Ultrajul

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul l. Notiuni introductive privind infractiunea de ultraj.3
1.1 Notiunea de autoritate.3
1.2 Evolutia in timp a incriminarii ultrajului.7
1.3 Elemente de drept comparat cu privire la infractiunea de ultraj.12
1.4 Aspecte comune ale infractiunilor contra autoritatii.14
Capitolul ll. Continutul legal si continutul constitutiv al infractiunii de ultraj.22
2.1. Continutul legal al infractiunii de ultraj.22
2.1.1 Reglementarea legala a ultrajului.23
2.2. Obiectul infractiunii .25
2.2.1 Obiectul juridic special.25
2.2.2 Obiectul juridic material.25
2.3. Subiectul infractiunii de ultraj.25
2.3.1 Subiectul activ.25
2.3.2 Subiectul pasiv.26
2.4. Continutul constitutiv al infractiunii de ultraj.34
2.4.1 Latura obiectiva.35
2.4.1.1 Elementul material.35
2.4.2.2 Urmarea imediata.38
2.4.2.3 Legatura de cauzalitate.40
2.4.2 Latura subiectiva.42
Capitolul lll. Alte aspecte cu privire la infractiunea de ultraj.45
3.1. Forme. Modalitati. Sanctiuni.45
3.1.1 Formele infractiunii.45
3.1.2 Modalitatile infractiunii.45
3.1.2.1 Modalitati normative.45
3.1.2.2 Modalitati agravante.46
3.1.3 Sanctiuni. Cazuri speciale de pedepsire. .49
3.2.Legaturi si asemanari cu alte infractiuni.51
3.3.Aspecte procesuale.64
3.4. Aspectele particulare ale infractiunii de ultraj in legile speciale.65
3.4.1 Relatia dintre reglementarea comuna si reglementarea speciala.69
3.4.2 Obiectul ocrotirii penale.70
3.4.3 Subiectii infractiunii de ultraj.71
3.4.4 Latura obiectiva.72
3.4.5 Latura subiectiva. 73
3.4.6 Formele infractiunii.74
3.4.7 Regimul sanctionator.74
3.4.8 Aspecte procesuale.75
3.5. Aspecte criminologice.75
Concluzii.76
Bibliografie.77


Extras din licenta Cum descarc?

Capitolul l. Notiuni introductive privind infractiunea de ultraj
1.5 Notiunea de autoritate
In sistemul de organizare al societatii un rol important il are autoritatea de care se bucura institutiile publice investite cu atributii de organizare, conducere si indrumare a unor importante sectoare ale vietii social-economice si politice.
Autoritatea, inteleasa in sens larg ca un prestigiu de care trebuie sa se bucure institutiile publice in activitatea lor, influenteaza direct modul si eficienta realizarii atributiilor specifice acestor organe. Aceasta simbioza intre auto!ritatea unui organ si atributele puterii sale publice este organica si deci ine!vitabila, infaptuirea insesi a imputernicirilor unei institutii publice necesita un anumit grad de credibilitate din partea destinatarilor acestei activitati, care este asigurat de insasi autoritatea organului respectiv. 
Organele de stat sunt structurate si functioneaza in conformitate cu principiul separatiei puterilor consacrat prin Constitutie. 
Legea penala isi aduce contributia specifica, prin incriminarile cuprinse in art.236-244 Cod Penal, la protejarea acestei importante valori sociale, care este autoritatea publica. Dar infractiuni contra autoritatii exista si in legi speciale. 
Revenirea Romaniei in randul democratiilor europene a avut un rol determinant si in planul reglementarilor constitutionale cu privire la organizarea statului, spiritul principiului separatiei puterilor in stat impunandu-se ca o constanta in activitatea de elaborare a Constitutiei din 1991. 
Ca atare intreg Titlul III din legea fundamentala reglementeaza organizarea si functionarea celor trei puteri ale statului denumite ,,Autoritati publice".
Astfel, in articolul 58 si urmatoarele sunt cuprinse dispozitii fundamentale cu privire la Parlament, unica autoritate legiuitoare a tarii.
In continuare, articolul 80 si urmatoarele se refera Presedinte care alaturi de Guvern constituie puterea executiva.
Referindu-se la puterea judecatoreasca, Constitutia cuprinde in articolele 123-133 dispozitiile-cadru ale organizarii si infaptuirii acesteia.
O ampla sectiune din Titlul III se refera la ansamblul organelor administratiei publice prin care se realizeaza organizarea executarii legii si executarea in concret a acesteia la nivelul colectivitatilor locale si a colectivitatilor nationale (articolele 115,116,119-122). 
De asemenea finantele publice beneficiaza de o reglementare detaliata in articolele 136-139 din Constitutie.
Pentru asigurarea controlului constitutionalitatii legilor norma fundamentala instituie un organ jurisdictional special si specializat, in cadrul Titlului V (articolele 140-145) numit Curtea Constitutionala. 
Institutia publica trebuie privita totodata si ca un ansamblu de elemente organizate prin vointa legii pentru realizarea sarcinilor care ii sunt conferite.
In acest sens, relevanta este ideea exprimata in doctrina potrivit careia, institutia publica, privita ca organizatie, presupune existenta urmatoarelor elemente: elementul uman care formeaza personalul institutiei, mijloacele materiale si financiare, competenta si personalitatea juridica a acesteia . 
Ca atare, toate activitatile de interes public prin care se exercita autoritatea statului sau se realizeaza serviciile publice de interes national sau local se infaptuiesc de oameni care sunt incadrati in diferite functii in institutia respectiva, cu mijloace materiale sau banesti cu care sunt inzestrate acele organe si organizatii si cu ajutorul competentei si personalitatii juridice conferite de lege.
Problematica elementului uman, a persoanelor care fac parte din institutiile publice prezinta o importanta deosebita pentru buna organizare si functionare a acestor organizatii, deoarece calitatile si conduita lor conditioneaza insasi eficienta activitatii institutiilor respective. 
Este un adevar demonstrat de stiinta dreptului administrativ, ca serviciile publice nu valoreaza decat atat cat sunt de competenti functionarii statului si cat de corecta este comportarea lor.
Functionarul este chintesenta, expresia sociala, concentrata a institutiilor publice. Si, cum orice functionar vine in contact direct cu publicul in chestiuni sensibile si presante, nici un functionar public nu poate sa-si permita o derogare de la promptitudine si corectitudine.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ultrajul.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1) Mircea Badila, Drept Penal Partea Speciala, vol 1, Editura ALTIP, Alba Iulia, 2006.
2) Mihail Udroiu, Fise de drept Drept Penal Partea Speciala, Editia 2, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2013.
3) Ovidiu Predescu, Angela Harasteanu, Drept Penal Parte Speciala. Examinare comparativa a Codului Penal cu Noul Cod Penal, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2012.
4) Vasile Pavaleanu, Drept Penal Special, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2009.
5) Petre Dungan, Tiberiu Medeanu, Viorel Pasca, Drept Penal Parte Speciala, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2012, vol I.
6) Vasile Dobrinoiu, Norel Neagu, Drept Penal Parte Speciala- Teorie si practica judiciara, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2011.
7) Popescu Mihaela Agata, Drept Administrativ Partea Generala - manual de studiu individual, editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2012.
8) Iorgovan Antonie, Tratat de drept administrativ, ed.4, vol.II, Ed. All Beck, Bucuresti, 2005.
9) Verginia Vedinas, Drept administrativ, Editia a III-a revazuta si actualizata, Editura Universul Juridic, Bucuresti 2007.
10) Draganu Tudor, Liberul acces la justitie, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2003.
11) C. Bulai, A. Filipas, C. Mitrache, B. Bulai, C. Mitrache, Institutii de drept penal, Editura TREI, 2008.
12) I. Iovanas, Drept administrativ si elemente ale stiintei administratiei, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1977.
13) Vintila Dongoroz, Siegfried Kahane, - Explicatii teoretice ale codului penal roman, vol. IV, Editura Academiei Republicii Socialiste Romania, Bucuresti, 1969.
14) GLAVA 44- Cartea Romaneasca de invatatura ( Editura Academiei 1965)
15) Dionisie Fotino - Istoria Daciei , t II.
16) A. Dincu, Drept penal. Partea generala, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de drept, 1975.
17) I. Munteanu, Gravitatea vatamarii produse, unic criteriu de delimitare intre forma agravata a infractiunii de lovire sau alte violente si infractiunea de vatamare corporala, RRD 2/ 1974.
18) V. Dongoroz, Gh. Daranga s.a. ,,Noul Cod penal si Codul penal anterior, prezentare comparativa", Editura Politica Bucuresti, 1968.
19) Tudorel Toader, Drept Penal Roman. Partea Speciala, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2011.
20) C. Beleiu, Drept civil, Casa de editura si presa ,,Sansa" S.R.L., Bucuresti, 1999.
21) V. Ramureanu, Aspecte ale incadrarii juridice a sustragerii bunurilor sechestrate, in Justitia Noua nr. 3/1965.
22) O. Loghin, A. Filipas , ,,Drept penal. partea speciala" , Bucuresti 1992..
23) G. Nistoreanu, A. Boroi, - Drept penal, partea speciala, Editura All Beck, Bucuresti, 2002.
24) Valentin Iftenie- Medicina legala din perspectiva juridica, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2006.
25) I.Dumitru, "Semnificatia notiunii de misiune", pr. in art.1 din Decretul-lege nr.41/1990.
26) V.Patulea, Nota critica la Decizia nr.321/1990 a Trib. jud. Suceava; Dr. nr. 2-3/1991.
27) I.Dumitru, "Aplicarea procedurii specifice de urgenta in cazul faptelor penale care nu sunt flagrante", Drept nr.8/1992.
28) V.Dongoroz, Gh. Daranga s.a. "Noul Cod Penal si Codul Penal anterior: prezentare comparativa", Editura Politica, Bucuresti, 1968. 
29) Vasile Dobrinoiu, Ilie Pascu, Gheorghe Nistoreanu, Ioan Molnar, Valerica Lazar, Alexandru Boroi, Drept Penal. Partea speciala - Teorie si practica judiciara. Vol. II, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2002.
Legislatie
1. Constitutia Romaniei 2003, Ed. Stefan, Bucuresti, 2003.
2. Codul penal roman. Codul de procedura penala, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2010.
3. Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
4. Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi.
5. Legii 140 / 1996.
6. Decretului Lege nr. 41 / 1990 privind asigurarea unui climat de ordine si legalitate.
7. Legea nr. 26 / 1994 privind organizarea si functionarea Politiei Romane.
8. Hotararea Guvernului nr. 131 / 1991.
9. Legea nr. 74 / 1995 privind exercitarea profesiunii de medic, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din Romania.
Surse electronice
1. http://www.monitoruloficial.ro 
2. www.echr.coe.int
3. www.contabilul.ro
4. http://www.scribd.com/
5. http://www.dreptonline.ro
6. http://www.juridice.ro
7. http://www.scritube.com
8. http://www.tocilar.ro
9. http://facultate.regielive.ro 
10. www.legalis.ro


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!