Cuprins
- CAPITOLUL I 3
- INTRODUCERE 3
- CAPITOLUL II 9
- PARTICULARITĂŢI CONSTRUCTIVE ŞI FUNCŢIONALE ALE TRANSMISIEI ŞURUB-PIULIŢĂ CU BILE 9
- 2.1. Aplicații ale șurubului cu bilă 9
- 2.2. Elemente constructive 13
- 2.3. Elemente geometrice specifice 15
- 2.4. Distribuţia sarcinii pe bile 17
- 2.5. Rigiditatea şuruburilor cu bile 23
- CAPITOLUL III 26
- MODELAREA MOMENTULUI DE FRECARE DIN ȘURUBURILE CU BILE FUNCȚIONÂND ÎN CONDIȚII LIMITĂ ȘI USCATE 26
- 3.1. Model pentru studiul pierderilor prin frecare 26
- 3.2. Forţele şi momentele care acţionează asupra bilei într-un contact în două puncte 27
- 3.3. Determinarea forţelor de frecare la alunecare 32
- 3.4. Momentele de frecare dezvoltate în contactele bilă-şurub şi bilă-piuliţă 33
- 3.5. Rezultate numerice 34
- CAPITOLUL IV 39
- PROIECTAREA DETERMINĂRILOR EXPERIMENTALE 39
- 4.1. Prezentarea standului existent 39
- 4.2.Rezultate experimentale 45
- CONCLUZII 56
- BIBLIOGRAFIE 57
Extras din licență
CAPITOLUL I
INTRODUCERE
Deşi inventată încă din anul 1922 transmisia elicoidală cu frecare de rostogolire nu s-a putut realiza practic decât în ultimii 40 de ani din cauza dificultăţilor tehnologice. În prima jumătate a deceniului şase, în Suedia, se reuşeşte omologarea unei tehnologii pentru fabricaţia de serie a şuruburilor de mişcare cu bile.
Şuruburile de mişcare cu bile sau cu role sunt transmisii elicoidale cu frecare de rostogolire. Făcând o paralelă cu rulmenţii, care au revoluţionat tehnica lagărelor (astăzi peste 95% din lagărele unei maşini sunt rulmenţi), se poate spune despre aceste transmisii ca le-au înlocuit în mare măsură pe cele cu frecare de alunecare.
Din punct de vedere tehnic transmisia elicoidală cu bile sau role reprezintă împerecherea dintre un şurub şi un rulment, bineînţeles existând o piesa de recirculare.
Principala particularitate funcţională şi constructivă a acestui tip de transmisie o constituie înlocuirea frecării de alunecare cu frecarea de rostogolire.
Utilizarea şuruburilor cu bile prezintă numeroase avantaje în raport cu şuruburile de mişcare cu alunecare:
- randament foarte ridicat, cu un consum energetic redus ca urmare a frecării de rostogolire existente între şurub, bile şi piuliţă;
- uzare adezivă şi abrazivă redusă ca urmare a durităţii ridicate a elementelor în contact;
- precizie cinematică deosebit de ridicată ca urmare a lipsei jocurilor dintre bile şi cele două categorii de căi de rulare;
- rigiditate ridicată şi controlabilă prin pretensionare;
- durabilitate ridicată;
- posibilităţi de înlocuire a materialelor deficitare, schimbare uşoară a pieselor uzate sau deteriorate.
Fig. 1.1.1 – Şurub cu bile (părţi componente)
Prin avantajele enumerate anterior se poate spune ca aceste organe de maşini moderne reprezintă o condiţie principală în construcţia de maşini unelte de înaltă performanţă la care apar permanent mişcări tranzitorii, porniri şi opriri repetate. Nu în ultimul rând, o nouă utilizare a acestor organe de maşini complexe este în domeniul ingineriei axată pe nanotehnologii. Ca exemple se pot aminti centrele de prelucrare cu comanda numerică, de mare precizie, pentru prelucrări specifice micro mecanicii şi mecanicii fine; liniile robotizate pentru deplasări la nivel nanometric din fabricile de tehnică de calcul; sisteme metrologice de mare precizie; roboţi medicali, etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Utilizarea Suruburilor cu Bila in Actionarea Robotilor.doc