Introducere Capitolul I. Constituirea universitatilor in Europa de Apus I.1. Conditiile istorice de formare I.2. Semnificatiile universitatilor in Evul Mediu Capitolul II. Tipologia universitatilor in Europa Occidentala II.1. Universitatea din Bologna - prima Alma Mater Studiorum II.2. Universitatea din Paris II.3. Universitatile engleze din Oxford si Cambridge II.4. Colegiile. Robert de Sorbon Capitolul III. Organizarea studiilor universitare III.1. Continutul invatamantului III.2. Profesorii. Oligarhia corporativa universitara III.3. Viata studentilor Concluzii Bibliografie
Introducere Actualitatea temei. Daca ar fi sa ne punem scopul de a defini, printr-o singura fraza, esenta invatamantului superior din prezent, credem ca cea mai laconica si cea mai simpla ar fi urmatoarea: un ansamblu de institutii, care pregatesc viitorii intelectuali sau cadre calificate in diverse domenii practice ale vietii si care alaturi de alti factori ai societatii contribuie la promovarea solidaritatii morale si intelectuale. Trebue sa recunoastem insa, ca aceasta evolutie profesionala si institutionala a fost o consecinta a progresului societatii, dar nici pe departe a celei contemporane. Ea isi trage radacinile mult mai inainte, inca in lumea medievala, cand clericul incetul cu incetul cedeaza locul unei creatii originale a Occidentului medieval: cea a intelectualilor sau celor al caror meserie este de a gandi si de a preda altora gandirea lor. Fara indoiala, intelectualul medieval a fost cel dintai care a cunoscut o forma de invatamant superior, a ceea ce va fi definita - Universitate si devenita una dintre marile achizitii ale istoriei intelectuale a Occidentului. Chiar daca Universitatea a fost un produs original al Evului Mediu, o expresie a vietii social - politice a timpului, totusi elementele structurii interne ale ei, s-au dovedit a fi valabile si pana astazi. Ea a reactionat ca un fin barometru, inregistrand fiecare eveniment sau descoperire a societatii. In universitati s-a constituit acea viziune despre univers si conditie umana care va domina secole de-a randul. Cu parere de rau, perioada timpurie de constituire si organizare a primelor universitati europene, este mai putin cunoscuta la noi, decat trecutul lor glorios le ofera dreptul. Acest fapt, precum si un sentiment de recunostinta, impune firesc necesitatea reevaluarii realitatilor istorice in care s-au constituit si dezvoltat aceste produse de cea mai inalta calitate a culturii. Aparute intre secolele XII-XIII, universitatile desi putin numeroase se bucurau deja de un foarte inalt prestigiu in intreaga lume a Occidentului european. O popularitate mai mare au avut-o in acest sens primele Alma Mater Studiorum si matrice a universitatilor moderne - acele care au luat nastere in Italia (Bologna), Franta (Paris), Anglia (Oxford si Cambridge). Ele au format in Evul Mediu o retea de canale intelectuale, prin care au circulat ideile, cultura si stiinta epocii in toata Europa. Pentru prima data in istorie continentul prezenta o unitate, sau macar o incercare de tendinte unitare. Scopul si obiectivele tezei. Cercetarea data nu este un studiu complet referitor la invatamantul universitar medieval. Scopul prezentei teze de licenta consta in cercetarea pe baza unui studiu comparativ a originii primelor universitati europene, caracterul si insemnatatea lor in viata social - politica si culturala a timpului. Pentru realizarea scopului ne-am fixat urmatoarele obiective: - cercetarea istoriei aparitiei primelor institutii universitare din Europa - caracterizarea formei si modului de organizare a corporatiilor universitare - studierea comparativa a specificului organizarii studiilor - determinarea locului si rolului universitarilor in societatea medievala - generalizarea trasaturilor pozitive si deficientelor universitatilor medievale Suportul metodologic si teoretico-stiintific. In cercetarea si realizarea scopului tezei am utilizat urmatoarele metode: - cercetarea documentelor - metoda bibliografica - selectarea si analiza monografiilor, publicatiilor referitoare la tema cercetata - generalizarea, sinteza materialului acumulat si elaborarea concluziilor Cadrul cronologic al temei de cercetare cuprinde secolele XII - XV. Am considerat de cuviinta sa limitam cercetarea la un cadru cronologic mai larg, pentru a putea mai bine intelege fenomenul universitar medieval in complexitatea sa: origine, dezvoltare, apogeu si declin. Aceste limite sunt legate de doua personaje care in diferite perioade istorice ocupa prim-planul scenei culturale: intelectualul in secolele XII -XIII si umanistul incepand cu secolele XIV - XV, ce corespund cu aparitia primelor universitati europene (secolul XII ) si sfarsitul epocii medievale (sfarsitul seculului al XV-lea / inceputul secolului al XVI-lea). Intelectualul se anunta in evul mediu timpuriu, se dezvolta in scolile urbane ale secolului al XII-lea si infloreste in Universitati in secolul al XIII-lea.
I Izvoare: 1. ????????? ?? ??????? ????????????? ?????? XIII - XV ??, ???. ??? ?.?. ??????????, ???????, 1973. II Monografii 1. Berstein Serge, Milza Pierre, Istoria Europei, vol II, Iasi, 1998. 2. Biris Ioan, Istoria culturii si civilizatiei, Timisoara, 1994. 3. Burckhard Jacob, Cultura Renasterii in Italia, vol.1, Bucuresti, 2000. 4. Braunsten-Silvestre Florence, Ghid de cultura generala, Bucuresti, 1998. 5. Carpentier Jean, Francois Lebrun, Istoria Europei, Bucuresti, 1992. 6. Delumeau Jean, Civilizatia renasterii, vol.1, Bucuresti, 1995. 7. Drimba Ovidiu, Istoria culturii si civilizatiei, vol. VI, Bucuresti, 1998. 8. Drimba Ovidiu, Incursiuni in civilizatia omenirii, vol II, Bucuresti, 1996. 9. Alexandru Dutu, Dimensiunea umana a istoriei. Directii in istoria mentalitatilor, Bucuresti, 1986. 10. Fason Nina, Intelectualul si epoca sa. Studii de istorie literara italiana., Bucuresti 1966. 11. Jean Favier, Istoria Frantei. Timpul Principatelor, vol II, Bucuresti, 2000. 12. Gimbutas Maria, Civilizatie si cultura, Bucuresti, 1989. 13. Grigorescu Dan, Istoria culturii si civilizatiile ei, Bucuresti, 1992. 14. Isticioaia-Budura Viorel, Intre antichitate si renastere. Gandirea Evului Mediu, vol. I - II, Bucuresti, 1984. 15. Istoria generala a stiintei, vol.1, Bucuresti, 1970. 16. Lazarescu George, Civilizatia italiana, Bucuresti, 1987. 17. Jacques Le Goff, Intelectualii in Evul Mediu, Bucuresti 1994. 18. Jacques Le Goff, Pentru un alt ev mediu, vol. I, Bucuresti, 1986. 19. Jacques Le Goff, Imginarul medieval, Bucuresti, 1991. 20. Jacques Le Goff, Civilizatia Occidentului medieval, Bucuresti, 1970. 21. Jacques Le Goff, Omul medieval, Bucuresti, 1999. 22. Alain de Libera, Gindirea evului mediu, Bucuresti, 2000. 23. Nicolescu Adrian, Istoria civilizatiei britanice, vol I, Iasi, 1999. 24. Novacescu Doru, Istoria civilizatiei europene., vol.2, Timisoara, 1998. 25. Demetru Urma, Universitatea din Bologna, Bucuresti, 1945. 26. ????????? ????????. ????????????? ? ?????? ?????? ???????, ?????????, 1986. 27. ??????? ?. ?., ????????? ????????????? ????????, ??????, 1986. 28. ?. ?. ?????? - ??????????????, ???????? ??????????????????? ?????????????, ??????, 1987. 29. ??????a ?. ???????????: ????????, ???????????, ????????, ??????, 1985. 31. ?????????? ?.?., ??????? ?????????? ?????????????, ? - ?????????, 1861. 32. ???????? ?., ???????? ???????????? ? ?? ???????????? ????????, ?????? 1898. 33. ?????? ?. ?., ??????????? ???????????? ? ????? ?????????, ?????????, 1982. 34. ????????? ?. ?., ??????????? ????? ?? ??????? ?????????????? ?? ???????????: ??????, ?????????, 1987. 35. ?????????? ?.?., ?????? ?? ??????? ???????? ????? ? ???????? ??????, ??????, 1896. ...
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.