Introducere .pag.2 Cap.1 Cine este Vladimir Colin? ...pag.4 1.1. Scurta biografie ... pag.4 1.2.Universul Science Fiction . pag.7 1.3. Lumea basmelor si a povestilor pag.13 Cap.2 Rolul operei lui Vladimir Colin in formarea personalitatii copilului prescolar pag.23 2.1.Specificul dezvoltarii personalitatii copilului prescolar ...pag.23 2.2.Creatiile lui Vladimir Colin si dezvoltarea limbajului prescolarilor ..pag.26 2.3. Rolul operei lui Vladimir Colin in educatia morala a prescolarilor pag.33 Cap.3 Cercetare: Cum si cat este valorificata opera lui Vladimir Colin in invatamantul prescolar? . pag.38 3.1. Ipoteza si obiectivele cercetarii pag.38 3.2. Variabilele cercetarii .. pag.39 3.3. Esantionul cercetarii pag.39 3.4. Metodologia cercetarii pag.40 3.5. Procedura de realizare a cercetarii ..pag.41 3.6. Analiza datelor si rezultatele cercetarii ...pag.41 3.7. Interpretarea datelor si validarea ipotezelor ...pag.49 Concluzii pag.55 Bibliografie .. pag.57 Anexe ...pag.58
INTRODUCERE Invatamantul prescolar are ca principala finalitate pregatirea copilului pentru scoala. In esenta ceea ce face el este pregatirea copilului pentru viata. In gradinita copilul face primii pasi in ceea ce priveste vorbirea, scrierea, cunoasterea, si nu in ultimul rand, in ceea ce priveste socializarea si raportarea lui la ceilalti si la lume. A trai in societate este vital pentru dezvoltarea si fericirea fiintei umane, dupa cum ne arata nefericitele cazuri ale copiilor pierduti in salbaticie care nu au mai reusit niciodata sa asimileze elemente de limbaj si prin urmare, sa se integreze in societate, lipsa societatii, precum si a afectiunii umane, ducand la o moartea lor prematura. Omul este, dupa cum spunea un mare filozof, ,,un animal social". Stiind aceste lucruri, educatorii trebuie sa aloce o mare parte din activitatile din gradinita educatiei pentru societate si formarii unei conduite corespunzatoare idealului educational romanesc, care are in vedere pe langa dezvoltarea globala a individului, si dezvoltarea capacitatilor de a crea relatii interumane, integrarea armonioasa in societate. Educatia pentru societate este o foarte importanta coordonata si urmareste dezvoltarea intregii personalitati a copilului, lucru care se manifesta in felul in care el actioneaza, gandeste si se comporta. Educatia intelectuala se va imbina si cu cea morala, iar in anii de gradinita copilul va asimila, pe langa cunostinte si anumite comportamente civilizate. In prescolaritatea incepe formarea unui bun cetatean care reuseste sa se integreze in societate, precum si sa relationeze cu ceilalti pe baza unor norme de comportament, avand o atitudine pozitiva, atat fata de sine, cat si fata de ceilalti. Acest lucru se face prin dezvoltarea constiintei si conduitei morale. Formarea acestor aspecte trebuie sa inceapa cat mai devreme in viata. Din motivele enumerate mai sus, educatorul care urmareste indeaproape dezvoltarea personalitatii copiilor pe care ii are la grupa, va stii ca in alegerea operelor literare pe care le foloseste, trebuie sa se gandeasca si la aspectul formativ si nu doar la cel informativ. Literatura pentru copii constituie un segment destul de amplu din care educatorul trebuie sa aleaga si Vladimir Colin nu este cunoscut doar ca scriitor de literatura pentru copii, cartile lui science fiction castigand numeroase premii. O data insa ce educatorul va lua contact cu opera pentru copii a autorului va vedea ca povestile si basmele lui Colin sunt comparabile cu cele consacrate in literatura universala. Acest lucru se datoreaza probabil faptului ca autorul a fost un iubitor de basme citind basme si povesti de pe tot mapamondul. Acest lucru s-a rasfrans in opera lui, rezultatul fiind aceeasi lumea magica pe care copiii o iubesc, precum si diverse invataminte, idealuri la care cei mici trebuie invatati sa aspire. Opera pentru copii a lui Colin este impartita in doua segmente: basmele si povestile, ambele la fel de valoroase, pastrand din afinitatea autorului pentru fantastic si potrivite pentru activitati specifice invatamantului prescolar. Opera lui Vladimir Colin pune copiii in fata fantasticului, aventurii, unor lumi colorate, si pe langa toate acestea, in fata idealurilor nemuritoare ale umanitatii: curajului, dreptatii, cinstei, adevarului, bunatatii. Asimilarea acestor notiuni inca din perioada prescolaritatii este foarte importanta. Motivatia alegerii temei consta in faptul ca literatura pentru copii ramane una din cele mai potrivite metode pentru formarea atitudinilor morale in prescolaritate, copiii empatizand mult mai bine cu personaje pe care le indragesc, decat sunt dispusi sa asculte notiuni abstracte pe care nu le inteleg. A vorbi unui copil despre adevar fara a-i da exemple prin care el sa vada raul pe care il face minciuna, este un nonsens. Alegerea operei lui Vladimir Colin, in particular, pentru aceasta lucrare, se datoreaza unor aspecte originale ale operei lui, care pot trezi in copii sentimente de fascinatie si interes. Desi opera lui Colin, precum am spus mai sus, este comparabila cu marile basme ale lumii in ceea ce priveste constructia si mesajul, atat basmele cat si povestile, au o nota originala, ceva din lumea fantastica a lui Colin in particular, o nota de culoare si amuzament care consider ca poate fi foarte placuta copiilor. CAPITOLUL I VLADIMIR COLIN 1.1.Scurta biografie Nascut la Bucuresti la 1 mai 1921 si decedat in acelasi oras in data de 6 decembrie 1991, Vladimir Colin este fiul Ellei, a carei nume de fata a fost Paulkner si al lui Lazar Colin, care a fost functionar. Parcursul lui Vladimir Colin a inceput la Liceul "Cantemir Voda" din Bucuresti, pe care l-a absolvit in 1944. A continuat apoi studiile la Facultatea de Litere si Filozofie a Universitatii Bucuresti, unde a studiat timp de un an. A fost activist al CC al UTC si redactor la Editura CC a UTC, intre anii 1945 si 1946. A fost redactor la radio, intre 1946 si 1947 si la "Revista Literara" intre 1947 si 1948. Urmeaza functia de secretar general de redactie la "Flacara", intre 1948 si 1950 si redactor din 1958. Din 1970 este secretar de redactie la "Viata Romaneasca". Debutul literar a fost constituit din participarea cu poemul Manifest la ziarul "Victoria", in 1944, unde s-a semnat Stefan Colin. Prima sa carte care insumeaza 27 de poeme ii apare, in schimb, de abia in 1947. Are o scurta perioada in care activitatea lui de poet si autor a unor proze prolectultiste este irelevanta pentru cariera lui, insa dupa aceasta el devine un reprezentant de marca al basmului cult si pioner al prozei science fiction, fiind considerat printre intemeietorii genului in Romania.
1. Antonovici, Stefania, Ciobotaru Melania. (2005). Educarea limbajului- extindere, Aramis, Iasi 2. Colin, Vladimir. (2000). Zece povesti pitice. Basme, Editura Cartex, Bucuresti 3. Colin, Vladimir. (1975). Dintii lui Cronos, Editura Albatros, Bucuresti. 4. Colin, Vladimir. (1965). Povestea scrisului, Editura Tineretului, Bucuresti 5. Colin, Vladimir. (1971). Povesti de buzunar, Editura Ion Creanga, Bucuresti 6. Colin, Vladimir. (1967). Basme, Editura Tineretului, Bucuresti 7. Labar, Adrian, Vincentiu. (2008). Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice in Cucos, Constantin (coord.). Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, ed. Polirom, Iasi 8. Muster, Dumitru. (1985), Metodologia cercetarii in educatie si invatamant, ed. Litera, Bucuresti 9. Nicola, Ioan. (2003), Tratat de pedagogie prescolara, ed. Aramis, Bucuresti 10. Jeder, Daniela (coord.) (2017). Elemente de didactica aplicata in invatamantul prescolar, Editura Didactic Publishing House, Bucuresti 11. Lespezanu, Monica. (2007).Traditional si modern in invatamantul prescolar, Editura Omfal Esential, Bucuresti 12. Mitu, Florica, Antonovici, Stefania. (2005).Metodica activitatilor de educare a limbajului in invatamantul prescolar, Editura Humanitas Educational, Bucuresti 13. Molan, Vasile. (2007). Didactica domeniului ,,Limba si comunicare" in invatamantul prescolar, Editura Miniped, Bucuresti. 14. Robu, Cornel. (1991). Timpul este umbra noastra- istorie a anticipatiei romanesti, Editura Dacia, Cluj-Napoca 15. Revista Invatamantului Prescolar, Nr. 1-2, 1993. 16. XXX - (1976). O falie in timp. Pagini de anticipatie romaneasca prezentata de Ion Hobana, Editura Eminescu, Bucuresti 17. XXX - Documentar metodic pentru activitatile de educare a limbajului la prescolari, (2001), Editura V & I Integral, Bucuresti
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.