Uniunea Europeana si globalizarea economica

Cuprins licenta Cum descarc?

CUPRINS 2
Lista abrevierilor utilizate in text 3
Lista figurilor 5
Lista tabelelor 6
INTRODUCERE 7
PARTEA I -  ABORDARI TEORETICE 10
Capitolul 1. Globalizarea economica si regionalismul 10
1.1. Concepte teoretice si definitii 12
1.2. Argumente pro si contra globalizarii 14
1.3. Factorii determinanti ai globalizarii si rolul comertului international 18
1.4. Multilateralismul si regionalismul in comertul mondial 20
1.4.1. Despre OMC 21
1.4.2. Despre regionalizare -  definitie si importanta in economia mondiala contemporana ca factor determinant al globalizarii 25
1.4.3. Integrarea economica regionala 27
1.4.3.1. Concepte si teorii privind integrarea economica 28
1.4.3.2. Formule integrationiste contemporane 29
Capitolul 2. Uniunea Europeana, actor global 31
2.1. Globalizarea si economia UE 32
2.2. Locul si rolul UE in comertul mondial 34
2.3. Negocierile si acordurile comerciale ale UE 37
2.3.1. Acordurile multi- si plurilaterale. UE si OMC 39
2.3.2. Acordurile bilaterale 41
Capitolul 3. Competitivitatea UE in economia globala 49
PARTEA II -  STUDIU DE CAZ: GLOBALIZAREA SI UE - AMENINTARE SAU OPORTUNITATE? 52
Concluzii la studiul de caz 90
CONCLUZII SI RECOMANDARI 93
Bibliografie 94
A. Carti de specialitate 94
B. Lucrari si articole de specialitate 94
C. Periodice, reviste, statistici 94
Sitografie 95


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Astazi, vocile celor care critica globalizarea se inmultesc in toata lumea. Uniunea Europeana este la fel atacata, deoarece impinge tarile membre sa se deschida la comertul international si sa conduca, mai degraba decat sa sufere, in sine. In ciuda acestor critici, nu putem insa uita rezultatele pozitive pe care globalizarea ne-a permis sa le obtinem.
Intr-adevar, a creat o bogatie fara precedent in tarile occidentale si, dupa caderea blocului sovietic si aderarea Chinei la OMC, pe o scara ,,globala" a PIB-ului. Aceasta s-a tradus intr-o crestere a comertului mondial. Barierele pentru comertul liber au fost reduse la minimum, atat de mult, incat chiar si astazi, cand sufla vanturile razboaielor comerciale dintre SUA si China, tarifele din lume sunt in permanenta scazute (chiar daca barierele netarifare sunt in crestere).
Scopul acestei lucrari este de a demonstra ca implicarea Uniunii Europene in procesul de globalizare este o actiune necesara pentru calea spre prosperitate a statelor membre. Doar ca populatia are nevoie de o mai buna informare si siguranta in ceea ce tine de politicele pe care le promoveaza UE la nivel international. In societatile europene, exista in mod clar dorinta de conducere si un sentiment de directie care poate fi pus in cuvinte simple. Cu toate acestea, ideile singure nu sunt suficiente, ele au nevoie de a fi intarite de actiuni promise in beneficiul cetatenilor.
Lucrarea data a fost structurata in doua parti. Prima parte cuprinde abordarile teoretice in ceea ce priveste globalizarea si Uniunea Europeana, iar cea de-a doua parte cuprinde studiul de caz. Prima parte este divizata in trei capitole. Primul capitol se numeste Globalizarea economica si regionalismul. Acest capitol prezinta aparitia si evolutia globalizarii dar si teoriile globalizarii. Tot in acest capitol se vorbeste si despre Acordurile de integrare economica regionala, care au jucat si continua sa joace un rol important in procesul globalizarii.
Titlul capitolului doi este Uniunea Europeana, actor global. In acest capitol se vorbeste despre implicarea Uniunii Europene la nivel supranational si politicile sale prin care conduce teritoriul sau spre o dezvoltare de viitor durabila.
Titlul capitolului trei este Competitivitatea UE in economia globala Acest capitol evidentiaza faptul ca Uniunea Europeana joaca un rol important fiind printre primele trei economii care domina pe piata mondiala impreuna cu SUA si China. Aici au fost expuse avantajele pe care le detine UE datorita intregirii pe care o are.
Partea a doua a lucrarii cuprinde studiul de caz.
In urma publicarii raportul despre "Opinia publica si votul populist in Europa" s-au prezentat dovezi de sondaj care sugereaza ca sustinatorii partidelor populiste difera de sustinatorii partidelor mainstream intr-un aspect important: ei se tem de globalizare.
Aici urmarim aceste constatari si exploram in profunzime cunostintele si sentimentele oamenilor cu privire la globalizare si cum acestea sunt legate de opiniile lor despre viitorul proiectului european. Sunt prezentate dovezi pe baza unui sondaj efectuat in iulie 2017 in care au fost intrebati peste 10.000 de cetateni ai UE din fiecare stat membru despre temerile lor de globalizare si opiniile lor despre viitoarea cooperare europeana. Avem doua seturi de dovezi; unul se bazeaza pe un esantion care capteaza opinia publica in UE27, iar celalalt amplifica imaginea concentrandu-se mai in profunzime asupra respondentilor din cele mai mari cinci state membre din punct de vedere al populatiei, Franta, Germania, Italia, Polonia si Spania. Intrucat raportul dat se concentreaza asupra viitoarei cooperari europene post-Brexit, sa concentrat doar pe UE27 si s-a exclus Marea Britanie.
Un numar considerabil de europeni considera ca globalizarea este o amenintare (44% la nivel european). Dar, cand au fost intrebati despre experientele lor personale cu globalizarea, acestea au fost, in general, mai des bune decat rele. Sustinatorii partidelor populiste sunt o exceptie: ei se tem de globalizare si au avut experiente personale proaste cu aceasta.
Europenii au o intelegere comuna a ceea ce cred ca inseamna procesul de globalizare: il asociaza cu comertul (circulatia crescuta a produselor pentru 19% si bani pentru 17%) si migratia (circulatia crescuta a oamenilor pentru 17%). Acest rezultat este destul de stabil intr-o mare varietate de subgrupuri, fie ele nationale, socio-economice, politice.
In timp ce cei care sunt optimisti cu privire la globalizare saluta, de asemenea, mai multa cooperare europeana (64 la suta), cei care se tem de ea au opinii mult mai eterogene (45% dintre ei sunt in favoarea unei mai bune integrari politice si economice, dar 41% vor mai putin de aceasta). Aproape jumatate dintre cei care se tem de globalizare considera cooperarea europeana ca parte a solutiei pentru abordarea acestor temeri. In general, tabara amenintarilor este mai eterogena din punct de vedere politic decat tabara de oportunitati. Acest model este valabil in toate statele membre, desi in Franta, cei speriati de globalizare tind sa favorizeze o mai mica integrare (53 la suta), in timp ce doar 34 la suta doresc mai mult. In Spania si Italia, in schimb, tabara fricii doreste mai multa integrare.
Sustinatorii partidului de stanga populist considera ca globalizarea este o amenintare, dar doresc mai multa cooperare europeana. De fapt, in anumite domenii, cum ar fi acceptarea migrantilor si protejarea drepturilor migrantilor din UE, ei doresc sa mearga mai departe decat cetateanul mediu al UE27. Pentru sustinatorii partidelor de dreapta populiste, UE este vazuta ca o parte a problemei si alimenteaza temerile lor de globalizare. Ei doresc sa vada mai putin din cooperarea europeana in viitor.
In ciuda acestor diferente, marea majoritate a respondentilor din UE27 sunt de acord intr-un singur aspect esential: doresc ca UE sa isi concentreze eforturile viitoare pe lupta impotriva terorismului si in gestionarea migratiei. Problemele economice au pierdut importanta in mintile europenilor. Acest rezultat este destul de constant intr-o mare varietate de subgrupuri - nationale, socio-economice si / sau politice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Uniunea Europeana si globalizarea economica.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

A. Carti de specialitate
1. Berinde, Mihai, Regionalism si multilateralism in comertul international, Editura (Universitatii din Oradea, Oradea, 2004
2. Dinu, Marin, Globalizarea si aproximarile ei, Ed. Economica, Bucuresti, 2004
3. F. Erhan, Globalizarea. In cautarea echilibrului, Ed. Economica, Bucuresti, 2003
4. G. Soros, Despre globalizare, Ed. Polirom, Iasi, 2002
5. G.I. Mantzaridis, Globalizare si universalitate. Himera si adevar, Ed. Bizantina, Bucuresti
6. T. Brailean, Globalizarea, Ed. Institutul European, Iasi, 2004
B. Lucrari si articole de specialitate
7. Giurgiu, Adriana -  Studiu de caz_Globalizarea si comertul international_bibliografie suplimentara
C. Periodice, reviste, statistici
8. www.insse.ro, pagina internet consultata in perioada 13.12.2018
9. https://www.consilium.europa.eu/en/ pagina consultata in perioada 2018-2019
10. https://www.economist.com pagina consultata in perioada 2018-2019
Sitografie
1. http://ec.europa.eu/trade/issues/respectrules/anti_dumping/stats.htm, pagina internet consultata in perioada 22 august 2019
2. https://www.coe.int/en/web/compass/globalisation pagina internet consultata in perioada 12 ianuarie 2019
3. www.wto.org pagina consultata in perioada decembrie 2018 -  mai 2019
4. https://europa.eu/european-union/about-eu/history/1946-1959/1954_ro pagina de internet accesata la data de 15 mai 2019
5. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YFsmVN_0wv0J:https://euroculturer.eu/2017/01/23/what-is-globalisation-global-europe-explained/+&cd=1&hl=ro&ct=clnk&gl=ro paginaa accesata la data de 15 mai 2019
6. http://bruegel.org/2017/05/europeans-rediscover-enthusiasm-for-globalisation/ pagina accesata la data de 16 mai 2019
7. http://www.europarl.europa.eu/factsheets/ro/sheet/161/uniunea-europeana-si-organizatia-mondiala-a-comertului - pagina accesata la data de 03.12.2018
8. http://www.europarl.europa.eu/factsheets/ro/sheet/161/uniunea-europeana-si-organizatia-mondiala-a-comertului - pagina accesata la data de 03.12.2018


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!