ABREVIERI 3 INTRODUCERE 4 CAPITOLUL I: Portretul Sfântului Apostol Pavel 5 CAPITOLUL II: Lumea teologică a Sfântului Pavel 7 1. Izvorul docrinar al Sfântului Pavel 8 2. Coordonatele teologiei Sfântului Apostol Pavel 9 CAPITOLUL III: Lumea filozofică a Sfântului Pavel 12 1. Filozofia greco-romană şi gândirea Sfântului Apostol Pavel 12 2. Iudaismul elenistic 14 3. Atitudinea Sfântului Pavel faţă de cultura veacului său 15 CAPITOLUL IV: Lumea politică a Sfântului Apostol Pavel 18 CAPITOLUL V: Virtutea 22 1. Noţiuni despre Virtute. Definiţii 22 2. Virtutea creştină şi semnele ei caracteristice 23 3. Virtutea la Sfântul Apostol Pavel 29 3.1 Virtutea Credinţei la Sfântul Apostol Pavel 31 3.2 Virtutea Nădejdeii la Sfântul Apostol Pavel 38 3.3 Virtutea Iubiri la Sfântul Apostol Pavel 42 CAPITOLUL. VI : Păcatul 55 1. Noţiuni despre Păcat. Definiţii 55 2. Păcatul creştin şi semnele lui caracteristice 55 3. Natura şi originea păcatului 56 4. Păcatul la Sfântul Apostol Pavel 57 4.1 Păcatul Mândriei 57 4.2 Păcatul Avariţiei 68 4.3 Păcatul Desfrânării 70 4.4 Păcatul Mâniei 75 4.5 Păcatul Lăcomiei 76 4.6 Păcatul Invidiei 79 4.7 Păcatul Leneviei 82 CONCLUZII 83 BBIBLIOGRAFIE 87
INTRODUCERE Personalitatea Sf. Apostol Pavel domină întreaga dezvoltare a istoriei creştinismului primar, întrucât activitatea sa misionară a hotărât definitiv calea pe care va merge peste veacuri noua religie care se naşte. Atât de considerabilă a fost activitatea acestui apostol pentru creştinism, încât n-au lipsit exagerări care să-l pună chiar mai presus decât însăşi persoana Domnului Hristos, cum a făcut filozoful Nietsche Alţii l-au comparat cu Platon, cel care a redat genial gândirea marelui său maestru Socrate Corifeii cei mai aleşi şi cele mai mari spirite ale omenirii i-au adus fără şovăire Apostolului omagiul lor. După Adolf Harnack, apostolul Pavel este "cea mai mare creaţie a spiritului iudaic". De asemenea nu lipsesc nici aceia care îl văd ca pe un al doilea întemeietor al creştinismului Adevărul este că el s-a considerat întotdeauna umilul serv al Domnului Hristos, care rămâne pentru noi Dumnezeu întrupat, răstignit pentru răscumpărarea noastră şi înviat în slava Tatălui. Pentru a înţelege bine personalitatea şi contribuţia Sfântului Pavel în ceea ce priveşte dezvoltarea gândirii sale de om convertit la creştinism, trebuie să ţinem cont de toată istoria sa personală, de legăturile psiho-somatice care l-au ţinut legat de ambientul iudaic şi de lumea romană a timpului său Este important să ştim acest lucru pentru a cunoaşte dacă mediul în care se naşte şi trăieşte, dacă epoca formării sale a putut avea vreun rol hotărâtor în teologia sa. În rândurile care vor urma vom încerca să prezentăm lumea politică şi filozofică a Sfântului Pavel, precum şi influenţele exercitate de acestea asupra gândirii teologice Sfântului Apostol Pavel CAPITOLUL I: Portretul Sfântului Apostol Pavel Încercând realizarea unui portret cât mai aproape de adevăr al "apostolului neamurilor", exegeţii au încercat toate posibilităţile, dar fără a le epuiza complet, pentru că portretul acestui mare apostol al lui Hristos este în relaţie directă de dependenţă cu sensibilitatea sau preocuparea teologică a unui cercetător sau cititor al Sfintei Scripturi. Putem spune multe despre Sfântul Apostol Pavel, îl putem vedea ca pe un fondator al Bisericii locale, ca pe un misionar, ca pe un păstor al comunităţii creştine, ca pe un teolog extrem de nuanţat sau chiar ca pe un revoluţionar al vremii lui. Apostolul Pavel revendica pentru sine o patrie întreită, la care ţine cu destulă mândrie: poporul iudeu, sânge din sângele său; oraşul grecesc, a cărui înaltă atmosferă culturală şi socială a respirat-o din copilărie, şi imperiul roman, de care îl lega dreptul pe cât de râvnit pe atât de onorabil de cetăţean roman Departe de a descrie caracterul unic al unui destin omenesc, autorul Faptelor insistă pe acele trăsături ale personalităţii lui Pavel care vin în întâmpinarea aşteptărilor epocii. Pavel este omul care vorbeşte pe şleau, genul de filozof popular care ştie atât de bine să atingă sensibilitatea ascultătorilor. Pavel este şi un aventurier, în sensul nobil al termenului, în măsura în care şirul de încercări prin care trece confirmă o viaţă plină de merite, precum şi calitatea sa de ales al lui Dumnezeu
Biblia sau Sfânta Scriptură, tipărită sub îndrumarea şi purtarea de grijă a Prea Fericitului Părinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe, cu aprobarea Sfântului Sinod, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, 1997, Bucureşti Filocalia vol IV, traducere de Dumitru Stăniloae, Sibiu, 1948 Filocalia românească, vol. 1, Editura Harisma, Bucureşti, 1992. Iubirea după învăţătura Noului Testament, în B.O.R., an LXXIV, nr. 1-2/1956 Sfântul Ioan Gură de Aur, în P.S.B. 15, E.I.B.M.B.O.R.., Bucureşti, 1987 – traducere de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Feleacului şi Clujului- Învăţătură de credinţă ortodoxă, tipărită cu aprobarea Sfântului Sinod, ediţia a 3-a revăzută, prefaţă la ediţia I de Bartolomeu Anania, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003, Bogăţiile oratorice ale Sfântului Ioan Gură de Aur, Editura Pelerinul Roman, Bucureşti 2002. Iubirea după învăţătura Noului Testament-în BOR, LXXIV, nr.1-2/1956 Maxim Marturisitorul în Filocalia 2, traducere, introducere şi note De Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Editura Apologeticum, 2005. Maxim Marturisitorul în Filocalia 3, traducere, introducere şi note De Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Editura Apologeticum, 2005 .
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.