Utilizarea metodelor interactive în vederea optimizării predării - învățării științelor naturii în ciclul primar

Cuprins licență

CAPITOLUL I
EXIGENTE ALE CURRICULUMULUI ACTUAL LA 
DISCIPLINA STIINTE ALE NATURII
I.1. Consideratii generale despre noile accente curriculare in 
abordarea disciplinei Stiinte ale naturii /7
2. Specificul demersului didactic la disciplina Stiinte ale 
Naturii. Proiectarea activitatii didactice /13
3. Centrarea demersului didactic asupra elevului -  cerinta 
a curriculum-ului si rolurile invatatorului in aceasta, cat si
in formarea une conduite ecologice a acestuia /20
CAPITOLUL II
DEZVOLTAREA PSIHICA A SCOLARULUI MIC
II.1 Coordonate ale dezvoltarii psihice la scolarul mic /32
2. Gandirea critica si invatarea /41
CAPITOLUL III
EFICIENTIZAREA SI OPTIMIZAREA INVATARII PRI METODE 
INTERACTIVE
III.1 Consideratii generale despre metodele de invatamant /49
2. Modelul clasic si modelul modern in sistemul modelelor 
de invatamant /50
3. Metode, activitati si tehnici de invatare interactiva aplicabile 
in predarea disciplinei ,,Stiinte ale naturii" /56 
4. Proiectarea interdisciplinara si integrata in cadrul orelor
de Stiinte ale naturii /94 
5. Metode interactive de educare a unor comportamente 
ecologice ale elevilor -  ,,Proiectul tematic" /99
6. Activitatea didactica extrascolara /101
7. Metode de evaluare formativa a rezultatelor 
activitatii de predare-invatare /106
CONCLUZII /125
BIBLIOGRAFIE /131
ANEXE /133


Extras din licență

1.INTRODUCERE
Daca te poarta gandul peste un an,
seamana un ogor.
Daca te poarta peste zece ani,
sadeste un pom. 
Daca te poarta gandul peste o suta de ani, 
educa oamenii. 
Samanand ogorul
vei recolta o data.
Sadind un pom
vei recolta de zece ori
Educand oamenii
vei recolta de o suta de ori."
(poet chinez necunoscut, din anii 500 i. d.Cristos) 
Pentru a insamanta ogorul, pentru a sadi un pom, si a le culege si roadele, avem nevoie de un mediu curat, nepoluat, iar pentru a educa oameni, avem nevoie de metode. 
Iata un criteriu de alegere al acestei teme.
Un alt factor care m-a determinant sa aleg aceasta tema, este cel legat de mediul inconjurator. Problemele legate de acesta constituie, la scara planetara, una din preocuparile cele mai stringente ale contemporaneitatii. Formarea constiintei si comportamentelor ecologice inca de timpuriu, sunt deosebit de importante pentru orice demers educativ scolar si extrascolar si pot fi realizate doar printr-o buna strategie folosind cele mai atractive si eficiente metode didactice. 
Deci, lumea fascinanta care ne inconjoara poate fi descoperita de copii numai daca acestia vor fi calauziti spre aflarea unor adevaruri, vor fi condusi spre cautari mai dificile, vor reusi sa gaseasca raspunsul la o serie intreaga de intrebari legate de tainele naturii, de stransa legatura care este intre om si mediul inconjurator, de influenta pe care o are omul asupra mediului.
Idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si creative.
Cunoasterea mediului, Stiinte ale naturii si "stiintele" in general, prin natura lor, contribuie la dezvoltarea curiozitatii copiilor, urmarind formarea la elevi a unui stil de munca si de invatare care sa-l ajute in integrarea sociala, in pregatirea pentru viata.
Una din principalele finalitati ale invatamantului primar este "cunoasterea si stimularea interesului pentru mediul inconjurator, pentru respectarea acestuia", lucru ce se regaseste in obiectivele generale ale programei analitice. Competentele urmarite se refera la comunicare, studiu individual, intelegerea si valorificarea informatiilor, relationarea in mediul natural.
-  Invatarea stiintelor -  poate fi conceputa ca pe un -  proiect personal -  pentru fiecare copil. Aceasta ii provoaca pe copii sa interactioneze cu natura si sa descopere, in mod expresiv, lumea apropiata de interesele lor de cunoastere.Inceputa de timpuriu invatarea ,,stiintelor" este de o insemnatate majora. Cei mici trebuie sa inteleaga ca pe Terra exista interdependenta intre populatia umana si nenumaratele specii de plante si animale, intre societate si ciclurile biologice din natura.Aceasta se poate face atat prin activitatile din cadrul disciplinelor obligatorii, cum ar fi: Cunoasterea mediului, Educarea limbajului, Educatie plastica, Activitati practice (in invatamantul prescolar), Cunoasterea mediului, Stiinte ale naturii, Geografie, Limba romana, Matematica, Educatie plastica, Muzica Educatie civica (invatamant primar), dar si prin Educatie ecologica in cadrul activitatilor de extindere, optionale sau extracurriculare.
De asemenea trebuie sa-i facem sa inteleaga necesitatea cuceririlor stiintei si tehnicii care nu trebuie sa devina dusmani ai naturii, ci in concordanta cu aceasta, pentru a pastra resursele Terrei; exploatarea judicioasa a padurilor, a bogatiilor solului si subsolului, pentru a pastra frumusetile naturale ale muntilor, curatenia apelor, a aerului, atat de necesare plantelor, animalelor si implicit omului.Copiii raman cu convingeri clare cu privire la necesitatea protejarii mediului, se implica activ, li se dezvolta spiritul de initiativa, simtul raspunderii.De asemenea, vor intelege ca in Europa exista forme de relief ca si in tara noastra, animale, pasari, bogatii; ca europenii lupta pentru combaterea sacrificarii animalelor pentru blana, a taierii masive de lemne, a exploatarii irationale a bogatiilor, impotriva poluarii naturii.
Variabilitatea si capacitatea de imbogatire permanenta a cunostintelor in domeniul "stiintelor" pe seama observatiei, a interpretarii acesteia si a rafinarii modalitatilor de experimentare trebuie sa fie idei pe care copiii sa poata sa le desprinda inca din scoala. Ei trebuie invatati sa-si dezvolte propriile idei despre lumea care ii inconjoara, acest lucru fiind posibil doar daca invatatorul gaseste cele mai bune metode de a face accesibile continuturile acestor discipline din cadrul "stiintelor".
Apoi, faptul ca in scolile din Romania si in special in cele din mediul rural se practica intr-o proportie mai mare modelul traditional fata de cel modern este o alta provocare pentru mine in alegerea acestei teme. Lucrand si eu in mediul rural, tema in sine este o provocare.


Fisiere în arhivă (1):

  • Utilizarea metodelor interactive in vederea optimizarii predarii - invatarii stiintelor naturii in ciclul primar.doc

Imagini din acest licență

Bibliografie

-  Bruner I. S. -  Pentru o teorie a instruirii (traducere), E.D.P., Bucuresti, 1970
-  Centrul National de Formare a Personalului din Invatamantul Preuniversitar -  ghidul programului de informare/ formare a institutorilor/ invatatorilor
-  Cerghit I. -  Metode de invatamnt, E.D.P., Bucuresti, 1976 
-  Crisan Alexandru -  Curriculum scolar- ghid metodologic, Institutul de Stiinte ale Educatiei, E.D.P., Bucuresti, 1995
-  Dumitru Gheorghe, Dumitru Constanta -  Psihologia procesului de invatamant, E.D.P., Bucuresti, 1977
-  Golu T., Verza E. si Zlate M. - Psihologia copilului, E.D.P., Bucuresti, 1995
-  Joita Elena -  Didactica aplicata in invatamantul primar, Ed. Gheorghe Alex., 1994
-  Joita Elena -  Management scolar, Ed. Gheorghe Ale., Craiova , 1997
-  Mehedinti S. -  Opere alese, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1967
-  Neacsu I. -  Pedagogie, E.D.P., Bucuresti, 1997
-  Nicola Ioan -  Tratat de pedagogie scolara, E.D.P., Bucuresti, 1996
-  Negret I. -  O metodologie moderna a lectiei, Revista de pedagogie, nr. 3/1983
-  Oprescu Victor- Fundamentele psihologice ale predarii si formarii didactice, Ed. Universitaria, Craiova, 1996
-  Radu T. Ion -  Teorie si practica in evaluarea eficientei invatamantului, E.D.P., Bucuresti, 1981
-  Radu I., Ionescu M. -  Experienta didactica si creativitate, Ed. Dacia, Cluj, 1987
-  Stoica Marin -  Sinteze pedagogice si psihologie scolara, Ed. Universitaria, Craiova, 1992
-  Valsan G. -  Opere alese, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1971
-  Vlasceanu Lazar -  Proiectarea Pedagogica in Curs de Pedagogie, Universitatea Bucuresti, 1988 
-  Ramona Taciu -  Jocul didactic intre teorie si practica Editura didactica si pedagociga, 2005
-  Maraloiu Vasilica -  Interdisciplinaritatea in Cunoasterea mediului, in Revista Invatamantului nr.3-4, 1994
-  Palmade, Guy, - Metode pedagogice, Edituta didactica si pedagocica Bucuresti, 1975
-  Sanda Fatu, Felicia Stroie - Didactica disciplinei Stiinte ale naturii, Bucuresti 2008
-  Mariana Pintilie -  Metode moderne de invatare- evaluare, Cluj Napoca 2003
-  Miron Ionescu, Ion Radu -  Didactica moderna Ed.Dacia Cluj Napoca 1995
-  Constantin Cucos -  Pedagogie, Ed, Polirom Iasi 1996
-  Gore Al. -  Pamantul in cumpana. Ecologia si spiritul uman. Ed. Tehnica Bucuresti 1995
-  Nadisan I.,Pasca C. -  Conduite ecologica aplicata, Ed.Univ.de Nord Baia Mare


Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!