Viziunea Patristica Despre Sfintele Taine si Sansa Impacarii Omului cu Dumnezeu

Cuprins licenta Cum descarc?

Lista de abrevieri . 3
INTRODUCERE . 4
CAPITOLUL I
TAINELE DE INITIERE IN VIZIUNEA SFINTILOR PARINTI . 9
1. Taina Sfantului Botez la Sfintii Parinti . 9
2. Taina Mirungerii in marturiile patristice . 18
3. Sfanta Taina a Euharistiei - mijloc de mantuire . 23
CAPITOLUL II
MARTURIILE PATRISTICE ASUPRA TAINELOR RESTABILIRII SUFLETESTI SI TRUPESTI . 28
1. Taina Pocaintei - refacere a legaturii dintre credinciosi si Dumnezeu . 28
2. Taina Sfantului Maslu in Sfanta Traditie . 37
3. Legatura dintre Sfanta Taina a Maslului si Sfanta Taina a Spovedaniei . 47
CAPITOLUL III
VIZIUNEA PATRISTICA DESPRE TAINELE SPECIALE . 50
1. Taina Preotiei la Sfintii Parinti . 50
2. Preotia in viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur . 55
3. Taina Nuntii dupa invatatura patristica . 58
CAPITOLUL IV
IMPACAREA OMULUI CU DUMNEZEU PRIN SFINTELE TAINE . 65
1. Refacerea legaturii omului cu Dumnezeu prin Sfintele Taine . 65
2. Sfintele Taine ca mijloace ale harului divin pentru implinirea vietii crestine . 69
3. Treptele desavarsirii vietii crestine prin Sfintele Taine . 80
CAPITOLUL V
IMPORTANTA SFINTELOR TAINE IN VIATA BISERICII SI A CREDINCIOSILOR DUPA INVATATURA SFINTILOR PARINTI . 87
1. Taina iconomiei mantuirii omului . 87
2. Sfintele taine - mijloace de primire a harului . 88
3. Sfintele Taine si rolul lor in viata Bisericii si a credinciosilor . 91
CONCLUZII . 96
BIBLIOGRAFIE . 98


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
"Sfintele Taine sunt lucrari sfinte, instituite de Dumnezeu intrupat, prin care, in Biserica, intr-o forma vazuta, se impartaseste primitorului harul divin nevazut". Marturisirea Ortodoxa exprima astfel doctrina despre Sfintele Taine in general: "Taina este o lucrare sfanta, care impartaseste sufletului credincios harul nevazut al lui Dumnezeu, sub o forma vazuta, si care s-a asezat de Domnul nostru, prin mijlocirea careia fiecare credincios primeste dumnezeiescul har''. Iar Marturisirea lui Dositei declara: "Tainele constau dintr-un element natural si dintr-unul supranatural, sunt nu numai semne ale promisiunilor divine, ci si instrumente care lucreaza necesar prin har asupra acelora care se apropie de ele". 
Viata noastra in Hristos se dobandeste numai prin Sfintele Taine "care vestesc moartea si ingroparea Domnului si cu ajutorul lor ne nastem la viata duhovniceasca, crestem in ea si ajungem sa ne unim in chip stralucit cu insusi Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Caci prin aceste lucrari sfinte ne miscam si suntem, cum spune Sfantul Pavel". 
Se intelege ca harul impartasit prin Sfintele Taine este harul mantuitor sau sfintitor, har care, in mod ordinar, nu se impartaseste decat exclusiv prin Sfintele Taine. Tocmai acesta, adica impartasirea harului mantuitor, este rostul esential al insiituirii Sfintelor Taine; si aceasta este si deosebirea esentiala dintre aceasta, adica, aseaza Sfintele Taine intr-o categorie cu totul aparte, fiintial deosebita, in raport cu toate celelalte lucrari sfinte existente in Biserica.
Faptul acesta se intelege fara greutate, tinandu-se seama ca Sfintele Taine apartin fiintial Bisericii, intrucat prin ele Iisus Hristos, in Duhul Sfant, este permanent prezent viu si activ in Biserica Lui si in credinciosi; prin ele, Biserica sfinteste pe credinciosi si le sustine si desavarseste viata religioasa si morala; prin ele, adica, Domnul isi extinde, in Duhul Sfant, viata Sa in Trupul lui Tainic si in madularele acestuia; prin ele, viata Bisericii, in Duhul Sfant, si a membrilor ei se uneste cu viata Capului ei nevazut, care, prin Sfintele Taine, isi asimileaza treptat si actual pe credinciosi, dupa ce si i-a incorporat virtual la intrupare. Prin Sfintele Taine, "noi ne facem una cu Cel ce s-a intrupat si s-a indumnezeit, cu Cel ce a murit si a inviat pentru noi". "Biserica se arata pirin Taine nu ca prin niste simboale, ci cum se arata inima prin madulare, radacina pomului prin ramuri si, cum a zis Domnul, ca vita prin mladite, pentru ca aici nu e numai identitate de numiri si de asemanari, ci identitate de lucru, intrucat Tainele sunt trupul si sangele Domnului". "Caci Sfintele Taine sunt Trupul si Sangele Domnului, dar sunt totodata hrana si bautura cea adevarata a Bisericii lui Hristos, iar prin impartasire, nu Biserica le preface pe ele in trup omenesc, ca pe oricare alta hrana, ci Biserica se preface in ele. Daca ar putea cineva sa o cuprinda (pe Biserica) cu privirea, n-ar vedea decat insusi Trupul Domnului, prin aceea ca e unita cu El si ca se impartaseste din Trupul Lui". 
CAPITOLUL I
TAINELE DE INITIERE IN VIZIUNEA SFINTILOR PARINTI
1. Taina Sfantului Botez la Sfintii Parinti
Sfintele Taine ne "aduc aminte de Evanghelia in care stam" (I Cor. 15, 1). Botezul este Taina cea dintai a intrarii in Biserica.
Botezul este o urmare a credintei in Hristos, "cei ce nu vor crede se vor osandi", deoarece ei nu vor putea birui cu nimic altceva raul din ei si radacina raului, devenind din rai tot mai rai, straini de viata in Hristos, de transfigurare si de mantuire.
Porunca de a boteza data de Mantuitorul ucenicilor Sai nu poate fi inteleasa ca pe un program omenesc pentru cresterea Bisericii, deoarece ea a fost traita ca o putere si mangaiere a Duhului Sfant care ii umplea pe ucenici si ii mana la propovaduire ca pe o taina a cresterii Bisericii (Fapte 9, 31). Ucenicii Mantuitorului n-au putut da urmare poruncii de a boteza mai inainte de venirea Duhului Sfant. Iar de la Cincizecime, Duhul Sfant era Acela care ii mana la cei care erau gata sa primeasca prin credinta botezul, sau ii oprea de a merge acolo unde n-ar fi fost primiti cu toate ca ei spuneau: "Armele noastre nu sunt trupesti, dar puternice ca sa darame intarituri" (2 Cor. 10, 4). Adesea ei erau "lipsiti, stramtorati, rau primiti" (Evrei 11, 37).
"Numai disputele si controversele doctrinare au facut sa se vorbeasca despre Taina Botezului uneori intr-un limbaj triumfalist si in categorii juridice ca urmare a unor pretentii sau drepturi asupra harului". 
"Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie fac referiri amanuntite la toate aspectele Tainei Botezului din punct de vedere hristologic, pnevmatologic, ecclesiologic si antropologic". 
Cand Mantuitorul spunea: "De nu se va naste cineva din apa si din duh nu va intra in imparatia cerurilor" (Ioan 3, 5), nu era data si conditia esentiala a Botezului si anume: partasia la moartea si invierea lui Hristos asupra careia insista indeosebi Sfantul Apostol Pavel. Nimeni n-a vorbit mai mult si mai profund despre Hristos ca masura de indreptare prin credinta, precum si despre omul strain de Dumnezeu, "omul cel vechi", ca Sf. Pavel.
Deosebirea dintre Hristos si lume este simbolizata la Sfantul Pavel prin contrastul dintre "azima" si "dospire". Hristos este descris ca "azima si "miel" pascal cu referire la ascultarea Sa fireasca de Cuvantul lui Dumnezeu ca fiu. Contrastul dintre Hristos si lume face ca cel ce este fara de pacat sa sufere din cauza celor stapaniti de pacat in lume: "El a purtat pacatele noastre in trupul Sau si s-a facut pacat pentru noi" (II Cor. 5, 21); "El care nu a savarsit niciun pacat, a purtat pacatele noastre in trupul Sau pe lemn, pentru ca noi murind fata de pacate sa vietuim dreptatii" (I Petru 2, 22, 24).


Fisiere in arhiva (1):

  • Viziunea Patristica Despre Sfintele Taine si Sansa Impacarii Omului cu Dumnezeu.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!