechii), anomalii ale aparatului osteo-muscular de articulare, insuficienţe la nivelul sistemului nervos central, deformările la nivelul cavităţii bucale sau simple perturbări ale activităţii organelor de vorbire, fără evidenţierea unor leziuni organice vizibile.

Nivelul dezvoltării intelectuale a copilului are un rol important atât în stabilirea cauzelor tulburării, cât mai ales în procesul de recuperare. La cei întarziaţi din punct de vedere al dezvoltării intelectuale, tulburările de limbaj se pot datora unor pareze sau chiar paralizii ale muschilor care asigură pronunţarea. La cei cu dezvoltare intelectuală normală, tulburarea de limbaj se poate datora neîndemanării organelor articulatorii, insuficienţei dezvoltării a atenţtiei auditive, oferirea unui model greşit de pronunţare sau imitarea pronunţării defectuoase a copilului de către persoanele din anturajul acestuia, încurajând astfel copilul în pronunţia gresită a sunetului.

Orice abatere de la vorbirea standard reprezintă o tulburare de limbaj.Tulburarea de limbaj se agravează in timp, având repercursiuni asupra comportamentului şi a personalităţii dacă nu este corectată.

Aparitia tulburărilor de limbaj nu presupune automat existenţa unor tulburări intelectuale sau senzoriale. Însa, când se asociaza acestor tulburări sunt mult mai grave şi se corectează mult mai greu.

Toate aceste tulburari pot fi înlaturate printr-un program specific de recuperare.

Durata procesului de recuperare depinde de nivelul dezvoltării intelectuale a copilului, personalitatea acestuia, vârsta sa, colaborarea parinţilor cu logopedul, existenţa altor tulburări, gradul de implicare a copilului în realizarea terapiei

Preview document

Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 1
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 2
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 3
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 4
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 5
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 6
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 7
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 8
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 9
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 10
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 11
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 12
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 13
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 14
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 15
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 16
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 17
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 18
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 19
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 20
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 21
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 22
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 23
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 24
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 25
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 26
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 27
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 28
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 29
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 30
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 31
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 32
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 33
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 34
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 35
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 36
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 37
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 38
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 39
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 40
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 41
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 42
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 43
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 44
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 45
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 46
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 47
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 48
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 49
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 50
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 51
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 52
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 53
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 54
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 55
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 56
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 57
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 58
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 59
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 60
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 61
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 62
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 63
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 64
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 65
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 66
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 67
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 68
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 69
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 70
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 71
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 72
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 73
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 74
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 75
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 76
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 77
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 78
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 79
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 80
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 81
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 82
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 83
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 84
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 85
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 86
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 87
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 88
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 89
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 90
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 91
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 92
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 93
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 94
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 95
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 96
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 97
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 98
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 99
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 100
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 101
Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic - Pagina 102

Conținut arhivă zip

  • Tulburarile de Limbaj la Scolarul Mic.doc

Alții au mai descărcat și

Limbajul și Metodica Dezvoltării Vorbirii

INTRODUCERE Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci când subiectul nu găseşte înţelegerea necesară faţă de dificultatea sa...

Dezvoltarea Competențelor de Comunicare a Școlarilor Mici prin Intermediul Lecturii

Introducere ,,Cultura unui om se formează, în primul rând, prin lectură. De aceea, din frageda copilărie, e bine să iubim cartea, să o citim,...

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Prevenirea conflictelor școală-familie prin consilierea părinților

INTRODUCERE Eliberată de constrângerile politice, educaţia îşi descoperă în mod necesar şi dimensiunea sa de consiliere în interacţiune cu cea de...

Dezvoltarea personalității în învățământul primar

ARGUMENT Personalitatea este calitatea cea mai valoroasă pe care individul și-o însușește prin autocunoaștere,prin efort propriu,prin dorința de a...

Stimularea dezvoltării psihomotricității prin joc

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1. Psihomotricitatea Viaţa psihică a individului se exprimă ca o unitate a fenomenelor subiective cu manifestările de...

Integrarea Școlară

ARGUMENT Această lucrare vizează o mai bună integrare a copiilor cu tulburări de limbaj în mediul şcolar. Societatea şi în special comunitatea...

Artterapia și rolul ei în dezvoltarea socio-emotională a preșcolarilor

INTRODUCERE Motivarea alegerii temei: “Omul nu poate urca sau coborî decât prin sine însuși” H. Lovinescu Atunci când definim educația, în...

Te-ar putea interesa și

Limbajul și Metodica Dezvoltării Vorbirii

INTRODUCERE Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci când subiectul nu găseşte înţelegerea necesară faţă de dificultatea sa...

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Colaborarea dintre Părinți și Educatori în Corectarea Tulburarilor de Limbaj la Copil

ARGUMENT Motto: „Faptul că aveţi un copil nu vă face părinte, precum faptul că aveţi un pian, nu vă face pianist.” Mihail Levine Pentru a fi un...

Dezvoltarea limbajului - premisă a integrării sociale a copiilor din grădiniță

INTRODUCERE Limbajul este un mijloc de creaţie, de afirmare de sine, de adaptare şi de facilitare a relaţiilor sociale. Limbajul este strâns legat...

Jocul didactic - Metodă și formă de organizare a activităților instructiv-formative în grădinița de copii

ARGUMENTUL Perioada preșcolarității este tot mai des apreciată ca fiind vârstă ce cuprinde cea mai importantă experiență educațională din viața...

Logopedie - natura și clasificarea tulburărilor de limbaj, legile logopediei

LOGOPEDIE-NATURA ŞI CLASIFICAREA TULBURĂRILOR DE LIMBAJ, LEGILE LOGOPEDIEI STUDIU DE CAZ REALIZAT PE ŞCOLARI LOGOPAŢI Logopedia, ca ştiinţă, s-a...

Specificul Profesiei de Psiholog Școlar

I. Aspecte definitorii ale profesiei de psiholog şcolar 1. Coordonatele profesiei de psiholog Psihologul poate fi apreciat ca fiinţă legală şi...

Cele Mai Frecvente Tulburări de Limbaj la Școlarii Mici

I. EDUCATIA INTEGRANTA  note definitorii si delimitari terminologice Desi mai ales a doua jumatate a secolului trecut a fost caracterizata de...

Ai nevoie de altceva?