INTRODUCERE 3 1. Consideratii generale 5 2. Potentialul atractiv al cadrului natural 11 2.1. Potentialul turistic al reliefului 11 2.2. Potentialul climato-turistic 13 2.3. Potentialul turistic al hidrografiei 15 2.4. Potentialul turistic bio - pedologic 16 2.5. Patrimoniul cultural istoric 18 3. Potentialul socio -economic 37 3.1. Factorii geo-demografici 37 3.2. Factorii geo-economici 42 4. Infrastructura turistica 47 4.1. Dotari pentru cazare si gradul de ocupare a unitatilor de cazare 47 4.2. Dotari pentru alimentatie publica 53 4.3. Cai si mijloace de transport 54 5. Indicatorii turistici 55 6. Analiza turistica SWOT a municipiului Alba Iulia 61 CONCLUZII 63 Bibliografie 65
Turismul reprezinta, prin continutul sau, un fenomen caracteristic civilizatiei actuale, una din componentele majore ale vietii economice si sociale ce polarizeaza interesul unui numar tot mai mare de tari. Receptiv la prefacerile lumii contemporane, turismul evolueaza sub incidenta acestora, dinamica sa integrandu-se procesului general de dezvoltare. La randul sau, prin vastul potential uman si material pe care il antreneaza in dezvoltarea sa, ca si prin efectele benefice asupra domeniilor cu care se interfereaza, turismul actioneaza ca un factor stimulator al progresului. Intr-o acceptiune generala, potentialul turistic al unui teritoriu este definit ca fiind ansamblul componentelor naturale, cultural istorice si economico-sociale, recunoscute stiintific, cantitativ si calitativ si dovedite prin practica si care prezinta posibilitati de valorificare turistica si da o anumita functionalitate pentru turism. Cu alte cuvinte, un teritoriu intereseaza sub aspect turistic in masura in care acesta ofera resurse turistice naturale sau antropice, a caror valorificare, pe fondul unor amenajari tehnice si contextul protejarii mediului inconjurator, poate intra in circuitul turistic si determina o activitate de turism. Municipiul Alba Iulia, este o asezare urbana de mare interes turistic in care se regasesc mai multe obiective turistice ce constituie puncte de atractie atat pentru turistii romani cat si pentru cei straini. Potentialul turistic consta in numeroasele vestigii ale trecutului milenar, prin monumentele istorice si arhitectonice, unice in Romania, in Europa. Lucrarea este structurata pe sase capitole, care-si propun sa ilustreze fenomenul turistic actual al orasului, fenomen influentat de factorii geografici, geo-economici si, nu in ultimul rand, de cei geo-demografici. Primul capitol prezinta importanta asezarii geografice, care vine in stransa legatura cu factorii istorici, legatura ce a favorizat dezvoltarea si evolutia orasului - atestat documentar inca din vremea dacilor- si pana in zilele noastre. Urmatoarele doua capitole, prezinta potentialul suportului natural, ca o conditie esentiala spre continuitatea progresului demografic si, implicit, a celui socio-economic. Ultimele capitole prezinta functia turistica a orasului, bazata pe turismul cultural, prin prezenta numeroaselor obiective turistice de natura cultural - istorica si prin evenimentele istorice traite de acest tinut. Toate acestea au contribuit la o crestere a circulatiei turistice, si prin urmare la dezvoltarea infrastructurii moderne a orasului. Capitolul final, reprezinta o analiza a situatiei actuale a turismului din municipiu si propune oportunitati de dezvoltare a turismului in cadrul localitatii. Cu aceasta ocazie doresc sa aduc multumirile mele tuturor celor care au facut posibila realizarea acestei lucrari: profesorilor din cadrul Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir din Timisoara, doamnei conf. dr. Turcu Daniela, coordonatorul stiintific al acestei lucrari, sub a carei indrumare si al carui sprijin am intocmit lucrarea. 1. CONSIDERATII GENERALE Alba Iulia, oras cu mare rezonanta in istoria poporului roman isi datoreaza importanta sa istorica, in mare masura, pozitiei geografice, fiind punctul natural de trecere si rascruce de drumuri care l-au legat organic de zonele inconjuratoare, bogate in zacaminte de metale pretioase, sare si podgorii renumite. Arterele de circulatie din Transilvania se intalneau aici, prin care se comunica cu importante centre economice, fapt ce a impulsionat dezvoltarea sa demografica, urbanistica si economica. Aici au avut loc evenimente majore din istoria neamului si Alba Iulia se mandreste cu faptul ca este considerata capitala spirituala a Romaniei. 1.1 CONSIDERATII DE GEOGRAFIE ISTORICA Alba Iulia este una dintre cele mai vechi localitati urbane atestate din tara (160 d.Hr.), dar asezarea este cu mult anterioara ; din anii 5000 - 2000 i.Hr., dateaza urmele neolitice expuse la Muzeul Unirii.Perioada de inflorire si dezvoltare se plaseaza insa in epoca daco- romana, cand mai vechea localitate (geto-daca Apoulon), Apulum (infiintata de tribul geto-dacic al apulilor), ajunge la rang de municipium (161 d.Hr.) si colonia (250 d.Hr.). Numeroase izvoare atesta, existenta pe acest teritoriu si in imprejurimile lui imediate, a unor asezari preistorice datand din mileniul al V- lea i.Hr. In partea de nord a orasului s-a descoperit o importanta asezare neolitica (5000 - 1900 i.Hr.), care a fost locuita de triburi de pastori si agricultori. In numeroase puncte de pe teritoriul orasului - La vii, Platoul romanilor - au fost scoase la iveala obiecte din epoca bronzului (1700 - 1000 i.Hr.). Demna de mentionat este si cetatea de pamant din epoca fierului, descoperita pe inaltimile din stanga Muresului, la Teleac (4 km spre nord- est de Alba Iulia).
1. Berciu, I., (1968) Cetatea Alba Iulia, Editura Meridiane, Bucuresti. 2. Candea, Melinda, Erdeli, G., Simion, T., Peptanatu, G. (2003), Potentialul turistic al Romaniei, Editura Universitara, Bucuresti. 3. Cocean, Pompei, (1999), Geografia turismului, Editura Focul Viu, Cluj-Napoca. 4. CRISTUREANU, C. - Economia si politica turismului international, Editura Abeona, Bucuresti, 1992 5. Macrea, M., Floca, O., Lupu, N.,Berciu, I., (1966), Cetati Dacice din sudul Transilvaniei Editura Meridiane, Bucuresti. 6. Moga, V.,(1987), De la Appulum la Alba Iulia, Fortificatiile orasului,Editura Sport-Turism, Bucuresti 7. MORARIU, D., WEISZ, J. - Economia turismului, Editura Eurostampa, Timisoara, 2003 8. Neacsu, N., (2000), Turismul si dezvoltarea durabila, Editura Expert, Bucuresti 9. NEACSU, N., CERNESCU, A. - Economia turismului - Studii de caz. Reglementari - Editura Uranus, Bucuresti, 2002 10. Petcu, Nicoleta, (2000), Statistica in turism - teorie si aplicatii, Editura Albastra, Cluj Napoca. 11. SNAK, O., BARON, P., NEACSU, N. - Economia turismului, Editura Expert, Bucuresti, 2001 12. TURCU, V. - Economia intreprinderii de turism, Editura Eurostampa, Timisoara, 2003 13. TURCU, V., MORARIU, D., WEISZ, J. - Turism international, Editura Eurostampa, Timisoara, 2003 14. www.apulum.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.