Turismul gastronomic în Transilvania

Cuprins licență Cum descarc?

Introducere 4
I. Concepte si metodologie 5
II. Aspecte generale 7
II.1. Asezare geografica 7
II.2. Infrastructura 8
III. Turismul gastronomic 10
III.1.Turismul gastronomic.Definitii 10
III.2.Turismul gastronomic pe plan international 14
III.3.Turismul gastronomic pe plan national 23
IV.Turismul gastronomic in Transilvania 33
IV.1. Festivaluri 36
IV.2. Produse traditionale transilvanene recunoscute la nivel international 41
IV.3. Sibiu. Regiune Gastronomica Europeana 45
IV.4. Podgoriile din Transilvania -  suport pentru turismul viticol 51
Concluzii 54
Bibliografie 56


Extras din licență Cum descarc?

Introducere
Lucrarea intitulata ,,Valorificarea potentialului turistic din Transilvania prin turism gastronomic'' reprezinta o analiza asupra unei forme de turism care a inceput sa se dezvolte relativ recent in Romania, si anume turismul gastronomic. 
Cu toate ca in prezent, turismul gastronomic este practicat doar de o nisa de turisti, acesta reuseste sa atraga tot mai multi turisti pasionati de gastronomie si nu numai, aceasta deoarece prin intermediul gastronomiei locale poti sa descoperi o parte din cultura si istoria unui anumit areal, mancarea constituindu-se un serviciu de baza in cadrul oricarui pachet turistic.
Continutul lucrarii este unul sistematic, presupunand o abordare dinspre general spre particular, pornind de la aparitia si dezvoltarea turismului gastronomic la nivel European, national si local (la nivelul Transilvaniei).
In acest sens, primul capitol abordeaza aspecte teoretice cu privire la principalele concepte si metode folosite in geografie, si implicit in turism.
In capitolul al-II-lea este realizata o prezentare generala asupra cadrului natural, precum si asupra infrastructurii de profil care este un element definitoriu in ceea ce priveste desfasurarea actului turistic.
Capitolul al-III-lea prezinta principalele aspecte teoretice care vizeaza turismul gastronomic, precum si aspecte cu privire la aparitia si dezvoltarea turismului gastronomic la nivel international, cu prezentarea si analiza celor sase regiuni gastronomice ce se individualizeaza la nivelul Europei: gastronomia mediteraneana, baltica, nord-europeana, balcanica, atlantica si central-europeana. Ultima parte a acestui capitol este dedicata evolutiei, dezvoltarii si promovarii bucatariei traditionale romanesti.
Ultimul capitol este focusat in intregime pe turismul gastronomic in Transilvania, prezentand sistematic principalele festivaluri care au contribuit la dezvoltarea acestei forme de turism, produsele traditionale transilvanene recunoscute la nivel international, aspecte cu privire la podgoriile autohtone. Deasemenea, acest capitol surprinde si cel mai important element care a generat dezvoltarea accentuata in ultimii ani a turismului gastronomic in aceasta regiune, desemnarea Sibiului drept Regiune Gastronomica Europeana in anul 2019.
Asadar, scopul general al acestei lucrari este acela de a scoate in evidenta importanta dezvoltarii turismului gastronomic, precum si acela de a sublinia importanta promovarii, pastrarii si valorificarii gastronomiei traditionale romanesti, gastronomie care a reusit sa reziste de-a lungul secolelor, in fiecare preparat traditional reflectandu-se o parte din istoria noastra ca si popor
I. Concepte si metodologie
Din punct de vedere etimologic, cuvantul ,,TURISM" isi are originea in englezescul ,,TO TOUR", care inseamna a calatori, termen ce apare pentru prima data in secolul XVIII in Anglia.
Conform Organizatiei Mondiale de Turism (OMT), turismul cuprinde activitatile persoanelor care calatoresc inafara mediului lor obisnuit, pentru cel mult un an in scop de relaxare, afaceri sau alte motive.
Page (2003) defineste turismul ca fiind utilizarea timpului liber pentru a vizita diferite locuri, destinatii si localitati, care apar adesea sub forma de excursii si vacante la care oamenii participa.
Turismul este considerat ca fiind totalitatea relatiilor si fenomenelor care rezulta din deplasarea si sejurul persoanelor in afara locului lor de resedinta (Dictionar explicativ al limbii romane, 2009).
Totodata, turismul este vazut ca un fenomen social si economic cu o importanta tot mai mare pentru societate, care pe langa satisfacerea nevoilor umane de recreere, cunoastere, refacere, se constituie o ramura important a economiei, prin faptul ca inglobeaza o serie de servicii din sfera sectorului tertiar.
,,Turismul este un fenomen social-economic in continua expansiune, generat de nevoia umana de cunoastere, recreere si recuperare fizico-psihica in conditiile unei civilizatii solicitante, dar cu posibilitati material superioare pentru majoritatea populatiei" (Cocean, 2007, 15).
In literatura de specialitate au fost identificate trei tipuri majore de turism, respectiv:
-  turism intern (domestic tourism): rezidentii unei tari date care calatoresc numai in interiorul acesteia;
-  turism receptor (inbound tourism): non-rezidentii care calatoresc in tara data;
-  turism emitator (outbound tourism): rezidentii tarii date care calatoresc in alte tari (Turcu, 2008, 5).
Asadar, turismul este o activitate complexa, care presupune deplasarea turistilor in afara domiciliului lor pe o perioada de ce putin o noapte si maxim 365 zile, cu scopul principal de odihna, relaxare, descoperire, cunoastere, efectuarea de tratamente terapeutice, dar fara a desfasura activitati cu scop remunerativ in locul de destinatie. Deasemenea, putem spune ca turismul este o activitate complexa la desfasurarea careia trebuie sa participe elemente din diverse domenii, acesta avand o pondere destul de insemnata in ceea ce priveste economia unei tari.


Fisiere în arhivă (1):

  • Turismul gastronomic in Transilvania.docx

Imagini din acest licență Cum descarc?

Bibliografie

Barbulescu, M., Dorner,A., Glodariu, I., Nagler, T., Pop,G.P., Pop, I.A., Rotea, M., Vasiliev, V., (2009), Istoria Transilvaniei Volumul I, Edit.Academia Romana, Cluj-Napoca
Boita M., Ardelean Dorina, Pribeanu Gh., David Gabriela, Costi B., Almajanu Claudia (2015), Experienta ecoturistica intre traditie si gastronomie, Edit. Sitech, Timisoara.
Cocean, P., (2007), Geografia turismului, Edit.Carro, Bucuresti
Cosmescu, I., (1998), Turismul, Edit. Economica, Bucuresti
Costea Carmen, Stroia Al. (2011), Invata de toate, Edit. ASE, Bucuresti
Cucu,V., (2002), Romania.Geografie umana si economica, Edit.Transversa, Targoviste
Donisa, I., (1978), Bazele teoretice si metodologice ale geografiei, Edit. Didactica si Pedagogica, Bucuresti
Gheorghilas, A., (2011), Geografia turismului : metode de analiza in turism, Edit. Universitara, Bucuresti.
Giurgescu, C., (1967), Transilvania in istoria poporului Roman, Edit. Stiintifica, Bucuresti
Hall, M., Sharples, Liz, Mitchell R., Macionis N., (2003), Food tourism around the world: Development, management and markets, Edit. Butterworth-Heinemann, Londra
Ielenicz, M., Comanescu, Laura, (2009), Romania. Potential turistic, Edit. Universitara, Bucuresti
Nistor S., (2004), Ghidul gastronomic al Romaniei, Edit. House of Guides
Oprean, Lucretia, Moldovan, Mura, (1974), Preparate culinare din bucataria popoarelor, Editura pentru Turism, Bucuresti
Page, Stephet J., (2003), Tourism management, Edit.Elsevier 
Stancioiu, Felicia, Baltescu, Codruta, Vladoi, Anca, Pargaru, I., Nicula, V., (2011), Transilvania-microdestinatie turistica a Romaniei, in Economie teoretica si aplicata, Volumul XVIII, No. 5(558), pp. 132-142
Tomescu Ada Mirela, Botezat Elena, (2014), Culinary tourism in Romania- Professional points of view, Tourism and Hospitality Industry,Congress Proceedings Trends in Tourism and Hospitality Industry
Turcu, Daniela, Weisz, Janeta, (2008), Economia turismului, Edit.Eurostampa, Timisoara
- **(2012), Global Report on Food Tourism Am Reports IV, World Tourism Organization
- **(2014), Caiet de sarcini. Telemea de Ibanesti,Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
- **(2014), Caiet de sarcini. Salam de Sibiu, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
- **(2014), Ghid de bune practici. Atestarea produselor traditionale, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
- **(2016/2017), Red de Gastronomia de la OMT, Plan de Accion
- **(2017), Second Global Report on Gastronomy Tourism, World Tourism Organization
https://dexonline.ro/definitie/turism-accesat in 28 noiembrie, 2017
https://dexonline.ro/definitie/gastronomie - accesat in28 noiembrie, 2017
https://emilpop.blogspot.ro/2009/12/turismul-culinar.html-accesat in 2 decembrie, 2017
https://guide.michelin.com/th/en/bangkok-accesat in 6 februarie, 2018 
http://ocarbonellc.blogspot.ro/2013/05/un-paseo-por-la-gastronomia-europea.html-accesat in 13 februarie, 2018
https://www.gustos.ro/ - accesatin 13 februarie, 2018
https://www.nouvelobs.com/culture/20101116.OBS3020/le-repas-francais-inscrit-au-patrimoine-de-l-humanite.html-accesat in 14 februarie, 2018
http://www.anat.ro/calendarul-gastronomic-2014/-accesat in 15 februarie, 2018
https://www.libertatea.ro/stiri/bucharest-food-festival-parcul-herastrau-programul-complet-1882438-accesat in 17 februarie 2018
http://en.calameo.com/read/004601149ff8876feeaa6-accesatin 17 februarie 2018
http://bucurestifm.ro/2017/09/29/toamna-la-ceaun-va-asteapta-in-parcul-national/-accesat in 17 februarie 2018
http://www.mytransylvania.ro-accesat in 19 februarie 2018
https://eat-local.ro-accesat in 19 februarie 2018 
http://www2.unwto.org-accesat in 6 martie 2018
https://www.clujlife.com/-accesatin 6 martie 2018
http://www.madr.ro/-accesat in 8 martie 2018
https://www.agerpres.ro/ accesat in 1 aprilie 2018
https://www.europeanregionofgastronomy.org-accesat in 1 aprilie 2018
https://igcat.org-accesat in 1 aprilie 2018
http://www.cjsibiu.ro/wp-content/uploads/2016/09/SRGE2019.pdf-accesat in 1 aprilie, 2018
http://www.traditiisibiene.ro-accesat in 5 aprilie 2018
http://www.sibiu-turism.ro/Brosuri-turistice.aspx-accesat in 5 aprilie, 2018
http://www.jidvei.ro/-accesat in 6 aprilie 2018
http://www.taravinului.ro-accesat in 6 aprilie 2018
https://www.gaultmillau.com-accesat in 2 iunie 2018
https://streetfoodfestival.ro-accesat in 10 iunie, 2018
http://turism.gov.ro/web/-accesat in 11 iunie, 2018


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 8€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!